Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Column:

Hoelang houdt de FPS stand?


Door Jelle Havermans op 02-06-2010 om 09:11
Bron: Gamed

Vraag aan de gemiddelde gamer: ‘wat is jouw favoriete game?’. Ik durf er mijn moeder om te verwedden dat veruit het grootste percentage direct een First Person Shooter game zal antwoorden. Maar wat is nou eigenlijk de reden dat we elke dag massaal Modern Warfare, Battlefield of Halo uit de kast trekken?

De First Person Shooters bestaan in principe al net zo lang als gaming zelf. De allereerste First Person Shooter, genaamd Maze War, stamt namelijk al uit 1973. Echter pas in de jaren '90 won de FPS aan populariteit bij het grotere publiek. Met name Wolfenstein 3D en Doom zorgden hiervoor. Eind jaren negentig werd de populariteit van de FPS vergroot dankzij GoldenEye 007 en Half-Life. In de 21ste eeuw zorgden met name de Halo- en Call of Duty franchise ervoor dat het First Person Shooter-genre het populairste en commercieel het meest succesvolle genre in de industrie werd. Momenteel wordt de markt bezaaid met talloze klonen van succesformules als Call of Duty en Halo. Toch weten slechts een paar First Person Shooters het grote publiek succesvol te bereiken.

Maar waarom is de FPS het populairste genre onder de (mainstream) gamers? Volgens experts is het shooter-genre met name populair doordat voor iedereen direct duidelijk is wat er gedaan moet worden. Bovendien zijn de knoppenschema’s eenvoudiger dan bij andere genres. Verder claimen een aantal onderzoekers dat de FPS aan een stille dood is ontkomen dankzij Halo. Deze game was een stuk sneller en gemakkelijker op te pikken dan de meeste shooters, en kende een boeiend verhaal. Dankzij deze vernieuwende manier van gamen werden talloze gamers geprikkeld. Halo werd een kassucces en volgens velen tegelijkertijd de redder van het bloedende genre.


Toch blijft het ietwat gek dat een principe wat al zo’n 40 jaar hetzelfde is commercieel nog steeds zeer aantrekkelijk is. Want Modern Warfare 2 is in principe dezelfde game als Doom: je richt en schiet, de hele game door. Toch lijken (simpele) vernieuwingen voldoende te zijn om FPS-liefhebbers te bevredigen. Er is een vast patroon in de geschiedenis te volgen waardoor de First Person Shooter al jaren het populairste genre is. Allereerst is daar de overstap van 2D naar 3D vormgeving, halverwege de jaren '90. Iets later volgde de toevoeging van multiplayer, welke het mogelijk maakte met meerdere gamers tegelijk deel te nemen aan een competitief spel. Daarna volgde grote grafische verbetering en werd de besturing vloeiender en sneller. Vrij recent wisten Bioshock en Bioshock 2 nog te bewijzen dat FPS-besturing te combineren is met grandioze verhaal-vertelling en een beklemmende sfeer.

Maar waar ik misschien een beetje bang voor ben, is de toekomst van de FPS. Want wat wordt de nieuwste verbetering in het genre? Je ziet dat zo'n beetje alles wat mogelijk is al wel is in een FPS is gestopt. Een coversysteem, mogelijkheid om je wapen te upgraden, voertuigen... Noem maar op. Je kunt de markt niet eeuwig tevreden houden met sequels als Modern Warfare 2 en Battlefield: Bad Company 2. Je kunt namelijk zeggen wat je wilt, maar als je realistisch naar die games kijkt kom je erachter dat de vervolgen slechts minieme verbeteringen kennen ten opzichte van deeltje 1. Bovendien lijken eerdergenoemde sequels in vele opzichten al op elkaar. Uiteraard zullen velen het daar niet mee eens zijn, maar noem mij een FPS die echt opzienbarend verschilt met zijn broertjes in het genre.


Maar misschien ben ik te pessimistisch. Bovendien kan het zijn dat de intrede van 3D-gaming, Natal en Move het shootergenre goed zal doen. Het is ook mogelijk dat originele shooters als Bioshock de FPS nog voor zeer lange tijd populair zullen blijven houden. Denk daarbij aan Singularity, een FPS waarbij het mogelijk is objecten of vijanden met je wapen binnen enkele seconden te verjongen of juist te verouderen. Een origineel concept wat naar mijn weten nog nooit gebruikt is in een game. Ook gaan er geruchten dat de nieuwe Silent Hill een First Person shooter zal gaan worden. En ik eet mijn sokken op als dat geen opzienbarende shooter zou worden. Verder verschijnen er opvallend veel TPS shooters sinds de release van het formidabele Gears of War, en nemen first person shooters elementen uit TPS'ers over. Denk hierbij aan het coversysteem.

Conclusie is dus dat het FPS-genre dankzij originaliteit en vernieuwingen nog zeker een aantal jaren het dominante genre zal blijven in gaming-land, en waarschijnlijk nooit volledig zal doodbloeden zoals met het Point and Click genre is gebeurd. Toch denk ik dat de populariteit van de FPS gedurende een aantal jaar zal afnemen, en dat de Third Person Shooter sneller dan verwacht meer terrein zal winnen. Gears of War liet een aantal jaar geleden zien hoe een shooter met een andere besturing nog prima te genieten valt, en ook Uncharted (2) wist met zijn soepele Third Person besturing de harten van vele gamers te veroveren. Verder was het buitengewoon opvallend dat zelfs de FPS der FPS'ers genaamd Call of Duty: Modern Warfare 2 een Third Person Mode kende. Het lijkt er dus op dat de Third Person Shooter langzaam het heft van de FPS aan het overnemen is. We zullen het zien.



09:17  Gameplayvideo's Ben 10: Alien Force
09:11  Toy Story 3
 Reacties (67)
 Pagina: 1 | 2 | 3
Louis Tinner op 02-06-2010 om 13:59 [Niv: 201 / Exp: 10063]
@jelle: 'Bovendien kan het zijn dat de intrede van 3D-gaming, Natal en Move het shootergenre goed zal doen'

Natal en move? kan zeker niet beter werken dan de wii-mote (iig move niet) die lijk je voor het gemak even vergeten te zijn. Enige voordeel is dat het op HD systemen zijn, zodat er WEL geld tijd en energie woprdt gestopt in het maken van kwaliteits shooters.

@weslii: Er is zeker een verschil in interactiviteit en responsiveness tussen het verplaatsen van de reticule met een pookje en de wii-pointer of de muis. Met die laatste twee mik je direct, met pookje loop je toch eigenlijk achter de feiten aan, is bij lange na niet zo precies. Ofwel: met pookje ben je bezig reticule te plaatsen op de juiste positie, met pointer en muis mik je op je target

Gewijzigd door Louis Tinner op 02-06-2010 om 14:06

Weslii op 02-06-2010 om 14:11 [Niv: 167 / Exp: 8338]
@ Louis.

Nee.

De wii remote geeft je illusie van mikken maar je beweegt nog steeds gewoon je cursor over het scherm. Je Wii remote wijst namelijk naar een ander punt op het scherm dan waar je cursor staat.De wii remote communiceert namelijk niet met je scherm maar met de sensor bar.

Met een muis mik je al helemaal niet. Daarmee schuif je over een matje om je cursor op het scherm te verplaatsen. Exact hetzelfde dus als een pookje op je controller.

Gast (81.207.19.xxx) op 02-06-2010 om 14:17
Ik heb een tering hekel aan FPS-ers en verpest andere genres.

Louis Tinner op 02-06-2010 om 14:20 [Niv: 201 / Exp: 10063]
@weslii: zit wat in, ik heb het niet helemaal goed beschreven wat ik bedoelde maar:

Ja.

Feit is gewoon dat een pookje minder direct, trager en minder precies is. Het kan wel zo zijn dat jij het fijn vind en dat het goed werkt in sommige spellen (door goede gamedesign), maar het blijft een achterhaalde besturing.

edit: FPS's op consoles met pookje zijn dumbed-down door de minder precieze besturing

Gewijzigd door Louis Tinner op 02-06-2010 om 14:23

Weslii op 02-06-2010 om 14:41 [Niv: 167 / Exp: 8338]
Minder direct ben ik niet me je eens. Minder precies daar heb je denk ik gelijk in. Achterhaald ben ik ook niet met je eens. Het bestaat korter dan de muis. Alleen de wii remote is nieuwer maar bij heel snel schietwerk werkt een controller toch beter ( dat merk je als je Metroid Prime en Metroid Prime 2 met Wii besturing speelt).

Maar ik vind een muis inderdaad minder prettig dan een controller. En dat ligt niet zozeer aan de muis, maar omdat je heel knullig met je andere hand op het toetsenbord moet gaan zitten kutten.

De nadelen van de controller die in iedere discussie weer terugkomen zijn totaal achterhaald. Als de game een goed design heeft, zijn die nadelen er simpelweg niet.

edit: console shooters zijn niet dumbed down. De hitboxes zijn vaak ietsiepietsie groter.

Gewijzigd door Weslii op 02-06-2010 om 14:42

Gast (86.83.92.xxx) op 02-06-2010 om 14:55
Vergeet niet dat de AI een stukje dommer (lees: minder accurater) is bij consoles.

Weslii op 02-06-2010 om 14:58 [Niv: 167 / Exp: 8338]
Heb je enig bewijs wat die bewering van je kan onderbouwen? Dat is namelijk gewoon grote onzin.

Jonezy op 02-06-2010 om 15:02 [Niv: 192 / Exp: 9611]
Vind het niet echt een boeiende column. Tuurlijk blijft FPS nog populair. Onderzoekers die zeggen dat Halo het genre heeft behoedt van doodbloeden zijn ook dom. Kijk eens naar Half-Life, wat 3 jaar voor Halo uitkwam, dat was een compleet nieuwe ervaring. In 2007 nog hadden we Portal, ook een compleet nieuwe First Person Shooter. Zo zullen er altijd nieuwe ervaringen worden bedacht. Zoals jij zegt, wat kan er nog bij, we hebben alles toch al in FPS? Maar het zijn juist die dingen als Portal die er nog bij kunnen, alleen is het niet zo raar dat je daar niet zomaar op komt, anders hadden andere mensen dat al wel in hun spel gestopt

Weslii op 02-06-2010 om 15:05 [Niv: 167 / Exp: 8338]
@ Jonezy
Helemaal gelijk.

Daarbij is vernieuwing niet noodzakelijk. Fifa verkoopt al jaren als een trein, en het is ook al jaren exact hetzelfde spelletje als 10 jaar geleden.

Gast (84.87.196.xxx) op 02-06-2010 om 15:26
Gast (76.73.38.xxx) op 02-06-2010 om 13:31
Boeken hebben geen verhaal
-------------------------
Kan deze genomineerd worden voor domste opmerkingen ooit op het internet geplaatst.

Ik voeg er verder niks aan toe, hoeft niet..

Gast (81.83.75.xxx) op 02-06-2010 om 15:43
Je moet niet overdrijven he en je verhaal klopt gewoon niet
fps kan niet vernieuwen maar tps wel? Ligt het aan mij of is dat nonsens.Als je mp speelt ervaar je iets helemaal anders en iets veel beter dan wanneer je mp speelt op een tps en zeker op de pc.

Jelle Havermans op 02-06-2010 om 15:50 [Niv: 103 / Exp: 5158]
@ Gast (84.87.196.xxx)
Dat zou betekenen dat elke schrijver die een boek wil schrijven over de Tweede Wereld Oorlog deze daadwerkelijk zou moeten hebben meegemaakt. Nonsens dus. Bovendien kijk ik in deze column op een bepaalde manier naar de toekomst, het is geen informatief stukje over de FPS ala Wikipedia.

Heer Mida op 02-06-2010 om 16:25 [Niv: 4 / Exp: 190]
Van alle genres die er bestaan, hou ik me het minst bezig met hoe FPS standhoudt. Sterker nog, ik hou me er niet mee bezig. Waarom zou je? Er zullen altijd mensen zijn die dergelijke games boeiend vinden.

Gast (113.128.129.xxx) op 02-06-2010 om 16:38
Deze opmerking is niet persoonlijk bedoeld, maar dit is precies waarom de schrijver van deze column de schrijver van deze column is en niet een innovatieve denker in de game industrie. Wie kwam met het cover-systeem dat zo werkte, wie kwam met de sfeerimplementatie zoals in Bioshock.. etc. Het gezegde 'je moet er maar net op komen' is voor de meesten niet weggelegd.

Gast (77.249.29.xxx) op 02-06-2010 om 16:38
@Gast (81.83.75.xxx)

Dat komt omdat de schrijver van dit topic 16 jaar is met 30 jaar game ervaring ^^

FPS is en blijft altijd bestaan.

Gast (87.208.96.xxx) op 02-06-2010 om 16:43
Citaat:

''Vraag aan de gemiddelde gamer: ‘wat is jouw favoriete game?’. Ik durf er mijn moeder om te verwedden dat veruit het grootste percentage direct First Person Shooter zal antwoorden.''

Of je moet vragen: 'Wat is jouw favoriete genre', of je moet zeggen dat ze 'direct een first person game zullen noemen'.

Zelf denk ik trouwens dat het platformgenre en het action/adventure genre ook hoog zullen scoren.

Gast (82.101.221.xxx) op 02-06-2010 om 16:44
Ik heb nooit van FPS games gehouden, de gameplay trekt me niet echt aan..

Gast (77.166.130.xxx) op 02-06-2010 om 17:07
DE schrijver van dit stuk weet niet waar hij over praat.

Jelle Havermans op 02-06-2010 om 17:15 [Niv: 103 / Exp: 5158]
@ Gast (87.208.96.xxx)
Thanks, fixed.

@ Gast (77.166.130.xxx)
onderbouwing?

Jonezy op 02-06-2010 om 17:23 [Niv: 192 / Exp: 9611]
^Jelle ik gaf onderbouwing, ga er eens op in

GekooktEi op 02-06-2010 om 17:32 [Niv: 483 / Exp: 24134]
Met Uncharted-kwaliteit zou het mij niet uitmaken als het genre deels overgenomen wordt door TPS's.

Ik wil wel BF3 hebben trouwens

Trouwens L4D en TF2 mogen ook wel als originele shooters genoemd worden =3

Gewijzigd door GekooktEi op 02-06-2010 om 17:39

Gast (84.87.196.xxx) op 02-06-2010 om 17:34
@Jelle

Punt is dat je je klassiekers niet kent. En dat haalt de geloofwaardigheid voor een groot gedeelte weg. Het stuk leest lekker weg, maar inhoudelijk klopt het gewoon niet. Over de tweede wereldoorlog kan je ook geen goede mening geven zonder dat je je erin hebt verdiept. Over first person shooters kan je dat ook niet doen zonder dat je je daarin hebt verdiept.

Het probleem is dat je behoort tot de Halo generatie, niks mis met die serie (heb Halo 1 t/m 3) maar het is gewoon goede fastfood. Voor de pure FPS ervaringen moet je andere games spelen. Als jij de echte fps games al niet hebt gespeeld, hoe kan je dan veronderstellen dat het genre bijna dood is of dat er weinig vernieuwing is?

Angel666 op 02-06-2010 om 17:45 [Niv: 59 / Exp: 2969]
ik heb weinig met FPS, heb liever een TPS, maar de halo games zal ik altijd met veel plezier blijven spelen.

im2 op 02-06-2010 om 19:04 [Niv: 574 / Exp: 28719]
Want Modern Warfare 2 is in principe dezelfde game als Doom: je richt en schiet, de hele game door.

Al is dat zeker niet bij iedere game zo, kijk maar naar Half-Life 2, dat veel meer is dan schieten alleen.

Gast (84.87.196.xxx) op 02-06-2010 om 19:22
Jammer dat dit soort topics altijd resulteren in heel veel zwart-wit gepraat. Als alle fps games worden herleid tot "hier moet je alleen maar schieten". Kan je net zo goed bij alle platform games zeggen "hier moet je alleen maar springen"of bij alle auto races games "hier moet je alleen maar gas geven". Etc etc....

Het fps genre maakt al heel lang veel dingen bij, niet alleen worden ze grafisch steeds mooier. Er worden ook steeds meer gameplay elementen toegevoegd.

Een FPS geeft je nog steeds dát gevoel dat JIJ daar rond loopt. Door betere CPU's wordt de ai van de tegenstanders beter en wordt het gevoel van een realistische setting alleen maar vergroot.

Er is zoveel te doen in het fps genre, voeg er bijvoorbeeld rpg elementen aan toe? (bioshock / fallout 3)... Maak het een hersenloze maar skillvolle shooter (UT?) of ga voor tactische gameplay waarbij team work belangrijk is (Rainbow Six en dan de klassieke versies)....

Combineer het wellicht met voertuigen? kies voor een stijl? oorlog stijl? horror stijl? of een comic stijl (Borderlands).... Blijf je op aarde of ga je de ruimte in?


Variatie te over, en dit schud ik zo even uit de losse pols!

 Pagina: 1 | 2 | 3

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Column
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden