Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
27 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Maart 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Maart 2024 
(2) 
(0) 
23 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
22 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
20 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Maart 2024 
(0) 
(2) 
16 Maart 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(2) 
13 Maart 2024 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
10 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
09 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
08 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
06 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(3) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Nieuws:

'Final Fantasy XIV later door RAM Geheugen PS3.'


Door Joni Philips op 18-07-2010 om 11:59
Bron: NowGamer

Met Final Fantasy XI ontwikkelde Square-Enix een Final Fantasy MMORPG, wat men een leuke game vond. Men ontwikkelt daarom nu een nieuwe Final Fantasy MMORPG met Final Fantasy XIV voor de PC en de PlayStation 3.

Op de PC komt Final Fantasy XIV reeds eind 2010 uit, terwijl de PS3 pas volgend jaar komt door technische problemen. Vandaag gaf Square-Enix producer Hiromichi Tanaka meer uitleg over deze technische problemen. De problemen liggen namelijk in de beperkte hoeveelheid RAM van de PlayStation 3, namelijk 512 MB RAM in totaal, terwijl de PCs waarop de game zal draaien, veel meer RAM hebben. De data moet dus geoptimaliseerd worden voor de PS3 versie, maar dat duurt langer dan gedacht.
    The PlayStation 3 has a limited amount of memory compared to the PCs we’re aiming at. We have to optimise the data so that it will fit on the console and that’s taking a lot longer than we first thought…


12:07  Aion krijgt re-release
11:42  LittleBigPlanet toont Spider-Man
 Reacties (29)
 Pagina: 1 | 2
Hannibal op 18-07-2010 om 12:09 [Niv: 17 / Exp: 848]
Is het niet zo dat de PS3 maar 256MB RAM heeft (en dan nog 256MB van de videokaart maar ik denk dat Square vooral bedoelde de 256MB RAM systeem geheugen).

Roderick op 18-07-2010 om 12:13 [Niv: 417 / Exp: 20866]
Tja in totaal is 256 plus 256 nog steeds 512, maar je hebt wel een punt. In de PS3 architectuur is het ram sterker gescheiden dan bij bijv. de 360.

Joni Philips (Eindredacteur) op 18-07-2010 om 12:14 [Niv: 1181 / Exp: 59053]
Bij consoles wordt video-RAM en RAM altijd samengeteld omdat het niet zo werkt als bij PC, anders zou het ook echt weinig lijken in vergelijking met PCs.

Gewijzigd door Joni Philips op 18-07-2010 om 12:14

Gast (84.31.200.xxx) op 18-07-2010 om 12:30
Ja, maar dit wisten ze toch al van tevoren?

Joni Philips (Eindredacteur) op 18-07-2010 om 12:32 [Niv: 1181 / Exp: 59053]
Idd, maar zoals het bericht zegt: het duurt langer dan gedacht.

crono999 op 18-07-2010 om 12:32 [Niv: 24 / Exp: 1206]
In den beginne was het voor de ps3 256 ram voor de games en 256 ram voor het OS. Maar zoals in het begin van de ps3 games te merken was(resistance vs gears of war) zagen de games er daardoor een beetje slecht uit.

De xbox had 512 mb met rond de 40 mb voor het dashboord.

Dit is bij beide console's terug gebracht,zo kost besturings systeem van de ps3 ongeveer nog maar 30mb en de xbox360 rond de 4mb.

Zo is dus de xbox360 de winnar kwa vrijgehouden geheugen,en tja,soms zie je dat nog steeds,al is het weinig toch is het af en toe genoeg voor die net iets betere texture.

De multieplatformer games zijn daar door in de meerderheid toch net ietsje beter op de xbox360 dan de ps3.

Laten we hopen dat ze in de nieuwe console's wel genoeg geheugen proppen minstens 8 gig ofzo.

Gewijzigd door crono999 op 18-07-2010 om 12:35

Gast (66.45.240.xxx) op 18-07-2010 om 12:38
@ crono999

Wat ben je toch een rare kip.
Je lult hier alleen maar onzin. Get your facts right, voordat je sprookjes loopt te verkondigen hier.

Als je geen verstand hebt over hoe geheugen in een Parallel systeem werkt, hou dan je klep.

Onnozele fanboy.


Roderick op 18-07-2010 om 12:41 [Niv: 417 / Exp: 20866]
Crono lult hier zeker geen onzin. Hoe meer beschikbaar ram, hoe meer je ermee kunt. Hele simpele strekking met grote gevolgen. Het is dan ook heel goed van Sony geweest om het OS zo te verkleinen dat het steeds minder ram vereist.

Crono: ter aanvulling. De PS3 gebruikte geen 256mb voor het OS aan het begin, maar ongeveer 90 MB. De 360 gebruikte ongeveer 33MB aan het begin. Daarbij is het verschil tussen Xbox 360 en PS3 versies bij multiplatform games natuurlijk niet alleen aan het verschil in beschikbaar geheugen te wijten.

Gewijzigd door Roderick op 18-07-2010 om 12:42

Gast (66.45.240.xxx) op 18-07-2010 om 12:49
@ roderick

Onzin, dat telt alleen voor PC, die een andere structuur gebruiken, alles wordt daar namelijk in de ram opgeslagen.

Bij consoles gaat dit geheel anders. Niet hoe meer ram hoe beter, maar hoe sneller de RAM, hoe beter.

Namelijk het verwerken RAM is meer belangrijker voor consoles dan de hoeveelheid.

Ik kan het weten, ben programmeur van beroep in de gezondheidzorg.

Jullie blazen hier maar allemaal dingen, terwijl er niets van waar is.

Conclusie, vergelijk een console niet met een PC of LAptop, daar is RAM hoeveelheid noodzaak.

Consoles werken geheel anders, Daar waar de PS3 door de CELL sneller Geheugen kan verwerken dan de Xbox360. Helaas is de Gpu in de PS3 te traag in dit parallel systeem, waardoor er grafische drawbacks worden voortgezet. Dit zag je vooral in de eerdere gen games, maar nu gaat dat beter, door de GPU & CPU samen strakker te laten werken.

Parallel is gewoon de toekomst voor de consoles, alleen is helaas de TECH er nog niet klaar voor.


Roderick op 18-07-2010 om 12:50 [Niv: 417 / Exp: 20866]
Ook daar zit een kern van waarheid in.

Vergelijk het met een snelweg: hoe harder je mag rijden, hoe sneller je op je bestemming komt. Echter: hoe voller de weg, hoe groter de kans dat de weg de hoeveelheid niet meer aankan. Een grotere (bredere) weg (dus meer geheugen) is de oplossing.

Gast (66.45.240.xxx) op 18-07-2010 om 12:57
@ Roderick

Klopt, alleen dan komt het volgende.
Data-rate. Omdat Ps3 een blu-ray gebruikt en de xbox 360 een DVD-drive, zitten limieten aan vast.
Denk bijv. aan dat je op de snelweg maar 100 km/h mag. Dan kan je wel geheugen vergroten, maar het kan nooit vol lopen. Omdat het geleidelijk wordt gevuld. Daarom ziet men ook vaak dat de games geinstalleerd kunnen worden op de HD en alles sneller en voller(ram) gebruikt kan worden, Waardoor alles net wat vloeiender en sneller verloopt.
Want pas dan gebruik je de Snelweg efficient.



dantekloon op 18-07-2010 om 13:11 [Niv: 185 / Exp: 9254]
Komt er ook een limited edition voor de PS3 of alleen voor de PC.

Robert op 18-07-2010 om 13:19 [Niv: 206 / Exp: 10294]
512MB ram hahaha

Gast (66.45.240.xxx) op 18-07-2010 om 13:22
Robert HAHAHAHAHAHAHAHAHA

Gast (87.211.243.xxx) op 18-07-2010 om 13:40
512MB is schijnbaar genoeg om de mooiste console games van het moment neer te zetten

Brastin op 18-07-2010 om 13:42 [Niv: 58 / Exp: 2921]
Gast (87.211.243.xxx) op 18-07-2010 om 13:40

Ja daarom vind ik het soms ook vreemd dat wij pc gamers soms zulke dikke bak pc,s moeten hebben om de laatste games te kunnen spelen terwijl de xbox360/ps3 gewoon met vet oude hardware zitten....

Gast (84.81.94.xxx) op 18-07-2010 om 13:48
Brastin

tja daar heb je gelijk in hoewel ik zelf geen bak pc heb. en toch veel games op 1080p kan spellen met hoge textures. uiterijd een lagere frame rate maar ik ben toch tevreden

Gast (85.147.12.xxx) op 18-07-2010 om 15:03
Crono: Daarom kiezen de multyplatvorm ontwikkelaars nu de PS3 al hoofdplatvorm.

Gast (145.7.224.xxx) op 18-07-2010 om 16:06
Crono999, je moet zelf eens meer laten infomeren.

De PS3 heeft nooit vanaf het begin een split memory gehad, dat komt door PC reviewers denken te weten hoe de RAM werken op de PS3.

De PS3 heeft twee type RAM modullen, 256 MB GDDR3 op 700 Mhz en 256 MB XDR op 3.2 Ghz, dat is al bijna 5 keer de snelheid van GDDR 3 op 700 Mhz.

Dan heb je ook mog eens 6 maal SPU 3.2 Ghz draaien die ook mogelijk RAM taken kunnen op zich nemen, dankzij de CELL Architectuur waar heel veel mensen waaronder PC reviewers compleet ernaast zat.

Je moet ook niet vergeten dat SE niet als de beste PS3 programmeurs zijn, dat zijn nog altijd Sony's eigen mensen binnen de studio's zoals de makers van Killzone 2/Unchared 2 en GOW3 die weten precies hoe zo'n architectuur werkt.



Roderick op 18-07-2010 om 16:16 [Niv: 417 / Exp: 20866]
CPU kan geen RAMtaken op zich nemen...wat is dit nou weer :'). Daarbij is het geheugen op de PS3 wel degelijk een gesplitste architectuur, iets dat helemaal geen probleem hoeft te zijn. Ontwikkelaars hebben er (in de vroege fase van de PS3 levenscyclus) echter wel een probleem van gemaakt.

Gast (66.45.240.xxx) op 18-07-2010 om 16:46
Precies Roderick.
De Cpu kan nooit RAM taken overnemen, maar kan wel instructies Cachen. Vandaar CPU cache. Bepaalde herhaalde MOV of EPD assembly register bits reeksen worden daarin opgeslagen, zodat als men het de 2de keer opvraaagd deze sneller kan verwerken.

Dat XDR snel is, heeft geen nut als de DATA-RATE bagger is. Je zit altijd vast aan een limiet, alleen is de vraag, hoe ga je daarmee om als ontwikkelaar.

Naughty dog bijv. doet dat met Streaming, Op bepaalde punten in de game, de data dynamisch in het het geheugen pompen. Deze techniek zorgt er voor dat loading times er niet meer zijn.
Alleen zorg dat weer voor veel proccesor kracht. Die blijft namelijk 100% continu rekenen.

Als alle componenten in een console Correct worden aangestuurt door de SDK, dan haal je meer kracht eruit. Maar eer dat 100% goed zal werken maken wij niet meer mee met de PS3.
Dit zelfde geldt ook voor de X360.

Roderick op 18-07-2010 om 17:09 [Niv: 417 / Exp: 20866]
360 heeft daar nog eens een handig snufje voor, die 10MB EDRAM is een geweldige buffer die briljant werk doet. Echter was het EDRAM systeem op de 360 veel nuttiger geweest als er meer dan 10MB gebruikt zou zijn, maja.

GanGsterG op 18-07-2010 om 18:59 [Niv: 256 / Exp: 12782]
Ja boeie we moeten blij zijn dat we KZ3,UC2 en GT5 kunnen spelen al is de RAM niet groot.
Goeie ontwikkelaars weten hoe je zo efficient mogelijk moet ontwikkelen voor de PS3.

Gast (145.7.224.xxx) op 18-07-2010 om 21:39
Typich Roderick, ik heb niet gezegd dat de SPU als RAM functie gebruikt, heb zei dat (MOGELIJK) zou kunnen, heb toen even gelezen bij Naugty forum dat iemand zei dat ze dingen aan het testen waren met RAM mogelijkheden in de SPU kunnen draaien.

Dus, je gooit weer je eigen woorden in mijn mond. Lezen is blijkbaar erg lastig voor veel mensen.

En nog iets Roderick, dat Crono999 gelijk wilt geven laat je precies zien dat je niet echt weet waar je over praat.

Tevens en voormde zoveelste keer Roderick.........De hardware van de 360 kan 1080p simpelweg niet aan, te weinig rekenkracht en beperkte opslag capaciteit van de DVD.

Ik wil eens 1080p game zien die op 6.5 Gig DVD kan worden opgeslagen, dat wordt pas grappig hoe Roderick hier uit gaat lullen of met zo'n smoes komt opzetten.

Beste kerel, gemiddelde retail FULL HD game zit tussen 15 a 50 GIG afhankelijk hoe groot het spel is.

Gast (94.215.59.xxx) op 18-07-2010 om 22:21
Ik speel momenteel de beta en ik moet het "wow" moment nog krijgen. Waar FFXI een uitdaging was, vind ik dat bij FFXIV nogal magertjes. Er is nog niet een echte sfeer en ook het echte ouderwetse job systeem mis ik. Het is in ieder geval nog niet de game waar ik straks 12 euro per maand voor wil betalen.

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Final Fantasy XIV
Type:
Game
Releasedatum:
30-09-2010
Ontwikkelaar:
Square Enix
Uitgever:
Square Enix
Media:








Meer media