Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
27 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Maart 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Maart 2024 
(2) 
(0) 
23 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
22 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
20 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Maart 2024 
(0) 
(2) 
16 Maart 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(2) 
13 Maart 2024 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
10 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
09 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
08 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
06 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(3) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Review:

The Legend of Zelda: Skyward Sword


Door Gideon op 19-11-2011 om 12:19
Bron: Gamed

Je kunt het bijna niet gemist hebben, The Legend of Zelda serie viert dit jaar zijn 25e verjaardag. Er zijn weinig videogames die zo’n mijlpaal kunnen neerzetten. De grote vraag rijst dan ook: is dit nieuwe deel, Skyward Sword, nog wel verrassend of voelt het als een herhalingszet uit 25 jaar historie?

Op Wind Waker na zijn er weinig titels in The Legend of Zelda serie die met zoveel wantrouwen zijn benaderd als Skyward Sword. Niet geheel onterecht natuurlijk, want een serie met miljoenen fans verspreid over de hele wereld wordt nauwlettend in de gaten gehouden. Er moet vernieuwing zijn, de serie moet groeien, maar dat mag absoluut niet ten koste gaan van datgene wat de Zelda games zo leuk maakt. De serie heeft meer heilige huisjes dan welke andere dan ook. Dit uit zich prachtig in de kritieken van de achterban op Wind Waker en Twilight Princess. De eerste was bij voorbaat te afwijkend op grafisch gebied, terwijl de tweede achteraf juist de kritiek kreeg veel te weinig nieuws te doen. De heren en dames in Japan zijn opnieuw druk aan de slag gegaan met Skyward Sword, absoluut de meest vernieuwende Zelda-game sinds Ocarina of Time.

Laten we beginnen bij datgene wat Nintendo twee jaar lang bij elke gelegenheid en in elke demo probeerde te benadrukken: Wii Motion Plus. De add-on voor de Wii’s controller is een vereiste, wil je The Legend of Zelda: Skyward Sword kunnen spelen. Niet alleen Link’s zwaard wordt volledig bestuurd via de motion controls, ook de overige voorwerpen in de game hebben elk een unieke wijze van controle waarbij motion-based gamen voorop staat. Het zwaardvechten is wennen, maar de game geeft je hier de mogelijkheid toe, door de eerste paar uur enkel simpele vijanden op je af te sturen, die met vrijwel elke aanval te doden zijn. De aanvallen die je op het scherm ziet zijn 1-op-1 overgenomen van datgene wat jij met de WiiMote doet. We zagen het al in Red Steel 2 en WiiSports Resort, maar Skyward Sword neemt het allemaal nog een stapje verder.


Duidelijk is dat chaotisch je controler heen en weer zwiepen absoluut geen zin heeft. Nintendo heeft de vijanden zo geprogrammeerd dat ze dan vrijwel al je aanvallen blokken en counteren, waardoor je enkel levens verliest. Timing, precisie en korte bewegingen zijn de toverwoorden. Nee, je hoeft niet als een bezetene te staan zwaaien, de game is uitstekend vanuit de luie stoel te spelen (hoewel de meer hectische gevechten je ongetwijfeld overeind doen komen). Je schild breng je in positie met de Nunchuck, iets wat ook stukken nauwkeuriger werkt dan in Twilight Princess. Hoewel je de WiiMote af en toe opnieuw moet kalibreren, iets wat binnen twee seconde is gedaan en slechts een druk op de d-pad vereist, en de game af en toe een aanval niet goed registreert, voelt de nieuwe manier van vechten als een gigantisch pluspunt en zul je nooit meer een Zelda game willen spelen op de ‘oude manier’.

Het is niet alleen de besturing die goed in elkaar steekt en je het gevoel geeft echt zelf tegenover je vijand te staan, het is ook de wijze waarop Nintendo de monsters in deze game opnieuw heeft uitgevonden. Van de Deku Baba’s tot de Skultulla’s, je kent ze allemaal, maar ze waren zelden zo leuk om te verslaan en tevens zo lastig. In tegenstelling tot Wind Waker en Twilight Princess is Skyward Sword namelijk behoorlijk pittiger geworden dan we gewend zijn. Tegenstanders vereisen meer strategie en een fout van jouw kant wordt keihard afgestraft. Waar ik in Twilight Princess niet eenmaal het ‘Game Over’ scherm heb gezien, daar werd ik in Skyward Sword enkele malen tot op één hartje gebracht door doodgewone vijanden. Ter illustratie: een rake klap kan maar zo twee complete levens van je afnemen, wat meteen verklaart waarom we voor het eerst in een Zelda game met zes in plaats van drie hartjes beginnen.


Zoals gesteld leunt de game zwaar op de motion controls die de Wii zo succesvol maakte. Niet alleen het zwaardvechten is hierdoor opnieuw uitgevonden, ook de overige voorwerpen zijn opnieuw op de tekentafel beland. Oude bekenden als de katapult besturen we zoals we dat ook al in Twilight Princes deden, met het verschil dat de zaadjes ditmaal meer met een boogje worden afgeschoten in plaats van in een rechte lijn. Andere voorwerpen, zoals de pijl en boog, werken meer zoals we in WiiSports Resort zagen. Deze wijze van interactie, door zelf met simpele bewegingen de tools te gebruiken, maakt dat je nog meer voldoening haalt uit het oplossen van een puzzel of het verslaan van een tegenstander. Helaas werkt het niet altijd perfect en zul je ook hier af en toe de WiiMote opnieuw moeten kalibreren. Gelukkig staat dit echter niet in de weg van je speelplezier. Naast de voorwerpen die we reeds zagen in eerdere Zelda titels heeft Nintendo er ook enkele nieuwe ingestopt. Wat dat betreft doet de titel erg denken aan Minish Cap, een avontuur op de GBA welke ook op ingenieuze wijze oude voorwerpen terugbracht en nieuwe introduceerde.

The Legend of Zelda: Skyward Sword is een typische ‘Origin’ game, een verhaal waarin de oorsprong van de legende uit de doeken wordt gedaan. Voor fans is het fantastisch om te zien hoe de voor hun zo bekende elementen op hun plek vallen in het avontuur. In vergelijking met eerdere delen is het verhaal in Skyward Sword een gigantische stap vooruit. In de basis blijft het gelijk; red Zelda en daarmee tevens de rest van de wereld, weinig verrassend dus. Het is meer de wijze waarop het verhaal zich ontplooit en de karakters meer dan ooit tot leven komen. Niet eerder zagen we bijvoorbeeld Zelda zo prachtig worden neergezet en je zult meer dan ooit je best doen om haar te redden. Tegen Nintendo’s traditie in is de volledige game ook een stuk meer filmisch, waarbij de vele cutscenes je in het verhaal zuigen. Het avontuur floreert dan ook vooral als een verhaal waarbij individuen als Zelda en Link en hun relatie voorop staat. Meer dan ooit zul je het einde willen halen om Zelda te redden en dat de wereld dan ook profiteert lijkt bijzaak. Een gigantische stap vooruit voor zowel Nintendo als de serie, niet eerder wisten ze een verhaal zo boeiend en prachtig te brengen.
Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   97
Sound   95
Graphics   85
Replay   90

The Legend of Zelda zal nooit meer hetzelfde zijn
94


14:12  Prototype 2 met video-interview
12:15  The Elder Scrolls V: Skyrim
 Reacties (29)
 Pagina: 1 | 2
Gast (87.66.6.xxx) op 19-11-2011 om 12:40
Goeie review, had deze score ook min of meer verwacht. Voor deze game (en Twilight Princess) heb ik deze zomer mijn Wii gekocht. Heb me kostelijk vermaakt met TP, en het ziet er naar uit dat Skyward Sword nog beter wordt.

Kunnen we nu ook wel besluiten dat de Gamespot review, zeker op vlak van de controls, een hoop [censuur] is. =)

Codewarrior op 19-11-2011 om 12:42 [Niv: 110 / Exp: 5485]
Nice, alhoewel ik problemen heb met naar boven en onder richten.

laraishond op 19-11-2011 om 13:09 [Niv: 154 / Exp: 7700]
Lager dan ik verwacht had eigenlijk

Gast (84.25.87.xxx) op 19-11-2011 om 13:13
waar is eigenlijk die 85 voor graphics op gebaseerd? Ik heb het spel ook en ik zou me het spel niet mooier voor kunnen stellen, zeker niet op de wii.

Orian op 19-11-2011 om 13:24 [Niv: 67 / Exp: 3361]
@Laraishond: lager dan je had verwacht? Wat had je dan verwacht, een 100 of 99? Puur omdat het spel een zelda game is verwachten mensen schijnbaar wonderen? Een 94 is echt niet slecht ofzo...

Joni Philips (Eindredacteur) op 19-11-2011 om 13:25 [Niv: 1181 / Exp: 59053]
@Gast (84.25.87.xxx): Dat wordt uitgelegd op pagina 2.

OptimusPrime NL op 19-11-2011 om 14:05 [Niv: 30 / Exp: 1487]
@ Gast (84.25.87.xxx)

Ik zag mijn vader gisteren Zelda spelen en het 1e wat me opviel is dat de graphics helemaal niks veranderd zijn ten opzichte van voorgaande delen.

Kurosaki01 op 19-11-2011 om 14:13 [Niv: 154 / Exp: 7711]
Mooi zo, Zelda stelt dus geen teleur, idd was zelf ook stiekem een beetje skeptisch. Leuk om te lezen, behalve over de stroyline dat heb ik geskipped^^.

gompy222 op 19-11-2011 om 17:06 [Niv: 84 / Exp: 4212]
@ laraishond

hoger kan bijna niet. misschien 95 of 96, maar 94 is toch heel erg goed.

jammer van de graphics wel. maar ga hem toch zeker halen

Gast (213.10.53.xxx) op 19-11-2011 om 17:06
Mooie review, Gamed heeft de gewoonte om de reviews steeds korter en bondiger te maken, maar deze valt daar gelukkig niet onder.

Gast (62.163.240.xxx) op 19-11-2011 om 17:31
@optimusprime nl

Dat is verre van waar. Buiten dat de grafische stijl niet meer kon verschillen tov de vorige zeldas, is de wereld zelf (en de achtergronden) echt prachtig. Alleen is close-up kan het soms wat minder zijn. Had het grafisch wel iets hoger dan 8.5 gegeven iig.

laraishond op 19-11-2011 om 17:38 [Niv: 154 / Exp: 7700]
@Orian,
Nee dat niet, maar van wat ik tot nu toe gespeeld heb vind ik het toch wel een 97 waard. (score die hij voor gameplay heeft)
En ben het wel eens met gast 62. De graphics is, zeker voor een wii-spel, erg mooi vind ik.
.
Maar inhoudelijk heb ik niks aan te merken op deze review. Ben het wel eens met de kritiek op het geluid. Het klinkt allemaal heel goed en zo, maar er zitten niet echt veel liedjes bij die echt memorabel zijn wat bij eerdere zelda's meestal wel het geval was.

Gewijzigd door laraishond op 19-11-2011 om 17:39

OptimusPrime NL op 19-11-2011 om 17:56 [Niv: 30 / Exp: 1487]
@ Gast (62.163.240.xxx)

Ik heb mijn mening gebaseerd op wat ik gezien heb en dat was een of andere tempel dus over de buitenwereld kan ik niet oordelen.

Gast (84.87.69.xxx) op 19-11-2011 om 19:59
Nu nog een Metroid Anniversary met Motion Plus !

Gast (81.207.185.xxx) op 19-11-2011 om 20:47
alleen omdat het zelda is krijgt het zon hoog cijfer zelfde game ander naam en het zou een 6.5 of 7 zijn

Gast (86.88.253.xxx) op 19-11-2011 om 23:32
@ gast (81.207.185.xxx)
Da's niet helemaal waar, ik heb het spel gespeeld en het is echt een hele bijzondere ervaring.
Ik ben nog niet erg ver, maar ik heb al ontzettend veel plezier beleefd, en dat komt echt niet omdat er met grote letters Zelda op de verpakking staat.

laraishond op 19-11-2011 om 23:43 [Niv: 154 / Exp: 7700]
@84.87.69 aan het feit dat metroid ook 25 jaar bestaat wordt inderdaad weinig aandacht aan besteed
Maar dat kunnen ze in een klap goed maken door te bevestigen dat retro studios aan metroid (prime 4) werkt!


No'tje op 20-11-2011 om 01:02 [Niv: 205 / Exp: 10245]
Jaa dat is in Japan toch? Dacht dat Metroid pas volgend jaar 25 jaar bestaat in het westen.

No'tje op 20-11-2011 om 01:05 [Niv: 205 / Exp: 10245]
Ik ben het trouwens wel met het cijfer eens, geweldige game waarschijnlijk ook mijn GOTY maar je kunt wel merken dat ze hier en daar de puntjes op de i zijn vergeten te zetten.

Gast (84.87.69.xxx) op 20-11-2011 om 14:35
Wat ik wel altijd zwak vind is dat veel mensen roepen dat de formule zo onderhand echt achterhaald is in Zelda games, maar dat zou je kunnen zeggen van bijna alle games die uitkomen. Er is geen een game meer echt 'uniek'.

Omdat Zelda zo populair is en erg op het verhaal leunt neemt niet weg dat het een game is die bijna altijd (deels) word gebruikt in 'gaming evoluties' zoals nu weer een verhaalgame met directe MotionPlus ondersteuning.
Ook zal de ervaring voor iemand die nooit een Zelda game heeft gespeeld wel net zo goed zijn als die van iemand 25 jaar geleden zijn eerste Zelda speelde.

Een (ervaren)reviewer moet toch enigszins zich iets meer in het algemene moeten verdiepen dan wat hij er zelf nog echt voor voelt, wat hier over het algemeen in deze review wel gebeurt.

Tot slot is het een singleplayer non- competitief game waarvan je vandaag de dag op de markt maar hooguit een handjvol titels kunt krijgen die echt de nieuwprijs waard zijn, naar mijn mening is dit er een van.

Gast (81.70.200.xxx) op 20-11-2011 om 16:39
Ik heb het spel nu ook , maar ik vind de muziek niet meer zo epic, er is geen een nieuw liedje die echt het zelda gevoel geeft. Zijn het nu andere mensen die de muziek hebben gemaakt?

Waar ik met matteloos aan erger dan de wii mote zo slecht reageerd, als je bijvoorbeeld je zwaard recht in de lucht moet houden om die op te laden dan werkt het maar half, soms moet ik hem schuin naar achterhuin en wat naar rechts en dat vind de wii omhoog |( .
En met de C knop rond kijken, vreselijk! echt mega irritant! Je staat ergens drukt op c, oo laat ik even achter me kijken, doet wii mote zover mogelijk naar rechts, 2 minuten later jaaa! ik kijk eindelijk achter me!

In de menu's als je iets wilt selecteren reageerd die heel sloom, je meot je arm soms een halve meter naar beneden bewegen om iets te selecteren, dat hebben ze maar opgelost door je handje te centeren als je d-pad naar onderen drukt.

Ooh, ik mis de tijden toen je zelda nog gewoon kon besturen en link precies deed wat jij wilde, geef mij maar gamecube controls van de windwaker. Nu kan ik toch niet van deze game genieten?

Teleurgestelde fan die alle console zelda games uit heeft gespeeld.(behalve zelda II want die was kut)

Louis Tinner op 20-11-2011 om 21:29 [Niv: 201 / Exp: 10063]
Dit spel is de wii's magnum opus

Graphics zijn denk ik het beste wat de wii te bieden heeft voor zo'n groots opgezette game. Kan er natuurlijk niet zon mooi afgewerkte graphics hebben als een meer lineaire zoals mario galaxy. Ik vind de stijl ook erg cool en zeker uniek

De controls werken supergoed. Als je er moeite mee hebt is dat vaker een kwestie van onkunde. Ik heb em 1 keer moeten recalibreren nadat ik te wild had gezwaaid en dat moet je juist niet doen. De game werkt niet met de pointer! het rondkijken met c is wat traag, maar werkt met het tilten, kantelen. Het heeft dus geen zin om je wiimote te verplaatsen zoals die gast hierboven zegt. Je moet echt leren de game op een goede manier te besturen.Motion controls zijn gewoon nog nooit zo goed geimplementeerd als in deze game, het zit er echt in verweven.

De muziek is echt prachtig is bepalend voor de sfeer met de game samen met de graphics. Er zitten wel iets teveel tekstboxen in de game naar mijn smaak. En bewegingen zijn niet supersmooth altijd. Maar de game heeft zoveel aspecten en ben t niet met ninodude eens dat de puntjes niet op de i zitten

De review vind ik top, ben niet overal mee eens, maar is goed onderbouwd.
Al met al een prachtige game die lekker lang is en die veel te bieden heeft je heel veel geeft.


Gewijzigd door Louis Tinner op 20-11-2011 om 21:32

Gideon op 20-11-2011 om 21:50 [Niv: 163 / Exp: 8165]
Thnx voor de reacties! Louise, welke punten ben je het niet mee eens (op de graphics na dan)? Wat vind je van de animaties in de game?

wortel6 op 20-11-2011 om 23:24 [Niv: 16 / Exp: 791]
gewoon een tien klaar niks 9,5 of 9,4 bullshit ik weet de reden wel

Louis Tinner op 21-11-2011 om 16:17 [Niv: 201 / Exp: 10063]
Hey Gideon, ik heb de review nog eens doorgelezen en kan toch niet zoveel punten vinden waar ik het niet mee eens ben. Tis ook gewoon een erg positieve review

Naast dat ik denk dat er grafisch niet veel meer uit te halen valt, vind ik dat stijl wel wat meer mee mag tellen (bij alle gamereviews), maar of je die aanspreekt is natuurlijk nog objectiever dan de graphics in zijn algemeenheid.

De animaties van Link hadden wat smoother gekunt, tis inderdaad wel wat houterig af en toe. wat dat betreft zou de wiihardware geen beperkende factor moeten zijn.

Over de besturing had ik al wat geschreven, supergoed geimplementeerd in de hele game. Volgens mij was de wii er nooit gekomen zonder zelda aangezien de wiimote en nunchuck zo'n beetje gemaakt zijn voor zelda.

Ik ga er vanavond maar weer eens voor zitten, veel plezier allemaal!

Gewijzigd door Louis Tinner op 21-11-2011 om 16:17

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
The Legend of Zelda: Skyward Sword
Type:
Game
Releasedatum:
18-11-2011
Ontwikkelaar:
Nintendo
Uitgever:
Nintendo
Media:








Meer media