Review: Fez
Door Rene Groen op 28-04-2012 om 14:30
|
Bron: Gamed
|
Vijf jaar ontwikkeltijd waren nodig om Fez speelbaar te krijgen voor een groot publiek, maar alsnog staat hoofdkarakter Gomez er plat op. Nee, aan zijn humor ligt het niet, het witte wezen is simpelweg niets anders gewend dan zijn bekende, vertrouwde 2D leefomgeving.
De wereld van Gomez verandert echter compleet wanneer hij Fez ontmoet. Fez is geen personage, maar een hoofddeksel dat zijn intrede doet wanneer een magische kubus verschijnt en een derde dimensie aan het bestaan toevoegt. Zo plotseling als deze kubus ten tonele komt, zo snel verdwijnt deze weer, echter niet op rustige wijze. Na een ontploffing verspreiden de restanten zich over de wereld en dien je alle stukken bij elkaar te rapen om zo de wereld te redden.

Het doorzoeken van de wereld gebeurt in 2D, echter zorgen de schouderknoppen ervoor dat de wereld gedraaid kan worden om zo een driedimensionaal aanzicht te geven. Lijkt een weg in eerste instantie geen doorgang te bieden, daar kan het draaien van de wereld nieuwe inzichten geven om je weg alsnog te vervolgen. Hoewel dit simpele principe een weinig uitdagende game op lijkt te leveren is het tegendeel waar. Via allerlei deuren en doorgangen dring je steeds dieper door op de wereld en worden de puzzels steeds lastiger. Nadeel is tegelijkertijd wel dat de wereld redelijk onoverzichtelijk is, hulpmiddelen als warppunten zijn niet voldoende om dit te verhelpen.
De genoemde puzzels zijn niet alleen gelinkt aan het verzamelen van de in totaal tweeëndertig kubusstukjes, geheime tekenen en zogeheten anti-kubussen (de beloning voor extra moeilijke puzzels) zorgen voor een goede variatie waarbij de puzzels zich in beperkte ruimtes afspelen. Het is een ideale opzet omdat je zo een goed overzicht bewaard, echter betekent het niet dat je de puzzels snel op zult lossen. De vijf jaar ontwikkeltijd zijn voor een groot deel naar de uitwerking hiervan gegaan, waarbij de ene keer je zicht en juist de volgende keer je gehoor aan een test onderworpen zal worden. Welke zintuigen je wanneer moet gebruiken wordt echter niet verteld, waardoor je al snel een stapje terug zult moeten doen om er twee vooruit te zetten. Even afstand nemen om het spel na een uurtje toch weer aan te zetten, een uur waarbij je de gedachten niet los kon krijgen van de puzzel.

Graphics en geluid gaan bij Fez hand in hand, zo worden kleurrijke gebieden onderstreept door vrolijke muziek en zorgen dreigende omgevingen juist voor een meer bombastisch geluid. Angst is overigens geen centrale factor in het spel, zo bestaan er bijvoorbeeld geen vijanden, het enige gevaar is dat je in een ravijn valt waarbij de straf minimaal is omdat je vrijwel aan de rand wordt teruggeplaatst. Het gevaar komt dan ook niet zozeer uit de game zelf, alswel van de achterliggende techniek. Regelmatig saven is aan te raden, want naast kleine foutjes als een gemiste sprong door een hapering kunnen benodigde elementen door de grond zakken of crasht het spel geheel terug naar het dashboard. Gelukkig is een patch aangekondigd om deze problemen te verhelpen, echter is een datum hiervoor nog niet bekend.
Fez test de hersenen. Niet als een streepwoordpuzzel waarbij lang staren vanzelf naar de oplossing leidt, maar als een puzzel waarbij alle zintuigen worden aangesproken en je ook na het afsluiten van de game niet los laat. Het gaat niet om het verkrijgen van upgrades om verder te komen, maar om het opdoen van ervaringen waar je lering uit trekt voor de volgende puzzel. Met een geheel eigen 8-bit stijl aan graphics en een knipoog naar andere titels is de game aan te raden voor iedere puzzelaar, waarbij je echter wel vergevingsgezind moet zijn op technisch vlak.
|
|
Beoordeling
Gameplay |
90 |
Sound |
95 |
Graphics |
95 |
Replay |
90 |
Uren puzzelplezier voor 800 MS Points.
|
93 |
|
|
|
14:41 Raven`s Cry brengt ons naar 17e eeuw
14:21 Nintendo: 'PlayStation 3 2012 koploper in Europa.'
|
Reacties (7) |
|
Pagina:
1
|
|
Louis Tinner
op 28-04-2012 om 15:36
[Niv: 201 / Exp: 10063]
|
Cool en orgineel! Ook verkrijgbaar op PC?
|
|
Paintskillz
op 28-04-2012 om 16:13
[Niv: 90 / Exp: 4490]
|
I said goodday
|
|
Jord-O
op 28-04-2012 om 17:07
[Niv: 153 / Exp: 7628]
|
^^ haha lol, I WANT CANDY!
|
|
D:
op 28-04-2012 om 17:30
[Niv: 172 / Exp: 8612]
|
klein foutje corrigeren: het is geen 8bit maar 16bit stijl.
(naja er meer tussenin dan, 8bit is veel minimaler iig)
Gewijzigd door D: op 28-04-2012 om 17:33
|
|
@HatersWillBeLovers
op 28-04-2012 om 18:24
[Niv: 11 / Exp: 554]
|
@Louis: Bij Sony Brawl roep je kopie, hier roep je origineel. Dit is gewoon Crush en Super Paper Mario in een ander jasje.
|
|
elemeNt
op 28-04-2012 om 18:34
[Niv: 129 / Exp: 6440]
|
@Louis Tinner
De maker heeft aangegeven in een interview dat een PC en PS3 versie een logisch vervolg is.
|
|
Codewarrior
op 28-04-2012 om 20:35
[Niv: 110 / Exp: 5485]
|
@Haters:
Inderdaad, en niet te vergeten: Echochrome, daar eeft ie natuurlijk ook elementen van overgenomen.
Al bij al ziet het er goed uit, jammer van die ene uitspraak van de ontwikkelaar: "japanse games zuigen" terwijl hij duidelijk inspiratie gevonden heeft uit die games.
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|