Onder invloed van The Animatrix lanceerde Warner Bros. Animation midden 2008 ‘Batman: Gotham Knight,’ een Japanse animatiefilm ter promotie van The Dark Knight. Bleek Gotham Knight een waardige toevoeging of waardeloos promotie-materiaal?
In hun eerdere animefilms Superman: Doomsday en Justice League: The New Frontier werd het verhaal steeds gebaseerd op één populaire comic-verhaallijn; maar bij Gotham Knight beperkte Warner Bros. Animation zich niet tot één verhaallijn. In navolging van The Animatrix bestaat Gotham Knight uit meerdere korte verhalen die niet aan elkaar gerelateerd zijn. De zes verhalen in kwestie zijn hierbij geschreven door zes befaamde comic-schrijvers als Greg Rucka en David S. Goyer die onafhankelijk van elkaar een verhaal schreven dat zich afspeelt in het Batman-universum van de films, hoewel ze door de vage schrijfstijl perfect binnen elke continuïteit passen. Ieder verhaal werd hierna door een animatiestudio tot leven gebracht en achter elkaar geplaatst binnen de film die een zeventigtal minuten duurt, en waarin je dus zes korte Batman verhalen beleeft die losjes aan elkaar verbonden zijn.

Het resultaat is een amalgaam aan verhalen, waarbij twee van de zes verhalen duidelijke uitschieters zijn. Met Working Through Pain en Deadshot zijn dit toevallig ook de twee laatste verhalen in de collectie. In Working Through Pain krijgt de kijker een zicht op het verleden van een zeer menselijke Batman die moet proberen om een zware wonde te verbijten, terwijl hij in Deadshot de confrontatie aangaat met de gelijknamige sluipschutter. Minder onder de indruk waren we onder andere van Have I Got A Story For You waarin een viertal skatende tieners opschept over die keer dat zij Batman zagen, waarbij ze elk een compleet andere indruk hebben van de superheld. Ook Crossfire kan moeilijk indrukwekkend genoemd worden, het verhaal bestaat grotendeels uit een discussie tussen twee politie-agenten die discussiëren over Batman tot ze door hem gered moeten worden.
Het verhaal is dus weinig indrukwekkend in het algemeen, maar grafisch staan animatiestudio’s Bee Train, Madhouse, Production I.G. en Studio 4°C zeker hun mannetje. Elk brengen ze hun eigen typische stijl mee naar de Batman-saga, waarbij ze toch allen Batman weten voor te stellen als een man van vlees en bloed die wanhopig de misdaad bestrijdt. Met momenten overschaduwt het grafische spektakel zelfs het verhaal, mede omdat dat verhaal zo vergeetachtig is. Ook de audio overschaduwt het verhaal, waarbij zelfs talenten als Kevin Conroy (de vaste stem van Batman) het verhaal niet interessanter kunnen maken. Gotham Knight tracht vaak de spirit van Batman Begins en The Dark Knight te vatten, maar kan nooit opleven aan de hoge standaard gezet door die films. Daarvoor is het verhaal vaak te saai; waardoor de film in schril contrast staat met The Animatrix die de Matrix films op momenten wel kon overtreffen.

|