Nieuws: Sony onthult specificaties PlayStation 5
Door Redneckerz op 18-03-2020 om 19:08
|
Bron: Gamed
|
Dit jaar gaat het vooralsnog gebeuren: een nieuwe generatie consoles ziet het levenslicht. Zowel Microsoft als Sony werken aan hun eigen visies op de volgende generatie, maar er is ook nog veel onbekend. Sony toonde vandaag echter een deel van diens visie met het publiek.
Twee dagen geleden kwam Microsoft met zijn specificaties voor de Series X, waarbij de nieuwe SSD en de Velocity Architectuur opvielen. Met het wegvallen van de Game Developer Conference door het Covid-19 virus en deze recente openbaring door Microsoft liet Sony vandaag diens Road to PS5 presentatie de revue passeren welke op het GDC zou zijn getoond, gepresenteerd door Mark Cerny. Hierin werden de specificaties van de PS5 bekend gemaakt, welke je hieronder vind.

Kijkend naar de cijfers, dan is PS5 qua pure specs in het nadeel. Zo is de processor aan een variabele frequentie gekoppeld, maar volgens Cerny zou deze veelal hetzelfde blijven. Dit zou ook gelden voor de kloksnelheid van de grafische unit, welke zeer hoog genoemd mag worden. Een vergelijking van de huidige specificaties met Series X vind je hieronder.

Via de presentatie werden er echter ook verscheidende details duidelijk gemaakt over de PlayStation 5 architectuur. Sony lijkt namelijk iets van de processor en grafische performance in te leveren, om te investeren in twee algemene elementen - SSD en Audio. Deze zullen in versimpelde vorm hieronder worden toegelicht, alsmede een klein overzicht van de andere onthullingen uit de presentatie.
SSD:
Waar Microsoft een SSD constructie gebruikt die ook als extra geheugen kan worden ingezet om games sneller in te laden (onderdeel van de Velocity Architectuur) gooit Sony het over een andere boeg. Hun SSD heeft een afwijkende grootte van 825 gigabyte, maar compenseert dit met een ontzettende hoge doorvoersnelheid. In tegenstelling tot Microsoft, die accentueert dat je van spellen kan wisselen en dat dit slechts een aantal seconden zou vergen, wilt Sony juist dat gebruikers vrijwel geen enkele laadtijden meer ervaren. Evenals Microsoft word hier gebruik gemaakt van op maat gemaakte hardware om dit proces te versnellen, maar de ingebouwde SSD is algauw twee keer zo snel als die van de Series X.

Wat betreft externe media doet Sony het ook anders. Hier geen aparte expansiekaart die wat weg heeft van een grote geheugenkaart en alleen gebruikt kan worden om bestaande consolespellen te spelen. Sony zal iedere SSD ondersteunen, mits deze aan de M.2 standaard voldoet. In de praktijk zijn dus niet alle SSD's geschikt, maar Sony's support voor de standaard zal wel helpen dat deze gemeengoed worden. Enkele voordelen van de SSD op een rij:

Audio:
De andere troef die Sony voor ogen heeft ligt echter in een gebied waar je niet snel aan zou denken, namelijk audio. Huidige audio bestaat uit 7.1 surround sound, maar Cerny wil hier veel verder in gaan, en deed dit al deels middels de PlayStation VR audio unit. Deze kon vijftig geluidssporen meesturen voor een voller geluid. Voor de PlayStation 5 worden dit er vele honderden, en aan een betere kwaliteit.
Om dit te bewerkstelligen, zit er in de PlayStation 5 de Tempest Engine, een stuk hardware die audio fysiek moet gaan simuleren. Als er een regenachtige scene in de game plaatsvindt, zorgt de Tempest Engine ervoor dat je per persoon ook alle elementen hoort voor, naast of achter je, zoals regendruppels. Om dit na te bootsen is er dus een stuk hardware nodig, de eerdergenoemde Tempest Engine. Opvallend is hierbij volgens Cerny dat je deze processor, welke je het best kan zien als een soort satelliet processor in dezelfde zin dat de PlayStation 3 zeven van deze aparte processoren had om verschillende taken apart uit te kunnen voeren, ook voor gamelogica in kan zetten, en ontwikkelaars dus niet perse gebruik hoeven te maken van de geavanceerde audiomogelijkheden. Al blijft dat natuurlijk wel het voornaamste uitgangspunt.

Overig:
Voorts werden er nog wat algemenere mededelingen gedaan. Zo zal de PlayStation 5 backwards compatible zijn met de PlayStation 4 en PlayStation 4 Pro, echter zal dit per game bekeken worden. De PlayStation 5 is namelijk domweg te snel om titels meteen af te spelen. Games dienen dus getweakt te worden alvorens ze gespeeld kunnen worden. Sony heeft honderd van de meest populaire titels (gemeten aan de hand van het aantal speluren) alvast getest en het merendeel zal direct speelbaar zijn op de PlayStation 5. Hieronder vind je een vergelijking tussen de huidige PlayStation 4 specificaties en de nieuwe PlayStation 5 om zo het verschil te benadrukken.

Zodoende presenteerde Sony dus zijn visie op de PlayStation 5, echter werd het design van de console nog niet onthuld. Volgens Cerny horen we zeer spoedig meer over deze ontwikkelingen, maar duidelijk is wel: de volgende generatie consoles doet veel minder aan compromis dan je wellicht had verwacht. Op Gamed zullen wij de ontwikkelingen nauwgezet in de gaten houden en houden je op de hoogte van alle nieuwe ontwikkelingen.
|
|
|
|
13:29 Xbox Series X verschijnt tijdens Thanksgiving?
16:25 Bekende gezichten komen samen in indie brawler Bounty Battle
|
Reacties (32) |
|
Pagina:
1
|
2
|
|
Gast (82.73.160.xxx)
op 19-03-2020 om 16:40
|
Ik begrijp ook altijd zo weinig van dit gezeur. Als je teleurgesteld bent in de PS5 stats, dan koop je toch gewoon die Xbox X? Lijkt me een veel betere oplossing dan hier een potje lopen jammeren
|
|
Gast (86.87.64.xxx)
op 19-03-2020 om 19:34
|
Haha echt hé. Lekker boeiend die specs! Het gaat al jaren niet meer om specs maar om games.
Als je het zo boeiend vind koop je toch lekker voor een paar duizend euro een PC
|
|
Gast (213.208.215.xxx)
op 20-03-2020 om 12:15
|
Inderdaad. al JAREN gaat het om de games. En Sony regeert vrijwel alle generaties met gouden staf. Punt. En laat u zelf zich even educaten door mensen die echt verstand hebben zoals Digital Foundry, die laten zien dat het totaal niet gaat puur om wie meer Terraflops heeft, maar wat je ermee kan doen. En daarmee heeft Sony heel waarschijnlijk een goede keuze gemaakt: https://www.youtube.com/watch?v=4higSVRZlkA&t=1s
|
|
Gast (91.183.202.xxx)
op 20-03-2020 om 16:06
|
Zelden tot nooit heeft de console met de sterkste specs zijn generatie gewonnen. N64 was sterker dan Playstation, Playstation won. Gamecube sterker dan PS2, PS2 won. PS3 en 360 sterker dan de Wii, maar geen van de twee kon de Wii kloppen. Het succes van een console wordt niet door specs bepaald, maar door de games en ondersteuning van third party ontwikkelaars.
|
|
Gast (192.99.76.xxx)
op 21-03-2020 om 11:43
|
Redactie: Je kan je punt op een veel minder provocerende toon maken dan hoe je het nu doet. Dank alvast.
Gewijzigd door Redneckerz op 21-03-2020 om 13:00
|
|
Gast (82.176.166.xxx)
op 21-03-2020 om 12:11
|
Ik wil games zien
Assassin's Creed was altijd wel een soort benchmark kwa visuals bij de afgelopen 2 generaties.
Ik kan niet wachten.
|
|
Gast (94.109.60.xxx)
op 27-03-2020 om 04:40
|
waardeloos ps5
|
|
Pagina:
1
|
2
|
|
|
|