Bij Ensemble Studios werkt men momenteel aan Halo Wars, hun allerlaatste project. In 2009 sluit Microsoft de studio namelijk.
Op zijn blog heeft Ensemble President Bruce Shelley op de sluiting gereageerd in naam van zichzelf en de volledige studio. Shelley en zijn medewerkers hebben het einde van vele andere studio's gezien, maar zelf dachten ze veilig te zitten omdat hun games goed presteerden. Ze kregen goede scores en ze waren allen winstgevend. Ze dachten hierdoor immuun te zijn, zeker omdat de ontwikkelaar een stabiele crew kende. Weinig mensen verlieten het bedrijf, en alle mensen waren zeer getalenteerd en werkten hard. Iedereen is dan ook geschokt en teleurgesteld. Bij Ensemble dacht men tot de wereldtop te behoren, maar ze passen niet in de toekomst van Microsoft als interne studio.
Begin september kreeg Ensemble het nieuws te horen, samen met de redenen. Microsoft wil het geld dat Ensemble zou kosten, gebruiken voor andere projecten. Een gemiddelde Ensemble werknemer kostte blijkbaar ook meer dan een gemiddelde Rare, ACE, Lionhead en Turn10 werknemer. (Red.- Ensemble is zeer stabiel, dus veel werknemers met hogere anciënniteit en dus hoger loon.) Op deze manier bespaart Microsoft ook de kosten voor de verhuizing van Ensemble, men ging normaal verhuizen naar een nieuw kantoor. Ten laatste verwacht Microsoft dat de toekomstige projecten van Ensemble niet winstgevend genoeg zullen zijn.
De werknemers van Ensemble blijven geloven in zichzelf, maar binnen een grotere structuur spelen ook andere factoren mee. De nieuwe leiders van Microsoft willen de komende jaren simpelweg winstgevend zijn en Ensemble past niet in dat kader. De werknemers zoeken nu rustig naar nieuw werk, iets wat goed verloopt. Ze werden namelijk gecontacteerd door verschillende andere studio's. Daarnaast richt Tony Goodman een nieuwe onafhankelijke studio op met Ensemble werknemers. Ondertussen blijft iedereen hard werken aan Halo Wars, wat de kroon op hun werk moet worden.
|