Met de PSP Go ontwikkelt Sony Computer Entertainment momenteel een vierde editie voor de PSP. De PSP Go legt de nadruk op digitale distributie en kost €250. De handheld ligt op 1 oktober in de winkels.
Na Nedgame hebben ook Media Markt en ShopTo besloten de handheld te boycotten. Bij Media Markt mogen de Spaanse en de Italiaanse winkels de handheld niet verkopen. Waarschijnlijk zullen de andere filialen datzelfde bevel krijgen. ShopTo zal de handheld wel verkopen, maar ze gaan geen reclame maken. ShopTo baas Igor Cipolletta is het oneens met het winstmodel van de PlayStation Store. In de Store ontvangen de ontwikkelaars 70% van de omzet van een game. Hij vindt dat Sony dat percentage had moeten verlagen tot 50% of 60% om de resterende 10%/20% door te spelen aan online retailers die de kans zouden krijgen zelf digitaal games te verkopen. ShopTo vindt dus dat de ontwikkelaars minder geld hadden moeten krijgen voor hun games in het voordeel van de online retailers, zoals zijzelf.
Sony has decided to cut publishers and retailers for the software of the PSPgo and deal direct with developers, giving them a 70 per cent margin for any items sold on Sony PSN. I believe if they had lowered that to 50 or 60 per cent, and given the opportunity to online retailers, it would have enjoyed greater success and retailers would attempt to promote the console to the market.
Nu is het echter te laat in zijn ogen, de PSP Go is nu al een flop aangezien het te sterk vertrouwt op mensen die bereid zijn te betalen voor downloads in plaats van UMDs. Hij vermoedt dat die markt snel zal opdrogen door de technische limieten van de hardware. Analist Michael Pachter vindt die uitspraken en die boycot echter maar larie. Hij vindt het onnozel dat retailers de PSP Go boycotten omdat ze geen games kunnen verkopen. Elektronicawinkels verkopen toch ook de iPod terwijl ze ervoor geen muziek verkopen. Pachter vindt hun standpunt dan ook belachelijk. Tenzij ze gewoon geloven dat een platform slecht gaat verkopen, is het dom volgens hem om een platform niet te verkopen. Het is beter om in beperkte mate te bestellen en dan eventueel bij te bestellen als het goed gaat.
Pachter denkt alvast dat Sony de boycotters mogelijk zal passeren eens Uncharted, Gran Turismo en dergelijke worden geleverd aan de winkels. Verkopers van de PSP Go zouden dan voorrang krijgen. Retailers kunnen nu wel met hun voeten stampen, maar met de grotere harde schijven en de XBLA/PSN gaan ook de PS3 en de Xbox 360 de kant van de digitale distributie op. Hij denkt dat het tijd is dat retailers krijgen wat ze verdienen. Pachter is dus duidelijk van mening veranderd over de PSP Go welke hij enkele maanden geleden nog een rip-off noemde.
As far as the argument that 'it's about time' retailers received their comeuppance: I think that will occur soon enough anyway, as the large hard drives in the PS3 and 360 (and the larger ones coming) will encourage a greater number of downloads in the future.
Sony Computer Entertainment zelf heeft besloten niet te reageren op de verschillende uitspraken. Zij zullen ongetwijfeld alleen privaat overleggen met de retail.
|