Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Mei 2025 
(5) 
01 Mei 2025 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(8) 
30 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(1) 
29 April 2025 
(1) 
(0) 
(4) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
28 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 April 2025 
(0) 
(3) 
22 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2025 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
15 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 April 2025 
(0) 
(0) 
(7) 
13 April 2025 
(1) 
(4) 
12 April 2025 
(4) 
(2) 
11 April 2025 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2025 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
09 April 2025 
(0) 
(3) 
(8) 
(0) 
(0) 
08 April 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(10) 
(1) 
(0) 
07 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
06 April 2025 
(0) 
(0) 
(4) 
04 April 2025 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
03 April 2025 
(8) 
(0) 
(0) 
02 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Top 10 - Slechtste Uwe Boll Films
Het Ontstaan van een Game
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Nieuws:

Cell chip voedt supercomputer


Door Joni Philips op 10-06-2008 om 19:55
Bron: CVG

Sony, IBM en Toshiba ontwikkelden samen de Cell chip die momenteel alleen in de PlayStation 3 wordt gebruikt. Een Cell chip vormt de CPU van het systeem. In de Roadrunner supercomputer is hij echter ook aanwezig.

De Roadrunner van IBM telt maarliefst 12.960 Cell chips en ongeveer 7000 AMD Opteron processoren. Deze combinatie leverde IBM een wereldrecord op. De Roadrunner voerde een biljard berekeningen per seconde uit en verpletterde daarmee het record van de Blue Gene supercomputer. Deze computer telde zo'n 210.000 chips en haalde maar de helft van de snelheid van de Roadrunner.


20:07  Kleine Pokémon Platinum scans
19:42  Turbine zoekt consoleprogrammeurs
 Reacties (29)
 Pagina: 1 | 2
Matesers op 10-06-2008 om 19:59 [Niv: 58 / Exp: 2892]
De ps3 heeft 1 cell chip toch?

Joni Philips (Eindredacteur) op 10-06-2008 om 20:00 [Niv: 1183 / Exp: 59165]
Yep

FloriX op 10-06-2008 om 20:05 [Niv: 258 / Exp: 12906]
Geweldig nieuws, jammer dat de PS3 voorlopig nog niet zo super veel aan de Cell gehad heeft

Gast (83.119.200.xxx) op 10-06-2008 om 20:07
Next generation...

Roadrunner console!
Je kan je niet eens inbeelden hoe games er op dat monster uit kunnen zien.

Sjoerd van der Meer op 10-06-2008 om 20:10 [Niv: 26 / Exp: 1289]
ja en deze cell chips hebben 8 spu's en de PS3 7

dat is omdat IBM alle cell chips waarvan er een SPU niet werkt verkoopt voor een lagere prijs aan SONY

Gast (83.83.161.xxx) op 10-06-2008 om 20:14
Ik wil wel eens zien hoe een game op die Supercomputer eruit ziet:D
Crysis 100x mooier, dat zou UBER zijn

Joni Philips (Eindredacteur) op 10-06-2008 om 20:17 [Niv: 1183 / Exp: 59165]
@Gast (83.119.200.xxx): Rotslecht, 1 Cell is al moeilijk, wat ga je doen met 12.000 Cells. (Alle ja, 6000 voor CPU en 6000 voor GPU)

Gewijzigd door Joni Philips op 10-06-2008 om 20:18

Gast (81.244.220.xxx) op 10-06-2008 om 20:33
Lol, in feite kan je Doom er niet eens op spelen...

Gast (77.160.187.xxx) op 10-06-2008 om 20:39
Dan zullen we het dan nog maar niet hebben over het prijskaartje van zo'n roadrunner console voor jan met de pet...

Gast (86.94.116.xxx) op 10-06-2008 om 21:02
dat vraagt gewoon om 3Dmark :9

Gast (86.94.116.xxx) op 10-06-2008 om 21:02
dat vraagt gewoon om 3Dmark :9

Gast (78.21.54.xxx) op 10-06-2008 om 21:12
lol zo'n ding kan alleen supersnel berekeningen doen, maar als het om grafics gaat speelt het niet eens tetris af

Joni Philips (Eindredacteur) op 10-06-2008 om 21:18 [Niv: 1183 / Exp: 59165]
Waarom niet? Een Cell is ook geschikt voor graphics. Ik zou eerder inzitten om het gebrek aan RAM geheugen.

Gast (83.180.0.xxx) op 10-06-2008 om 21:20
9000 cells voor de graphics 7000 amd's voor de 180.20-surround-sound en de rest van de cells voor verdere calculaties.
Het schijnt dat de explosies in resistance 1 puur door de cell chip worden gedaan.(dus het kan zeker wel)

Nelus op 10-06-2008 om 21:23 [Niv: 526 / Exp: 26310]
Hahaha, supercomputer. Het is puur processorkracht. Je zal toch echt super veel grafische kaarten er in moeten zetten die allemaal samen werken om echt supermooie games te laten zien.

Gast (84.194.107.xxx) op 10-06-2008 om 21:45
1. 8 miljard en hij gaat gebruiken worden door het leger van de vs en voor onderzoeken

Gast (134.146.6.xxx) op 11-06-2008 om 10:46
@Nelus
dat is dus niet waar. De Cell kan heel goed ingezet worden om graphics op je scherm te toveren.

Gast (84.28.208.xxx) op 11-06-2008 om 11:36
Maupie

jij snapt het nog niet

de cell wordt begrenst door de waardeloze GPU die de ps3 heeft

de xbox 360 heeft een betere grafix prosessing unit en daarom zal die altijd mooiere gfx behouden op de ps3


Gast (81.244.220.xxx) op 11-06-2008 om 13:24
Dream on gast .208

Gast (84.28.208.xxx) op 11-06-2008 om 13:27
Gezer

dit zijn feiten

de xbox 360 heeft een betere GPU.... google het op zou ik zeggen

als ik me niet vergis staat er zelfs een artikel over op ps3focus


Zwaf op 11-06-2008 om 15:03 [Niv: 14 / Exp: 711]
Nee dat apparaat kan geen games draaien.
Ja hij heeft genoeg CPU kracht om graphics te renderen, correct. Maar hij heeft de instructies niet ervoor (denk bij grafische kaarten maar eens aan de shader models). Je kan nog zo goed zijn in shooters, als je de controls niet kent kom je nergens .

Daarnaast vind ik het niet echt tellen als een supercomputer. Dan kun je ook alle PS3's aan elkaar hangen ter wereld over internet en dat een supercomputer noemen. Skynet, anyone ?

Ow en wat betreft de GPU van PS3 vs XBOX360, dat moet maar eens ophouden, ik ga het wel even uitzoeken.

Gewijzigd door Zwaf op 11-06-2008 om 15:06

Zwaf op 11-06-2008 om 15:42 [Niv: 14 / Exp: 711]
Ik heb het uitgezocht en moet de Xbox360 mensen hier gelijk geven.
In de tijd dat de GPU's ontwikkeld werden besloot nvidia niet te kiezen voor de nog revolutionaire unified shaders. ATi deed dit voor de 360 wel. Het was gevaarlijk maar uiteindelijk is unified > pixel/vertex. Nvidia heeft het inmiddels overgenomen maar daar was bij de PS3 niks meer aan te doen. Het gevolg is dat de fillrate en memory bandwidth begrenst wordt op de PS3.

Qua CPU komt het er op neer dat de PS3 iets te ver vooruit loopt op de techniek. De 3 GP CPU's van de Xbox zijn op het moment veel makkelijker te programmeren dan de 7 SPU's van de PS3. Uiteraard is de PS3 op dit vlak sterker, natuurlijk, maar niet aantrekkelijk om tot volle vermogen te gebruiken. Hopelijk heb ik hiermee genoeg mensen geinformeerd.

Iemand die naast mij nog elektrotechniek studeert kan contact opnemen voor de wat meer technische feiten hierover .

Gewijzigd door Zwaf op 11-06-2008 om 15:45

Gast (78.40.195.xxx) op 11-06-2008 om 16:23
Ik had het helemaal niet over de xbox 360.

Iemand beweert dat de Cell geen grafische berekeningen kan doen en dat is onzin. Dat de CPU geen shaders geimplementeerd heeft dat klopt maar daar is ie ook niet voor bedoeld. Maar ook dat betekent niet dat ie geen grafische berekeningen kan doen.

De SPE's kunnen gebruikt worden om bepaalde grafische zaken op de PS3 te versnellen. Waarmee je dus de grafische kaart kan ontlasten en (in theorie) meer grafisch detail kan weergeven.

Maar daar is deze supercomputer helemaal niet voor bedoeld en dat zal ie dus ook nooit doen.

@Gast 84 nog wat
Inderdaad heeft de 360 op papier een betere GPU. 48 pipelines en een unified shader model op al die pipelines. De RSX heeft dat niet maar zoals gezegd kan de Cell ook een steentje bijdragen.

Het is zelfs zo dat Sony oorspronkelijk helemaal geen GPU gepland had voor de PS3. Ze wilden 2 Cell CPU's gebruiken. 1 als CPU en de andere als GPU. Maar later realiseerde Sony zich dat de Cell dit niet zou trekken en toen zijn ze snel naar nVidia gegaan en hebben daar een 7800GTX gekocht. Daardoor hebben ze een paar nadelen opgelopen:

1. De RSX was niet gedesigned en geoptimaliseerd als een console GPU maar het is een PC GPU.
2. De hele architectuur van de PS3 werd door deze last minute change gecompromitteerd.
3. De 7800GTX is langzamer dan de ATI Xbox GPU.

We zullen het allemaal wel of niet meemaken in de toekomst.

Gast (213.46.214.xxx) op 11-06-2008 om 21:59
Natuurlijk is de Cell wel geschikt voor grafische berekeningen. Iedere CPU is daar geschikt voor. Je moet alleen een goede software renderer ontwikkelen. Kan men de tijd van voor de GPU's soms niet meer herinneren? Veel mensen vonden die 3dkaarten eind jaren 90 zelfs volstrekt zinloos, net zoals wij nu tegen die Physix chips aankijken, men dacht toen, net zoals wij nu, dat CPU's deze taak net zo goed kunnen. Dat is zeker waar, alleen kost dat enorm veel rekenkracht en is het zinvoller om een gespecialiseerde chip te ontwikkelen. Nou, dat is dus gebleken in het geval van de 3dkaarten en later GPU's. Maar stel nou dat je CPU wel enorm veel rekenkracht heeft, dan is hij dus wel instaat om met voldoende snelheid een software renderer te draaien. Intel zal volgend jaar gaan meespelen op de GPUmarkt. Intel zal ATI en Nvidia gaan beconcurreren met haar Larrabee processor. Dit is een dermate snelle chip, dat het middels een soort van software renderer graphics op je scherm kan toveren, met aldus Intel, op een hogere snelheid dan Nvidia het met hun Geforce kaarten. Zelfs Raytracing komt met die chip binnen handbereik.

Gast (78.40.195.xxx) op 11-06-2008 om 23:14
@ Gast (213.46.214.xxx)

Inderdaad je hebt helemaal gelijk. Ik heb hoge verwachtigen van Larrabee na de presentatie van Intel.
De volgende generatie console's gaat richting foto realistich. Ik kan iig alvast niet wachten ;)

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
PlayStation 3
Type:
Hardware
Releasedatum:
23-03-2007
Ontwikkelaar:
Sony Interactive Entertainment
Uitgever:
Sony Interactive Entertainment
Media:








Meer media