Sinds de Nintendo 64 domineren Nintendo's first- en second-party studio's de third-party studio's op hun consoles. Zowel qua verkopen als recensies is Nintendo simpelweg niet dominant zodat het lijkt alsof Nintendo geen third-parties nodig heeft om succesvol te zijn.
Nintendo of America baas Reggie Fils-Aime is het daar echter mee oneens. Voor Nintendo is het zeer belangrijk dat third-parties hun beste games naar de Wii brengen. Nintendo is zeer goed in het ontwikkelen van spellen voor jonge consumenten en voor casual consument, maar men wil ook games voor actieve spelers. Hier heeft men games als Zelda en Metroid, maar die consumenten willen ook spellen als Bioshock 2 en die spellen kan Nintendo niet zelf maken. Volgens Fils-Aime is Nintendo niet goed in het maken van dit soort spellen en ze zijn geen focus van het bedrijf. Daarom moet Nintendo third-parties verleiden en aanmoedigen om de Wii te ondersteunen.
And we also recognise that we don't create that type of content ourselves. We're not good at it and it's not a key focus area. So we want that content on our platform, so we have to court third-party developers and encourage them to make those games, but it also has to be financially viable for them as well.
|