 |
|
Nieuws: Ensemble praat over sluiting
Door Joni Philips op 24-09-2008 om 13:29
|
Bron: CVG
|
Bij Ensemble Studios werkt men momenteel aan Halo Wars, hun allerlaatste project. In 2009 sluit Microsoft de studio namelijk.
Op zijn blog heeft Ensemble President Bruce Shelley op de sluiting gereageerd in naam van zichzelf en de volledige studio. Shelley en zijn medewerkers hebben het einde van vele andere studio's gezien, maar zelf dachten ze veilig te zitten omdat hun games goed presteerden. Ze kregen goede scores en ze waren allen winstgevend. Ze dachten hierdoor immuun te zijn, zeker omdat de ontwikkelaar een stabiele crew kende. Weinig mensen verlieten het bedrijf, en alle mensen waren zeer getalenteerd en werkten hard. Iedereen is dan ook geschokt en teleurgesteld. Bij Ensemble dacht men tot de wereldtop te behoren, maar ze passen niet in de toekomst van Microsoft als interne studio.
Begin september kreeg Ensemble het nieuws te horen, samen met de redenen. Microsoft wil het geld dat Ensemble zou kosten, gebruiken voor andere projecten. Een gemiddelde Ensemble werknemer kostte blijkbaar ook meer dan een gemiddelde Rare, ACE, Lionhead en Turn10 werknemer. (Red.- Ensemble is zeer stabiel, dus veel werknemers met hogere anciënniteit en dus hoger loon.) Op deze manier bespaart Microsoft ook de kosten voor de verhuizing van Ensemble, men ging normaal verhuizen naar een nieuw kantoor. Ten laatste verwacht Microsoft dat de toekomstige projecten van Ensemble niet winstgevend genoeg zullen zijn.
De werknemers van Ensemble blijven geloven in zichzelf, maar binnen een grotere structuur spelen ook andere factoren mee. De nieuwe leiders van Microsoft willen de komende jaren simpelweg winstgevend zijn en Ensemble past niet in dat kader. De werknemers zoeken nu rustig naar nieuw werk, iets wat goed verloopt. Ze werden namelijk gecontacteerd door verschillende andere studio's. Daarnaast richt Tony Goodman een nieuwe onafhankelijke studio op met Ensemble werknemers. Ondertussen blijft iedereen hard werken aan Halo Wars, wat de kroon op hun werk moet worden.
|
|
|
|
13:40 Sword of the Stars uitbreiding is Gold
13:04 Qore equivalent voor Europa
|
Reacties (12) |
|
Pagina:
1
|
|
Gast (82.173.92.xxx)
op 24-09-2008 om 13:41
|
Och Sony cancelt games en Micro schopt zijn eigen studios op de straat. Het leven van een developer gaat niet over rozen.
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 24-09-2008 om 13:44
[Niv: 1183 / Exp: 59165]
|
Projecten worden continu geannuleerd, bij Sony was het opmerkelijk omdat het over twee aangekondigde projecten ging.
|
|
Master Killer
op 24-09-2008 om 15:26
[Niv: 87 / Exp: 4361]
|
Als ik die werknemers was zou ik onslag nemen en samen een nieuw bedrijf oprichten.
|
|
Gast (84.198.191.xxx)
op 24-09-2008 om 15:44
|
euhm ze zijn toch ontslagen op een of andere manier?
|
|
Gast (84.198.218.xxx)
op 24-09-2008 om 15:51
|
fout van ms
|
|
Gast (82.173.92.xxx)
op 24-09-2008 om 15:57
|
Joni, Sony is de eigenaar en zorgt ook voor de financiën. Als Sony zelf de vinger aan de pols houd en niet meer gelooft in beide games hebben zij het recht om te cancelen. Net zoals Micro het recht heeft eigen studios te dumpen, "its all about money."
|
|
Hellkiddo21
op 24-09-2008 om 16:01
[Niv: 11 / Exp: 574]
|
Ik denk ook dat MS hier een foute keuze heeft gemaakt.
Nou ja zonde van een goede studio...
Hopelijk sluiten ze af met een knaller
|
|
Roderick
op 24-09-2008 om 16:05
[Niv: 417 / Exp: 20866]
|
Imo wordt het afstoten van een studio als strategische beslissing schromelijk overdreven. Het is in andere markten niet meer dan logisch dat een interne groep of onderneming wordt ge-elimineerd omdat deze stilstaat wat betreft ontwikkeling. Als Microsoft niet meer wil investeren in gamestudios die goed zijn in het maken van games in 'verouderde' gamesconcepten kan ik dat logisch vinden. Je bent meer future-proof als je zo'n studio inruilt voor een wat frissere studio. Echter, dat laatste lijkt niet te gebeuren bij Microsoft.
|
|
Gast (82.173.92.xxx)
op 24-09-2008 om 16:31
|
Precies, ze dumpen de ene na de andere studio maar er komt niets voor terug. Wordt hun nieuwe strategie om goed lopende franchises exclusief of tijdelijk excl. naar de 360 te halen? Denk aan een Far Cry of Crysis.....
|
|
Gast (85.147.167.xxx)
op 24-09-2008 om 16:32
|
@ Roderick : Ik snap niet wat je bedoelt met "inruilen voor een frissere studio". Kan je dat wat duidelijker uitleggen voor mij?
|
|
Roderick
op 24-09-2008 om 16:39
[Niv: 417 / Exp: 20866]
|
Je sluit een 'oude rot' als Ensemble en gaat dan in de markt kijken voor een nieuwe studio. Met het sluiten van een studio hou je immmers geld over, wat je zou kunnen investeren voor aankoop van een nieuwe studio: een studio die met een compleet nieuw en cool idee de gamesmarkt op komt.
@Gast(82.173.92.xxx): met tijdelijke exclusives win je volgens mij niet zoveel, want je bindt geen franchises aan je platform. Wat mij wél een succesvolle strategie lijkt is het co-produceren en uitgeven van een game. Je financiert dan samen met een grote uitgever een project en zorgt er daarmee voor dat die alleen op jouw platform komt: Zo heb je veel games om uit te zoeken, kun je de meest talentvolle studio's voor je platform laten ontwikkelen en hou je exclusiviteit. Dit is echter een concept dat vrijwel niet voorkomt in de gamesindustrie. Misschien pioneert Microsoft daar zelfs wel mee in de You're in the Movies samenwerking met Codemasters, maar om precies te kunnen zeggen of dat klopt heb je meer details nodig over die samenwerking.
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 24-09-2008 om 16:45
[Niv: 1183 / Exp: 59165]
|
@Gast (82.173.92.xxx): Ik begrijp dat, het is heel typisch dat projecten geannuleerd worden. Meestal worden grootse, reeds voorgestelde projecten echter niet gecanned. >Jouw eerste post liet echter uitschijnen dat alleen Sony dat zou doen, daarom reageerde ik gewoon even.
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|
|
|