Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
16 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
14 Juni 2025 
(0) 
13 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
10 Juni 2025 
(0) 
(0) 
09 Juni 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Top 10 - Slechtste Uwe Boll Films
Het Ontstaan van een Game
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Review:

The Legend of Zelda: Skyward Sword


Door Gideon op 19-11-2011 om 12:19
Bron: Gamed

Je kunt het bijna niet gemist hebben, The Legend of Zelda serie viert dit jaar zijn 25e verjaardag. Er zijn weinig videogames die zo’n mijlpaal kunnen neerzetten. De grote vraag rijst dan ook: is dit nieuwe deel, Skyward Sword, nog wel verrassend of voelt het als een herhalingszet uit 25 jaar historie?


Het verhaal en de sfeer komen minstens zo goed tot leven door de nieuwe wijze waarop het spelverloop is opgebouwd. Traditioneel gezien had je één grote wereld, in de vorm van een zee of een gigantisch veld, van waaruit je een kerker betrad. Hier vond je een voorwerp welke je vooral in deze kerker diende te gebruiken, waarna je op zoek ging naar de volgende. Skyward Sword breekt met deze traditie door je kleinere tempels te bieden die echter veel lastiger te bereiken zijn. De weg ernaartoe is eigenlijk al een tempel vol puzzels, waardoor het contrast tussen ‘het grote veld’ en ‘de tempel’ vrijwel volledig wegvalt. Dit concept lijkt wel wat op datgene wat we bijvoorbeeld ook in de Metroid Prime serie zagen, het lijkt meer een samenhangend geheel. Net als in Metroid zul je ook hier regelmatig gebieden opnieuw bezoeken, maar dit backtracking is absoluut niet bedoelt om de game kunstmatig te rekken. Omgevingen veranderen volledig en bieden je compleet nieuwe ervaringen, waardoor het nooit vervelend is om een bepaald gebied opnieuw te betreden. Het beste van alles is echter dat, iets wat we ook in Super Mario Galaxy 2 zagen, we keer op keer worden verrast met nieuwe en unieke uitdagingen. Niet één keer zul je exact hetzelfde moeten doen en zelfs de doorgewinterde Zelda-fan zal gegarandeerd nieuwe puzzels tegenkomen en misschien zelfs hier en daar compleet vast komen te zitten.

Naast de gesloten gebieden kent de game wel degelijk een uitgestrekte omgeving, ditmaal in de vorm van het luchtruim. Midden in deze wereld van tornado’s, zwevende eilanden en een uitgestrekte wolkendeken ligt Skyloft, de Clocktown van Skyward Sword. Vanuit hier krijg je een flink aantal side-quests die je kunt voltooien en welke je uitdagen nog meer uit de uitgestrekte wereld te halen. Het luchtruim is te vergelijken met de zee in Wind Waker, met het grote verschil dat je ditmaal (een stuk sneller) met een vogel de eilanden ontdekt in de aanzienlijk kleinere omgeving. Volledig nieuw voor de serie, en wederom een groot pluspunt, is het feit dat je ditmaal echt iets kunt doen met de Rupees, de munteenheid in de serie, kunt doen. Voor het eest in de 25 jaar dat de serie oud is kun jij je schild upgraden met allerlei voorwerpen die je in de game vindt. Uiteraard moet hier wel voor betaald worden en het is niet goedkoop. Dit levert je uiteindelijk een grote variatie aan schilden op, met elk hun eigen functionaliteit. Nog veel mooier is het feit dat alle voorwerpen, zoals de katapult en pijl en boog, ook geüpgrade kunnen worden! Het daagt je als speler nog meer uit om echt in de omgeving op zoek te gaan naar bijvoorbeeld een doodskop, speciale veer of slijmbol.


Bovenstaande verbetering zijn klein, maar maken de speelervaring een stuk uitgebreider en met name vloeiender. Dit is iets wat Nintendo in de gehele game heeft doorgetrokken; er zijn allerlei elementen toegevoegd die de serie nog meer gestroomlijnd maken. De manier waarop het menu werkt, de wijze waarop je de game niet meer hoeft te onderbreken voor het pakken van een voorwerp, het uitbreiden van het aantal items wat je kunt meenemen, het kunnen lopen in first-person, het snel kunnen reizen naar een bepaalde locatie, het neerzetten van richtpunten op je kaart, het uiterlijk van de eerder amper leesbare kaarten: het komt allemaal ten goede van de spelervaring en het zorgt ervoor dat de serie met zijn tijd meegaat. Nieuw voor de serie is ook de stamina-meter. Houdt de A-knop ingedrukt en Link zet een sprintje in. Helaas voor hem kan hij deze niet constant volhouden en wanneer je stamina-meter leeg is, is onze held uitgeput. Dezelfde meter loopt ook leeg wanneer je zware objecten tilt, aan randjes hangt of speciale zwaardaanvallen doet. Het dwingt je als speler om verstandiger met je uithoudingsvermogen om te gaan en het geeft een extra dimensie aan bepaalde acties. Wederom een aspect wat je na deze game niet meer kunt wegdenken uit de serie!

Naast het verhaal en de besturing hebben ook de graphics een ommezwaai gemaakt, Nintendo heeft gekozen voor een kruising tussen Twilight Princess en Wind Waker. De graphics zijn kleurrijk en vrolijker dan in de laatste console Zelda, maar stukken gedetailleerder dan in Wind Waker. Karakters zijn prachtig ontworpen en stralen meer dan ooit, mede door de mooie (overdreven) gezichtsuitdrukkingen. Het probleem zit hem echter in de weergave van uitgestrekte gebieden en, gek genoeg, de animatie van Link zelf. Wanneer je bijvoorbeeld op een toren of heuvel staat en je kijkt om je heen, dan worden objecten in de achtergrond wazig, alsof je als het ware naar een aquareltekening zit te kijken. Soms ziet dit er inderdaad prachtig uit, maar minstens zo vaak wordt het een wazig en kartelig geheel. Zonde, want de kleinere, gesloten omgevingen, zoals de tempels, zien er schitterend uit! Waarom deze keuze is gemaakt is een raadsel, daar de vergezichten in Twilight Princes en Wind Waker dit niet hadden en er prima mee doorkonden. Zoals gezegd zijn de karakters, zowel vriend als vijand, een stuk scherper dan hun achtergrond, waardoor zij er des te beter uitkomen.


Opvallend is ook dat de bewegingen van Link zelf bij vlagen erg houterig zijn. Het is tof dat onze held nu tegen muren kan oprennen, maar met alle respect, de wijze waarop dit in Prince of Persia: The Sands of Time werd weergegeven overtreft deze game, terwijl die dik acht jaar eerder uitkwam. Sterker nog, wanneer je tegen een muur oprent die half zo hoog is als normaal, dan wordt de animatie plotseling afgebroken. Hetzelfde geldt voor de wijze waarop je springt of aan een randje van links naar rechts klimt; het ziet er onnatuurlijk, houterig en onafgewerkt uit. Gelukkig is het ontwerp van de omgevingen, gebouwen en infrastructuur wel van hoog niveau. Ondanks dat je duidelijk ziet dat de Wii op grafisch gebied zijn beste tijd heeft gehad en het hoogtijd is voor een WiiU, weet Nintendo door handige trucjes en prachtige ontwerpen je bij vlagen toch met open mond doen kijken.

Stukken beter dan de graphics is het geluid in de game. Nee, er zijn nog steeds geen voice-overs, maar de kreetjes die geslaakt worden geven de karakters zeker een eigen identiteit. Toch blijft het jammer dat, mede door de mooie cutscenes, er niet hier en daar wat meer geluid uit de figuurtjes komt. Daarentegen is de muziek in de game van absurd hoog niveau. De serie staat er bekend om, maar Skyward Sword heeft enkele zeer memorabele melodieën. Tevens is de kwaliteit van de muziek stukken beter dan die in de voorgaande delen. Het ontbreken van stemgeluid wordt tijdens de (emotionele) cutscenes vrijwel volledig gemaskerd wanneer de muziek aanzet en de sfeer op uitstekende manier neerzet. Ik heb zelden een game stilgezet, puur en alleen om te genieten van de prachtige klanken!

The Legend of Zelda: Skyward Sword is, zoals zoveel delen sinds het debuut in 1986, een topper. De game is de grootste stap vooruit in de serie sinds Ocarina of Time en implementeert enkele elementen die in de volgende Zelda’s gegarandeerd terug gaan komen. Het is moeilijk in te denken dat de besturing weer ‘gewoon’ via de knoppen moet, een beter voorbeeld van motion-gaming ga je op dit moment niet vinden. Hoewel de graphics hier en daar een steek laten vallen, blijft het een mooie game om te zien, mede door de schitterend ontworpen karakters en omgevingen. Het geluid is van hoog niveau en kan zich met gemak meten met de soundtracks van Ocarina of Time en Wind Waker. De game is lekker lang, biedt meer afwisseling dan zijn voorgangers en zal je keer op keer verrassen met unieke gameplay elementen en puzzels. Nee, de game is niet foutloos, de besturing laat hier en daar een steekje vallen, de animaties zijn niet altijd even vloeiend en grafisch laat het soms te wensen over, maar als geheel staat het avontuur als een huis. De vernieuwing en het volledige pakket overschaduwen deze minpuntjes en maken van The Legend of Zelda: Skyward Sword een waardig Zelda avontuur en de beste motion controlled game tot nu toe!

Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   97
Sound   95
Graphics   85
Replay   90

The Legend of Zelda zal nooit meer hetzelfde zijn
94


14:12  Prototype 2 met video-interview
12:15  The Elder Scrolls V: Skyrim
 Reacties (29)
 Pagina: 1 | 2
Gast (87.66.6.xxx) op 19-11-2011 om 12:40
Goeie review, had deze score ook min of meer verwacht. Voor deze game (en Twilight Princess) heb ik deze zomer mijn Wii gekocht. Heb me kostelijk vermaakt met TP, en het ziet er naar uit dat Skyward Sword nog beter wordt.

Kunnen we nu ook wel besluiten dat de Gamespot review, zeker op vlak van de controls, een hoop [censuur] is. =)

Codewarrior op 19-11-2011 om 12:42 [Niv: 110 / Exp: 5485]
Nice, alhoewel ik problemen heb met naar boven en onder richten.

laraishond op 19-11-2011 om 13:09 [Niv: 154 / Exp: 7703]
Lager dan ik verwacht had eigenlijk

Gast (84.25.87.xxx) op 19-11-2011 om 13:13
waar is eigenlijk die 85 voor graphics op gebaseerd? Ik heb het spel ook en ik zou me het spel niet mooier voor kunnen stellen, zeker niet op de wii.

Orian op 19-11-2011 om 13:24 [Niv: 67 / Exp: 3361]
@Laraishond: lager dan je had verwacht? Wat had je dan verwacht, een 100 of 99? Puur omdat het spel een zelda game is verwachten mensen schijnbaar wonderen? Een 94 is echt niet slecht ofzo...

Joni Philips (Eindredacteur) op 19-11-2011 om 13:25 [Niv: 1184 / Exp: 59178]
@Gast (84.25.87.xxx): Dat wordt uitgelegd op pagina 2.

OptimusPrime NL op 19-11-2011 om 14:05 [Niv: 30 / Exp: 1487]
@ Gast (84.25.87.xxx)

Ik zag mijn vader gisteren Zelda spelen en het 1e wat me opviel is dat de graphics helemaal niks veranderd zijn ten opzichte van voorgaande delen.

Kurosaki01 op 19-11-2011 om 14:13 [Niv: 154 / Exp: 7711]
Mooi zo, Zelda stelt dus geen teleur, idd was zelf ook stiekem een beetje skeptisch. Leuk om te lezen, behalve over de stroyline dat heb ik geskipped^^.

gompy222 op 19-11-2011 om 17:06 [Niv: 84 / Exp: 4212]
@ laraishond

hoger kan bijna niet. misschien 95 of 96, maar 94 is toch heel erg goed.

jammer van de graphics wel. maar ga hem toch zeker halen

Gast (213.10.53.xxx) op 19-11-2011 om 17:06
Mooie review, Gamed heeft de gewoonte om de reviews steeds korter en bondiger te maken, maar deze valt daar gelukkig niet onder.

Gast (62.163.240.xxx) op 19-11-2011 om 17:31
@optimusprime nl

Dat is verre van waar. Buiten dat de grafische stijl niet meer kon verschillen tov de vorige zeldas, is de wereld zelf (en de achtergronden) echt prachtig. Alleen is close-up kan het soms wat minder zijn. Had het grafisch wel iets hoger dan 8.5 gegeven iig.

laraishond op 19-11-2011 om 17:38 [Niv: 154 / Exp: 7703]
@Orian,
Nee dat niet, maar van wat ik tot nu toe gespeeld heb vind ik het toch wel een 97 waard. (score die hij voor gameplay heeft)
En ben het wel eens met gast 62. De graphics is, zeker voor een wii-spel, erg mooi vind ik.
.
Maar inhoudelijk heb ik niks aan te merken op deze review. Ben het wel eens met de kritiek op het geluid. Het klinkt allemaal heel goed en zo, maar er zitten niet echt veel liedjes bij die echt memorabel zijn wat bij eerdere zelda's meestal wel het geval was.

Gewijzigd door laraishond op 19-11-2011 om 17:39

OptimusPrime NL op 19-11-2011 om 17:56 [Niv: 30 / Exp: 1487]
@ Gast (62.163.240.xxx)

Ik heb mijn mening gebaseerd op wat ik gezien heb en dat was een of andere tempel dus over de buitenwereld kan ik niet oordelen.

Gast (84.87.69.xxx) op 19-11-2011 om 19:59
Nu nog een Metroid Anniversary met Motion Plus !

Gast (81.207.185.xxx) op 19-11-2011 om 20:47
alleen omdat het zelda is krijgt het zon hoog cijfer zelfde game ander naam en het zou een 6.5 of 7 zijn

Gast (86.88.253.xxx) op 19-11-2011 om 23:32
@ gast (81.207.185.xxx)
Da's niet helemaal waar, ik heb het spel gespeeld en het is echt een hele bijzondere ervaring.
Ik ben nog niet erg ver, maar ik heb al ontzettend veel plezier beleefd, en dat komt echt niet omdat er met grote letters Zelda op de verpakking staat.

laraishond op 19-11-2011 om 23:43 [Niv: 154 / Exp: 7703]
@84.87.69 aan het feit dat metroid ook 25 jaar bestaat wordt inderdaad weinig aandacht aan besteed
Maar dat kunnen ze in een klap goed maken door te bevestigen dat retro studios aan metroid (prime 4) werkt!


No'tje op 20-11-2011 om 01:02 [Niv: 205 / Exp: 10254]
Jaa dat is in Japan toch? Dacht dat Metroid pas volgend jaar 25 jaar bestaat in het westen.

No'tje op 20-11-2011 om 01:05 [Niv: 205 / Exp: 10254]
Ik ben het trouwens wel met het cijfer eens, geweldige game waarschijnlijk ook mijn GOTY maar je kunt wel merken dat ze hier en daar de puntjes op de i zijn vergeten te zetten.

Gast (84.87.69.xxx) op 20-11-2011 om 14:35
Wat ik wel altijd zwak vind is dat veel mensen roepen dat de formule zo onderhand echt achterhaald is in Zelda games, maar dat zou je kunnen zeggen van bijna alle games die uitkomen. Er is geen een game meer echt 'uniek'.

Omdat Zelda zo populair is en erg op het verhaal leunt neemt niet weg dat het een game is die bijna altijd (deels) word gebruikt in 'gaming evoluties' zoals nu weer een verhaalgame met directe MotionPlus ondersteuning.
Ook zal de ervaring voor iemand die nooit een Zelda game heeft gespeeld wel net zo goed zijn als die van iemand 25 jaar geleden zijn eerste Zelda speelde.

Een (ervaren)reviewer moet toch enigszins zich iets meer in het algemene moeten verdiepen dan wat hij er zelf nog echt voor voelt, wat hier over het algemeen in deze review wel gebeurt.

Tot slot is het een singleplayer non- competitief game waarvan je vandaag de dag op de markt maar hooguit een handjvol titels kunt krijgen die echt de nieuwprijs waard zijn, naar mijn mening is dit er een van.

Gast (81.70.200.xxx) op 20-11-2011 om 16:39
Ik heb het spel nu ook , maar ik vind de muziek niet meer zo epic, er is geen een nieuw liedje die echt het zelda gevoel geeft. Zijn het nu andere mensen die de muziek hebben gemaakt?

Waar ik met matteloos aan erger dan de wii mote zo slecht reageerd, als je bijvoorbeeld je zwaard recht in de lucht moet houden om die op te laden dan werkt het maar half, soms moet ik hem schuin naar achterhuin en wat naar rechts en dat vind de wii omhoog |( .
En met de C knop rond kijken, vreselijk! echt mega irritant! Je staat ergens drukt op c, oo laat ik even achter me kijken, doet wii mote zover mogelijk naar rechts, 2 minuten later jaaa! ik kijk eindelijk achter me!

In de menu's als je iets wilt selecteren reageerd die heel sloom, je meot je arm soms een halve meter naar beneden bewegen om iets te selecteren, dat hebben ze maar opgelost door je handje te centeren als je d-pad naar onderen drukt.

Ooh, ik mis de tijden toen je zelda nog gewoon kon besturen en link precies deed wat jij wilde, geef mij maar gamecube controls van de windwaker. Nu kan ik toch niet van deze game genieten?

Teleurgestelde fan die alle console zelda games uit heeft gespeeld.(behalve zelda II want die was kut)

Louis Tinner op 20-11-2011 om 21:29 [Niv: 201 / Exp: 10063]
Dit spel is de wii's magnum opus

Graphics zijn denk ik het beste wat de wii te bieden heeft voor zo'n groots opgezette game. Kan er natuurlijk niet zon mooi afgewerkte graphics hebben als een meer lineaire zoals mario galaxy. Ik vind de stijl ook erg cool en zeker uniek

De controls werken supergoed. Als je er moeite mee hebt is dat vaker een kwestie van onkunde. Ik heb em 1 keer moeten recalibreren nadat ik te wild had gezwaaid en dat moet je juist niet doen. De game werkt niet met de pointer! het rondkijken met c is wat traag, maar werkt met het tilten, kantelen. Het heeft dus geen zin om je wiimote te verplaatsen zoals die gast hierboven zegt. Je moet echt leren de game op een goede manier te besturen.Motion controls zijn gewoon nog nooit zo goed geimplementeerd als in deze game, het zit er echt in verweven.

De muziek is echt prachtig is bepalend voor de sfeer met de game samen met de graphics. Er zitten wel iets teveel tekstboxen in de game naar mijn smaak. En bewegingen zijn niet supersmooth altijd. Maar de game heeft zoveel aspecten en ben t niet met ninodude eens dat de puntjes niet op de i zitten

De review vind ik top, ben niet overal mee eens, maar is goed onderbouwd.
Al met al een prachtige game die lekker lang is en die veel te bieden heeft je heel veel geeft.


Gewijzigd door Louis Tinner op 20-11-2011 om 21:32

Gideon op 20-11-2011 om 21:50 [Niv: 163 / Exp: 8165]
Thnx voor de reacties! Louise, welke punten ben je het niet mee eens (op de graphics na dan)? Wat vind je van de animaties in de game?

wortel6 op 20-11-2011 om 23:24 [Niv: 16 / Exp: 791]
gewoon een tien klaar niks 9,5 of 9,4 bullshit ik weet de reden wel

Louis Tinner op 21-11-2011 om 16:17 [Niv: 201 / Exp: 10063]
Hey Gideon, ik heb de review nog eens doorgelezen en kan toch niet zoveel punten vinden waar ik het niet mee eens ben. Tis ook gewoon een erg positieve review

Naast dat ik denk dat er grafisch niet veel meer uit te halen valt, vind ik dat stijl wel wat meer mee mag tellen (bij alle gamereviews), maar of je die aanspreekt is natuurlijk nog objectiever dan de graphics in zijn algemeenheid.

De animaties van Link hadden wat smoother gekunt, tis inderdaad wel wat houterig af en toe. wat dat betreft zou de wiihardware geen beperkende factor moeten zijn.

Over de besturing had ik al wat geschreven, supergoed geimplementeerd in de hele game. Volgens mij was de wii er nooit gekomen zonder zelda aangezien de wiimote en nunchuck zo'n beetje gemaakt zijn voor zelda.

Ik ga er vanavond maar weer eens voor zitten, veel plezier allemaal!

Gewijzigd door Louis Tinner op 21-11-2011 om 16:17

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
The Legend of Zelda: Skyward Sword
Type:
Game
Releasedatum:
18-11-2011
Ontwikkelaar:
Nintendo
Uitgever:
Nintendo
Media:








Meer media