Je kunt het wel aan Hideo Kojima over laten om een bijzondere game te maken. Neem Death Stranding, waarvan recentelijk het tweede deel verscheen. Een game waarin je eigenlijk een postbode speelt. Iets wat je niet in veel andere games tegen zult komen, en dat is nu net het probleem wat Hideo Kojima aan wil stippen in gesprek met Ssense.
In het interview spreekt hij zich uit tegen de huidige staat van de game-industrie. Als voorbeeld noemt hij de Summer Game Fest Showcase van dit jaar, alwaar bijna iedere getoonde game ons liet vechten tegen aliens of middeleeuwse monsters. Een uitgangspunt dat niet alleen identiek is in veel games, ook de graphics en de gameplay lijkt nog eens op elkaar.
Kojima snapt best dat velen geďnteresseerd zijn in deze games en ze graag spelen, tegelijkertijd is het belangrijk dat er ook nieuwe dingen verschijnen. Hij wil hierbij niet de gehele industrie over één kam scheren en prijst ook de indies die juist wel van de gebaande paden af durven te wijken.
Eén van de games die vroeger wel iets nieuws deed was Metal Gear Solid, eveneens afkomstig uit het creatieve brein van Kojima. Binnenkort komt Konami met een remake van het derde deel, toch heeft Kojima aangegeven de game niet te zullen spelen. Gezien zijn kritiek op de eenheidsworst die de game-industrie momenteel uitbrengt is dit ook niet echt verbazingwekkend te noemen.
|