Lange tijd werd Rayman teruggedrongen door een stel konijnen, vorig jaar stapte hij echter terug in de spotlights met Rayman Origins. Hoewel het toen nog een multiplatform titel betrof verschijnt de opvolger vooralsnog enkel op de Nintendo Wii U, wij kijken hieronder alvast vooruit naar de titel waar het over gaat: Rayman Legends.
Op het eerste gezicht lijkt deze nieuwe game veel weg te hebben van Rayman Origins, ook nu betreft het een game met vrolijke en dik aangezette kleuren, alsof de karakters uit een sprookjesboek zijn gestapt. Het is dan ook niet zozeer op het gebied van de graphics dat de game vernieuwing moet brengen, deze rol is namelijk weggelegd voor de gamepad van Nintendo’s nieuwste console. Niet alleen kunnen we de game hierop verder spelen wanneer je het grote scherm uit zet, het vormt daadwerkelijk een belangrijk onderdeel van de gameplay omdat je hiermee Murphy bestuurt.

Murphy is, denigrerend gezegd, een hulpje voor de andere spelers die op de televisie trachten de gevaren te overwinnen. Op het gamepad kun je deze spelers helpen door vijanden te verslaan, obstakels uit de weg te ruimen, hulpstukken te laten verschijnen en items te verzamelen. Dit alles doe je door het touchscreen te gebruiken en de gamepad te kantelen door diens gyroscoop functie, de andere spelers gebruiken de traditionele controllers om verder te komen. Samenwerking is van groot belang, elementen te vroeg of juist te laat activeren kan je medestanders namelijk behoorlijk afremmen … voor zover dit natuurlijk niet je bedoeling was.
Om het belang van de speler aan te geven die Murphy bestuurt kan de speler met de gamepad in handen dingen op het scherm zien die voor de andere spelers onzichtbaar blijven, tevens zijn er momenten waarbij de spelers op de achtergrond de strijd aan gaan met een baas terwijl Murphy op de voorgrond deze zelfde vijand met een katapult bestookt. Het zijn slechts kleine voorbeelden van hetgeen wat Ubisoft voor ons in petto heeft, waarbij variatie voorop moet staan. We hoeven echter niet bang te zijn dat de speler achter Murphy soms minutenlang enkel toekijkt, het speltempo ligt – net als bij Rayman Origins – erg hoog en je zult dan ook altijd bezig zijn met interacties op het scherm.

Om de online functionaliteiten van de Nintendo Wii U te gebruiken is het mogelijk om vrienden uit te dagen in een time-trial of het behalen van een hoge score, helaas is vooralsnog echter onduidelijk of de coöp eveneens online speelbaar is. Het is een vraag die hopelijk snel beantwoord zal worden aangezien de game bij de lancering van de Nintendo Wii U beschikbaar moet zijn. Vooralsnog is dit het enige systeem waarop de game zal verschijnen, echter liet Ubisoft al doorschemeren dat het hier niet bij hoeft te blijven. Of dit daadwerkelijk zal gebeuren is voorlopig een vraagteken, duidelijk is wel dat Rayman Legends met name voor coöp spelers een heerlijke platformer moet gaan worden.
|