Nieuws: Leer meer over Ghost of Yotei
Door Rene Groen op 18-07-2025 om 15:40
|
Bron: Game Informer
|
De grote game voor het najaar uit de stal van Sony is Ghost of Yotei, de opvolger van Ghost of Tsushima van ontwikkelaar Sucker PUnch. In gesprek met Game Informer geven creative directors Nate Fox en Jason Connell meer informatie over de achtergrond en wat we mogen verwachten, en we hebben de hoofdpunten voor jullie op een rij gezet.
- Het verhaal speelt zich af in het jaar 1603, een tijd waarin binnen Japan vrede aanbrak en vechters zonder werk kwamen te zitten. Enkelen van hen reisden naar Ezo, wat we nu kennen als Hokkaido, wat in het noorden ligt. Een gevaarlijke plek, of zoals de ontwikkelaar het zelf zegt: " een wildernis zonder wetten". Tevens is het een prachtige plek, waar je maar wat graag wil dat zich daar een game in een open wereld afspeelt.
- Ghost of Yotei vertelt zijn eigen verhaal dat we kunnen zien als een spirituele opvolger, maar waarvoor je Ghost of Tsushima niet gespeeld hoeft te hebben.
- Het hoofdpersonage Atsu wordt door de inwoners van Ezo gezien als een Onryo, een wraakzuchtige geest die haar reputatie vooruit gaat. In die zin is het weliswaar vergelijkbaar met Ghost of Tsushima, maar tegelijkertijd vertelt het een eigen verhaal.
- In beide games is veel onderzoek gestoken, van het kijken naar gewelddadige films tot het opbouwen van relaties met adviseurs die ze hebben geholpen om bepaalde beslissingen te nemen. Beide creative directors zijn daarnaast op een onderzoeksreis gegaan waarbij ze anderhalve week op Hokkaido zijn geweest en leden van de Ainu-gemeenschap hebben ontmoet, waarvan één van hen zelfs een adviseur is geworden.
Mensen uit de gemeenschap hebben ze ook geholpen met het vorm geven van bepaalde patronen, en de redenering achter artistieke keuzes van die patronen te begrijpen. Als Amerikaanse studio hebben ze hier geen weet van en op deze manier zijn ze enorm geholpen. Er is dan ook heel veel werk gestoken in onderzoek, maar uiteindelijk heeft dit zijn vruchten afgeworpen.
- De wolf die we in eerdere beelden zagen is een Ezo-wolf die in het echte leven is uitgestorven.
- Om een misverstand uit de wereld te helpen: als speler heb je niet de vrijheid om te bepalen in welke volgorde je de zes doelwitten uit wil schakelen. De ontwikkelaar gelooft in een zekere structuur binnen het verhaal, het neerzetten van personages en verhaallijnen met een begin, een midden en een einde. Tegelijkertijd willen ze wel een gevoel van nieuwsgierigheid opwerpen en uitstralen dat je de vrijheid hebt om op verkenning te gaan. Dit zorgt voor een zekere impasse: als je het verhaal perfect lineair neerzet en je constant gedwongen wordt om een gouden pad te volgen verlies je de kans dat gamers het landschap willen verkennen. Ga je daarentegen te ver de andere richting op, dan verliest je de structuur van een verhaal.
In de eerste paar uur van de game, wijzend naar het eerste deel van de game, gaat het erom dat je leert welke aspecten van de Yotei Six - verwijzend naar de zes doelwitten - je als eerste wil verkennen. Als je van ninja's en sneeuw houdt dan is het ene gebied misschien interessanter, of je gaat juist voor een gebied met kastelen en vuurwapens. Er is een zekere keuze, alleen gelooft de studio tegelijkertijd nog altijd in een lineaire verhaalstructuur om te zorgen dat Atsu haar wraakmissie kan ondernemen.
- Op zekere plekken in de wereld heeft Atsu herinneringen uit haar jeugd en met een druk op de knop zul je naar het verleden worden getransporteerd. Op deze locaties bestuur je een jonge Atsu en je kunt zo vaak als je wilt wisselen tussen het verleden en het heden om te kijken hoe de locatie is veranderd, hoe het er nu uit ziet als volwassene en hoe het er in haar jeugd uit zag. Op deze manier voelen we wat Atsu heeft gevoeld en wat ze verloor toen haar ouders van haar werden afgenomen. Dit heen en weer schakelen is mogelijk door de kracht van de PlayStation 5 en het stelt ze in staat om je een tijd mee te laten maken met je broer en je ouders, en om ze te leren kennen, alvorens ze werden vermoord.[/'*]
[*]In vergelijking met Ghost of Tsushima, wat oorspronkelijk op de PlayStation 4 verscheen, hebben ze nu een hogere getrouwheid kunnen realiseren voor de natuur. Te denken valt aan een hogere getrouwheid voor verafgelegen terrein en gelokaliseerde mist, maar ook elementen als laaghangende wolken en de rendering van huid en haar zijn verbeterd.
- De navigatie door middel van de wind, zoals geïntroduceerd bij Ghost of Tsushima, keert ook nu terug. De vorm waarin ze dit doen is wel aangepast. Was het voorheen vooral lineair, terwijl het je nu langs obstakels kan leiden en dit maakt de ervaring in een enorm uitgestrekte wereld een stuk beter. Een voorbeeld is de shamisen (een traditioneel Japans snaarinstrument) dat Atsu met zich meedraagt en door liedjes te spelen zul je naar bepaalde dingen worden geleid.
- De wolf waar eerder naar verwezen werd volgt je tijdens je avonturen, alleen het blijft een wild dier. Het is zeker geen hond die naar je toe komt lopen als je hem roept. Hiernaast zijn er ook andere dieren waar je interacties mee uit kunt voeren, zoals een grote kudden van wilde paarden waar je in kunt rijden en snelheid mee kunt maken terwijl je je tussen hen bevindt.
- De kampen zijn een manier om een feature te creëren die passen bij het landschap. Ook is het een manier om verkopers naar je toe te laten komen, zonder uit de ervaring te raken. De mogelijkheid om snel te reizen is immers een belangrijke feature, alleen laat het je wel een plek verlaten waar je misschien langer in wil verblijven. Deze tegenstrijdigheid wil de ontwikkelaar verhelpen door je vanuit het menu naar je wolvenroedel te laten gaan om een personage in je kamp te laten verschijnen. Op deze manier kun je alsnog de benodigde en gewilde upgrade verkrijgen, zonder dat je uit de ervaring wordt gehaald. Nu heb je deze verkoper weliswaar laten komen, maar er kan ook zomaar iemand verschijnen die je niet kent.
- De focus bij de studio ligt nu volledig op het afmaken van Ghost of Yotei, alleen zouden ze ook graag terugkeren naar de inFamous serie. Sucker Punch werkt alleen niet aan meerdere spellen tegelijkertijd, en voor nu zijn ze dan ook niet bezig met een heruitgave of een nieuw deel.
|
|
|
|
15:43 Bekijk de filmtrailer van Mortal Kombat II
15:03 Dreams of Another komt in oktober uit
|
Reacties (0) |
|
Geen reacties gevonden
|
|
|
|