Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
25 September 2020 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
24 September 2020 
(14) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
23 September 2020 
(9) 
(20) 
(0) 
(0) 
(0) 
(6) 
22 September 2020 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
21 September 2020 
(7) 
(0) 
(30) 
(4) 
(0) 
20 September 2020 
(3) 
(8) 
(6) 
(0) 
19 September 2020 
(0) 
(0) 
(5) 
(3) 
(3) 
18 September 2020 
(6) 
(2) 
(3) 
(5) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(9) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
17 September 2020 
(0) 
(2) 
(4) 
(17) 
(0) 
(0) 
(6) 
(0) 
(4) 
16 September 2020 
(9) 
(1) 
(20) 
(0) 
(4) 
(4) 
(1) 
(0) 
(1) 
(1) 
(3) 
(12) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(1) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
15 September 2020 
(0) 
(0) 
(2) 
(14) 
14 September 2020 
(0) 
(4) 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(16) 
13 September 2020 
(12) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 September 2020 
(0) 
(0) 
(4) 
(11) 
(5) 
(0) 
(1) 
11 September 2020 
(2) 
(1) 
(6) 
(1) 
(9) 
(3) 
(0) 
(0) 
10 September 2020 
(0) 
(0) 
(2) 
(8) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(8) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 September 2020 
(0) 
(8) 
(3) 
(4) 
(5) 
(1) 
(2) 
(10) 
Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning
Tony Hawk's Pro Skater 1+2
Realms Deep: Dag 2
NBA 2K21
Nieuws:

Sony onthult specificaties PlayStation 5


Door Redneckerz op 18-03-2020 om 19:08
Bron: Gamed

Dit jaar gaat het vooralsnog gebeuren: een nieuwe generatie consoles ziet het levenslicht. Zowel Microsoft als Sony werken aan hun eigen visies op de volgende generatie, maar er is ook nog veel onbekend. Sony toonde vandaag echter een deel van diens visie met het publiek.

Twee dagen geleden kwam Microsoft met zijn specificaties voor de Series X, waarbij de nieuwe SSD en de Velocity Architectuur opvielen. Met het wegvallen van de Game Developer Conference door het Covid-19 virus en deze recente openbaring door Microsoft liet Sony vandaag diens Road to PS5 presentatie de revue passeren welke op het GDC zou zijn getoond, gepresenteerd door Mark Cerny. Hierin werden de specificaties van de PS5 bekend gemaakt, welke je hieronder vind.


Kijkend naar de cijfers, dan is PS5 qua pure specs in het nadeel. Zo is de processor aan een variabele frequentie gekoppeld, maar volgens Cerny zou deze veelal hetzelfde blijven. Dit zou ook gelden voor de kloksnelheid van de grafische unit, welke zeer hoog genoemd mag worden. Een vergelijking van de huidige specificaties met Series X vind je hieronder.


Via de presentatie werden er echter ook verscheidende details duidelijk gemaakt over de PlayStation 5 architectuur. Sony lijkt namelijk iets van de processor en grafische performance in te leveren, om te investeren in twee algemene elementen - SSD en Audio. Deze zullen in versimpelde vorm hieronder worden toegelicht, alsmede een klein overzicht van de andere onthullingen uit de presentatie.

SSD:
Waar Microsoft een SSD constructie gebruikt die ook als extra geheugen kan worden ingezet om games sneller in te laden (onderdeel van de Velocity Architectuur) gooit Sony het over een andere boeg. Hun SSD heeft een afwijkende grootte van 825 gigabyte, maar compenseert dit met een ontzettende hoge doorvoersnelheid. In tegenstelling tot Microsoft, die accentueert dat je van spellen kan wisselen en dat dit slechts een aantal seconden zou vergen, wilt Sony juist dat gebruikers vrijwel geen enkele laadtijden meer ervaren. Evenals Microsoft word hier gebruik gemaakt van op maat gemaakte hardware om dit proces te versnellen, maar de ingebouwde SSD is algauw twee keer zo snel als die van de Series X.


Wat betreft externe media doet Sony het ook anders. Hier geen aparte expansiekaart die wat weg heeft van een grote geheugenkaart en alleen gebruikt kan worden om bestaande consolespellen te spelen. Sony zal iedere SSD ondersteunen, mits deze aan de M.2 standaard voldoet. In de praktijk zijn dus niet alle SSD's geschikt, maar Sony's support voor de standaard zal wel helpen dat deze gemeengoed worden. Enkele voordelen van de SSD op een rij:


Audio:
De andere troef die Sony voor ogen heeft ligt echter in een gebied waar je niet snel aan zou denken, namelijk audio. Huidige audio bestaat uit 7.1 surround sound, maar Cerny wil hier veel verder in gaan, en deed dit al deels middels de PlayStation VR audio unit. Deze kon vijftig geluidssporen meesturen voor een voller geluid. Voor de PlayStation 5 worden dit er vele honderden, en aan een betere kwaliteit.

Om dit te bewerkstelligen, zit er in de PlayStation 5 de Tempest Engine, een stuk hardware die audio fysiek moet gaan simuleren. Als er een regenachtige scene in de game plaatsvindt, zorgt de Tempest Engine ervoor dat je per persoon ook alle elementen hoort voor, naast of achter je, zoals regendruppels. Om dit na te bootsen is er dus een stuk hardware nodig, de eerdergenoemde Tempest Engine. Opvallend is hierbij volgens Cerny dat je deze processor, welke je het best kan zien als een soort satelliet processor in dezelfde zin dat de PlayStation 3 zeven van deze aparte processoren had om verschillende taken apart uit te kunnen voeren, ook voor gamelogica in kan zetten, en ontwikkelaars dus niet perse gebruik hoeven te maken van de geavanceerde audiomogelijkheden. Al blijft dat natuurlijk wel het voornaamste uitgangspunt.


Overig:
Voorts werden er nog wat algemenere mededelingen gedaan. Zo zal de PlayStation 5 backwards compatible zijn met de PlayStation 4 en PlayStation 4 Pro, echter zal dit per game bekeken worden. De PlayStation 5 is namelijk domweg te snel om titels meteen af te spelen. Games dienen dus getweakt te worden alvorens ze gespeeld kunnen worden. Sony heeft honderd van de meest populaire titels (gemeten aan de hand van het aantal speluren) alvast getest en het merendeel zal direct speelbaar zijn op de PlayStation 5. Hieronder vind je een vergelijking tussen de huidige PlayStation 4 specificaties en de nieuwe PlayStation 5 om zo het verschil te benadrukken.


Zodoende presenteerde Sony dus zijn visie op de PlayStation 5, echter werd het design van de console nog niet onthuld. Volgens Cerny horen we zeer spoedig meer over deze ontwikkelingen, maar duidelijk is wel: de volgende generatie consoles doet veel minder aan compromis dan je wellicht had verwacht. Op Gamed zullen wij de ontwikkelingen nauwgezet in de gaten houden en houden je op de hoogte van alle nieuwe ontwikkelingen.


13:29  Xbox Series X verschijnt tijdens Thanksgiving?
16:25  Bekende gezichten komen samen in indie brawler Bounty Battle
 Reacties (32)
 Pagina: 1 | 2
Gast (78.23.49.xxx) op 18-03-2020 om 19:12
Toch beduidend minder dan de xbox x. Deze keer maar een xbox kopen dan

Gast (82.73.160.xxx) op 18-03-2020 om 19:12
Wel, laat het fanboy circus maar losbarsten zou ik zeggen!

Gast (87.117.246.xxx) op 18-03-2020 om 19:13
Echt waardeloos! Dat ding is echt lage specs extreem overgeklokt. Dat wordt weer een straaljager console, als de launch PS4 en PS4 Pro. Het enige voordeel dat ik ze geef is een mogelijk standaard NVMe slot, maar dat kan MS ook veranderen met een adapter.

Gast (86.208.115.xxx) op 18-03-2020 om 19:29
Hah, het enige wat ik hier goed aan vind is dat er weer een ResetEra "leaker" exposed is als frauduleus met die 52CU@2GHz onzin. Domme fanboys zijn het.
Ik vind die 36CU@2.2GHz ook wel verontrustend eerlijk gezegd. Dat wordt zeker weer luide console als het ontwerp zo klein is als die dev kits.
Ik wacht denk ik wel op een slim of de Pro en anders skip ik Sony deze gen gewoon. Zoveel goede games hebben ze nou ook weer niet als je een top PC ernaast hebt.
Be wel erg benieuwd naar die I/O throughput, maar helaas zien we op de PC al dat steeds snellere SSD's eigenlijk niks toevoegen tov zelfs SATA SSD's qua games. Dat zal IMO hier ook niet anders zijn. De Xbox is gewoon beduidend sterker, zeker met zoveel meer CU's voor raytracing is dat erg aantrekkelijk en meer future proof.

Gast (82.176.166.xxx) op 18-03-2020 om 19:44
Met alle extra's die Sony erin gepropt heeft vraag ik mij af of we hier met de mindere console te maken hebben.
De tijd zal het zeggen, ik hoopte op iets van games te zien desnoods een remaster van iets.
GOW Ascension zoiets, helaas.
Die flash controller klonk ook best interessant.
Nu word het tijd voor de games

Gast (82.176.166.xxx) op 18-03-2020 om 19:47
86.208
Consoles en pc's vergelijken werkt niet.
De games worden speciaal voor die ssd's ontworpen. De games worden volledig geoptimaliseerd voor die cpu en gpu die de next Gens krijgen

Gast (86.208.115.xxx) op 18-03-2020 om 20:08
Qua CPU en GPU, sure. Maar qua storage, daar ga je je lelijk in vergissen. Alleen die paar Sony exclusives misschien, maar dat gaat geen zoden aan de dijk zetten voor al die multiplatform games.

Gast (78.22.213.xxx) op 18-03-2020 om 20:17
beide zullen goed presteren. Natuurlijk zal Xbox series x hogere framerates hebben, maar als 60 fps de standaard word boeit dit me niet zo.ik koop de console met de beste exclusives en voorlopig is dat playstation.

Gast (104.244.72.xxx) op 18-03-2020 om 20:35
Hoezo kan je PC's en consoles niet met elkaar vergelijken? Deze worden steeds meer op PC tech gebaseeerd. Deze al helemaal. Wat 86 zegt klopt als een bus, die storage snelheid gaat geen ruk uitmaken en dan is de PS5 snelheid van de CPU en GPU ook nog eens variabel. Hier zijn alleen de genoemde pieksnelheden terwijl de Series X snelheden constant zijn. De PS5 is echt zwaar inferieur hier.

Gast (109.36.142.xxx) op 18-03-2020 om 20:50
Mooi technisch GDC verhaal die presentatie. Ook het stuk over koeling en wat de SSD gaat betekenen. Ik kijk er naar uit

Gast (213.127.67.xxx) op 18-03-2020 om 20:53
Ook al zou de Series X zwakker zijn, mijn game bibliotheek zit op Xbox. Backwards compatible met alle generaties? Dat niemand dit opnoemt. Dit is toch wel een deal maker.

Gast (213.127.27.xxx) op 18-03-2020 om 20:58
Was de Xbox deze generatie ook niet krachtiger dan PlayStation? Toch was de game-ervaring beter op de PlayStation. Ik zou zeggen, wacht het gewoon af.

Gast (78.23.49.xxx) op 18-03-2020 om 22:08
Gameervaring beter or playstation? Dreawm on. Ps4 verkockt voor xbox one x en geen min spijt. Wat een ervaring. Online. Dashboard etc. Alles is gewoon beter

Redneckerz (Redacteur) op 18-03-2020 om 22:53 [Niv: 224 / Exp: 11200]
@ Gast 78.23.49:

Ik zou juist afwachten in dit geval Op papier biedt Series X een betere processor en videokaart, maar tov de vorige generatie ga je sowieso bijzonder veel vooruit. De ene teraflop is de andere niet.

Daarnaast mikt Sony op iets (relatief) mindere specs, maar zet dat om middels een SSD die veel sneller is dan Series X (maar geen cache) plus de Tempest Engine (die ook in games gebruikt kan worden, niet alleen audio).

Kortom, beide partijen leggen hun eigen nuances aan de dag, maar de basis is redelijk hetzelfde te noemen.

@ Gast 87.117.246:

Als je dit ''echt lage specs'' vind dan heb je weinig begrepen van de specificaties. Dat is prima, deze presentatie was de GDC presentatie waar veel ingewikkelde terminologie werd gebruikt, en Cerny zelf is weliswaar een goede spreker, maar dan vooral voor ontwikkelaars, niet de consument.

@ Gast 86.208.115:

En ook hier ga ik even inhaken:

''Ik vind die 36CU@2.2GHz ook wel verontrustend eerlijk gezegd. Dat wordt zeker weer luide console als het ontwerp zo klein is als die dev kits.''

Valt niets over te zeggen, je zou kunnen aannemen dat Sony hier zijn lessen trekt. Overigens zijn dergelijke kloksnelheden, ook die van de Series X, bijzonder rap voor een console.


''Zoveel goede games hebben ze nou ook weer niet als je een top PC ernaast hebt.''

Qua specs zijn deze consoles toch redelijk high end te noemen, zeker als je bedenkt dat ze tegen een prijs verkocht gaan worden die onder dat van een vergelijkbare PC build gaat zitten. En dan nog zal niet alles 1 op 1 hetzelfde zijn.

''Be wel erg benieuwd naar die I/O throughput, maar helaas zien we op de PC al dat steeds snellere SSD's eigenlijk niks toevoegen tov zelfs SATA SSD's qua games. Dat zal IMO hier ook niet anders zijn.''

Vreemde aanname. Sony wilt juist met deze ultrasnelle SSD laaddtijden tot vrijwel 0 brengen. Cerny merkte dan ook op in zijn presentatie dat met de huidige consoles het begrip ''fast travel'' in de praktijk vooral ironisch is, gezien de laadtijden. Dat wilt hij met de PS5 verhelpen.

''De Xbox is gewoon beduidend sterker, zeker met zoveel meer CU's voor raytracing is dat erg aantrekkelijk en meer future proof.''

Zoveel krachtiger is de Series X nu ook weer niet - we praten over 14 CU's extra. Dat is weliswaar een 2 TFLOP of een hele PS4 verschil, maar hoe gaat dat in de praktijk eruit zien? Beide consoles zijn gebouwd voor 4K60 - Ik neem dus aan dat er meer verschil in het begin pas bij games gaat optreden die 120 fps willen bereiken, en pas later in de generatie, als games complexer worden, dat dit op 4K60 een rol gaat spelen.

Beide consoles zijn op hun eigen nuances duidelijk gemaakt voor de moderne tijd.

Gast (82.73.160.xxx) op 18-03-2020 om 22:57
Ben ik hier de enige die tevreden is? De PS4 gaat het toch wel beter doen prestatie technisch, dat is voor mij al voldoende. Voor mij is veel belangrijker welke games erop gaan verschijnen!

Gast (185.150.188.xxx) op 19-03-2020 om 09:43
Zwaar teleurstellend! Wat de PS5 aan betere specs heeft zal nergens de doorslag geven. En voor raytracing heeft de Xbox 44% meer hardware.

Moet wel lachen dat zelfs de redacteur van deze site trapt in de marketing van Sony. Nee, die snellere SSD gaat geen ruk uitmaken. Als je denkt dat je die als een soort RAM cache kan gaan gebruiken (met een tienvoudige tragere snelheid), is die binnen een paar maanden versleten en dit wordt zeker geen SLC NAND, waar je het dan nog enigszins zou kunnen verantwoorden, want dan wordt die console veel duurder dan de nieuwe Xbox. 86 heeft trouwens gelijk, Linus Tech Tips heeft goede video's erover op zijn kanaal.

Die Audio engine interesseert niemand wat want zelfs de zwaarste audio berekeningen kosten weinig CPU tijd.

Het zou mij niet verbazen als 1 van die originele leaks met 2GHz klok terecht was en Sony nu in damage control die kloksnelheden verhoogt heeft, net als MS met de Xbox One toentertijd. Allemaal tevergeefs, want het is een pieksnelheid en ze hadden al problemen met de koeling.

Zou helemaal grappig zijn als MS nu die kloksnelheden met 100MHz (1x multiplier) of zelfs meer verhoogt, dan krijg je helemaal de pijpen aan het dansen.

Wat voor mij persoonlijk een gigantische farce is, is die achterwaartse compatibiliteit. Dat kan gewoon echt niet door de beugel wat Sony daarmee doet.

Gast (80.233.134.xxx) op 19-03-2020 om 09:49
Yongyea had gisteren ook zo'n domme fanboy video over die SSD, totdat wij PC gamers hem tot de realiteit brachten en op zijn plaats zetten. Hij heeft daarop die video verwijderd en correcties geplaatst, maar het kwaad is al geschied en mensen kregen het door. Hij heeft nu zelfs die correctie tweets en posts op YT verwijderd. Sony en fans zijn in volle damage control mode.

De console gaat een stuk vooruit tov van de basis PS4, vs de Pro, meh... Ik wacht wel lekker een tijdje. Koop sowieso Sony alleen voor de exclusives want het ecosysteem is ruk.

Gast (5.102.138.xxx) op 19-03-2020 om 09:57
Ik snap de variable frequency oplossing niet. Ook na de langdurige uitleg van Cerny niet (jezus wat praat die man saai!).
Als ik het goed snap weten developers nu dus niet hoe snel de console is.
Zover ik het begrijp is er een beperkte hoeveelheid watt beschikbaar. Als je resources van andere onderdelen als de CPU/GPU gaat gebruiken dan wordt de CPU/GPU teruggeschaald om de wattage die voor de andere resources nodig zijn te kunnen gebruiken.

WTF is dat nou weer voor kut oplossing, moet je als console developer rekening gaan houden van variable kloksnelheden. Dat kan bijna alleen maar onstabiele framerates opleveren.

Gast (185.150.188.xxx) op 19-03-2020 om 10:03
@5 Die console is gewoon 9 TFLOPS, zoals de eerdere lekken aangaven. Dat klopt ook met de gelekte kloksnelheden. Ze hebben nu gewoon in een desperate poging die kloksnelheden opgeschroefd om te compenseren tegenover de Xbox. Ze weten dondersgoed dat die peak performance niet continu gehaald gaat worden want de eerdere geruchten over cooling problems waren er ook al.

Gast (185.52.54.xxx) op 19-03-2020 om 10:08
Redneckerz probeert het verschil te bagatelliseren IMO, wat velen hierboven ook aangeven, er zijn wel degelijk een aantal punten die voor ontwikkelaars een nachtmerrie gaan opleveren als ze zouden focussen op de specifieke pluspunten van de PS5 waar in deze tijd bijna alles multiplatform is. Deze console gaat zwaar achterlopen op de nieuwe Xbox.

Gast (193.172.135.xxx) op 19-03-2020 om 10:11
Prima specs.. de Games geven de doorslag.. en laat Sony dit nu het beste voor elkaar hebben.

Gast (80.233.134.xxx) op 19-03-2020 om 10:14
De meeste games zijn multiplatform games, en als die veel beter draaien op de concurrent, dan ga ik ook voor de Xbox, die paar exclusives van Sony be damned. Dan forceer ik Sony liever om die op de PC uit te brengen zoals Horizon.

Gast (82.176.166.xxx) op 19-03-2020 om 12:36
Hahaha het gaat steeds zo, 360 was ook beter terwijl de PS3 uiteindelijk betere games kreeg
^^^
80.233 oh je hebt al games naast elkaar zien draaien ? Of heb je een link?

Gast (84.26.122.xxx) op 19-03-2020 om 13:25
Kijk hier gaan we weer.. Human behaviour all over again. Kots

Redneckerz (Redacteur) op 19-03-2020 om 13:46 [Niv: 224 / Exp: 11200]
@ Gast 185.150.188:

Teleurstellend ten opzichte van wat? Bedenk wel dat al deze technologie tegen een prijs van ca 400-500 euro in de winkels moet liggen.

Je hebt het er vervolgens over dat ik zou denken dat de snellere SSD ook als cache gebruikt kan worden. Dat is nergens zo gezegd. Wel is gezegd dat Sony met een custom SSD met verschillende op maat gemaakte hardware een veel snellere doorvoersnelheid heeft om laadtijden te beperken. Xbox doet dit anders, door het SSD als een soort extra werkgeheugen in te zetten. Ik vind het daarom ook bijzonder dat je stellig kan stellen dat de SSD geen ruk gaat uitmaken.

Betreft de audio engine raad ik je aan om de presentatie van Sony nog eens te bekijken. Audio berekeningen vandaag kosten weinig CPU tijd omdat we domweg alleen een 7.1 surround signaal te horen krijgen. De Tempest Engine, zoals ik het begrijp, wilt audio fysiek modelleren binnen de woonkamers. Meer info valt te lezen hierover op Digita Foundry. Als het niemand wat zou boeien, waarom investeert Sony er dan in?

Daarbij zijn de GPU kloks van beide machines redelijk uniek te noemen binnen het console spectrum, helemaal daar het een SoC betreft. Dergelijke kloks zie je eerder bij aparte videokaarten, niet bij SoC's.

Ik hoor uit je reactie vooral heel veel conclusies, maar weinig argumentatie om die conclusie te ondersteunen.

@ Gast 185.52.54:

Ik hou mij altijd erg op de vlakte als een gast tracht onderuit te halen waar vele ontwikkelaars die er met de neus bovenop zitten wel van overtuigd zijn. Daarbij, ik tracht niets te bagatelliseren, ik probeer wel een uniform beeld te schetsen. Net als bij deze generatie gaan er verschillen zijn, zie alleen al het gegeven dat Series X een afwijkende geheugen configuratie heeft met verschillende kloks. De basis modules zijn echter wel in grote lijnen hetzelfde, namelijk:

- 8x Zen 2 kernen
- 16 GB GDDR6
- RDNA 2 GPU
- Raytracing

Ontwikkelaars zullen dus dat als basis nemen en vandaaruit optimalisaties doen. Net zoals dit in de huidige generatie gebeurt.

Ik vind dan ook de conclusie: ''Gaat zwaar achterlopen'' bijzonder te noemen, er is immers nog geen enkel vergelijkingsmateriaal om die opvatting te bevestigen. Mede daarom zijn zulke conclusies weinig steekhoudend te noemen.

Gewijzigd door Redneckerz op 19-03-2020 om 13:46

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
PlayStation 5
Type:
Hardware
Releasedatum:
19-11-2020
Ontwikkelaar:
Sony Interactive Entertainment
Uitgever:
Sony Interactive Entertainment
Media:








Meer media