Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
16 Juni 2025 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
14 Juni 2025 
(0) 
13 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
10 Juni 2025 
(0) 
(0) 
09 Juni 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Top 10 - Slechtste Uwe Boll Films
Het Ontstaan van een Game
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Review:

BlazBlue: Calamity Trigger


Door Joni Philips op 18-04-2010 om 13:59
Bron: Gamed

Jarenlang concentreerde Arc System Works zich op de Guilty Gear serie, maar sinds 2007 focust Arc System Works op nieuwe franchises. Eén van die nieuwe franchises is BlazBlue; waarvan het eerste deel - Calamity Trigger - sinds kort in de winkels ligt voor de PS3 en Xbox 360. Wij bekeken de PlayStation 3 versie om te kijken of deze vernieuwing een goed idee was.

In de meeste vechtgames kun je gemakkelijk overstappen van het ene naar het andere personages, zelfs meer diepgaande vechters zorgen ervoor dat de basis hetzelfde blijft. In BlazBlue krijg je die luxe niet. Ragna kan gezondheid opzuigen met zijn Drive aanval, Jin kan je bevriezen, Carl vecht met een pop, Arakune kan zichzelf razendsnel over het scherm verplaatsen, en ga zo maar door. De Training Mode is dan ook geen overbodige luxe. Spijtig genoeg zorgen de radicaal verschillende vechtstijlen er ook voor dat sommige personages gewoon amper kunnen winnen van andere. Een personage als Ragna moet het vooral hebben van zijn fysieke aanvallen waarvoor hij praktisch naast het personage moet staan. Hij is echter eveneens traag en springt laag, zodat het een makkie is om hem op een afstand te houden met v-13 of Haku-Men.


Die balans-problemen zorgen er wel voor dat je echt gedwongen wordt om het onderste uit de kan te halen met personages als Tager en Ragna, waardoor je soms uren en dagen kunt besteden aan het perfect onder de knie te krijgen van één personage waarna je opnieuw kunt beginnen met het volgende. Denk maar aan het leren van een Rapid Cancel (waarmee je een deel van de Heat balk) opoffert om je huidige aanvalsanimatie te stoppen en onmiddellijk een andere te kunnen uitvoeren, waardoor je tegenstander geen tijd heeft om echt te reageren. Ondanks het lage aantal personages kun je dus toch lang spelen met Calamity Trigger. Tegelijk zullen nieuwkomers in het genre toch gemakkelijk eenvoudige combo's kunnen uitvoeren, en zij zullen ook blij zijn dat de sterke Drive aanval zo gemakkelijk te activeren valt.

Zowel beginners als die-hards kunnen dus online en offline aan de slag. Offline valt er heel wat te beleven met de Arcade, Story en Versus mode, maar ook online kun je echt lang bezig blijven. Online kunnen twee spelers het tegen elkaar opnemen terwijl vier anderen kunnen toekijken om bij te leren. Je kunt matches zelf opnemen om ze later frame per frame te bekijken in het Replay Theater. Perfect is de online ervaring echter niet. Ik heb meerdere malen ondervonden dat verbinden lang duurde en soms niet lukte. Je krijgt ook regelmatig af te rekenen met mensen die disconnecten als ze verliezen, waar geen straf opstaat waardoor sommige mensen het te vaak doen. Gelukkig verloopt het online gamen wel vlot eens je verbonden bent en je een goede tegenstander hebt.


Tijdens het vechten heb je dus veel opties, en dat wordt doorgetrokken naar de rest van de game. Ook buiten het vechten om heeft Arc System Works veel opties voorzien, je kunt praktisch alles naar wens aanpassen: de moeilijkheidsgraad, de plaats van de HUD, de besturing in de gevechten en in de menu's (bevestig je met cirkeltje of met kruisje?), et cetera. Je kunt het zo gek nog niet bedenken of je kunt het aanpassen. Zoiets maakt een slechte game natuurlijk niet beter, maar in een goede game als BlazBlue zorgt het ervoor dat je de ervaring perfect kunt aanpassen naar jouw wensen.

Met Guilty Gear heeft Arc System Works veel ervaring in het genre en die ervaring heeft men duidelijk succesvol toegepast op BlazBlue: Calamity Trigger. Zeker Guilty Gear fans zullen zich amuseren met BlazBlue want dit is een uitstekende evolutie en verfijning van die serie. Tegelijk heeft Arc System Works hier en daar een steekje laten vallen. Er is voorlopig nog niet overal sprake van balans, de zwarte balken op je scherm vallen op en de online ervaring kon beter. Desondanks is BlazBlue: Calamity Trigger een aanrader voor fans het genre want het is de beste nieuwe franchise in het genre sinds de eerste Marvel vs. Capcom in 1998 en Super Smash Bros. in 1999. Anderen wachten beter op de uitgebreide semi-sequel Continuum Shift.
Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   80
Sound   80
Graphics   90
Replay   85

Calamity Trigger is een uitstekend debuut voor de BlazBlue franchise.
84


15:27  Nieuwe beelden Earthworm Jim HD
13:25  De leegloop van Infinity Ward
 Reacties (11)
 Pagina: 1
D: op 18-04-2010 om 14:08 [Niv: 172 / Exp: 8612]
Zeer matig voor een vechtspel, het verhaal is ook amper te begrijpen.

Ik geef het een 6 voor de gameplay. Omdat characters maar 5 special moves per persoon hebben en sommigen zelfs minder met enkel andere uitvoeringen ervan.
een 7 voor het geluid (omdat er japanse va inzit) (ja dat is dus positief ja, anders had ik er vanwege de kutherrie die muziek word genoemd er een 2 van gemaakt)
een 9 voor de graphics (omdat het er wel mooi uitziet, maar goed hoe boeiend is dat)
en een 5 voor de replay omdat het gewoonweg saai is. (en je na 1x de storymode doorspelen genoeg koppijn hebt en online alleen maar infinites (clap bijv.) zitten te spammen. Als je dit spel persé wilt hebben wacht dan tot het in de rommelbak ligt voor een 10tje.

Eindcijfer: 6 voor de moeite.. nee maak er maar een 5 van wegens fanboy gejank in de comments hieronder.

Gewijzigd door D: op 18-04-2010 om 19:36

Gast (81.242.32.xxx) op 18-04-2010 om 14:33
Fantastische game, ideale Guilty Gear opvolger. _O_

Gast (77.166.130.xxx) op 18-04-2010 om 15:03
D; kan geen fighting game spelen.

Een 6 voor gameplay omdat het je niet lukt om alles te linken en je zo niet het beoogde niveau kunt halen?. Replay een 5 omdat je geen vrienden hebt om tegen te spelen of je niet de beschikking hebt over een goede internetverbinding?

Gast (80.126.80.xxx) op 18-04-2010 om 15:11
ik moet toegeven Gast (77.166.130.xxx) heb wel gelijk, BB is een fighting game voor de hardcore, niet de mainstream kindjes die StreetFighter spelen.En een 7 voor geluid want Japanse Va? is dat goed of slecht bedoeld? Ik vind het het een 10 waard omdat het er uberhaupt inzit.

Joni Philips (Eindredacteur) op 18-04-2010 om 16:33 [Niv: 1184 / Exp: 59178]
Off-topic posts gedelete. Het gaat hier om BlazBlue.

Gast (80.56.52.xxx) op 18-04-2010 om 16:54
D, omdat jij deze game niet kan spelen betekent niet dat de game slecht is.
Deze game is bedoeld voor een hardcore fightning gamer, een 7 voor geluid omdat er Japans in zit? Deze game IS Japans slimmerik
En voor Replay bestaat er online

the_dan op 18-04-2010 om 17:46 [Niv: 310 / Exp: 15521]
het ziet er idd zeker mooi uit

Valentino Aledda op 18-04-2010 om 19:03 [Niv: 30 / Exp: 1515]
naar deze game kijk ik allang uit, helaas al SSF4 besteld (wou ze allebei), beetje zonde dat ze tesamen uitkomen. Denk dat ik BazBlue volgende maand ga halen though, of ja.. met het volgende loon van mei :p

00fabian7 op 18-04-2010 om 21:37 [Niv: 38 / Exp: 1914]
Hmm, deze game trekt mij veel meer aan dan games als tekken en SC, denk dat het aan het stijltje ligt
Deze komt zowiezo in huis... wanneer ik weer geld heb

Gast (80.126.80.xxx) op 20-04-2010 om 01:58
haha kijk D: huilen omdat hij er niet tegen kan dat hij fout zit.

Gast (212.178.206.xxx) op 20-04-2010 om 13:52
D; Weet niet wat een infinite betekend.
Als de game vol infinites zat was het broken as hell en zou het niet zo geprezen worden. Die shit noem je gewoon links, het geeft al aan hoe weinig je van fighting games weet en nog meer hoe slecht je hierin bent.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
BlazBlue: Calamity Trigger
Type:
Game
Releasedatum:
26-03-2010
Ontwikkelaar:
Arc System Works
Uitgever:
PQube
Media:








Meer media