Peter Molyneux is een opvallend man. Voorafgaande aan zijn Fable titels heeft hij grootse beloftes, hetgeen hij naderhand vaak teniet doet door te stellen dat zijn eigen game toch teleurstelde. Ook voor Fable: The Journey zijn de beloftes vooralsnog groots te noemen.
In een interview met GameSpot geeft hij aan dat de game om één woord draait: vrijheid. Het was het eerste woord dat het team op een bord schreef en waar de game om draait. De vrijheid om te gaan waar je wilt, de vrijheid om je paard te pakken en van de bewandelde paden af te wijken. Door dit alles kan een ieder de game spelen op de manier waarop hij wil, zo kan dit zittend, staand of op een bizarre manier die je zelf kiest wanneer je een game speelt.
Fable: The Journey leunt op de Kinect controls en hierdoor kun je je handen voorwaarts steken en zo de teugels van je paard hanteren om je weg te bepalen. Dit kun je rustig doen, echter is er ook de keuze om het juist agressief aan te pakken. We moeten echter wel bedenken dat het paard gevoelens heeft, gaan we dus zo ver door dat de viervoeter instort dan zullen we ons hier zeer schuldig over voelen.
Het bovenstaande gaat echter verder dan een zwak paard alleen. De karakters die je tegen komt kunnen besluiten om niet met je mee te gaan wanneer je paard in een slechte conditie is omdat je deze overwerkt. Als speler kunnen we hierdoor speciale gebeurtenissen missen die we anders wel mee hadden gemaakt. Helaas laat Molyneux niet weten of het ook andersom werkt en of het afbeulen van het paard bepaalde voordelen met zich meebrengt.
Fable: The Journey verschijnt in 2012 exclusief voor de Xbox 360.
|