Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
27 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Maart 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Maart 2024 
(2) 
(0) 
23 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
22 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
20 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Maart 2024 
(0) 
(2) 
16 Maart 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(2) 
13 Maart 2024 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
10 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
09 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
08 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
06 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(3) 
Rise of the Ronin
Skull and Bones
Final Fantasy VII Rebirth
Gamed Gamekalender Maart 2024
Column:

Hoelang houdt de FPS stand?


Door Jelle Havermans op 02-06-2010 om 09:11
Bron: Gamed

Vraag aan de gemiddelde gamer: ‘wat is jouw favoriete game?’. Ik durf er mijn moeder om te verwedden dat veruit het grootste percentage direct een First Person Shooter game zal antwoorden. Maar wat is nou eigenlijk de reden dat we elke dag massaal Modern Warfare, Battlefield of Halo uit de kast trekken?

De First Person Shooters bestaan in principe al net zo lang als gaming zelf. De allereerste First Person Shooter, genaamd Maze War, stamt namelijk al uit 1973. Echter pas in de jaren '90 won de FPS aan populariteit bij het grotere publiek. Met name Wolfenstein 3D en Doom zorgden hiervoor. Eind jaren negentig werd de populariteit van de FPS vergroot dankzij GoldenEye 007 en Half-Life. In de 21ste eeuw zorgden met name de Halo- en Call of Duty franchise ervoor dat het First Person Shooter-genre het populairste en commercieel het meest succesvolle genre in de industrie werd. Momenteel wordt de markt bezaaid met talloze klonen van succesformules als Call of Duty en Halo. Toch weten slechts een paar First Person Shooters het grote publiek succesvol te bereiken.

Maar waarom is de FPS het populairste genre onder de (mainstream) gamers? Volgens experts is het shooter-genre met name populair doordat voor iedereen direct duidelijk is wat er gedaan moet worden. Bovendien zijn de knoppenschema’s eenvoudiger dan bij andere genres. Verder claimen een aantal onderzoekers dat de FPS aan een stille dood is ontkomen dankzij Halo. Deze game was een stuk sneller en gemakkelijker op te pikken dan de meeste shooters, en kende een boeiend verhaal. Dankzij deze vernieuwende manier van gamen werden talloze gamers geprikkeld. Halo werd een kassucces en volgens velen tegelijkertijd de redder van het bloedende genre.


Toch blijft het ietwat gek dat een principe wat al zo’n 40 jaar hetzelfde is commercieel nog steeds zeer aantrekkelijk is. Want Modern Warfare 2 is in principe dezelfde game als Doom: je richt en schiet, de hele game door. Toch lijken (simpele) vernieuwingen voldoende te zijn om FPS-liefhebbers te bevredigen. Er is een vast patroon in de geschiedenis te volgen waardoor de First Person Shooter al jaren het populairste genre is. Allereerst is daar de overstap van 2D naar 3D vormgeving, halverwege de jaren '90. Iets later volgde de toevoeging van multiplayer, welke het mogelijk maakte met meerdere gamers tegelijk deel te nemen aan een competitief spel. Daarna volgde grote grafische verbetering en werd de besturing vloeiender en sneller. Vrij recent wisten Bioshock en Bioshock 2 nog te bewijzen dat FPS-besturing te combineren is met grandioze verhaal-vertelling en een beklemmende sfeer.

Maar waar ik misschien een beetje bang voor ben, is de toekomst van de FPS. Want wat wordt de nieuwste verbetering in het genre? Je ziet dat zo'n beetje alles wat mogelijk is al wel is in een FPS is gestopt. Een coversysteem, mogelijkheid om je wapen te upgraden, voertuigen... Noem maar op. Je kunt de markt niet eeuwig tevreden houden met sequels als Modern Warfare 2 en Battlefield: Bad Company 2. Je kunt namelijk zeggen wat je wilt, maar als je realistisch naar die games kijkt kom je erachter dat de vervolgen slechts minieme verbeteringen kennen ten opzichte van deeltje 1. Bovendien lijken eerdergenoemde sequels in vele opzichten al op elkaar. Uiteraard zullen velen het daar niet mee eens zijn, maar noem mij een FPS die echt opzienbarend verschilt met zijn broertjes in het genre.


Maar misschien ben ik te pessimistisch. Bovendien kan het zijn dat de intrede van 3D-gaming, Natal en Move het shootergenre goed zal doen. Het is ook mogelijk dat originele shooters als Bioshock de FPS nog voor zeer lange tijd populair zullen blijven houden. Denk daarbij aan Singularity, een FPS waarbij het mogelijk is objecten of vijanden met je wapen binnen enkele seconden te verjongen of juist te verouderen. Een origineel concept wat naar mijn weten nog nooit gebruikt is in een game. Ook gaan er geruchten dat de nieuwe Silent Hill een First Person shooter zal gaan worden. En ik eet mijn sokken op als dat geen opzienbarende shooter zou worden. Verder verschijnen er opvallend veel TPS shooters sinds de release van het formidabele Gears of War, en nemen first person shooters elementen uit TPS'ers over. Denk hierbij aan het coversysteem.

Conclusie is dus dat het FPS-genre dankzij originaliteit en vernieuwingen nog zeker een aantal jaren het dominante genre zal blijven in gaming-land, en waarschijnlijk nooit volledig zal doodbloeden zoals met het Point and Click genre is gebeurd. Toch denk ik dat de populariteit van de FPS gedurende een aantal jaar zal afnemen, en dat de Third Person Shooter sneller dan verwacht meer terrein zal winnen. Gears of War liet een aantal jaar geleden zien hoe een shooter met een andere besturing nog prima te genieten valt, en ook Uncharted (2) wist met zijn soepele Third Person besturing de harten van vele gamers te veroveren. Verder was het buitengewoon opvallend dat zelfs de FPS der FPS'ers genaamd Call of Duty: Modern Warfare 2 een Third Person Mode kende. Het lijkt er dus op dat de Third Person Shooter langzaam het heft van de FPS aan het overnemen is. We zullen het zien.



09:17  Gameplayvideo's Ben 10: Alien Force
09:11  Toy Story 3
 Reacties (67)
 Pagina: 1 | 2 | 3
Gast (83.86.46.xxx) op 02-06-2010 om 19:40
Deels eens met het artikel. Ik heb als casual gamer (subjectief en relatief) vele shooters zie passeren en dat veel sequels aanzienlijk lijken op hun voorganger. Er worden wat nieuwe maps gemaakt, de wapens zijn wat fraaier, meer polygoontjes en textures zodat ook dure computers wat langzamer werken op de hoogste instellingen :) Maar persoonlijk vond bijv. MW2 wel aardig maar niet meer vernieuwend. Ik denk dan ook het gezien de ontwikkeltijd van games steeds nieuwe gamer-generaties zijn die het genre ontdekken en daarmee in leven houden. Het zijn de spelers die steeds vervangen worden door nieuwe generaties.

Jelle Havermans op 02-06-2010 om 20:48 [Niv: 103 / Exp: 5158]
@ Gast (84.87.196.xxx)

Je hebt een punt, maar het is niet zo dat ik alleen shooters heb gespeeld die na Halo uit kwamen. Ik speelde ongeveer een jaar Unreal Tournament en ik heb eveneens nog lange tijd Quake 1 en 2 gespeeld.

Gewijzigd door Jelle Havermans op 02-06-2010 om 20:49

Gast (84.87.196.xxx) op 02-06-2010 om 21:10
Goed om te zien dat je ook nog andere shooters dan Halo hebt gespeeld. Er zijn tegenwoordig steeds meer die begonnen met Halo (en dus ook geneigd zijn om te denken dat het fps wereldje daarmee begon).

Tja als ik mij in jouw kant van het verhaal verplaatst. First person shooter, tja het is via de first person en je moet schieten. Die 2 dingen blijven dus ook terug komen... Toch.. variatie alom.. Er zijn bv ook games die 1th met 3th afwisselen enzo.

Enige punt in de review waar ik het echt in bepaalde mate mee eens ben is dat sequels op elkaar lijken. Maarja daarvoor zijn het sequels, en dit zie je ook bij andere games. Kijk naar de Fifa's of de Pes's, of kijk naar de Need for Speed serie, de Age of Empires serie..

Als er al een bepaalde mate van continuiteit is in het fps genre dan is die mate er ook in alle andere genres.

vgo910 op 02-06-2010 om 21:55 [Niv: 2 / Exp: 88]
Nice collumn Jelle En vergeet Portal (2) niet als vernieuwde FPS

Gast (77.249.165.xxx) op 02-06-2010 om 22:18
shooters zijn populair om dat ieder jongetje vroeger het leuk vond om indiaantje en cowboytje te spelen. het spel heeft alles in zich zowel egoistische trekjes als samenspel.

je hoeft niet,mag wel, niet echt goed na te denken. het oerinstinct van de mens ( lees man ) komt naar boven. vroeger in de oudheid leerden jongens hoe je iemand moest doden met wapens. tegenwoordig doen we dit virtueel via computerspelletjes.

we hebben dit mede te danken aan het dun schilletje beschaving wat we hebben aangeleerd.

daarom vallen dit soort spelletjes goed in de smaak.


Gast (77.249.165.xxx) op 02-06-2010 om 22:19
oh ja en halo heeft het fps genre gered ??? laat me niet lachen zeg..

Gast (84.87.196.xxx) op 02-06-2010 om 22:55
@gast 77.

Dat is inderdaad complete onzin, het is niet zo dat shooters op het randje van de afgrond stonden. Wat wel zo is met Halo, is dat het het fps genre op de console mainstream heeft gemaakt.

mainstream ja, want er waren al eerdere goede shooters op de console (zoals Timesplitters 2 op de gamecube!)

Gast (62.195.189.xxx) op 03-06-2010 om 01:43
2de screen is campaign mode van BFBC 2

@ jelle goed dat je hier een column over durft te schrijven, maar ik kan mezelf niet plaatsen in dat het alleen ''richten en schieten'' is..
FPS zal zeker niet doodbloeden, de games worden namelijk steeds realistischer en uitgebreider (bijv. online mp, 3Dtv, Natal/Move...) ... en daar is nog een lange weg voor af te lopen...dat betreft momenteel nog elk genre wat in omloop is...en jah mensen zijn geschapen om elkaar te slopen :P dus waarom dan niet digitaal??!! ;)

Gast (77.166.130.xxx) op 03-06-2010 om 08:58
Alles klakkelooos overnemen is geen kunst.
Jij hebt eind jaren 90 niet meegemaakt. Je hebt Quake 1 en 2 daarvoor al gespeeld? Ik geloof er niks van omdat je nu 16 bent, Halo werd uitgebracht toen 8 jaar oud was en dan wil je mij vertellen dat je daarvoor een jaar UT speelde op je 7e. Sorry you fail, try again.

Gast (77.166.130.xxx) op 03-06-2010 om 09:02
Correctie: Halo kwam eind 2001 uit dus was je 7.

Gast (84.246.10.xxx) op 03-06-2010 om 12:42
Hoop niet dat de FPS weg gaat. Ik vind TPS alleen goed als het spel erop gemaakt is. En dan nog is het IMO slechter dan 1st.

Xenathos@school.

Jelle Havermans op 03-06-2010 om 19:12 [Niv: 103 / Exp: 5158]
Ik heb wel degelijk quake gespeeld. Als 13 jarige maakte ik me namelijk niet zo druk om graphics of andere eisen verbonden aan nieuwe games, dus speelde ik regelmatig oudere spellen. Zo heb ik bijvoorbeeld ook nog Tomb Raider 2 en F.E.A.R pas een jaar geleden uitgespeeld op de PC.

Gast (77.166.130.xxx) op 03-06-2010 om 20:25
Allemaal leuk en aardig maar met die titels alleen kom je er niet. Je moet wel het een en ander weten over het onderwerp voordat je erover schrijft. Je weet niet hoe uniek of vooruitstrevend bepaalde games waren voor die tijd. Een column over een genre dat zoveel games heeft uitgepoept en waar jij maar een klein percentage van weet op te noemen.

Ninbox op 03-06-2010 om 22:45 [Niv: 2 / Exp: 93]
Je merkt het ook wel een beetje met 'collect a ton' games in de vorm van platformers. Deze was eind jaren 90 en begin 2000 veel groter dan nu. Wat je nu meer krijgt zijn games met meerdere mogelijkheden in de gameplay dus bijv. omtrend dit ond. kunnen afwisselen tussen first en third person. Eerlijk gezged vind ik dit niet echt een genre, een shooter is voor mij een shooter of het nu 2 of 3d is of first of third.

Gast (212.120.67.xxx) op 04-06-2010 om 14:41
dit artikel is net zoiets als een meisje van 10 die zingt over een verloren liefde...

SBR op 05-06-2010 om 22:33 [Niv: 1 / Exp: 46]
Ik vind het een prima artikel. Mijn eerste FPS was Tomb Raider 3, die ik nog wel van jou kreeg Jelle.

Apr0xy op 08-06-2010 om 10:02 [Niv: 0 / Exp: 5]
Quote:
Gast (212.120.67.xxx) op 04-06-2010 om 14:41
dit artikel is net zoiets als een meisje van 10 die zingt over een verloren liefde...

Daar ben ik het nou helemaal mee eens, ik vind gewoon dat de schrijver té weinig ervaring heeft om daar zo over te kunnen schrijven. Ik geloof het verhaal niet in ieder geval.

 Pagina: 1 | 2 | 3

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Column
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden