Als één van de grote namen achter Dead Space waren de verwachtingen hooggespannen voor het nieuwste project van Glenn Schofield. The Callisto Protocol leek wat dat betreft in hetzelfde genre geplaatst te kunnen worden, alleen bleek het kwalitatief een stuk minder indrukwekkend.
Vraag is nu wat de toekomst gaat brengen voor Schofield en via LinkedIn vraagt hij zich openlijk af of deze toekomst, ondanks nieuwe ideeën, wel in de game-industrie zal zijn.
quote: "De game-industrie, het is een lastige wereld. De afgelopen acht maanden heb ik in alle stilte met mijn dochter Nicole gewerkt aan een nieuw game-idee. Ze kwam ermee naar me toe en ik was meteen enthousiast. Iets wat ik nog nooit eerder had gezien. We noemen het een nieuw subgenre van horror – niet zomaar horror, maar iets meer."
Ondanks een interessant idee lijken de financierders niet bepaald in de rij te staan om dit uit te gaan werken. Weliswaar heeft Schofield het budget teruggebracht tot $17 miljoen en een prototype gemaakt met een klein, gedetailleerd team, maar bij een eerste feedback bij investeerders kreeg hij te horen dat dit bedrag terug moest naar $10 miljoen. Latere gesprekken brachten dit bedrag alleen maar verder naar beneden, en momenteel zou hij niet verder komen dan $2 miljoen tot $5 miljoen. Het heeft hem vorige maand doen besluiten om ermee te stoppen, want volgens hem kun je sommige ideeën beter onaangeroerd laten dan ze goedkoop uitvoeren. Dit betekent ook dat zijn team van zes medewerkers in Amerika en zijn volledige crew in Groot-Brittannië op zoek is naar ander werk.
quote: "Wat mij betreft – ik heb aan games van elke omvang gewerkt. Van twee tot meer dan 300 ontwikkelaars. De afgelopen 15-20 jaar heb ik grote AAA-titels gemaakt met geweldige teams. Dat is wat ik doe. Dat is waar ik van hou. Maar nu de industrie even stilstaat, voelt AAA alsof het nog ver weg is.
Dus ik ben terug bij mijn kunst. Ik mis het allemaal; het team, de chaos, het plezier om iets voor fans te bouwen. Ik ben er nog steeds, maak kunst, schrijf verhalen en ideeën en moedig de industrie nog steeds aan. Maar misschien heb ik mijn laatste game wel geregisseerd. Wie weet? Zo ja, dankjewel voor het spelen van mijn games."
|