Review: The Conduit
Door Gideon op 15-07-2009 om 08:59
|
Bron: Gamed
|
The Conduit verbergt een prachtig verhaal. Nee, niet zozeer in de game, meer de manier waarop deze game tot stand is gekomen. Een ontwikkelaar die zelf een krachtige engine bouwt en er dan zonder uitgever mee gaat pronken op de grootste gamebeurs ter wereld.
Pers enthousiast, gamers enthousiast en… SEGA enthousiast! De hype rondom The Conduit wordt steeds groter, terwijl High Voltage Software niet bekend staat om zijn bijster goede games. Spat dit mooie verhaal als een zeepbel uit elkaar of is het de heren en dames aldaar werkelijk gelukt om die langverwachte klassieker in het FPS genre op de Wii te brengen?
Het begint allemaal wanneer ons hoofdpersonage, Michael Ford, bijkomt in een opgeblazen tunnel. Nee, eigenlijk begint het een stukje eerder, wanneer jij, gamer in hart en nieren, The Conduit in je Wii drukt en wordt beloond met een opzwepend muziekje en een gelikt ogend menu. Uiteraard wordt er een snelle blik geworpen in het opties scherm, om te kijken wat er allemaal mogelijk is. Ondergetekende start zijn games altijd op deze manier en ik kan je vertellen; The Conduit kan je alleen hier al uren bezighouden. Al vanaf de launch heeft de Wii de potentie om met de ultieme FPS te komen, echter liet de besturing nog te wensen over. Nintendo’s Metroid Prime 3: Corruption sloeg de spijker op de kop, maar het is The Conduit welke het werkelijk helemaal bij het rechte eind heeft.

Vrijwel alles is aan te passen, van de deadzone (hoe ver moet je richting de zijkant van het scherm richten voordat de camera draait), tot het instellen van de schietknop. Wil je sneller lopen? Sneller richten? Wil je dat de game je in de linkerbovenhoek aangeeft hoeveel kogels je hebt? Toch de rechterbovenhoek? Het is zo gek niet te bedenken of je kunt het naar je eigen wil aanpassen. Elke gamer kan op deze manier voor zichzelf de ultieme besturing creëren, zonder dat het onoverzichtelijk of lastig wordt. En heb je hier geen zin in, bedenk dan dat de standaardbesturing ook al prima functioneert. High Voltage Software komt wat betreft de besturing met stipt binnen op 1 (op welke console dan ook) en eerlijk is eerlijk; ik zie niet in hoe een andere ontwikkelaar dit kan overtreffen.
Terug naar het verhaal waar ik de vorige alinea mee begon. De game start in een verwoest Washington D.C. en terwijl jij je een weg baant door de puinhopen proberen allerlei monsters je van het leven te beroven. Flashback. Vijf dagen voor de rokende hopen puin zit jij, special agent Ford, achter een vermeende terrorist aan. Via een of ander gasvormig goedje weet deze je collega’s tegen je op te zetten en terwijl je ze stuk voor stuk omlegt (hey, daar zijn we collega’s voor hè…) weet hij je constant een stap voor te blijven. Gaandeweg de game ontvouwt zich een plot waarin buitenaardse wezens een invasie opzetten en jij de enige bent die de wereld kunt redden. Het is niet bijster origineel, maar ook niet echt slecht. De missies worden aan elkaar gepraat door Michael en zijn opdrachtgever op dat moment. Door de stoere voice-acting en aardige plotwendingen hier en daar is het allemaal voldoende, maar verwacht niets hoogstaand. Af en toe wordt zelfs het idee gewekt dat men eerst alle bekende locaties uit Washington heeft samengeraapt om daarna een verhaal te verzinnen wat de motieven om die locaties te bezoeken enigszins geloofwaardig maakt.

High Voltage Software heeft enkele features in The Conduit constant in het zonnetje gezet en de graphics waren daar onderdeel van. Toegegeven, de game ziet er een heel stuk beter uit dan de gemiddelde Wii-titel en blijft op vrijwel altijd op een constante framerate zitten. Vooral de karakters in de game zijn oogstrelend, waardoor de omgevingen er soms iets bekaaid afkomen. Het is leuk om in het Witte Huis te mogen huishouden, maar wanneer elk gangetje er hetzelfde uitziet, dan sla je de plank toch een beetje mis. Het is een gegeven waar The Conduit erg mee kampt; de graphics zijn goed alleen de ontwerpen ondersteunen dit niet. De variatie in vijanden helpt ook niet echt mee; de hele game vecht je tegen een handvol verschillende soldaten en aliens. Het deed mij af en toe denken aan de eerste Halo; de open gebieden waren prachtig, de ondergrondse gangen een hel. De kwaliteit van de levels is wat dat betreft het enige afwisselende op dit gebied en het is jammer dat men niet meer uit de goed werkende engine heeft weten te halen.
|
Pagina:
1
|
2
|
Beoordeling
Gameplay |
75 |
Sound |
80 |
Graphics |
85 |
Replay |
80 |
Perfecte besturing, toffe multiplayer, maar niet meer dan aardig in je eentje.
|
79 |
|
|
|
09:10 Coral Sea voor Battlefield 1943
08:47 Dead Space: Extraction
|
Reacties (16) |
|
Pagina:
1
|
|
Gast (78.21.29.xxx)
op 15-07-2009 om 09:11
|
ach valt wel mee
|
|
Gast (131.211.0.xxx)
op 15-07-2009 om 10:42
|
Hoe zit het met Wii Speak? Kan je dat alleen gebruiken met friend codes of ook als je een random online potje speelt?
Goede review verder! :)
|
|
Onna76
op 15-07-2009 om 10:46
[Niv: 372 / Exp: 18579]
|
The Conduit is vergeleken met veel standaard Wii games ook niet echt heel duur he. Hier 43 Euro, terwijl de meeste Wii games zo'n 50 Euro kosten. Dan kan je ook weer niet al te gek veel verwachten. Ik denk wel dat ik m een keertje koop. Ben op het moment even bezig met Another Code R
|
|
Gast (77.161.191.xxx)
op 15-07-2009 om 12:12
|
ik ben het eens met deze review, heb het spel zelf ook en vermaak me er volop mee. vooral de multiplayer
|
|
Gast (81.206.224.xxx)
op 15-07-2009 om 12:24
|
Gewoon een goede game dus :). Ik ga deze wel halen ik ben wel weer toe aan een goede wii-shooter :D
|
|
Xenathos
op 15-07-2009 om 12:24
[Niv: 45 / Exp: 2237]
|
Als ik een Wii had zou ik deze game eerst normaal uitspelen en dan nolife online denk ik
Goede revieuw al zit er een klein spelfoutje in *ben een pietjeprecies*: "of blind of je afstormt". moet dat niet zijn: Of blind op je afstormt?
|
|
Gast (131.211.0.xxx)
op 15-07-2009 om 12:45
|
Ja, en 2x vooral in de laatste zin. ;)
|
|
No'tje
op 15-07-2009 om 13:09
[Niv: 205 / Exp: 10250]
|
Mooie score.
|
|
GekooktEi
op 15-07-2009 om 13:48
[Niv: 483 / Exp: 24134]
|
Zo, grafisch is het wel top zeg. Dat eerste screen valt wel mee, maar die 2e die is echt geweldig, is die wel echt in-game?
|
|
Gast (194.151.73.xxx)
op 15-07-2009 om 15:44
|
Grafisch vind ik het wisselend. Opzich niet verkeerd maar als ik het vergelijk met de grafisch tot nu toe beste game Metroid Prime 3 valt het wel tegen. Ook is het niet mooier dan mario en RE4 komt ook aardig in de buurt. Plaats 4 dus op grafisch gebied. Niet slecht maar na 2 jaar had ik meer verwacht.
Verder een 8 is prima. Goede game, hopelijk levert het spel ze flink wat geld op zodat ze dat mooi kunnen investeren in hun andere 2 Wii games
|
|
Gast (86.83.92.xxx)
op 15-07-2009 om 15:57
|
Degelijke cijfer voor een "eerste" serieuze poging van een 3rd party game.
|
|
Uchiha_Shadow
op 15-07-2009 om 17:55
[Niv: 344 / Exp: 17178]
|
Klopt, want allen FPS games zijn serieuze pogingen.
|
|
Xavior
op 15-07-2009 om 23:39
[Niv: 121 / Exp: 6068]
|
al vond ik redsteel als fps ook niet verkeerd, jammer van het uitwerken van het zwaardvechten, als dat beter had geweest had het echt een zeer goede game geweest
|
|
lol_2196
op 16-07-2009 om 02:26
[Niv: 11 / Exp: 540]
|
Gelukkig, kan ik met een gerust hart de game kopen
|
|
Gast (85.144.29.xxx)
op 16-07-2009 om 03:37
|
het enige wat zo jammer is dat the Wii geen AA ondersteunt. Het zou deze game echt kunnen helpen met het visuele content.
|
|
Gast (80.101.42.xxx)
op 20-07-2009 om 11:24
|
hierboven mij
wat betekent die AA dan dat de wii had moeten ondersteunen?
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|