De nieuwe berichten over Civilization IV laten duidelijk zien wat ik ook al in de preview van dit spel benadrukte: Dat religie een grote rol zal spelen, omdat het spel nu eenmaal een product van zijn tijd is.
In de preview van Civilization IV was te lezen hoe een nieuw element werd geïntroduceerd in het spel: religie. Dit nieuwe spelelement zal waarschijnlijk grote invloed uitoefenen op het spelverloop, aangezien je invloed uit zal kunnen oefenen op burgers van een andere beschaving, die echter jouw religie aanhangen. Je zult hen als een soort "vijfde collonne" kunnen gebruiken in het omver werpen van de rivaliserende beschaving. In werkelijkheid is dit precies waar veel politici en gewone mensen in het westen doodsbang voor zijn.
In mijn preview noemde ik zeven godsdiensten: Boeddhisme, Islam, Hindoeïsme, Jodendom, Christendom, Taoïsme en Confucianisme. Nu wordt echter gemeld dat er de keuze is uit maar liefst acht religies, maar noemt vervolgens deze zelfde lijst van 7. Het enige verschil is dat "Katholicisme" genoemd wordt, in plaats van "Christendom". Dat is reden om aan te nemen dat de mysterieuze achtste religie het Protestantisme is. Het is namelijk ongelooflijk "not-done" om alleen het Katholicisme te vertegenwoordigen, en al helemaal in een streng protestants land als de VS, waar het spel gemaakt wordt.
De nieuwe plaatjes laten nog een andere manier op welke religie invloed zal hebben op het spel, namelijk in het uiterlijk van de missionarissen en in het aanzicht van de steden. Wat opvalt bij de verschillende missionarissen is dat ze alledrie dezelfde grijze baard hebben. Alleen de kleding en de huidskleur wordt iets aangepast. Blijkbaar hebben alle religieuze mensen in werkelijkheid ook een wijze grijze baard. Op de plaatjes van de steden is de Rotskoepel duidelijk zichtbaar, wat er op duidt dat we te maken hebben met een stad van een Islamitische beschaving.







|