Midden 2007 leverde Microsoft's Turn10 Forza Motorsport 2 af op de Xbox 360, waarna de ontwikkeling startte van Forza Motorsport 3 dat groter en beter moet worden. Met meer tracks, meer wagens en meer features moet dit de ultieme racer van deze generatie worden.
Volgens ontwikkelaar Greenwalt willen ze gamers veranderen in auto liefhebbers. Ze willen een spannende maar ook toegankelijke gameplay voor iedereen leveren.
quote: Greenwalt: Onderdeel van ons perfectionisme is de manier waarop we de auto's vangen. We zijn auto freaks, en dat willen we duidelijk maken, we willen opscheppen met deze auto's, we willen ze aanbidden. Forza Motorsport 3 bevat meer dan tien keer zoveel polygonen in elk model en vier keer zo veel textuur resolutie dan in Forza 2. Onze nieuwe engine duwt de 360 in wegen waar het nog nooit eerder is geweest.
Om de omgevingen ook zo realistisch mogelijk te maken heeft ontwikkelaar Turn 10 duizenden foto's gemaakt van de omgevingen, inclusief luchtfoto's. Ook hebben ze er voor gezorgd dat de cockpit van iedere auto tot in detail aanwezig is in de game. Alle 400 auto's zullen beschikken over gedetaileerde schade modellen, zoals die nog in geen enkele racegame eerder waren te zien, aldus Greenwalt. Om de schademodellen van zo een hoge kwaliteit te krijgen hebben ze moeten praten met elk van de 50 fabrikanten.
In de volgende negen nieuwe screenshots zien we het resultaat:








|