Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Column:

Hoelang houdt de FPS stand?


Door Jelle Havermans op 02-06-2010 om 09:11
Bron: Gamed

Vraag aan de gemiddelde gamer: ‘wat is jouw favoriete game?’. Ik durf er mijn moeder om te verwedden dat veruit het grootste percentage direct een First Person Shooter game zal antwoorden. Maar wat is nou eigenlijk de reden dat we elke dag massaal Modern Warfare, Battlefield of Halo uit de kast trekken?

De First Person Shooters bestaan in principe al net zo lang als gaming zelf. De allereerste First Person Shooter, genaamd Maze War, stamt namelijk al uit 1973. Echter pas in de jaren '90 won de FPS aan populariteit bij het grotere publiek. Met name Wolfenstein 3D en Doom zorgden hiervoor. Eind jaren negentig werd de populariteit van de FPS vergroot dankzij GoldenEye 007 en Half-Life. In de 21ste eeuw zorgden met name de Halo- en Call of Duty franchise ervoor dat het First Person Shooter-genre het populairste en commercieel het meest succesvolle genre in de industrie werd. Momenteel wordt de markt bezaaid met talloze klonen van succesformules als Call of Duty en Halo. Toch weten slechts een paar First Person Shooters het grote publiek succesvol te bereiken.

Maar waarom is de FPS het populairste genre onder de (mainstream) gamers? Volgens experts is het shooter-genre met name populair doordat voor iedereen direct duidelijk is wat er gedaan moet worden. Bovendien zijn de knoppenschema’s eenvoudiger dan bij andere genres. Verder claimen een aantal onderzoekers dat de FPS aan een stille dood is ontkomen dankzij Halo. Deze game was een stuk sneller en gemakkelijker op te pikken dan de meeste shooters, en kende een boeiend verhaal. Dankzij deze vernieuwende manier van gamen werden talloze gamers geprikkeld. Halo werd een kassucces en volgens velen tegelijkertijd de redder van het bloedende genre.


Toch blijft het ietwat gek dat een principe wat al zo’n 40 jaar hetzelfde is commercieel nog steeds zeer aantrekkelijk is. Want Modern Warfare 2 is in principe dezelfde game als Doom: je richt en schiet, de hele game door. Toch lijken (simpele) vernieuwingen voldoende te zijn om FPS-liefhebbers te bevredigen. Er is een vast patroon in de geschiedenis te volgen waardoor de First Person Shooter al jaren het populairste genre is. Allereerst is daar de overstap van 2D naar 3D vormgeving, halverwege de jaren '90. Iets later volgde de toevoeging van multiplayer, welke het mogelijk maakte met meerdere gamers tegelijk deel te nemen aan een competitief spel. Daarna volgde grote grafische verbetering en werd de besturing vloeiender en sneller. Vrij recent wisten Bioshock en Bioshock 2 nog te bewijzen dat FPS-besturing te combineren is met grandioze verhaal-vertelling en een beklemmende sfeer.

Maar waar ik misschien een beetje bang voor ben, is de toekomst van de FPS. Want wat wordt de nieuwste verbetering in het genre? Je ziet dat zo'n beetje alles wat mogelijk is al wel is in een FPS is gestopt. Een coversysteem, mogelijkheid om je wapen te upgraden, voertuigen... Noem maar op. Je kunt de markt niet eeuwig tevreden houden met sequels als Modern Warfare 2 en Battlefield: Bad Company 2. Je kunt namelijk zeggen wat je wilt, maar als je realistisch naar die games kijkt kom je erachter dat de vervolgen slechts minieme verbeteringen kennen ten opzichte van deeltje 1. Bovendien lijken eerdergenoemde sequels in vele opzichten al op elkaar. Uiteraard zullen velen het daar niet mee eens zijn, maar noem mij een FPS die echt opzienbarend verschilt met zijn broertjes in het genre.


Maar misschien ben ik te pessimistisch. Bovendien kan het zijn dat de intrede van 3D-gaming, Natal en Move het shootergenre goed zal doen. Het is ook mogelijk dat originele shooters als Bioshock de FPS nog voor zeer lange tijd populair zullen blijven houden. Denk daarbij aan Singularity, een FPS waarbij het mogelijk is objecten of vijanden met je wapen binnen enkele seconden te verjongen of juist te verouderen. Een origineel concept wat naar mijn weten nog nooit gebruikt is in een game. Ook gaan er geruchten dat de nieuwe Silent Hill een First Person shooter zal gaan worden. En ik eet mijn sokken op als dat geen opzienbarende shooter zou worden. Verder verschijnen er opvallend veel TPS shooters sinds de release van het formidabele Gears of War, en nemen first person shooters elementen uit TPS'ers over. Denk hierbij aan het coversysteem.

Conclusie is dus dat het FPS-genre dankzij originaliteit en vernieuwingen nog zeker een aantal jaren het dominante genre zal blijven in gaming-land, en waarschijnlijk nooit volledig zal doodbloeden zoals met het Point and Click genre is gebeurd. Toch denk ik dat de populariteit van de FPS gedurende een aantal jaar zal afnemen, en dat de Third Person Shooter sneller dan verwacht meer terrein zal winnen. Gears of War liet een aantal jaar geleden zien hoe een shooter met een andere besturing nog prima te genieten valt, en ook Uncharted (2) wist met zijn soepele Third Person besturing de harten van vele gamers te veroveren. Verder was het buitengewoon opvallend dat zelfs de FPS der FPS'ers genaamd Call of Duty: Modern Warfare 2 een Third Person Mode kende. Het lijkt er dus op dat de Third Person Shooter langzaam het heft van de FPS aan het overnemen is. We zullen het zien.



09:17  Gameplayvideo's Ben 10: Alien Force
09:11  Toy Story 3
 Reacties (67)
 Pagina: 1 | 2 | 3
Wii gamer op 02-06-2010 om 09:17 [Niv: 290 / Exp: 14517]
Leuk om te lezen.

Gast (193.189.241.xxx) op 02-06-2010 om 09:25
Dit is nou eens een leuk artikel/column om te lezen. Mijn stem heb je :)

Gast (83.81.35.xxx) op 02-06-2010 om 09:53
ik denk dat op een gegeven moment de controls niets meer uitmaken. zolang het een boeiend verhaal met veel actie en spanning is denk ik dat FPS vele jaren groots zal blijven!

Gast (77.249.29.xxx) op 02-06-2010 om 10:29
Een quote uit je verhaal

*Maar waar ik misschien een beetje bang voor ben, is de toekomst van de FPS. Want wat wordt de nieuwste verbetering in het genre? *

Je bent 16 jaar je leert het FPS nu net pas kennen en bent nu al bang voor de toekomst van het FPS genre lol.


FPS bestaat al jaren en weet al jaren menig gamer online te boeien, sorry maar ik neem je verhaal maar met een korreltje zout.

Gast (86.87.29.xxx) op 02-06-2010 om 10:44
FPS gaat niet dood, hoe zit het dan met het fighting genre?
Welke screen is die 2e btw?
Bad Company 2 toch?
FPS is mijn favo genre, omdat je gewoonweg kijkt zoals je in real life doet.
Gamen begon voor mij dankzij de FPS.
Doom, Halo..prachtig.
Dit genre verdient nog steeds bakken met geld dus doodbloeden? Neeuuh.

Uchiha_Shadow op 02-06-2010 om 10:49 [Niv: 344 / Exp: 17178]
Geef mij maar wat andere First Person ervaringen, zoals Portal en Metroid Prime.

EDIT: Heb ook wel zin in wat meer First Person Sword Fighting games

Gewijzigd door Uchiha_Shadow op 02-06-2010 om 10:55

Gast (85.147.12.xxx) op 02-06-2010 om 10:57
Die 2 screen is BFBC2 klopt. FPS zal altijd de nummer 1 genre blijven :)

Gast (84.87.196.xxx) op 02-06-2010 om 11:01
16 jaar en dan al zo praten, wat een slap gelul zeg. Verder niet eens persoonlijk bedoeld, maar de echt grote FPS games zoals Unreal Tournament noem je al niet eens. Beetje jammer :)

Gast (76.73.41.xxx) op 02-06-2010 om 11:19
mja fps had ik tot hele lange tijd een groots mogelijke hekel aan. Ik kom namelijk uit het third person generatie (tombraider, lagacy of kain, metal gear etc.) Dat soort legendarische games dus. En dat hele fps gebeuren was een waar nerd fest vand quake liefhebbertjes die op elkaar willen knallen in dat tournament gebeuren en die slappe kloon ervan unreal.............

en gek genoeg was het bij mij idd ook halo wat me dat genre in zoog weer. Want waaar andere shooter eigenlij kgeen verhaal hadden ,waardeloze voiceacting etc. had halo iig een spannend verhaal een aparte omgeving qua waar je in speelde etc. Gewoon lekker op zo een ring ,dik verhaal. Eindelij keens wat anders dan dat trieste gangetje gangetje uit half life 1 ,doom etc . Ook leu kwas dat van die voertuigen en dta dat gelukkig wel in 3rd person was. Overigens was C&C renegade de eerste fps die me echt trok ,voornamelijk omdat je naar 3rd person kon switchen _0_.

Nu tegenwoordig ligt first person me beter, fafo games uiteraard de halo games en een potje cod kan er ook wel in. Vooral cod 2 was nice ,4 was mwah ,mw 2 mwah mwa mwah .

Ik zou et neit erg vinden als dit genre een stilel dood sterft overigens. Third person ,daar ligt imo het verleden en de toekomst _0_.

Tenzij ze gaan innoveren en niet blijven recyclen (bioshock /system shock) etc. Gewoon shizzle als mirror's edge , en hopelijk eindelijk eens shooters waarin je echt in first person ben, zoals wij ook in het dagelijks leven zijn.

Ik zie toch mijn schouders ,mijn benen ,mijn torso, waarom is dat in games nog niet zo? Waarom in Cod glij ik over het speelveld ipv lopen?

Gast (212.159.242.xxx) op 02-06-2010 om 11:19
2de screen is volgens mij het falende operation flashpiont 2.

Gast (84.87.196.xxx) op 02-06-2010 om 11:27
@gast 2 posts boven mij, voor een goed verhaal kijk je een film (of lees je een boek). Halo vind ik wel aardig maar ook best casual meuk.

één van de betere fps games van dit moment is UT3, helaas zwaar underrated

gompy222 op 02-06-2010 om 12:01 [Niv: 84 / Exp: 4212]
geef mij maar een goeie TPS persoonlijk

Gast (77.166.130.xxx) op 02-06-2010 om 12:50
LOL deze jongen heeft het niet eens over de grote 3 eind jaren 90:

-Quake
-Halflife
-Unreal Tournament

En in mindere mate Starsiege Tribes.

Titels die het fps genre pas echt op de kaart hebben gezet.

Het grappige is dat kindertjes hier zulke sprongen maken door te zeggen "ooh die tijd met doom, halflife en Halo" en dan noem je jezelf een fps kenner. Ik ben geen fps fanaat maar durf te wedden dat ik meer fps titels titels heb gespeeld dan de zogenaamde hardcore.

Gast (62.200.20.xxx) op 02-06-2010 om 12:51
Gast (84.87.196.xxx) op 02-06-2010 om 11:27
@gast 2 posts boven mij, voor een goed verhaal kijk je een film (of lees je een boek).

oneens, alles....en dus ook het verhaal draagt bij aan de game-ervaring net zoals het audio/visuele

Gast (86.83.92.xxx) op 02-06-2010 om 13:16
FPS vs ThirdPS? Dan ga ik voor FPS!

Gast (84.87.196.xxx) op 02-06-2010 om 13:25
Gast (77.166.130.xxx) op 02-06-2010 om 12:50
----------------------
Deze man begrijpt het :),

vroeger was er de battle tussen UT & Quake... UT was wat tactischer, Quake wat sneller wat meer hardcore enzo.

Maar deze hele battle heeft de nieuwsposter niet eens meegemaakt. Toen zat hij nog melk te drinken uit z'n moeders borst ;)

Gast (76.73.38.xxx) op 02-06-2010 om 13:31
een goed verhaal kijk je een film? dus niet ,in films komen de meest slappe verhalen voor ,behalve als et gebaseerd is op de realiteit (ee nwaar gebeurd iets dus). Boeken hebben al helemaal geen goed verhaal ,het is gewoon een stuk intiemer ,alleen jij en je gedachten en dan vinden een hoop mensen een verhaal al snel goed ,ook al zuigt dat verhaal aan alle kanten. Schrijvend kan je dat met meer truukjes verhullen.

Games kunne ngewoon oo kgoede gameverhalen hebben. In een game gaat het gewoon om de manier waarop je het brengt en wat voor effect dat heeft op de gameplay.

Een goed moment is bijv hoe in halo de flood word onthuld. Is gewoon briljant gebracht story en gameplay wise, dat gaat in games nou eenmaal hand in hand, n00b. Of in prince of persia the sands of time ,wanneer blijtk dat tijdens dat jij door die levels heen loopt ,de prince eigenlijk eht verhaal loopt te vertellen, niet aan jou zoals je denkt , maar aan Farah. Geweldig gewoon. En dan heb ik het nog niet eens over parels als chrono trigger, FF VI, OUTCAST, Systemshock 2, deus EX, en al dat nog meer soorten va ngames met geweldige verhalen (Voor games).

Een game zal nooit dezelfde ervarign bieden als een boek, een boek is gewoon een heel ander medium. Maar wat een ICo of shadow of the colossus weer kan ,dat kan een boek never nooit bereiken. Dat visuele maakt weer meer indruk dan slecht wat zinnetjes gedrukt op papier......._0_

tesla246 op 02-06-2010 om 13:38 [Niv: 18 / Exp: 875]
het meest uitgekauwde inspiratieloze genre in gameland, allemaal lookalikes met boring gameplay. Dat het snel moge uitsterven en verdwijnen uit gameland.

Halo, ik vervloek u, killzone, ik schijt op u, COD ik pis op u, goldeneye u zuigt.

Weslii op 02-06-2010 om 13:45 [Niv: 167 / Exp: 8338]
"Boeken hebben al helemaal geen goed verhaal "

Hierna ben ik gestopt met lezen. Wat een nonsens slinger jij het internet op.

Hoeveel boeken heb je überhaupt in je leven gelezen?

Louis Tinner op 02-06-2010 om 13:46 [Niv: 201 / Exp: 10063]
Ik stem voor meer orginaliteit (geen oorlog en SF, meer stijlvollere games) en betere besturing, met pointer mikken en schieten is veel cooler en werkt gewoon beter. FPS op console heeft slechte besturing imo door het mikken met de stick, laat staan auto-aim....

Weslii op 02-06-2010 om 13:48 [Niv: 167 / Exp: 8338]
Er is niks mis met het mikken van met een stick. Dat is een kwestie van gewenning. Met een stick speel ik 100 keer beter dan met een muis, om de simpele reden dat ik dat gewend ben.

Louis Tinner op 02-06-2010 om 13:51 [Niv: 201 / Exp: 10063]
'Boeken hebben al helemaal geen goed verhaal'
'een goed verhaal kijk je een film? dus niet'

Lol, meest belachelijke comment die ik in tijden heb gelezen. Gast ga snel een vak leren en laat de school maar zitten, dat wordt helemaal niks...

'Of in prince of persia the sands of time ,wanneer blijtk dat tijdens dat jij door die levels heen loopt ,de prince eigenlijk eht verhaal loopt te vertellen, niet aan jou zoals je denkt , maar aan Farah. Geweldig gewoon.'

Nou nou fantastisch, beste plotline ooit....

Louis Tinner op 02-06-2010 om 13:55 [Niv: 201 / Exp: 10063]
@welsii: omdat jij er aan gewend bent, betekend nog niet dat er niks mis mee is, het is gewoon een primitieve manier van besturing en lang niet zo interactief als handmatig mikken zoals met pointer (wii-mote) of muis

Gast (213.244.167.xxx) op 02-06-2010 om 13:55
nah toetsenbord en muis blijft de perfecte combo.

en btw project natal wordt hernoemd naar Wave

T.net

Weslii op 02-06-2010 om 13:59 [Niv: 167 / Exp: 8338]
@ Louis
Beide manieren zijn interactief en beide manieren zijn handmatig.

of je nou met je duim een pookje beweegt of met je hand een muis. Het komt op hetzelfde neer.

 Pagina: 1 | 2 | 3

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Column
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden