Individuele ontwikkelaars kunnen hulp krijgen om hun game te promoten, zo tracht Microsoft dit te doen met het Xbox Live Indie Games programma. Niet iedereen is hier echter even positief over.
Mathieu Briau, ontwikkelaar van de game Shield the Beat, uit namelijk flinke kritiek op Microsoft. Volgens hem is het XBLIG de slechtste markt waar je een game op uit kunt geven. Het probleem is dat er naast jou titel nog eens dagelijks twee games verschijnen. Om hiertussen op te vallen is door op de 'moest recent games' of 'top-sellers' lijst terecht te komen. na twee weken ben je al uit de eerste lijst verdwenen en je zult dus enkel opvallen door goede verkopen neer te zetten.
Briau voegt toe dat mondelinge reclame vitaal is voor het succes van indie games, echter geeft XBLIG geen service door je al zo snel uit de lijsten te laten verdwijnen. De mondelinge reclame moet hierdoor sneller zijn dan de twee weken zodat je game bekend blijft.
De kritiek van Briau is overigens niet geheel vreemd, eerder liet Team Meat - ontwikkelaars als Super Meat Boy - soortgelijke kritieken horen. Toch is de ontwikkelaar van Shield the Beat niet enkel negatief, de creatie van een game met de XNA toolset werkt namelijk zeer goed door de sterke engine.
Shield the Beat is beschikbaar in verschillende territoria waar Xbox Live Indie Games verkrijgbaar is, een Steam release ontbreekt echter. Briau had de game wel aangemeld voor een release, echter kreeg hij nooit een reden waarom de game niet werd toegelaten, ook hier heeft hij dan de nodige kritiek kop.
|