First View: ModNation Racers
Door Rene Groen op 24-06-2009 om 08:14
|
Bron: Gamed
|
Play, Create, Share. Het zijn een drietal woorden die de basis vormden voor LittleBigPlanet, maar ook boven komen als we het hebben over ModNation Racers, een nieuwe titel die we tijdens de E3 van 2009 leerden kennen.

Eén van de leukste partygames heb ik altijd Mario Kart gevonden. Vooral tegen vrienden, maar sinds Mario Kart Wii ook online. Eén van de dingen stond me echter tegen, en dat waren dat je altijd dezelfde karakters voorbij zag komen en dat tracks uit het hoofd geleerd konden worden, waardoor er altijd wel een voordeel te behalen was. Met ModNation Racers behoort dit tot het verleden, tot in het oneindige kunnen er namelijk zelf tracks bedacht worden waarop je altijd weer nieuwe personages tegen zult komen. Wanneer de community de game voldoende ondersteunt, kunnen we hier weleens één van de grootste verrassingen van 2010 te pakken hebben.

ModNation Racers was zeker een hele leuke verrassing op de Sony persconferentie deze E3. Ik ben blij om te zien dat Sony het Play, Create, Share principe verder uitbreidt buiten LittleBigPlanet en een leuke arcaderacer is daar zeker de juiste game voor. Sowieso vraag ik me echt af waarom iedereen zo lang heeft gewacht met het massaal produceren van arcade racers als Mario Kart voor de PS3 en Xbox 360. Eindelijk zien we de ModNation Racers, Sonic & SEGA All-Stars Racings en Joyrides gepresenteerd worden. Een goede ontwikkeling, maar wel wat laat. Goed, terug naar ModNation Racers. Het zelf bouwen van tracks ziet er zo simpel uit dat het wel geweldig leuke dingen op moet leveren.
Toch ben ik bang dat de simpele editor voor weinig geïnspireerde of verrassende banen gaat zorgen. Geintjes die men uitvoert in Mario Kart Wii met het trackdesign kun je in deze editor niet voor elkaar krijgen zo lijkt het. Wat ModNation Racers uiteindelijk wordt door deze simpele benadering is een racer met leuke poppetjes en wagens, maar compleet saaie banen die slechts wat bochten, wat hoogteverschil en een handjevol power-ups hebben. Dat is niet genoeg. Je moet knotsgekke banen hebben met vanalles op en rond de baan als aankleding en invloeden op de gameplay. In de E3 presentatie van ModNation racers heb ik daar niets van teruggezien. Hopelijk overtuigt men me later nog door van die maffe banen te presenteren die propvol knotsgekke dingen zitten.

Mario Kart en LittleBigPlanet zijn in elkaar gecrasht, en samen geven ze aanleiding tot ModNation Racers. Althans, dat is de indruk die de E3 presentatie op mij naliet. We zagen mannetjes in de stijl van Sackboys die in karts kropen om over allerlei kleine tracks te racen. Misschien had Sony de gelijkenis met LittleBigPlanet meer moeten doordrijven en ons echt Sackboys aanbieden. Laat ons echte Sackboys gebruiken en laat ons de LittleBigPlanet DLC importeren in ModNation. Het zou het Play, Create, Share motto onder één platform onder te brengen en ons op goedkope manier al enkele leuke racers aanbieden. Dit is echter maar een kleine gedachte bij een presentatie die me echt leuk leek. Arcaderacers zijn altijd leuk en het ontwerpen van je eigen tracks geeft altijd een extra flair. Het belangrijkste hierbij was ongetwijfeld de gemakkelijkheid waarmee het verliep. Een simpele track kon je vormen in vijf minuten, terwijl zelfs een simpel LittleBigPlanet level je een uur kon kosten. Als men met dit gemakkelijke systeem nog voldoende diepgang kan bieden, ga ik me in 2010 eker achter ModNation zetten.

ModNation Racers lijkt mij een geweldige game te worden, de simpelheid en eenvoud is de aantrekkingskracht van deze aandoenlijke racer. De mogelijkheid om zelf op een simpele manier racetracks te maken en je auto lekker uniek te maken is iets wat tegenwoordig helemaal hip is. De game doet mij, en vele anderen, denken aan Mario Kart, wat natuurlijk helemaal geen slecht punt is. De power-ups, de aandoenlijkheid en de karts, hoewel de besturing nog iets stroef lijkt moet dat toch in 2010 verholpen kunnen zijn. De vraag is alleen of de banen online niet verzadigd zullen gaan raken, de mogelijkheden die we zagen in de demo zijn te weinig om echt iets uitdagends te maken. Hoeveel content krijgen we om te gebruiken en hoeveel mogelijkheden zijn er om een echt unieke baan te maken? In LittleBigPlanet werden we overgoten met ongein, wat resulteerde in ongelooflijk veel goede en unieke maps. Als men dit met ModNation Racers onder de controle weet te krijgen geloof ik alvast in een goede afloop voor de game.
|
Pagina:
1
|
2
|
|
|
09:21 Teaservideo MySims Agents
08:14 The Bigs 2 met teaservideo
|
Reacties (23) |
|
Pagina:
1
|
|
Gast (80.56.245.xxx)
op 24-06-2009 om 08:45
|
jullie weten duidelijk niet wat een kart is..
|
|
Gast (80.56.245.xxx)
op 24-06-2009 om 08:52
|
maar lijkt me wel vette game.. als de editor goed wordt koop ik hem
|
|
MarcianoNL
op 24-06-2009 om 09:19
[Niv: 217 / Exp: 10864]
|
Het maken lijkt me heel erg leuk mits dit uitgebreid kan, maar het racen zelf lijkt me dan weer niets aan.
|
|
Nash
op 24-06-2009 om 09:22
[Niv: 73 / Exp: 3656]
|
ALs ze het editor gedeelte wat dieper maken met meer opties zal het een top game worden. Ik verwacht het zelf wel met nog een jaar ontwikkeltijd..
|
|
Gast (81.243.206.xxx)
op 24-06-2009 om 11:04
|
Dit wordt echt een topgame, ik vond Mario Kart altijd al leuk en nu komt er een versie naar de PS3 met een editor=EPIC WIN
OT: mensen, denk aan al de plaatsen in de wereld die gemaakt zullen worden in deze game: New York, Parijs, Londen, Raccoon City etc... _O_
|
|
Roderick
op 24-06-2009 om 11:56
[Niv: 417 / Exp: 20866]
|
Hoe kun je een stad namaken als de editor vrij simpel is? Dat is de vraag die ik stel.
|
|
Louis Tinner
op 24-06-2009 om 12:12
[Niv: 201 / Exp: 10063]
|
Eigen banen maken is leuk, maar het racen zelf zag er echt heel slecht uit, een beetje ala mysimsracing.... Hopelijk wordt dit niet zo'n slechte mario kart rip-off
|
|
Gast (217.120.10.xxx)
op 24-06-2009 om 12:12
|
jonge, ga nou niet meteen lopen zeuren, je hebt misschien nog geen 10de deel van de editor gezien.
of had je alles al gezien na de eerste LBP-presentatie?
|
|
Gast (81.243.206.xxx)
op 24-06-2009 om 12:52
|
@ Roderick: wat gast boven me zegt, had je ook de hele editor gezien na de eerste presentatie?
Neem nu bijvoorbeeld dit:
http://www.youtube.com/watch?v=ZiRgYBHoAoU
Met creativiteit is alles mogelijk, of dacht je dat ze bij de presentatie alle items al hadden vrijgespeeld? Speel voor de grap LBP eens of kijk naar wat community levels. ;)
|
|
Roderick
op 24-06-2009 om 12:54
[Niv: 417 / Exp: 20866]
|
Ja leuk dat je die dingen kunt, maar voor een racer werkt het heel anders dan voor iets als LBP. Als je met een racer aanmoedigt dat iedereen de omgeving maar verkent is er geen reet meer aan. Bij een racer komt er met andere woorden heel wat meer kijken dan een simpel editortje e.d.
Daarbij: kritisch zijn MOET. Zomaar alles ophypen is geen taak van een redacteur.
LBP overigens gespeeld, community levels ook.
Gewijzigd door Roderick op 24-06-2009 om 12:55
|
|
Gast (81.243.206.xxx)
op 24-06-2009 om 13:00
|
Ja maar Modnation Racers wordt niet zoals Forza 3 of GT5, gewoon Mario Kart maar dan met echte rockets plus een Editor.
Kritisch zijn mag, maar als je Mario Kart fan bent ga je hiervan ook houden. *D
ps: is toch nice als je door een nagemaakte picadilly circus of onder de eifeltoren racet?
|
|
Louis Tinner
op 24-06-2009 om 13:03
[Niv: 201 / Exp: 10063]
|
zoals ik al zei vind ik de gameplay meer overeenkomsten vertonen met MySims Racing....
|
|
Roderick
op 24-06-2009 om 13:05
[Niv: 417 / Exp: 20866]
|
Ja dat zou geweldig zijn, maar die dingen zie ik voorlopig nog nergens. Op de E3 beelden zag je een vrij beperkte editor waar hoogteverschil, wat boompjes, wat schaapjes e.d. de ornamenten rond de baan uitmaakten en de banen zelf vrij kort bleven (er zat een limiet op baanlengte). Kijk je naar een racer als Mario Kart, dan zie je dat de baan zelf volzit met allerlei ongein, dit zie je ook naast de baan. Dat is veel meer dan gewoon rondjes rijden met een zelf gemaakt mannetje en wagentje.
Een Mario Kart fan, in mijn argumentatie, hoeft dus niet per se enthousiast van deze game te worden, omdat deze game dus nog niet de intensiteit, afwisseling, creativiteit en fun van een Mario Kart game heeft gedemonstreerd. En, zoals in de mening in mijn artikel, tot de game uitkomt hebben ze altijd de kans om dat nog te demonstreren.
|
|
No'tje
op 24-06-2009 om 13:15
[Niv: 205 / Exp: 10250]
|
Nou, ik vond het er anders erg goed uitzien, hopelijk hebben ze een crap load aan wapens/items in de final game.
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 24-06-2009 om 13:17
[Niv: 1183 / Exp: 59160]
|
@Louis Tinner: MySims Racing is een Mario Kart kloon met customization van karts.
|
|
Qbrain
op 24-06-2009 om 13:19
[Niv: 16 / Exp: 803]
|
@roderick, ik ben het met je eens dat de editor nu nog wat simpel oogt, maar de game is nog lang niet af en ik verwacht dus ook veel meer functionaliteiten die komen.
met je 2e deel ben ik niet eens, naar mijn mening zal iedere mario kart fan deze game ook wel leuk vinden. simpelweg omdat een groot deel van de gameplay hetzelfde is. De tracks van mario kart zijn weleenswaar creatief en dergelijke, maar dat wil niet per definitie zeggen dat dat een groot deel van de fun is die mario kart geeft. naar mijn mening gaat mario kart er juist om het arcade karten met elkaar en met vrienden, het grootste gameplay element blijft het racen zelf, en daarom denk ik dat mensen die mario kart leuk vinden dit spel ook leuk vinden. het is 1 + 1 optellen.
-Q
|
|
Louis Tinner
op 24-06-2009 om 13:22
[Niv: 201 / Exp: 10063]
|
@ joni: ja, dat bedoel ik
Het racen/de gamplay dan --> dat zag er heel stijfjes uit
Gewijzigd door Louis Tinner op 24-06-2009 om 13:23
|
|
Akatora
op 24-06-2009 om 13:44
[Niv: 142 / Exp: 7111]
|
Louis XD
Bijna elke game op de WII ziet er ook stijfjes uit met kutanimaties....
MSS moet je met knuffels spelen ofzo die hebbe nlevensechte physics--
Denk niet dat je gauw Physics op PS3 gaat vinden dat beter is dan in Real Life.
En wie speelt er nou weer Mario Kart???
Heb je een ps3??? Dan speel je toch natuurlijk Crash Team Racing dat is de beste uit5 het Genre.
De PSone versie staat al tijden op PSN.
|
|
Louis Tinner
op 24-06-2009 om 13:47
[Niv: 201 / Exp: 10063]
|
@ akatora: LOL
|
|
NathanDrake
op 24-06-2009 om 15:18
[Niv: 12 / Exp: 614]
|
Hebbehebbehebbe
|
|
Akatora
op 24-06-2009 om 19:17
[Niv: 142 / Exp: 7111]
|
@IRQ10
jij IRQ10???????
I can't believe?????????
PSP 10/10  Do you remember?
BTW: Forza heeft zich naderhand al bewezen met deel 2, Modnation is nieuw en moet zich nog bewijzen, hetzelfde geld voor de ontwikkelaar erachter.
Forza 3 hype? Daar zie ik anders weinig van.
|
|
ConAir
op 24-06-2009 om 21:50
[Niv: 105 / Exp: 5270]
|
Tja, ik moet eerlijk bekennen, dat LBP mijn aandacht meteen had nadat de game voor de eerste keer getoond was. ModNation Racers brengt bij mij vooralsnog niet hetzelfde gevoel naar boven.
Bovendien zie ik stiekem alweer op tegen de onvermijdelijke trits aan extra aan te kopen DLC...
|
|
Kim0
op 25-06-2009 om 11:32
[Niv: 18 / Exp: 907]
|
Ik vind dit een toffe ontwikkeling op Play Create Share gebied. Microsoft moet ook maar weer is zoiets jatten en het mot verbeteren
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|