 |
|
Nieuws: Sony: 'Tweedehands verkoop heeft grote impact.'
Door Joni Philips op 25-05-2010 om 07:13
|
Bron: 1Up
|
Enkele weken geleden vertelde Blitz Games oprichter Andrew Oliver dat tweedehands verkoop erger is dan piraterij. Enkele dagen geleden volgde Crystal Dynamics global brand director Karl Stewart die vertelde dat tweedehands de balans verstoort.
Nu laat Sony Computer Entertainment America's Senior Vice President voor Public Relations Rob Dyer weten dat ook hij gemengde gevoelens heeft over tweedehands verkoop. Langs één kant begrijpt hij de gevoelens van de game-industrie zeer goed aangezien de tweedehands markt erg groot is en de game-industrie daar jarenlang niets van terug zag. De keuzes voor codes is dan ook zeer logisch. Langs de andere kant - als first-party - begrijpt hij wel waarom er tweedehands verkoop is. Het probleem is echter dat in deze economische situatie de tweedehands verkoop een extra impact heeft op de game-industrie. Hij vindt het dan ook logisch dat de uitgevers geld willen verdienen aan deze tweedehands verkoop, maar wat denken jullie?
As a first party, I understand why there's a second sale, but I'm not always excited about it. Look, this has been a tough couple of years. People have not been making money, and I think the used games business has been having a huge impact in that.
|
|
|
|
16:47 Dragon Ball: Origins 2
07:04 Jaffe: 'Ik wenste dat ik Twisted Metal PS3 maakte.'
|
Reacties (50) |
|
Pagina:
1
|
2
|
|
Gast (86.83.92.xxx)
op 25-05-2010 om 12:47
|
Het is grotendeels hun eigen schuld, ze pompen heel veel geld in het maken van de games maar wat ze daarvoor terugkrijgen is minimaal en maar zeuren over de 2de-handse markt. Ze moeten gewoon minder budget uitgeven voor een game zonder dat de kwaliteit achteruitgaat natuurlijk.
|
|
Gast (82.151.34.xxx)
op 25-05-2010 om 13:05
|
@Gast (86.83.92.xxx) op 25-05-2010 om 12:47
Ze moeten gewoon minder budget uitgeven voor een game zonder dat de kwaliteit achteruitgaat natuurlijk.
Jij moet de gameindustrie in denk ik _O_ . Dat ze daar niet aan gedacht hebben. Gewoon minder geld uitgeven, natuurlijk! Ga ze gelijk even bellen *D
|
|
Gast (76.73.41.xxx)
op 25-05-2010 om 13:20
|
ben et helemaal eens met weslii alleen zoals ik al eerder zei ,de topgames worden ook ondertussen gewoon steeds weer door verkocht, je wilt neit weten hoeveel uncharted 2's ik nu zie op het web die geruild of verkocht wille nworden voor red dead redemtion.
Als gamen te duur is ,moet je maar stoppen met die hobby en is het niet aan jullie klagers besteed. Door die hele 2e hands markt gaan ze straks gewoo nde prijzen nog verder opvoeren ,zoals activision doet. En eigenlijk ook terecht zoals al eerder werd opgemerkt ,games en consoles zij neigenlijk de afgelopen 20 jaar alleen maar goedkoper geworden ,helemaal sinds intreding v/d euro. ps1 games waren vroeger gewoon allemaal nieuw gewoon 120 gulden en niemand die daarover zeurde dat het te duur was. niet zeiken ,gewoon kopen of niet kopen. Ik weet dat ik niet massaal games kan kopen voor de ps3 of xbox ,daaro mheb ik geen console. Gek genoeg koop i kwel als een gek allemaal ds games :P, mja dat is dan mijn keus......anderen downloaden die weer, ikke niet.
Eerlijk gezien zouden games, gezien de inflatie en gezien de veel grotere professionaliteit, moeite ,productie,inflatie, marketing en geld dat in games word gestoken bij vooral console devs van de laatste 10 jaar (pc devs waren altijd al serieus) games gewoon 99 euro moeten kosten. Dus eigenlijk moeten we niet klagen . Door de euro is electronica voor ons veeeel goedkoper geworden vergeleken dan bij de gulden dat toen sommige gekke nletterlij kgewoon 1200 gulden voor een ps2 betaalde, de ps2 die eigenlij kal bij uitkomen in zijn hemd werd gezet door de pc's en de pc games van die tijd (battle field 2 bijv mooi voorbeeld)
|
|
Gast (81.83.65.xxx)
op 25-05-2010 om 14:18
|
@Weslii die vergelijking gaat niet op want elk spel was toen nog op een cartridge die zijn duurder in productie dan een cd/dvd/bluray schijfke :p
|
|
GanGsterG
op 25-05-2010 om 14:40
[Niv: 256 / Exp: 12782]
|
@Gast (81.83.65.xxx)
Ik werk nog nergens zit nog op school.
Maar dan nog de gemiddelde nederlander verdient geen 60 of 30 euro per uur.
@Gast (76.73.41.xxx)
99 euro voor een game ok ik weet nietw aar jij vandaan komt maar dan kost een game zker rond de 110 dollar.
Dat in de gulden tijd de prijzen hoger waren kwam omdat de gulden vroeger geen hoge waarden had als de dollar.
120 gulden was misschien rond de 65-80 dollar.
Sterkste munteenheid is de pond en daar vind je ook de goedkoopste games.
Kijk naar de yen die is zwakker, maar ze betalen daar voor een game omgerekend 80 euro.
Het ligt er ook aan wat de positie is van de munteenheid.
Dus ga niet zomaar gulden en euro vergelijken.
Gewijzigd door GanGsterG op 25-05-2010 om 14:49
|
|
Gast (148.200.1.xxx)
op 25-05-2010 om 14:51
|
Tuurlijk moeten we bij gaan betalen,en nog sterker,breng brein ff op iedeen,films worden voortaan zonder ondertiteling verkocht die kun je met een code 1 malig downloaden,heb je een tweedehands films,ja dan moet je ff apart voor die ondertiteling gaan betalen,en natuurlijk ook voor de extra's. Cd's het zelfde nieuwe cd werkt gewoon,tweede hands cd is alleen instrumentaal,stemmen moet je downloaden.
Auto tweedehands verkopen,dat mag maar dan wel zonder moter,die moeten ze bij orspronkelijke fabriek nabestellen.
Wat een onzin allemaal,wil je niet dat mensen hun games gaan verkopen??¿¿ maak ze zo goed dat niemand ze wil verkopen.Dit is echt te belachelijk voor woorden,je verkoopt je game plus licensie,tis niet dat als je je game verkoopt hem nog kan gebruiken. Ook de opmerking dat tweedehands handel slcheter is dan piraterij,dus ze hebben leiver dat ik mijn spellen illigaal download en brand??¿¿¿ dan verdient er niemand wat op,want als ik geen 2dehands game koopt,zal die ander met zijn game blijven zitten en minder games kunne kopen,een nog groter verlies,maar ach als dat is wat de gamemakers willen,dan kopieer ik me games wel,ben ik tenminste niet zo slecht als een crimineel die ze games tweedehands verkoopt,das gewoon heling!!!!
|
|
Gast (62.163.195.xxx)
op 25-05-2010 om 15:18
|
Ze maken van een mug een olifant. Ik begrijp dat ze de doorverkoop via bijv. de Gamestop heel iritant vinden, maar handel via bijv. marktplaats is alleen maar gezond voor de industrie. Doordat gamers hun gebruikte games verkopen hebben ze weer geld voor nieuwe games.
Als tweedehands niet meer mogelijk wordt gaan gamers heus niet de game nieuw kopen. Ze gaan juist games overslaan. Er wordt echt geen game meer of minder verkocht door de tweedehandsverkoop.
Dat de prijzen van games zo hoog zijn is vooral de schuld van de retailer en de uitgever. Mijn enige reden om een game te kopen is uit liefde voor de ontwikkelaar, niet de retailer of de uitgever. Die vullen toch hun zakken.
De beste oplossing is volgens mij gewoon dat de ontwikkelaar een lange periode regelmatig met gratis DLC komt, zodat mensen hun games niet willen verkopen. Ondersteun desnoods de game nog nadat de sequel is uitgekomen. Een prijsverlaging van games zou misschien ook helpen. Ze vergeten dat piraterij een veel zwaardere bedreiging voor de industrie vormt dan de tweedehandsmarkt. Met piraterij verdient niemand erop.
|
|
Gast (81.207.19.xxx)
op 25-05-2010 om 15:54
|
@gast 88 daar heb je gelijk in, dezelfde mensen die dit goed praten zijn ook diegene die een occassion kopen, ter info dat is een "tweedehands auto".
Zoals ik al zei, ik denk dat dit alleen nog maar meer verliezen gaan veroorzaken aangezien mensen geen risico's meer willen nemen. Met tweedehands kun je nog gemakkelijk een game kopen en valt het tegen, hup, Marktplaats op, maar met strengere regels bedenkt een persoon wel 2 a 3 keer eer men een niet directe must have koopt, waardoor met name niche titels nog meer in de vergetelheid zullen gaan raken en we nog meer uitgemolken titels gaan krijgen. Nieuwe IP's, zullen daardoor ook niet meer zo gauw komen, tenzij het om kleine PSN / WiiWare / XBLA titels gaat. Die blijven toch wel verkopen.
|
|
Gast (82.151.55.xxx)
op 25-05-2010 om 15:55
|
Toch omslachtige systemen allemaal. Gewoon bij een game een unlock code meegeven waarmee je na installatie de game aan je psn of live account kunt koppelen.
Hierna kan de game alleen gespeeld worden met dat account en klaar. Niet meer te verkopen.
|
|
Gast (81.207.19.xxx)
op 25-05-2010 om 16:08
|
@ gast hierboven, jij bent helemaal mesjogge, nog een fijner manier om mensen helemaal geen games meer te laten kopen. Nintendo zal in z'n broek zeiken van het lachen als Sony met zoiets zou komen, geen gamer pikt dat nog. Ik zeker niet, dan staat morgen de PS3 nog op straat gepakkeerd.
|
|
Gast (82.170.247.xxx)
op 25-05-2010 om 17:29
|
Ik download alles illegaal en gratis. Pc games, wii games. Het boeit me echt niet dat ze 60 euro mislopen per spel, ik vind het gewoon te duur. Voor 60 euro koop ik liever 3/4 nike shirts.
|
|
JasperCLA
op 25-05-2010 om 17:42
[Niv: 94 / Exp: 4675]
|
Maak je games dan op lange termijn interessanter onnozelaars xD
|
|
Gast (62.238.36.xxx)
op 25-05-2010 om 17:54
|
Belachelijk dit allemaal, iedereen heeft het recht om 2e hands te kopen zonder daarin benadeeld te worden. Als je een auto (of een tv ed.) tweedehands koopt, moet je toch ook geen code kopen om hem op te starten.
|
|
Louis Tinner
op 25-05-2010 om 18:10
[Niv: 201 / Exp: 10063]
|
Belachelijk deze hetze de laatste tijd tegen 2e hands verkoop, flikker toch op gameindustrie er wordt genoeg geld verdiend. Als het echt zoveel 2e hands wordt verkocht is dat een teken van de consument aan de uitgevers dat spellen veel te duur zijn
Gast (84.197.240.xxx) 'En hebben nog nooit mensen erbij stilgestaan dat door tweedehands verkoop gamers soms in aanraking komen met nieuwe franchises en misschien wel het vervolg zal kopen...'
Juist
@Gast (93.186.28.xxx) 'Snap sowieso niet waarom je uberhaupt een 2e hands game zou kopen? Zeker niet een topgame. Die wil je toch gewoon zelf in je bezit hebben gelijk?'
Lol, Niet iedereen gaat mee in de hype machine van de game industrie en 'journalistiek' waarom niet een 2e hands spel kopen zou ik zeggen? Een 2e hands spel heb je niet gelijk in je bezit?Een geduldige gamer is goedkoper uit.
@Sutefuu op 25-05-2010 'games zijn helemaal niet te duur, willen ze de kosten eruit halen, is die prijs zeker nodig'
Fail en waarom zakken bijna alle spellen na een aantal weken (laat staan maanden) al in prijs?
@zie sang op 25-05-2010
'Het is volkomen normaal dat je voor 2de hands
een aantal euro bij moet betalen!.
Tip:speel ff een game uit en kijk heel de credits
uit hoeveel namen er op komen.'
Lol, wat een logica en ja hoor volkomen normaal, zoals bij alle andere producten zeker....
@Gast (148.200.1.xxx)
Helemaal eens met de 2e alinea
@weslii:
Goh 20 jaar geleden betaalde ik helemaal niets voor mijn spellen op de PC
Tip aan alle gamers: Don't believe the hype, hierdoor betaal je te veel voor je spellen. Een geduldige gamer is veel goedkoper uit, 2e Hands spellen FTW
Gewijzigd door Louis Tinner op 25-05-2010 om 18:33
|
|
Gast (62.195.55.xxx)
op 25-05-2010 om 18:33
|
Zet dan ook maar een verbod om Engine's 2dehands te gebruiken!
|
|
D:
op 25-05-2010 om 18:42
[Niv: 172 / Exp: 8612]
|
Mooizo, ik zal extra veel games 2e hands gaan verkopen.
|
|
Gast (82.169.172.xxx)
op 25-05-2010 om 18:55
|
Mensen die helemaal niet gamen, die moeten ze eens flink pakken! Dat is een enorm probleem ook. Geen cént betalen die. Schande!
En iedereen die andere merken dan Sony koopt, moeten ze ook eens mores leren. Kan toch niet.
|
|
D:
op 25-05-2010 om 19:18
[Niv: 172 / Exp: 8612]
|
Tja nog iets; mensen vergeten dat je er vaak de volle prijs voor hebt betaald, dan heb je ook het recht om het voor een kleinere prijs te verkopen.
Jij hebt immers betaald het product te hebben, als iemand het daarna van jou koopt is dat jouw zaak niet de zaak van sony, of denkt sony soms dat er zoiets als intellectueel eigendom bestaat? Dat bestaat niet en dat zal nooit bestaan ookal proberen sommige economofielen dat graag te creeeren.
Dood aan economofilie.
Gewijzigd door D: op 25-05-2010 om 19:19
|
|
Gast (82.151.34.xxx)
op 25-05-2010 om 19:23
|
Je hebt gewoon het recht niet, bij koop van de game ben je akkoord gegaan met de licentievoorwaarden die op het doosje staan. Je krijgt niet het product maar een licentie om het te gebruiken, de licentie mag volgens de voorwaarden niet doorverkocht worden.
Lees nu maar eens goed die voorwaarden na en je weet waar je recht op hebt. Dit geld trouwens voor bijna alle software, niet alleen voor games.
|
|
Gast (62.235.187.xxx)
op 25-05-2010 om 21:45
|
Bij vele games en software is tweedehans verkoop al deels uitgeschakeld door serienummers.
Windows etc zal je nooit tweedehans ergens kunnen vinden want dit is zelfs illegaal.
Je mag zoveel windows schijfjes kopiëren en zelfs downloaden van torrents zolang je je eigen serienummer hebt aangekocht.
Sommige games kun je maar installeren met een limiet op een aantal computers en registreren gaat altijd maar éénmalig. Je weet nooit wat er met de serienummer is gebeurd, hoeveel mensen het spel al in bezit hebben gehad en of het wel niet op internet ergens staat...
Volgens mij gaat dit zich ook op consoles herhalen door bv. een limiet te zetten op het aantal live of psn gebruikers die de game kunnen spelen. Als elke geperste game dan een uniek nummer krijgt die automatisch gelinkt wordt aan de psn of live accounts is het al klaar. Als een vriend bij je zijn spel wilt spelen moet die maar inloggen op zijn account.
Volges mij komt dit er al aan de volgende gen.
Maar: Meer geld voor de industrie -> betere games. De andere ontwikkelaars krijgen hierdoor ook meer geld in het laatje waardoor je hier het extra geld ook weer nodig hebt om er over uit te komen.
En wie wilt besparen, wacht enkele weken of maanden en de game vind je wel in de budgetbak.
|
|
Gast (83.84.54.xxx)
op 25-05-2010 om 22:47
|
Moeten ze er maar voor zorgen dt de games interresant genoeg blijven om te houden. simpel as that. Online modus zoals co-op, versus, deathmatch, DLC etc etc etc
Of gewoon in 1 keer een GEWELDIG spel neerzetten dat gewoon schandalig is om als 2e hands versie te hebben.
|
|
Gast (94.212.240.xxx)
op 25-05-2010 om 23:48
|
gewoon bullshit! Zijn ze in geldnood ofzo?
|
|
Gast (193.172.64.xxx)
op 26-05-2010 om 09:49
|
@ Gast (82.170.247.xxx)
Jij bent een persoon dat het te duur vind no matter what! ga dus niet doen alsof je zou stoppen als het goedkoper was.
Als je gewoon een beetje goed zoekt dmv www.budgetgaming.nl of via gamehubs zal je je spellen kunnen inslaan voor 35 euro.
Maar ik weet zeker dat jij dit ook al te duur vind! als ik het mis heb hoor ik het graag...
|
|
Cylob
op 26-05-2010 om 10:07
[Niv: 17 / Exp: 846]
|
Volg als gameindustrie dezelfde weg als de platenindustrie maar en richt jezelf ten gronde.
Arrogante inhalige zakken...
|
|
Gast (82.169.172.xxx)
op 26-05-2010 om 11:29
|
Het is crisis, de vraag neemt af. De industrie kan 2 kanten op:
- nóg strengere DRM-beveiliging en de prijzen omhoog gooien in de hoop dat de gameverslaafden toch alles wel blijven kopen.
- leuke spellen maken die vaak herspeelbaar zijn en waarvan het bezit van het origineel een goed gevoel geeft, tegen een redelijke prijs.
Ikzelf speel bijvoorbeeld nog regelmatig Red Alert 2 en Dungeon Keeper 2, leuker dan de meeste games die de laatste jaren uitkomen.
Het origineel van Dungeon Keeper 2 is al een collector's item. Kom daar maar eens om bij "downloadable content" die op slag waardeloos is als je internetverbinding wegvalt of de verkopend server down gaat. Mij krijgen ze niet zo gek.
P.S. Dungeon Keeper is nu helaas in handen van EA, dat recentelijk Command&Conquer diep de grond in boorde. Pas dus op voor Dungeon Keeper 3. Red Alert 4 wordt waarschijnlijk een nog grotere zeperd.
|
|
Pagina:
1
|
2
|
|
|
|
|
|