Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
16 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
14 Juni 2025 
(0) 
13 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
10 Juni 2025 
(0) 
(0) 
09 Juni 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Top 10 - Slechtste Uwe Boll Films
Het Ontstaan van een Game
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Review:

BlazBlue: Calamity Trigger


Door Joni Philips op 18-04-2010 om 13:59
Bron: Gamed

Jarenlang concentreerde Arc System Works zich op de Guilty Gear serie, maar sinds 2007 focust Arc System Works op nieuwe franchises. Eén van die nieuwe franchises is BlazBlue; waarvan het eerste deel - Calamity Trigger - sinds kort in de winkels ligt voor de PS3 en Xbox 360. Wij bekeken de PlayStation 3 versie om te kijken of deze vernieuwing een goed idee was.

Op die vraag kunnen we snel antwoorden: Ja. Arc System Works heeft duidelijk hun ervaring met Guilty Gear benut om opnieuw een denderende vechtgame te ontwikkelen, waardoor BlazBlue één van de beste debuterende vechtgames van de afgelopen tien jaar is. Nu moeten we alleen nog uitleggen waarom BlazBlue: Calamity Trigger zo'n sterke indruk achterlaat. In de eerste plaats heeft Arc System Works een uitgebreid en interessant verhaal uitgewerkt, wat verteld wordt via leuke anime-filmpjes. In BlazBlue verhuizen we naar een magische wereld die jaren geleden werd aangevallen door het Black Beast, een duister wezen dat uiteindelijk gestopt werd door zes helden met magische krachten. Zij hielpen de mensheid om de Armagus - een magische machine die alles kan - te creëren om het beest te verslaan.

Eens het beest verslagen was, werd de Novus Orbis Librarium opgericht om de wereld te besturen met de hulp van de Armagus waarna de zes helden verdwenen. Spijtig genoeg zorgde de Librarium zelf voor problemen door de Armagus te misbruiken, en dat zorgde ervoor dat Ragna the Bloodedge in actie kwam. Op zijn eentje vernietigde de 'Grim Reaper' een volledige tak van de Librarium waarmee hij onmiddellijk aartsvijand van de Librarium werd. Zij plaatsten de grootste bounty ooit op zijn hoofd en nu wordt hij opgejaagd door elf andere personages. Elke vechter heeft zijn eigen reden om Ragna op te jagen en die redenen worden uitgebreid besproken in de twaalf verschillende Story Modes. Het mooie is dat de relaties tussen alle personages ook redelijk uitgebreid zijn.


Dit is geen Tekken of Dead or Alive waarin sommige personages alleen vechten voor de eer of het geld, ze hebben een echte reden om deel te nemen en die zul je ontdekken. Tegelijk moet je weten dat het verhaal in het begin verwarrend zal overkomen, het is pas wanneer je de Story Mode volledig hebt uitgespeeld zullen alle puzzelstukjes op hun plaats vallen. De personages zijn ook een pak opvallender dan in die series, zo heb je de vampier Rachel die Ragna altijd komt lastig vallen op de slechtste momenten. De unieke persoonlijkheid van de personages wordt ook doorgetrokken naar hun uiterlijk, waarbij alle personages ver uit elkaar liggen.

De game heeft ook een prachtige artstijl die zowel tijdens het beleven van het verhaal (via anime-filmpjes) als het vechten zelf een leuke indruk nalaat. De personages zijn gedetailleerde 2D sprites die vechten op een 3D achtergrond. Ook hun alternatieve kleuren - DLC in Amerika, maar hier standaard in het spel - passen uitstekend. Ook aan de animaties is veel aandacht besteed zodat aanvallen mooi in elkaar overvloeien. Spijtig genoeg heeft Arc System weinig aandacht gestoken in de graphics bij het maken van deze consoleport. Dat is dan ook meteen de reden dat je scherm links en rechts balken krijgt op een breedbeeld-scherm. Er zijn twee andere weergave-opties om de balken te elimineren, maar hiervoor wordt het beeld uitgerekt.


Calamity Trigger heeft een duidelijke anime-vibe op grafisch gebied, en daardoor is het extra leuk dat we alles volledig in het originele Japans kunnen beleven. Het spel bevat zowel de Engelse als de Japanse soundtrack welke beide de moeite zijn om te beluisteren. Alleen het Japanse Engels van de aankondiger wanneer ze 'The Wheel of Fate is Turning' roept, wordt echt irritant. Zelfs de Trophies mag je in het Japans beleven, hoewel dat natuurlijk niet de bedoeling lijkt want hier vind ik voorlopig geen Engelse optie. Het vechten zelf wordt begeleid door een stevige rock-soundtrack van de hand van Daisuke Ishiwatari, de man die we ook kennen van Guilty Gear. Opnieuw zorgt hij voor rock-nummers die focussen op de gitaren.

Een goede soundtrack en goede graphics zijn echter niet genoeg voor een vechtgame, het is uiteindelijk de gameplay die bepaalt hoe goed het spel is en hoe lang je blijft spelen. Qua gameplay lijkt BlazBlue sterk op Guilty Gear waarbij elk personage een zwakke, een medium en een sterke aanval, en een Drive-aanval, die aan elkaar gelinkt kunnen worden tot een combo. Naarmate die combo langer duurt, worden de aanvallen zwakker zodat de vijand je combo kan stoppen met een counter of een block. Elk personage heeft dan ook nog verschillende Block bewegingen met elk een eigen penalty, en twee speciale aanvallen, namelijk de Distortion en de Astral Heat. Beide aanvallen zien er prachtig uit en ze zijn de sleutel tot de overwinning in de meer spannende match-ups.

Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   80
Sound   80
Graphics   90
Replay   85

Calamity Trigger is een uitstekend debuut voor de BlazBlue franchise.
84


15:27  Nieuwe beelden Earthworm Jim HD
13:25  De leegloop van Infinity Ward
 Reacties (11)
 Pagina: 1
D: op 18-04-2010 om 14:08 [Niv: 172 / Exp: 8612]
Zeer matig voor een vechtspel, het verhaal is ook amper te begrijpen.

Ik geef het een 6 voor de gameplay. Omdat characters maar 5 special moves per persoon hebben en sommigen zelfs minder met enkel andere uitvoeringen ervan.
een 7 voor het geluid (omdat er japanse va inzit) (ja dat is dus positief ja, anders had ik er vanwege de kutherrie die muziek word genoemd er een 2 van gemaakt)
een 9 voor de graphics (omdat het er wel mooi uitziet, maar goed hoe boeiend is dat)
en een 5 voor de replay omdat het gewoonweg saai is. (en je na 1x de storymode doorspelen genoeg koppijn hebt en online alleen maar infinites (clap bijv.) zitten te spammen. Als je dit spel persé wilt hebben wacht dan tot het in de rommelbak ligt voor een 10tje.

Eindcijfer: 6 voor de moeite.. nee maak er maar een 5 van wegens fanboy gejank in de comments hieronder.

Gewijzigd door D: op 18-04-2010 om 19:36

Gast (81.242.32.xxx) op 18-04-2010 om 14:33
Fantastische game, ideale Guilty Gear opvolger. _O_

Gast (77.166.130.xxx) op 18-04-2010 om 15:03
D; kan geen fighting game spelen.

Een 6 voor gameplay omdat het je niet lukt om alles te linken en je zo niet het beoogde niveau kunt halen?. Replay een 5 omdat je geen vrienden hebt om tegen te spelen of je niet de beschikking hebt over een goede internetverbinding?

Gast (80.126.80.xxx) op 18-04-2010 om 15:11
ik moet toegeven Gast (77.166.130.xxx) heb wel gelijk, BB is een fighting game voor de hardcore, niet de mainstream kindjes die StreetFighter spelen.En een 7 voor geluid want Japanse Va? is dat goed of slecht bedoeld? Ik vind het het een 10 waard omdat het er uberhaupt inzit.

Joni Philips (Eindredacteur) op 18-04-2010 om 16:33 [Niv: 1184 / Exp: 59178]
Off-topic posts gedelete. Het gaat hier om BlazBlue.

Gast (80.56.52.xxx) op 18-04-2010 om 16:54
D, omdat jij deze game niet kan spelen betekent niet dat de game slecht is.
Deze game is bedoeld voor een hardcore fightning gamer, een 7 voor geluid omdat er Japans in zit? Deze game IS Japans slimmerik
En voor Replay bestaat er online

the_dan op 18-04-2010 om 17:46 [Niv: 310 / Exp: 15521]
het ziet er idd zeker mooi uit

Valentino Aledda op 18-04-2010 om 19:03 [Niv: 30 / Exp: 1515]
naar deze game kijk ik allang uit, helaas al SSF4 besteld (wou ze allebei), beetje zonde dat ze tesamen uitkomen. Denk dat ik BazBlue volgende maand ga halen though, of ja.. met het volgende loon van mei :p

00fabian7 op 18-04-2010 om 21:37 [Niv: 38 / Exp: 1914]
Hmm, deze game trekt mij veel meer aan dan games als tekken en SC, denk dat het aan het stijltje ligt
Deze komt zowiezo in huis... wanneer ik weer geld heb

Gast (80.126.80.xxx) op 20-04-2010 om 01:58
haha kijk D: huilen omdat hij er niet tegen kan dat hij fout zit.

Gast (212.178.206.xxx) op 20-04-2010 om 13:52
D; Weet niet wat een infinite betekend.
Als de game vol infinites zat was het broken as hell en zou het niet zo geprezen worden. Die shit noem je gewoon links, het geeft al aan hoe weinig je van fighting games weet en nog meer hoe slecht je hierin bent.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
BlazBlue: Calamity Trigger
Type:
Game
Releasedatum:
26-03-2010
Ontwikkelaar:
Arc System Works
Uitgever:
PQube
Media:








Meer media