Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Mei 2025 
(8) 
01 Mei 2025 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(8) 
30 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(1) 
29 April 2025 
(1) 
(0) 
(4) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
28 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 April 2025 
(0) 
(3) 
22 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2025 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
15 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 April 2025 
(0) 
(0) 
(7) 
13 April 2025 
(1) 
(4) 
12 April 2025 
(4) 
(2) 
11 April 2025 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2025 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
09 April 2025 
(0) 
(3) 
(8) 
(0) 
(0) 
08 April 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(10) 
(1) 
(0) 
07 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
06 April 2025 
(0) 
(0) 
(4) 
04 April 2025 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
03 April 2025 
(8) 
(0) 
(0) 
02 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Top 10 - Slechtste Uwe Boll Films
Het Ontstaan van een Game
EPOS H3PRO Hybrid
Apex Legends: Mobile
Feature:

iPhone Games: Freemium


Door Simon op 09-05-2010 om 12:25
Bron: Gamed

Het is ondertussen redelijk bekend op de iPhone en iPod Touch: games die je gratis kunt downloaden, en kunt uitbreiden via in-app purchases, ook wel het Freemium model genoemd. ngmoco:) is ongetwijfeld de leider op dit gebied met onder andere Eliminate Pro en TouchPet Dogs. Aan hun arsenaal werden onlangs twee games toegevoegd, namelijk We Rule en GodFinger. Beide games bespreken we in deze special.

Van beide games keek ik het meest uit naar GodFinger. Zoals de naam mogelijk impliceert, is dit een game waarin jij als God speelt door alleen je vingers te gebruiken. En ik moet het ngmoco:) nagegeven, het is een zeer interessant concept. Als God moet je ervoor zorgen dat er een vaste inkomst is waarmee je nieuwe gebouwtjes voor je inwoners kunt kopen (die je dan weer in staat stellen op andere, snellere manieren geld te verdienen). Jammer genoeg blijkt het in de uitwerking allemaal nogal saai te zijn.


In GodFinger kun je talloze acties uitvoeren die benodigd zijn om je bevolking onder bedwang te houden, vijanden om te brengen en geld binnen te halen. Zo zul je het moeten laten regenen in de buurt van een dor veldje om het weer vruchtbaar te maken. Als je er dan nog een paar mannetjes bij zet die gewassen zullen planten en oogsten kun je er zeker van zijn dat je binnen een uurtje weer brood op de plank hebt. Deze acties kun je echter niet eindeloos achter elkaar uitvoeren, hiervoor heb je namelijk mana nodig. De meeste acties die je uitvoert kosten één mana. Je maximale mana hangt af van je level, maar je hebt vanaf het begin in ieder geval tien mana. Door je mana zorgvuldig te gebruiken kun je er zo voor zorgen dat je geld binnenhaalt.

De allesbepalende factor in GodFinger is, net als in We Rule, tijd. Ook in GodFinger loopt de tijd in de game parallel aan de echte tijd. Het verschil is echter dat het in GodFinger helemaal verkeerd toegepast is. Daar waar je in We Rule de applicatie even opstart, wat gewassen plant, een aantal services uitvoert en de applicatie weer afsluit, daar is dat in GodFinger een heel ander verhaal. Als je je persoonlijke wereldje een beetje vol hebt staan met gebouwen, dan ben je binnen een minuut al door je mana heen om deze gebouwen te voeden met de nodige acties. Dit zou geen probleem vormen als je, net als in We Rule, gewoon over een paar uur weer terugkomt en het geld verzamelt. Dat is helaas niet het geval. Je moet vaak binnen een halfuur weer een actie uitvoeren om de stroom van geld te laten lopen. Aangezien je geen mana meer hebt, wordt dit nogal een moeilijke opgave.


Je raadt het misschien al, hier komt het Freemium model om de hoek kijken. In GodFinger is het mogelijk om echt geld uit te geven aan ‘awe’. Als je geïrriteerd raakt door het steeds opnieuw opstarten van GodFinger om een simpele taak uit te voeren dan is awe echt wat voor jou. Awe kun je namelijk uitgeven om je mana balkje weer bij te vullen, om gebouwen in één seconde te laten bouwen en om je bewoners weer een energiestoot te geven zodat ze langer door kunnen werken. Dat is allemaal leuk en aardig, maar feit blijft dat de gameplay in GodFinger ongelooflijk snel saai wordt. Je doet niet meer dan wat lijntjes trekken. We hoopten op een soort moraal systeem (dat je bijvoorbeeld een goede of slechte God zou kunnen zijn), maar dit is jammer genoeg niet aanwezig.

Het zal overduidelijk zijn dat GodFinger de mindere van de twee is. Terwijl We Rule wekenlang leuk kan blijven, wordt GodFinger al binnen een dag of twee te saai en repetitief om ooit nog eens op te starten. Spijtig genoeg is het sociale aspect in de game ook niet echt interessant: je kunt items naar elkaar sturen, nou joepie. De leuke en schattige graphics kunnen de afwezige soundtrack (enkele soundeffects daargelaten) ook niet verbergen. Jammer, hier had veel meer ingezeten. Uiteraard kun je de game gewoon een keer proberen aangezien hij gratis is. Wie weet trekt het jou wel.

Pagina: 1 | 2


12:25  Singularity
12:21  EA komt met DarkSpore?
 Reacties (1)
 Pagina: 1
Scar op 10-05-2010 om 12:33 [Niv: 90 / Exp: 4507]
WeRule is wel een leuk spelletje, ben je paar weekjes mee zoet, en dan ben je wel tegen het einde.

GodFinger is helaas nog niet in NL beschikbaar.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
iPhone
Type:
Hardware
Releasedatum:
11-07-2008
Ontwikkelaar:
Apple
Uitgever:
Apple
Media:
Geen media gevonden