Mario Party 5 is een game waar ik nog regelmatig de GameCube voor uit de doos haal. Waarom? Het antwoord is simpel: Mario Party is nu eenmaal de ideale multiplayergame voor die luie zomeravonden. Ik was dan ook enthousiast dat ik op Nintendo's Post-E3 event met Mario Party 10 aan de slag mocht gaan.
Mario Party 10 vloog redelijk onder de radar op afgelopen E3. Veel is nog niet bekend over de game en op veel vragen wil Nintendo ons nog geen antwoord geven. Duidelijk is wel dat het bedrijf het vertrouwde concept heeft proberen te innoveren. Hoewel het personeel op Nintendo's Post-E3 event niets kon of mocht zeggen, lijkt het erop dat er nu twee hoofdmodussen zijn. De eerste modus is de vertrouwde party modus, waarbij je met vier spelers over een digitaal speelboord schuift en na elke ronde een mini-game speelt. De tweede modus is de Bowser modus, waarbij je met vier spelers samenspant tegen één speler die als Bowser speelt. Van beide modi heb ik een viertal mini-games mogen testen.

De minigames uit de Party Modus werden allemaal gespeeld met de WiiMote, de Wii U GamePad kwam hier niet aan te pas. Alle vier de mini-games waren de typische Mario Party mini-games, zonder enige vorm van uitleg weet je al precies wat je moet gaan doen. De toevoeging van de WiiMote zorgt enkel voor wat afwisseling tussen button-bashen en hard schudden en weet zodoende helaas weinig extra's naar de game te brengen. Na het spelen van de vier mini-games was ik teleurgesteld, geen van de mini-games hadden indruk op mij gemaakt. De concepten en omgevingen waren gewoonweg te herhalend en onorigineel. Misschien komt dat doordat je bij het tiende deel ongeveer wel weet wat je kan verwachten, misschien is het doordat de mini-games los werden gespeeld, zonder de spanning van het speelbord. Dit is een punt waar alleen de praktijk extra inzicht in kan geven.
Helaas pakte de Bowser modus op dezelfde manier uit. Met frisse zin begon ik aan een viertal nieuwe mini-games die mij vervolgens op eenzelfde manier teleurstelden. De Bowser modus zou het speerpunt van vernieuwing moeten zijn in Mario Party 10, maar dit viel tegen. In de Bowser modus strijd je met vier spelers tegen Bowser, die wordt gespeeld door een vijfde speler op de Wii U GamePad. Je zult hier dus moeten samenspelen en het in de minigames moeten uithouden tegen een mensgestuurde Bowser, op éénzelfde wijze als dat je streed tegen een computergestuurde Bowser in eerdere Mario Party games. Mijn grootste vraagteken is hoe deze modus gaat werken op het speelbord, gaat dit namelijk nog competitief genoeg zijn?

Er zijn nog genoeg vraagtekens rondom Mario Party 10, gaat dit de Mario Party worden die een uniek apparaat als de Wii U verdient? Gaat dit de game worden waar je jouw in stof gehulde console na tien jaar nog eens voor uit de kast haalt? Voorlopig lijkt het er niet op, maar aan de andere kant is nog veel informatie over de game in nevelen gehuld. Wat moet je bij een tiende deel nog verwachten aan originaliteit? Het is nog even afwachten. Nintendo neemt gelukkig de tijd, want Mario Party 10 hoeft pas in 2015 te verschijnen, exclusief voor Wii U natuurlijk.
|