Dankzij Dr. Kawashima's Brain Training spelen educationele games tegenwoordig een grote rol in de game-industrie, maar niet iedereen is daar blij mee.
Op Games 3.0 in Londen vertelde Microsoft's Neil Thompson dat het combineren van entertainment en leren een slecht idee is, ondanks het feit dat titels als Brain Training leuk en informatief zijn. De game-industrie moet entertainment leveren en geen educatieve ervaring. Op het moment dat men doet alsof men leuke en educatieve games maakt, dan overschrijden ze een bepaalde lijn en brengen ze zichzelf en de game-industrie in gevaar. De game-industrie moet geen edutainment producten maken in zijn ogen want dan gaat er geld verloren. Misschien kan Thompson beter eerst in eigen boezem kijken, zijn werkgever heeft namelijk een educationeel spel als Are You Smarter Than A 5th Grader dat morgen op de Xbox Live Arcade verschijnt, goedgekeurd.
We're in the business of producing fun, not education. It so happens that certain products we produce have educational value. We're in the business of creating fun entertainment and the moment we try to pretend we're in the business of education we've crossed the line and it's dangerous for us as a company and as an industry.
|