Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
22 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Preview:

Dead Space: Extraction


Door Joni Philips op 15-07-2009 om 08:47
Bron: Gamed

Op de PC, de PlayStation 3 en de Xbox 360 scoorde Visceral Games (EA Redwood Shores) met de Survival Horror Dead Space. Met Dead Space: Extraction ontwikkelt Visceral Games met hulp van Eurocom momenteel een Dead Space game voor de Wii.

In de originele Dead Space kroop de speler in de huid van Isaac Clarke, een ingenieur van de Concordance Extraction Corporation of CEC. CEC is een grote multinational die reist naar lege planeten om ze te vernietigen en de grondstoffen te verzamelen. Hiervoor gebruiken ze grote planeetkrakers zoals de U.S.G. Ishimura. Zulke schepen kosten veel geld en daarom is het belangrijk dat ze perfect functioneren. Wanneer de CEC het contact verloor met de Ishimura, stuurden ze dan ook onmiddellijk de U.S.G. Kellion met Clarke aan boord naar het schip om het te onderzoeken. Bij de CEC veronderstelde men namelijk dat de stilte van de Ishimura veroorzaakt werd door een mechanisch defect. De aankomst van de Kellion bij de Ishimura loopt echter compleet fout.

Na een crashlanding op de Ishimura ontdekt de crew van de Kellion dat praktisch de volledige Ishimura crew is uitgemoord door mysterieuze monsters, de Necromorphs die ontdekt werden op de planeet Aegis VII. De originele Dead Space legt de oorsprong van de monsters uit, maar op welke wijze ze het schip veroverden bleef geheim. Met Dead Space: Extraction komt hier verandering in. In deze game kruip je in de huid van een team Aegis VII kolonisten die bij de start van de game terugkeren naar de Ishimura. Op de Ishimura wordt men op dat moment geconfronteerd met een mysterieuze infectie en het schip wordt onder quarantaine geplaatst. Nu moet het team kolonisten proberen te overleven op Ishimura en ontdekken wat de oorzaak van de infectie is.


De originele Dead Space was een bijzonder sterke game, maar origineel kon je de game niet noemen. Dead Space toonde qua gameplay grote gelijkenissen met Resident Evil, de meest uitgebreide horrorfranchise in de game-industrie. Ook op de Wii volgt Dead Space het voorbeeld van Resident Evil. Terwijl Dead Space geďnspireerd werd door Resident Evil 4, keek men bij Dead Space: Extraction naar Resident Evil: The Umbrella Chronicles. Beide games zijn namelijk on-rail shooters. Dit betekent dat je zelf niet bepaalt in welke richting je beweegt, je beweegt automatisch vooruit. In de plaats daarvan kun je je volledig focussen op het neerschieten van Necromorphs, iets wat zeer leuk is met de WiiMote. Je richt simpelweg je WiiMote op het scherm en je knalt op alles wat beweegt met de B knop.

Dead Space: Extraction bevat ook de typische features van Dead Space, door te richten op het scherm en snel een knop in te drukken kun je ook Kinesis en Stasis gebruiken. Met Kinesis kun je items en dode vijanden bewegen terwijl je met Stasis objecten en vijanden vertraagt. Vooral dat laatste is handig als je geconfronteerd wordt met een grote groep vijanden, of met de Brute en de Regenerator. Stasis en Kinesis kun je ook gebruiken voor puzzels en dat gaat ook gebeuren in Extraction. Echt diepgaand zijn de puzzels in Dead Space niet, maar ze zijn ideaal om de actie op te breken. Eén puzzel die EA reeds toonde, laat je een lijn tekenen tussen twee punten met de WiiMote terwijl je bepaalde objecten moet vermijden.

Een andere typische feature van Dead Space is dat je vijanden van hun ledematen moet ontdoen voor ze sterven. Simpelweg hun hoofd van hun lichaam knallen is onvoldoende. Het is beter om hun benen eraf te knallen zodat ze alleen nog kunnen kruipen als ze nog leven. Kruipende Necromorphs zijn namelijk een pak trager en je kunt gemakkelijker richten op hun arm. Op dat moment moet je echter geen kogels meer verspillen aan een Necromorph. Door te zwaaien met de Nunchuk kun je een melee-aanval uitvoeren waarmee je ook veel schade kunt doen. De vijanden die je tegenkomt, zullen alvast bekend ogen. Alle normale Necromorphs zoals Lurkers, Slashers en Exploders keren terug in Extraction. Waarschijnlijk zijn de bazen wel nieuw, maar deze werden nog niet getoond.


De wapens daarentegen zijn wel al getoond. Onder andere Plasma Cutter en de Ripper keren terug uit het origineel. Zoals in dat origineel heeft elk wapen twee vuurmethodes. Bij het gebruiken van de verschillende wapens is het zeer belangrijk om hun beide vuurmethodes onder controle te krijgen. Bepaalde wapens zijn namelijk beter geschikt voor bepaalde vijanden dan anderen. Voorlopig lijkt Dead Space: Extraction niet meer dan een kopie van het origineel qua features, maar dat is niet zo. De game heeft enkele belangrijke nieuwe features waaronder de toevoeging van minigames. Op een gegeven moment moet je bijvoorbeeld via een minigame de circuits van een kapotte lift herstellen. Ondertussen bestormen Necromorphs je positie. Je moet dus afwisselen tussen de minigame en het beschieten van de Necromorphs.

Op dat moment zal je alvast blij zijn met de opvallendste nieuwe feature, namelijk de coöp. Op elk moment van de game kan een tweede speler zijn WiiMote activeren om je te helpen. Op dat moment verschijnt er een tweede cursor op het scherm. De twee spelers volgen identiek hetzelfde pad zodat een splitscreenmode niet nodig is. Als je problemen hebt met een bepaald level, kun je dus snel een vriend laten komen om zulke levels te overleven. Een andere grote toevoeging is de toevoeging van een glowstick. Door deze glowstick te breken kun je tijdelijk licht scheppen in een duistere omgeving. Het aantal glowsticks is beperkt, dus je moet strategisch te werk gaan. Verspil ze dus niet allemaal aan die ene vijand in een halfverlichte gang.

Dead Space: Extraction bevat dus alle features van het origineel, en combineert deze met verschillende nieuwe features zoals een coöperatieve modus. Wij verwachten dan ook dat Dead Space: Extraction net als zijn voorganger een vermakelijke game zal worden. Extraction is misschien 'maar' een on-rail shooter, maar het bewaart wel alle features van Dead Space en ziet er gewoon goed uit. Dead Space: Extraction verschijnt op 2 oktober, rond die tijd kun je op Gamed onze definitieve mening over het spel lezen.


08:59  The Conduit
08:45  Dragon Ball met lage Famitsu score
 Reacties (10)
 Pagina: 1
Akatora op 15-07-2009 om 10:18 [Niv: 142 / Exp: 7111]
Lol nu je het zegt. Deze gasten maken toch ook Dante's Inferno.
Ontwikkelaars zijn zo te zien van die mensen die alles ripoff-en.
Reken maar dat ik geen Dead Spaces en Dante's Inferno's ga kopen.
Interessant artikel.
De game van Cavia komt toch ook rond dezelfde tijd uit?

Gast (94.224.101.xxx) op 15-07-2009 om 11:10
Als je om dat principe de games niet koopt, zul je veel games moeten vermijden....

Roderick op 15-07-2009 om 11:19 [Niv: 417 / Exp: 20866]
Sowieso is Visceral erg goed begonnen met Dead Space. Die game was gewoon geweldig. Ik verwacht daarom ook veel van deze game en zeker van Dante's Inferno.

reptile op 15-07-2009 om 13:16 [Niv: 33 / Exp: 1654]
rip-off van wat??? wat een gelul!

GekooktEi op 15-07-2009 om 13:51 [Niv: 483 / Exp: 24134]
Akatora, rip-off, wth you talking about?? Stel je niet zo aan man, koop Dead Space 2 dan ook niet omdat hij gejat is van DOOM, net als Call of Duty en alle andere FPSs.

Kom op zeg, je gaat bijv. Mafia II toch ook niet mijden omdat hij *whine whine* gejat is van GTA?

Joni Philips (Eindredacteur) op 15-07-2009 om 14:31 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
The Umbrella Chronicles. Nu ja, visceral is altijd eerlijk geweest dat Resi inspiratie was.

ApoC op 15-07-2009 om 18:00 [Niv: 101 / Exp: 5061]
Precies wat Joni zegt, ze zijn in ieder geval eerlijk geweest. Ik zie het meer als een compliment richting RE.

Gast (58.9.246.xxx) op 15-07-2009 om 19:33 [Niv: 9 / Exp: 467]
Gejat :') Grootste onzin ooit. Alle ontwikkelaars halen inspiratie uit andere succesvolle games, dat is toch logisch. Ik zie dit meer als een vooruitgang in een genre in plaats van simpel jatwerk.

Halo had als eerste een rechargeable health meter, nu hebben alle FPS dat.

Gast (83.87.8.xxx) op 24-07-2009 om 14:07
*D :( :) :'( _O_

Gast (78.20.216.xxx) op 01-08-2009 om 09:21
Een TOP Game, Dead Space.
Weinig games die ik zo dikwijls opnieuw speelde.
Ik denk dat Dead Space ook de reden is waarom Half-Life2 episode 3 zolang achterwege blijft.
Half-Life is prachtig, doch Dead Space gaat even iets verder. Bioshock is ook cool, tegenover FarCry2 en Fallout3 die vielen mij wat tegen.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Dead Space: Extraction
Type:
Game
Releasedatum:
02-10-2009
Ontwikkelaar:
Eurocom
Uitgever:
Electronic Arts
Media:








Meer media