Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXbox ScarlettAppMisc    
15 September 2019 
(0) 
(0) 
14 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(4) 
13 September 2019 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 September 2019 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
11 September 2019 
(0) 
(0) 
(7) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
09 September 2019 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
08 September 2019 
(0) 
07 September 2019 
(1) 
(0) 
(14) 
(7) 
(1) 
(3) 
(0) 
(2) 
06 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(5) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
03 September 2019 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
02 September 2019 
(2) 
(4) 
(0) 
01 September 2019 
(2) 
(0) 
(1) 
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
[E3] De persconferentie van EA
Column:

Sony's Fouten


Door Joni Philips op 16-06-2011 om 06:32
Bron: Gamed

Ondertussen zijn het PlayStation Network en de PlayStation Store terug, maar de problematiek die een onbekende hackgroepering veroorzaakte, zal niet snel vergeten worden.

De problematiek heeft nu eenmaal lang geduurd, het PlayStation Network ging weliswaar pas eind april offline; maar de problemen begonnen eigenlijk rond de jaarwisseling. Na een jarenlange zoektocht hadden de hack-community eindelijk het gat in de PlayStation 3 beveiliging gevonden. In de PlayStation, de PlayStation 2 en de PlayStation Portable was het een eitje, maar in de PS3 bleek het een werk van lange adem. Tegelijk werd die community beloond, ze konden de console tot op het bot hacken en de beveiliging compleet ongedaan maken. Sommigen onder hen zagen het als leuke prestatie; maar de meesten hadden minder nobele doeleinden: piraterij en online cheating waren de problemen waarmee Sony te maken kreeg. Het waren problemen die de doodsteek konden betekenen voor de PlayStation 3, een console die eindelijk in een positieve, opwaartse spiraal zat na een aartsmoeilijk begin.

Een PlayStation Portable scenario leek op te duiken en Sony Computer Entertainment schoot meteen in actie. Langs één kant werd de beveiliging aangescherpt, maar dat was niet het enige wat Sony deed. Ze daagden ook een honderdtal hackers voor de rechter, waarbij de rechtszaak tussen Geohot en Sony als eerste aan bod kwam. Op voorhand dacht de hack-community aan een snelle overwinning voor Geohot en lachten ze de rechtszaak weg. Week na week werd echter duidelijker dat de rechter in het voordeel van Sony zou beslissen en begin april verklaarde de hack-community een open oorlog aan Sony terwijl Geohot rond datzelfde moment een deal sloot met Sony. Twee weken lang voerden ze dan ook Distributed Denial of Service aanvallen op het PSN uit, die vervelend waren voor de gebruiker, maar weinig impact kenden.

Eind april veranderde echter alles, het PlayStation Network ging offline. Na twee dagen stilte kwam de verklaring van Sony dat ze het PSN offline haalden na een aanval en een week later kwam het nieuws dat er waarschijnlijk persoonsgegevens waren gestolen bij deze aanval. Tot nu toe is het onbekend of de aanval deel uitmaakte van de strategie van de hack-community, of dat iemand die feiten gebruikte om hun eigen aanval te verbergen. Het maakt echter weinig uit, het resultaat is hetzelfde en daarbij is duidelijk dat Sony duidelijke fouten heeft gemaakt. Op sommige punten heeft Sony het simpelweg zelf verknald. Objectief gezien had Sony Computer Entertainment op drie kritieke punten anders moeten reageren om de sympathie van het publiek te winnen. Iets wat men al moest doen bij het verwijderen van Linux begin 2010.

Het verwijderen van Linux (omdat de PS3 langs hier gehackt werd) was een goed excuus voor de hackers om de PlayStation 3 met vernieuwde moed aan te vallen. Linux op de PlayStation 3 was slecht gezien het amper toegang had tot de hardware van de console, maar het was een mooi wapen om hun acties te verdedigen. Sony had dit simpel kunnen oplossen door Linux terug te brengen in een meer gecontroleerde omgeving. Iedereen had de tijdelijke terugtrekking van Linux begrepen als Sony gewoon had gezegd dat men zo het harde werk van de ontwikkelaars wilde verdedigen, of als de actie beperkt bleef tot de nieuwste consoles. Het was echter eenvoudiger en goedkoper om Linux gewoon compleet te verwijderen. Hun gekozen pad maakte hen echter een prachtig doelwit voor rechtszaken en de gevolgen van die beslissing blijken nu nog verder te strekken.

De tweede fout maakte men begin 2011 met de aanklacht tegen Geohot en de andere hackers. De keuze om de beveiliging te versterken was correct, de keuze om meteen in de volle aanval te gaan niet. Een open discussie aangaan met de betrokken mensen, hen een goede job aanbieden, ... Er waren genoeg mogelijkheden om de situatie anders aan te pakken, maar dan had Sony wel zwak geleken. Een duidelijke fout van Sony, maar met een duidelijke vraag: had Sony een andere optie? Met de PlayStation en de PlayStation 2 was piraterij ook een probleem, maar zonder centraal netwerk was dit minder bedreigend. Op de PlayStation Portable zorgde de piraterij echter voor gigantische problemen en met de nakende launch van de PlayStation Vita moest Sony gelijkaardige problemen op de PS3 absoluut vermijden om de steun van de developers te krijgen.

De laatste fout heeft Sony gemaakt bij het offline halen van het PlayStation Network, hun afhandeling van deze feiten was onvoldoende. Ze hadden meteen op die eerste dag moeten onthullen dat ze een diefstal vreesden. Het bewijs volgde uiteindelijk maar een week later, maar de mogelijkheid moest ongetwijfeld reeds gepasseerd zijn in hun hoofden. Het had veel veiliger geweest indien ze de mogelijkheid reeds op de eerste dag bekend maakten en eventueel met goed nieuws waren gekomen indien het niet zo was. Op deze manier kon iedereen meteen zijn gegevens in de gaten houden. Uiteindelijk zijn de kredietkaartgegevens (nog) niet misbruikt, maar dit had een zware vergissing kunnen zijn als het wel zo was. Later had men duidelijker en consequenter moeten communiceren over de terugkeer van het PSN, maar men lijkt de juiste stappen genomen te hebben.

Zo lijkt het dat Sony Computer Entertainment drie zware fouten heeft gemaakt, iets wat natuurlijk menselijk is. Had men deze fouten niet gemaakt, had alles echter compleet anders kunnen uitdraaien. De tijd terugdraaien is niet mogelijk en elke discussie blijft dus hypothetisch. Wat denken jullie dat Sony had kunnen doen om deze situatie te vermijden, en welke lessen dienen de consolemakers uit deze feiten te trekken?



14:27  Game Republic sluit deuren?
06:32  Rotating Octopus Character
 Reacties (64)
 Pagina: 1 | 2 | 3
Gast (83.85.209.xxx) op 16-06-2011 om 07:54
Ben het met je eens joni. Hackers is en zal altijd blijven. Je moet niet tegen ze werken maar samen met ze werken. Functies verwijderen uit een console waarvoor je betaalt hebt slaat ook nergens op.
Stel, je koopt een nieuwe auto met open dak. Je wordt verplicht hem naar de garage te brengen, en daarna open dak weg. Gewoon helemaal dicht. Dat kan toch niet?

Feit is dat sony nog steeds voordoet om als het grote mannetje te spelen. Dat oogt arrogant, en raakt vele mensen. Het werkt een bedrijf tegen. Dat zie je nu, maar ook straks.

Dit verhaal krijgt ook zeker nog eens staartje, vergeet niet dat er diverse CC accounts zijn gejat.

Verder hoop ik, en dat meen ik echt nu, dat de PS3 tot aan het BOT wordt gehacked. Gedrag van sony is echt te scheef.


Gast (193.191.216.xxx) op 16-06-2011 om 08:07
De hackers zijn echter nog schever, niemand verdient het dat zijn werk wordt gestolen. Wat als jij morgen wordt ontslagen omdat alle producten van jouw werkgever worden gestolen?

Gast (83.85.209.xxx) op 16-06-2011 om 08:09
nee joni, ik ben het met je verhaal eens. Dat sony fouten heeft gemaakt.

Dat de hackers die PSN hebben gehacked, en heeft lopen jatten en het feit dat gamers geen online spelletje konden spelen, dat is FOUT ja.

maar, door het gedrag van sony en hun opstelling naar de buitenwereld toe, mag van de console wat mij betreft geheel opengesteld worden.

Beide partijen hebben zo hun aandeel. Als je eens goed lees, op fora's, hoe de "normale" hackers, want die zijn er ook, aangepakt worden door sony omdat zij dat doen uit passie, slaat nergens op.
Huisinvallen, dreigementen.. etc..

Je hebt goede hackers, en slechte hackers die allemaal maar kwaad willen.

Wat je nu doet, is alle hackers over 1 kam scheren. Ik ben zelf ook een hacker/reverse engineer en doe het voor mijn plezier, om te leren, te ontdekken en al zeker niet om niemand kwaad te doen.

Gast (84.24.59.xxx) op 16-06-2011 om 08:26
ik vind da ze geen foute hebben gemaakt .denk je dat wanneer een bank gehacked wordt dat ze dan alle info gelijk vrij geven.ten 2 vind ik sony mag net zoals elke bedrijf zijn producten beschermen ,ten 3de ik vind wanneer je toegeef aan criminelen dat je dan zwakte toont en je laat onderdrukken.en alles wat gemaakt wordt door mensen zal gekraakt worden door mensen en zoals je de laatste tijd ziet als ze je getarged hebben ben je gwn de sjaak en daar kan je niets aan doen helaas .

Gast (83.85.209.xxx) op 16-06-2011 om 08:35
Ja, maar als je een product van bedrijf A koopt, dan is deze toch van jou? en niet meer van bedrijf A?

Ik mag er zelf mee hacken wat ik wil. Het is mijn eigendom. Mijn geld.

Gast (83.85.209.xxx) op 16-06-2011 om 08:37
Stel je voor, je koopt een auto. en je mag die niet poetsen, niet mooier maken, niet beter laten rijden etc.. terwijl het jou eigendom is. Kan toch niet?
Je koopt een auto, maar hij is nog van Volkswagen. Slaat echt nergens op.

Gast (83.161.215.xxx) op 16-06-2011 om 08:54
Vinden jullie het zo gek dat ze het hele netwerk plat hebben gegooid? Vergeet niet wat er met de PSP is gebeurt. Ik kan me best voorstellen dat ze Linux eraf hebben geflikkerd. Zelf kan 't me geen ene moer schelen dat het eraf is, en ik denk 99% van de PS3 bezitters dat gevoel deelt.

En @Gast (83.85.209)
Wie houd je tegen om je PS3 te verbouwen? Je mag er alles mee doen wat je wilt. Als verf je hem roze. Enige wat niet mag, is met een console met gehackte software of zelfs hardware, op het PSN komen. Is dat zo gek? Je auto dient toch ook aan bepaalde restricties te doen als je over de openbare weg wilt. Sony houd jullie toch ook niet tegen om dat ding te hacken? Zolang je maar niet allerhande codes om illegaal games erop te spelen online gooit. Of probeert op het PSN te komen met een gehackte console.

Gast (193.191.216.xxx) op 16-06-2011 om 09:01
PSN is van Sony en jij bent daar geen eigenaar van. Sony mag dus zeker de toegang blokkeren als je console illegaal is. En je games mag je niet piraten, dus Sony heeft zeker het recht om de hackers in kwestie hard aan te pakken. De rechtszaak tegen Geohot heeft dat bewezen, er is een reden dat hij niet voor de overwinning ging.

Gast (94.208.199.xxx) op 16-06-2011 om 09:10
helemaal eens, Sony heeft echt slecht gehandeld en bijna fout op fout gestapeld. Geloofwaardigheid hebben ze wel verloren, naast een boel geld

Gast (194.171.7.xxx) op 16-06-2011 om 09:18
Stemmingmakerij dit. Aan wiens kant sta jij, ben je zelf een hacker ofzo. Kom op zeg wat een onzinnig stukje tekst dit!

Gast (82.157.224.xxx) op 16-06-2011 om 09:27
Inderdaad een onzinnig stukje tekst.

Gast (62.195.130.xxx) op 16-06-2011 om 09:29
Tja ik vind anders dat het met fouten wel mee valt je kan wel gaan roepen dat ze het verkeerd aangepakt hebben maar dat is wel heel makkelijk praten. Ik doe IT/Security bij een groot internationaal bedrijf dat ik liever niet ga noemen maar wij zouden toch ook niet gelijk paniek zaaien dat er mogelijk gegevens gestolen zouden kunnen zijn. Hier noem ik nog een paar redenen waarom ik vind dat ze niet verkeerd hebben gehandeld.

1. Linux was gewoon een excuus en je gaat me niet vertellen dat voordat dat weg was gehaald ze niet bezig waren met de PS3 te kraken. Ik bedoel kijk momenteel naar alle gamebedrijven die hun websites gehackt hebben gehad wat zogenaamd voor de lol is. Je kan niet zomaar aannemen dat je wat goede wil mee hebt van de hackers/crackerscommunity door te zeggen dat het goed is zeker niet van de kwaadwillende groepen. En om maar te zeggen dat Sony ze had moeten aannemen is ook makkelijk gezegd kijk als diegene die je beveiliging gtekraakt heeft het prive met het bedrijf afhandeld is dat 1 ding... Maar gooit diegene het op straat om op te kunnen scheppen dan gaan wij ons als bedrijf er ook geen zaken mee doen daar heb je third party bedrijven voor om je beveiliging te testten. Stel je voor dat zo iemand een ander bedrijf schade toebrengt door iets van hun te hacken/cracken en dan op gaat lopen scheppen terwijl jij diegene in dienst hebt. Neem je zo iemand aan wil je toch weten dat diegene professioneel is en dat ie verder kan gaan zonder met de eer te strijken van zijn nieuwste hacks.

2.Het internet heeft een te lang geheugen om maar effe gelijk te roepen dat je denkt dat kantengegevens op straat liggen. Denk even na hoeveel schade dat betekent voor je bedrijf als je zomaar dingen gaat roepen zonder het zeker te weten. Ik weet het wij zijn klantten en willen het liefst alles gelijk weten. maar in een groot internationaal bedrijf moet je toch echt eerst even poker spelen en zorgen dat het eerst onderzocht word. Er zijn immers miljoenen mensen op internet die vast blijven houden aan het eerste wat je zegt als de waarheid. Kom je achteraf met een verklaring van sorry maar onze klantgegevens liggen toch niet op straat, zouden ze allemaal reageren met ja dat geloof ik niet. Nee dus zo handel je dat niet af, eerst zeker weten en dan breng je zoiets openbaar.

Tja ik weet ook wel dat dit niet is wat het grote publiek wilt horen maar Sony heeft gedaan wat ze moestten doen.




Gast (81.207.19.xxx) op 16-06-2011 om 09:36
Eh het nieuws gevolgd? Dezelfde groep heeft de website van de CIA vannacht plat gelegd, die ook verantwoordelijk waren voor de inbraak bij Nintendo.

Gast (81.207.19.xxx) op 16-06-2011 om 09:37
En inderdaad onzinnig stukje tekst sta jij nou aan de kant van de game-industrie? Valt er niet vanaf te lezen, en het verwijderen van Linux is nog geen fucking excuus om een network te hacken en de gegevens van diezelfde slachtoffers te stelen!!!

Gast (193.191.216.xxx) op 16-06-2011 om 09:43
Er staat ook niet te lezen dat het een excuus is, maar dat ze het als excuus kunnen gebruiken door Sony. En dat klopt wel, Geohot en die andere losers zeiden continu 'ja, het is maar voor Linux'.En de acties van LulzSec hebben hier niets mee te maken.

dannyveno op 16-06-2011 om 09:57 [Niv: 59 / Exp: 2953]
Je vergeet er 1, de Playstation zelf.

Gast (195.240.188.xxx) op 16-06-2011 om 10:42
Wow Joni, erg netjes en volledig terecht!
Maar om je vraag te beantwoorden: Sony heeft met hun netwerk herstructurering bewezen dat het met PSN de kantjes ervan af knipt met bepaalde dingen, waaronder dus de beveiliging.

Ik denk ook niet dat ze met hun netwerk hun beveiliging op een juist niveau hadden kunnen brengen. Dit was dus gewoon onvermijdelijk vanaf het moment dat de root key online kwam. Toen werden er al hackpogingen naar PSN gedaan en dat is in April realiteit geworden want hun hele security hing af van de "onhackbare" PS3.

Probleem is dat Sony vaker met hubris handelt en hoe zal dat in de toekomst zijn? Net wat 173 hier boven mij zegt, het zal echt nog wel een keer gebeuren en hoe verloopt het dan?

Wii gamer op 16-06-2011 om 10:45 [Niv: 290 / Exp: 14517]
Een onzinnig stukje fanboy-tekst. Mensen die niet in de schoenen staan van Sony hebben makkelijk praten.

Onthoud: De beste stuurlui staan aan wal. Zoek dat maar op in google.

Weslii op 16-06-2011 om 10:55 [Niv: 166 / Exp: 8323]
De fouten die benoemd worden in deze tekst zijn natuurlijk waar. Daar is niets op af te dingen. De leiding van Sony heeft gewoon keihard gefaald door te focussen op verkeerde zaken.

Dit was niet nodig geweest als Sony zich had gericht op zaken die er toe deden.

Er is overigens nog een vierde fout gemaakt: het achterhouden van informatie (nu nog steeds) dit was gisteren te lezen op nu.


Berserk op 16-06-2011 om 10:59 [Niv: 139 / Exp: 6932]
En toch bijf ik erbij dat de PS3 een uitstekende beveiliging heeft/had. Het is een zeer goede prestatie te noemen dat de console pas na 4 jaar gehackt was en dat er dan pas gekopieerde spellen e.d. kwamen. Bij andere consoles was het al na een jaar ofzo dat de kopieerbeveiliging omzeilt was. Zie maar naar de 360 en wii, de beveiliging was daar gewoon zo zwak dat je binnen de 2 jaar via internet spellen kon downloaden.

En wat is dat met hackers een job geven, beloont ze ofwa?? Neen het zijn criminelen en ze moeten opgespoord en gestraft worden. Waar gaat de wereld naar toe dat als je iets verkeerd doet dat je dan maar beloond moet worden? Dat juicht de hackers toch alleen maar toe?

Als een hacker ziet dat er gaten in een beveiliging zit dan moeten ze dat bedrijf maar een mail sturen en ermee in discussie gaan zodat ze die fouten kunnen aanwijzen en vragen of ze ermee mogen aan werken zodat ze misschien een vaste job als beveiliginsadviseur kunnen krijgen ofzoiets. Maar neen de meeste hackers doen het voor de fame en glory in de community...

Gewijzigd door Berserk op 16-06-2011 om 11:04

Weslii op 16-06-2011 om 11:03 [Niv: 166 / Exp: 8323]
Sorry Berserk, dat is een onzinargument.

Als ik mijn fiets 4 jaar lang met een veter aan een lantaarnpaal bind bij wijze van "slot" en hij wordt 4 jaar niet gestolen dan betekent dat hooguit dat ik 4 jaar geluk heb gehad. Niet dat een schoenveter een goed slot is.

Dat er 4 jaar niks is gehackt betekent dus ook niet dat de beveiliging goed was.

Het zou best kunnen dat de beveiliging goed was (in ieder geval niet goed genoeg) maar dan niet om de reden die jij aangeeft.

Berserk op 16-06-2011 om 11:07 [Niv: 139 / Exp: 6932]
@weslii en wie zegt dat ze de spreekwoordelijke veter gebruikt hebben? Das toch niet waar? Misschien hebben ze 1 vd beste "kettingsloten" gebruikt en was dat voor de hackercommunity een heerlijke challenge? Volgens mij gaan de hackers voor de challenge en is het een hele eer wie als eerste de beveiliging kan omzeilen. Ge gaat me niet zeggen dat ze niet van het begin af de "veter" of "ketting" al wouden doorknippen. Telkens als er een console uitkomt dan wilt de hackerscommunity die gekraakt zien, maakt niet uit hoe lang het duurt.

volgens mij was het een goede beveiliging en was het de hackers eindelijk gelukt na 4 jaar

Gewijzigd door Berserk op 16-06-2011 om 11:08

Gast (173.224.222.xxx) op 16-06-2011 om 11:10
Daar moet ik je toch corrigeren Berserk. De PS3 had volgens failoverflow de slechtste beveiliging van de 3 consoles en was het snelste gekraakt. Ze zijn pas begonnen na het verwijderen van OtherOS, dus dat is inderdaad in rap tempo gegaan.

spitfiresoul op 16-06-2011 om 11:12 [Niv: 57 / Exp: 2854]
@ gast 83.85.209.

jij mag dan best ook een hacker/ reverse engineer zijn. de zoals jij ze noemt "goede" hackers houden zich bezig met het wijzigen van broncode van opensource zaken.
die software en dergelijke zet hun broncode bijna specifiek hiervoor publiek en deze "hackers" juich ik enkel toe. waar het in dit artikel over gaat zijn de hackers die dos, ddos aanvallen deden en een dienst die closed source is hacketen om klantengegevens te stelen. dus deze hackers mag je van mijn part over dezelfde kam scheren namelijk die van criminelen.

dus ik snap je punt dat er goede en kwade hackers zijn maar als je een closed source dienst probeert te kraken of ddos aanvallen doet ook al doe je het maar uit passie het blijft een criminele hacker.

de hackers die open source software verbeteren zoals dingen maken voor linux en dergelijke worden ook niet aangeklaagd want die hebben niets te maken met het proberen kraken van sony's product.


sony heeft idd fouten gemaakt maar ik denk dat ieder bedrijf deze zou maken. we krijgen enkel een vertekend beeld doordat ieder bedrijf nu plotseling weet wleke fouten ze best niet maken omdat sony de eerste was.

over het feit dat ze niet direct naar buiten kwamen met dar er mogelijk gegevens gelekt waren begrijp ik van beide kanten. de consument had het eerder willen weten maar vanuit sony's standpunt zou ik ook liever eerst uitsluitsel willen alvorens ik alarm begin te slaan over een mogelijke storm in een glas water.


ove rhun 2de fout ben ik het niet helemaal eens. de trend is inderdaad zo dat men de hackers een dikke job en akkoord geeft maar ik ben nooit voorstander geweest van deze wansmakelijke praktijk. en wat als die hacker dan 2 jaar later opslag wilt. kan het zeggen geef mij opslag of ik breng al deze gegevens naar buiten of zo( ik weet dat het niet zo simpel gaat maar waar trek je dan de lijn als je constatn blijft versoepelen) het feit dat de website van de spaanse politie platgelegd is nadat ze enkele hackers opgepakt hadden is hier bewijs van. door het feit dat ze% van de gevallen dat ze geklist worden toch er nog van af komen met een job en geen boete geeft deze mensen enkel meer de illusie dat ze boven de wet staan waarbij sony nu hopelijk het startschot heeft gegeven voor een duidelijke boodschap aan deze mensen dat dat niet zo is en ik juich de dag dat lulzsec opgepakt en de bak in vliegt enkel toe. laat hem eerst maar eens gevangenisstraf doen gevolgd door verbod om in de buurt van pc's te komen en hopen boets bij; eens zien hoe gemakkelijk hij dan nog aan een job geraakt door zijn hackersverleden. it's all for the lulz right?

over hun 1ste fout: het was idd moeilijker geweest voor de hackerscommunity om hun acties te rechtvaardigen hadden ze linux teruggebracht in een gecontroleerde omgeving maar zoals je zelf zij: het percentage hackers dat linux terugwou puur voor linux en niet om de ps3 te kraken is klein dus een groot deel zou nog steeds overgegaan zijn tot een boycot( enige verschil is dat ze op minder steun van de community zouden kunnen rekenen.)

en linux terugbrengen in een gecontroleerde omgeving zou zoiezo nog steeds slecht in de smaak vallen. linux is open source en moet dus vrij zijn om aan te passen en met resources te spelen. linux in gecontroleerde omgeving zou dit niet zijn dus zou een groot deel van het kleine deel dat enkel linux terugwou ook ontevreden zijn.


kortom hoewel deze 3 punten als fouten gezien kunnen worden zijn de mogelijke alternatieven potentieel even rampzalig of slecht, we zullen het nooit weten

Gast (193.191.216.xxx) op 16-06-2011 om 11:14
@Gast (173.224.222.xxx) En desondanks heeft failoverflow er nog steeds een half jaar over gedaan, terwijl de 360 en de Wii binnen drie maanden geklaard waren. Alternatieve conclusie, failoverflow is de slechtste van alle hackers.

 Pagina: 1 | 2 | 3

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Column
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden