Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Preview:

Demon's Souls


Door Joni Philips op 20-07-2009 om 12:39
Bron: Gamed

In 1994 debuteerde From Software met de PlayStation RPG King's Field, waarna King's Field snel uitgroeide tot een serie met drie vervolgen en meerdere ports. Nu ligt de serie echter definitief stil, maar From Software ontwikkelde wel een spiritueel vervolg voor King's Field.

In samenwerking met Sony Computer Entertainment Japan ontwikkelde From Software de PlayStation 3 game Demon's Souls. Sony wilde namelijk een RPG in de stijl van King's Field, maar vond het universum van King's Field te beperkend. Men liet From Software dan ook een nieuwe franchise bedenken met dezelfde elementen en dat werd Demon's Souls. In Azië kunnen gamers reeds een tijdje genieten van de game, iets wat een beperkte groep ook doet. Net als King's Field bleek Demon's Souls een 'Hate It or Love It' spel, wat duidelijk bleek uit de Famitsu score. Hun vier reviewers haalden identiek dezelfde punten aan, maar hun scores liepen uiteen van een 9 tot een 6. De 9 vond Demon's Souls fantastisch door de hoge moeilijkheidsgraad die je laat leren door te verliezen. De 6 daarentegen vond de game teleurstellend door de hoge moeilijkheidsgraad, waardoor je continu verliest. Lekker ironisch dus: het grootste minpunt en het grootste pluspunt zijn identiek hetzelfde.

Natuurlijk zullen wij ons deskundig oordeel vellen indien de game ooit hier in de winkels verschijnt, maar vandaag concentreren we ons op een overzicht van de belangrijkste elementen. In een RPG is het verhaal zo'n belangrijk element. De game verplaatst ons naar het koninkrijk Boletaria dat ooit overheerst werd door koning Allant de Twaalfde. Hij gebruikte de krachten van zielen om kracht en rijkdom te vergaren. Hierdoor werd zijn koninkrijk voortvarend, maar de kracht van de zielen had een duistere kant. Op een gegeven moment wordt het koninkrijk langzaam, maar zeker bedekt door een dikke, zwarte mist. Als praktisch iedereen die de mist in gaat, niet terugkeert, blijkt ook dat de mist zeer gevaarlijk is. Enkel de koninklijke dienaar Vallarfax slaagde erin om de mist te doorkruisen en zo een ander land te bereiken. Daar vertelt hij iedereen over de mist en het probleem van Boletaria in de hoop dat iemand hem wil helpen om Boletaria te redden.

Hij heeft me hopelijk toch niet gezien?
Hij heeft me hopelijk toch niet gezien?

In deze koninkrijken vertelde hij hoe zijn koning de Old One heeft wakker gemaakt, een mythisch monster dat onder de Nexus in Boletaria leeft. Hierdoor verspreidde de mist over Boletaria en deze mist bevat allerlei demonen die zielen willen eten. De demonen veroverden het koninkrijk en werden sterker door het verorberen van zielen. De slachtoffers van deze demonen verloren hun ziel en werden gek. Chaos overheerste en de gekken vielen de normalen aan terwijl de demonen het land overheersten. Generaties lang werd dit verhaal doorverteld in de koninkrijken buiten Boletaria tot het een legende werd. Desondanks probeerden vele helden het koninkrijk te bereiken, maar nooit slaagde iemand erin om de mist te verdrijven. Iedereen die het probeerde, verdween om nooit meer weder te keren. Tot jij kwam! Jij bent een naamloze held die de mist trotseert en elke demon moet verslaan. Door de jaren heen zijn de demonen echter krachtig geworden zodat je een stevige klus staat te wachten. Elke fout is er één te veel.

Demon's Souls is in principe een Japanse RPG, maar de game bevat ook duidelijk Westerse RPG elementen. Een typische Japanse RPG laat je een lineair pad volgen, maar deze biedt net zoals Westerse RPGs een non-lineaire vooruitgang. Vanuit de Nexus, de centrale hub van Boletaria, kun je één van vijf werelden kiezen om te bezoeken. Op deze plek kun je ook de vaardigheden van je hoofdpersonage en zijn wapen aanpassen. Elk van de vijf werelden, die elk bestaan uit vier secties, worden bevolkt door gigantische, gevaarlijke monsters die jou allen zo snel mogelijk willen doden. Hierdoor moet je elke vijand traag en tactisch aanpakken. Simpelweg aanvallen met een zwaard is de minst belonende aanpak en zelfs tegen gewone vijanden kun je hier hevige schade mee oplopen. Het is daarom belangrijk om te plannen welke magie, mirakels, wapens en voorwerpen je gaat gebruiken. In elk level kun je voldoend geld en items vinden om jezelf nog een stap sterker te maken.

Misschien had ik een groter schild nodig?
Misschien had ik een groter schild nodig?

Je vechtstijl verandert ook door je wapens. Elk type personages kan alle wapens gebruiken, maar je moet ze anders gebruiken. Met een zwaard en een schild kun je de vijand pareren terwijl je met een lichtere uitrusting snel kunt rollen om de vijand te verrassen, iets wat onmogelijk zou zijn met de zware bescherming van een schild. Je kunt dit personage ook continue laten evolueren in de richting die je zelf kiest, je bent niet gebonden aan een klasse of vooraf bepaalde schema's. From Software wil ook gewoon dat je regelmatig je complete vechtstijl omgooit omdat een bepaalde vijand met gemak jouw strategie overleeft. Qua vechten wordt Demon's Souls vergeleken met de vrijheid van Monster Hunter, maar dan een pak diepgaander, realistischer en preciezer. Je vecht dan misschien tegen een gigantische demon, maar toch heeft men gekozen voor een realistische aanpak qua impact en physics. Ze zijn dus enkel vergelijkbaar op basis van het principe van vrijheid en niet op de fysische toepassing ervan.

De game uitspelen zonder te sterven is onmogelijk. De game gaat zelfs gewoon verder wanneer je sterft. Als je sterft, word je een ziel die een baasmonster moet verslaan om zijn lichaam terug te krijgen. Als je daarin faalt, verlies je alle verzamelde zielen en moet je je opnieuw een weg vechten naar de plek waar je gestorven bent om ze terug te krijgen. En als je dan nog eens verliest, zijn ze definitief verloren. Het is echt angstaanjagend om te beseffen dat je al drie keer moet sterven om alles kwijt te raken en dat dit vaker gebeurt dan je denkt. Het ergste is nog misschien dat alle vijanden die je verslagen hebt terugkomen en jij mag opnieuw van het begin starten. Naast de offline singleplayer is ook de online mode leuk: deze laat andere spelers toe om jouw spel binnen te vallen en jou te doden. (Je kunt gelukkig ook hun hulp vragen indien mogelijk.) Demon's Souls maakt je pijnlijk duidelijk waarom tot nu toe niemand overleefde.

Je moet blijven proberen en proberen en proberen om die baas neer te halen. Elke keer leer je meer bij over zijn patronen, zijn aanvallen en het level waarin hij verschijnt. Als je online speelt, zie je ook regelmatig bloedvlekken van andere spelers. Via deze bloedvlekken kun je kijken op welke manier andere spelers gestorven zijn in deze buurt. Leer deze informatie toepassen en haal de overwinning binnen. Natuurlijk bieden andere RPGs ook onverslaanbare vijanden zoals Ultima en Omega Weapon in Final Fantasy. Het verschil is echter dat je in Final Fantasy je personages eerst sterker moet maken terwijl je hier een andere strategie moet gaan toepassen en moet bijleren. Demon's Souls is dan ook een RPG die weinig mensen zullen willen spelen. De huidige generaties verkiezen snelle toegankelijke games en Demon's Souls is hier absoluut het tegengestelde van. De game wil je straffen, maar dat maakt die overwinning zoveel zoeter. Het is nu enkel wachten op een Europese release om te kijken of het aanslaat.


12:54  Bleach met vlammende scan
12:36  Rage met Game Informer scans
 Reacties (17)
 Pagina: 1
Zuigertje op 20-07-2009 om 12:42 [Niv: 118 / Exp: 5884]
Deze wil ik echt proberen.

Gast (88.159.76.xxx) op 20-07-2009 om 12:55
"het grootste minpunt en het grootste pluspunt zijn identiek hetzelfde"

Beetje dubbelzinnig,

dennis3000 op 20-07-2009 om 13:09 [Niv: 6 / Exp: 288]
dit is een system seller. ONLY ON PS3 = ONLY POSSIBLE ON PS3

Gast (81.70.209.xxx) op 20-07-2009 om 13:20
dennis3000

and your point is ? Boeieuh

deaduzer op 20-07-2009 om 13:59 [Niv: 8 / Exp: 409]
dat online lijkt me wel grappig om te proberen verder lijkt deze game me zeker het proberen waard

Matesers op 20-07-2009 om 14:13 [Niv: 58 / Exp: 2892]
gast 88, je bedoelt dubbelop. dubbelzinnig is iets dat 2 dingen kan betekenen.

Gast (41.249.35.xxx) op 20-07-2009 om 14:23
Good job Joni _O_
must buy *D

Sora-Xlll op 20-07-2009 om 14:41 [Niv: 8 / Exp: 380]
klinkt als een interessante uitdagende game.

Cylob op 20-07-2009 om 14:51 [Niv: 17 / Exp: 846]
Zo te lezen gaan er heel wat controllers en tv's sneuvelen.

Angel666 op 20-07-2009 om 15:10 [Niv: 59 / Exp: 2969]
helaas heb ik geen ps3 anders had ik hem me zeker in huis gehaald ziet er goed uit

Onna76 op 20-07-2009 om 15:28 [Niv: 372 / Exp: 18579]
Geef mij maar Tales of

Akatora op 20-07-2009 om 16:09 [Niv: 142 / Exp: 7111]
Interessante game, ben benieuwe wat de Co-oP precies gaat brengen

Mensen die dit tof vinden moeten ook eens Baraquo proberen op de WII/PS2.

BosnianBoss op 20-07-2009 om 16:40 [Niv: 44 / Exp: 2193]
Deze importeer ik uit amerika

D: op 20-07-2009 om 18:51 [Niv: 172 / Exp: 8612]
Klinkt goed, als een echte oldschool game en dat is muziek in mijn oren.

Denk alleen wel dat dit ook van die stakkers aantrekt die alleen maar online op newbies gaan zitten hunten.

Asianator op 20-07-2009 om 20:51 [Niv: 164 / Exp: 8191]
Heb de game al MAANDEN! Raak hem niet meer aan

Gast (83.119.200.xxx) op 20-07-2009 om 22:12
Als iemand de game wil kopen in heb 'm op marktplaats staan. Was hier niet met de bedoeling om te adverteren hoor maar ik zou liever iemand blijmaken op Gamed dan een Sjonnie in amsterdam op 4 hoog die er geen fuck van snapt.

Gast (77.61.142.xxx) op 21-07-2009 om 09:10
ik ben nu zo ver dat ik hem voor de eerste keer uitga spelen (heb er nu ong 90 uur opzitten en ben Lvl 160, maar het kan sneller). heb al bijna alle wapenupgrades en speciale wapens. en hoef nu alleen de eindbaas nog..

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Demon's Souls
Type:
Game
Releasedatum:
25-06-2010
Ontwikkelaar:
From Software
Uitgever:
Bandai Namco
Media:








Meer media