Preview: Fable 2
Door Tom_V op 11-03-2008 om 12:01
|
Bron: Gamed
|
Peter Molyneux is een dromer. De man zweeft op een constante wolk van ongebreideld enthousiasme. Hij ademt creativiteit. Zijn hart pompt de drang om te vernieuwen door iedere vezel van zijn lichaam. Zijn brein spuwt nieuwe ideeën over al wie het horen wil. En toch is Molyneux diep ongelukkig. Hij weet hoe de toekomst van het gamen er moet uitzien, maar botst constant op de realiteit. Technische beperkingen zijn z'n grootste vijand. Ze zijn de anti-held, zijn bron van frustratie.
Fantastisch toch hoe mensen als Will Wright, David Cage en Peter Molyneux grenzen blijven verleggen. Zij nemen geen vrede met de huidige generatie games, zij willen niet binnen de lijntjes kleuren zij willen... vernieuwen.
Peter Molyneux is een man die graag schreeuwt, zonder zijn stem te verheffen. Hij schreeuwt zijn dromen uit en wil dat iedereen hem volgt. En net daar wil het schoentje wel eens knellen. Het verschil tussen Molyneux' utopia en de keiharde realiteit van het schijfje dat in de winkelrekken ligt is soms bijzonder groot. Voor Fable beloofde de creatieve Brit ons de sterren. Het is helaas bij de maan gebleven. Voor de één was dat voldoende, voor de ander was het een reden om Molyneux voor altijd hartsgrondig te haten. Gemengde reacties dus toen bekend werd dat er een opvolger voor Fable in de maak was.
Later als ik groot ben
De opvolger van de Xbox klassieker speelt zich ook nu weer af in de wondere wereld van Albion, met die nuance dat we een sprong van 500 jaar in de tijd maken. Die sprong (én de sprong naar een next-gen platform) zorgt ervoor dat Molyneux en zijn team met heel wat minder beperkingen krijgen af te rekenen. Het fabelachtige Albion wordt zo ongeveer tien keer groter dan het land in de eerste Fable. En in tegenstelling tot het grote pijnpunt van z'n voorganger, het gebrek aan vrijheid, schenkt Fable 2 ons volledige free-roaming in elf verschillende regio's binnen Albion.
Ook nu weer durft Molyneux ons een dynamische wereld te beloven. Oorspronkelijk zou je in Fable een zaadje kunnen planten en wanneer je na jaren op diezelfde plaats terugkeerde, dan zou dat zaadje een jong boompje zijn geworden. Een feature die uiteindelijk in het spel ontbrak en waarop Molyneux werd afgerekend. Omdat een ezel zich geen twee keer aan dezelfde steen stoot, nemen we die belofte deze keer maar wat graag voor waarheid. Hoe dynamisch Albion wel zal zijn, illustreerde de Brit aan de hand van een voorbeeldje: stel, je bezoekt op jonge leeftijd een tentenkamp en omdat je nu eenmaal een ettertje bent, besluit je het kamp te vernielen. Wanneer je daar jaren later terugkeert, resten hoogstens wat sporen die het bestaan van het kamp verraden. Had je het tentenkamp met rust gelaten, of beter nog, de lokale bevolking geholpen, dan bestaat de kans dat op die plek een dorp of stadje zou zijn ontstaan.

In deze grote, dynamische wereld word je als klein ukje of ukinnetje (ja, je kunt starten als man of vrouw) opnieuw gedropt. Te verwachten valt dat je ook nu weer aan de hand van kleine opdrachtjes kennis zal maken met het spel, de wereld en welke plaats jij daar zult innemen.
Omdat Fable 2 nu eenmaal de ambitie heeft om een wereld te simuleren, valt je sociale levensloop met die van de echte wereld te vergelijken. Wie het idiote plan heeft opgevat om te trouwen, kan iedere beschikbare kroeg afschuimen en daar een plaatselijke vrouwelijke of mannelijke schone proberen binnen te doen. Ongeacht - lees je mee conservatief Amerika? - het geslacht dat je koos voor je hoofdpersonage.
Wie ervoor kiest om met Mijnheer of Mevrouw Hoofdpersonage de koffer in te duiken zonder gebruik te maken van een gekookte varkensblaas kan al snel nog een mondje te vullen hebben. Wie een mannelijk character koos heeft na enkele seconden zwart scherm en gillende geluidjes zijn taak erop zitten (een simulatie dus *knipoog*), wie ervoor koos om met een vrouwelijk hoofdpersonage aan de slag te gaan, mag een groeiend buikje verwachten. Een acht maanden zwangere heldin zal het gewicht van het ongeboren kind met zich meedragen en zal hiervan een zekere hinder ondervinden tijdens het vakkundig elimineren van allerhande vijanden.
Maar een gezin brengt (naast het afrekenen met je schoonouders verderop in het dorp) heel wat verantwoordelijkheden met zich mee. Zo sta je in voor de opvoeding van je kind en ben jij de grote kostwinner. Je nakomeling ziet jou als z'n grote voorbeeld. Evolueer jij tot een bloeddorstige tiran, dan zal je kind een pestend ettertje worden. Probeer je echter de mensheid te dienen, dan zal je kleine spruit dat voorbeeld proberen te volgen.
Jouw character moet er ook voor zorgen dat de mondjes ten huize Hoofdpersonage gevuld worden. Vergeet dus niet om te zorgen dat er geld of voedsel binnenkomt, anders krijg je bij je thuiskomst af te rekenen met een knorrige wederhelft en knorrende magen.
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
|
|
12:21 Obsidian werkt aan Bond-achtige RPG
11:57 Japanse launch WiiWare details
|
Reacties (33) |
|
Pagina:
1
|
2
|
|
headed
op 11-03-2008 om 12:05
[Niv: 12 / Exp: 612]
|
ik weet het niet...
|
|
Gast (87.211.133.xxx)
op 11-03-2008 om 12:09
|
dit klinkt veeeel te mooi om waar te zijn, ik geloof er geen hol van
|
|
MaartenL
(Redacteur)
op 11-03-2008 om 12:22
[Niv: 472 / Exp: 23598]
|
Gatver zeg... Nu zit dus elke speler vast met zo'n tering hond... Niet eens een keuze van die hond niet mee te nemen of een ander dier te kiezen. Wat een vrijheid!
En daar begint hij weer over de fantastische dynamische wereld die Fable zogezegd ook had. Het lijkt weer veel beloven en uiteindelijk is alles zo lineair en statisch als de pest.
Als het zo verder moet met 'een game die je je keuzes en what-not zelf laat maken!' dan staat het er nu al tering zielig voor. Ik voel nu al aan dat ze yet again een fantastisch concept en idee gaan verkrachten tot een simpele bedoening.
|
|
Gast (62.163.24.xxx)
op 11-03-2008 om 12:24
|
dan niet ,deze game word gewoon een topgame en tilt het hele rpg/ actie adventure genre naar een nieuw hoog niveau. _O_
Believe!!! _O_
|
|
Gast (62.163.24.xxx)
op 11-03-2008 om 12:26
|
wat zou je dan willen sasuke ,gamers hebbe nal bewezen niet met ultieme vrijheid te kunen omgaan. Check assasins creed maar.
En check call of duty of uncharted. De gamer van tegenwoordig wil bij het handje mee worden genomen door een game heen, niet met vrijheid. Stel gta had bijv geen verhaallijn maar slecht die sandbox gameplay ,dan zou iedereen die shit afkraken. Ne liniaire games zijn in
|
|
Gast (81.204.230.xxx)
op 11-03-2008 om 12:47
|
fable 1 was gaaf, maar zeker niet vrij... Als ze hetzelfde concept weer neerzetten en niet gaan liggen eikelen over, oooh je bent zo vrij en daar dan niets van waarmaken krijg je geen verwachtingen maar wel een super game...
ik haal m iig, ziet er gaaf uit
|
|
Sirfalas
op 11-03-2008 om 12:47
[Niv: 3 / Exp: 168]
|
Ik vin het hond idee echt geweldig!
Ben benieuwd hij mag zich nu wel eens goed bewijzen onze Peter
|
|
ace_quorthon
op 11-03-2008 om 13:15
[Niv: 76 / Exp: 3786]
|
Ik heb vertrouwen in de mensheid  ik geloof de verhalen wel!
|
|
Kurosaki01
op 11-03-2008 om 13:20
[Niv: 154 / Exp: 7711]
|
De hond lijkt me juist heel tof.
|
|
Gast (86.88.79.xxx)
op 11-03-2008 om 13:23
|
Het zou misschien beter zijn als je de keuze had iut een aantal dieren. Als je een piraat achtige character wilt maken zou een papagaai die je achtervolgt wel erg tof zijn.
Plus je bent niet verplicht broodkruimels te volgen toch, dus is er wel een zekere mate van vrijheid. Ik hoop dat het net als oblivion aan jou is wanneer je de storymode quests volgt.
|
|
Gast (84.84.205.xxx)
op 11-03-2008 om 13:33
|
fable 2 wordt ongetwijfeld een super spel zelfs als het minder wordt dan peter molyneux ons laat denken.
|
|
Hellsing
op 11-03-2008 om 13:39
[Niv: 18 / Exp: 898]
|
|
|
MaartenL
(Redacteur)
op 11-03-2008 om 13:47
[Niv: 472 / Exp: 23598]
|
Lol, ultieme vrijheid en je haalt Assassin's Creed aan? Daar had je wel totale bewegingsvrijheid (op het einde) maar qua interactie met de wereld (en dan bedoel ik niet tegen een muur wandelen) was afwezig.
Ik vind de beslissing van of je een huisdier neemt of niet wel een minimum aan vrijheid. Zo'n keuze zou je toch aan de speler over moeten laten als je pronkt over vrijheid, maar niet te complex (zo complex is die keuze toch niet)...
|
|
Vaizard
op 11-03-2008 om 14:42
[Niv: 62 / Exp: 3114]
|
Sasuke, je maakt echt 'n groot probleem van iets wat helemaal niet zo erg is...
imo is die hond 'n leuke toevoeging. Kan zeker niet wachten op dit spel (zal wel moeten though ^^)
|
|
Smaps
op 11-03-2008 om 15:10
[Niv: 19 / Exp: 939]
|
@ Sasuke
Je kan je hond in elkaar slaan en weglopen, vroeg of laat vind ie je weer maar dan mep je hem weer kapot en ren je weer weg. Je hebt wel een keuze of je hem bij je laat zijn.
Dat ga ik in ieder geval niet doen, die hond is een handige meat shield.
Gewijzigd door Smaps op 11-03-2008 om 15:18
|
|
link0007
op 11-03-2008 om 15:16
[Niv: 65 / Exp: 3259]
|
Het is al een tijd bekend dat death scar system (op de grond liggen en geslagen worden en er littekens aan over houden)geschrapt is!
|
|
Gast (85.149.148.xxx)
op 11-03-2008 om 15:59
|
ik vind dat je de hond en guns uit moet KUNNEN zetten, zodat je zelf een keuze kan maken wat je tof vind, ik vind guns namelijk totaal niet passen in Fable :(
|
|
JasperCLA
op 11-03-2008 om 16:32
[Niv: 94 / Exp: 4675]
|
|
|
im2
op 11-03-2008 om 16:59
[Niv: 574 / Exp: 28719]
|
Mooie preview. Het klinkt allemaal best goed, ALS ze het ook kunnen waarmaken...
|
|
Gast (84.197.110.xxx)
op 11-03-2008 om 17:08
|
Check mijn post over hem gisteren. Die man is niet te vertrouwen, gelukkig dat niet iedereen zo hoog van de toren blaast.
|
|
Dennizzen74
op 11-03-2008 om 17:45
[Niv: 42 / Exp: 2076]
|
nou wat er van waar is, ik weet het niet meer. Maar voor kan fable2 alleen maar beter worden dan fable1
|
|
Gast (84.87.17.xxx)
op 11-03-2008 om 18:12
|
@ Sasuke
Kijk naar Oblivion als je het over ultieme vrijheid hebt, klinkt leuk op papier, maar er werd door gigantisch veel gamers gezeurd dat ze niet wisten wat ze aanmoesten met de vrijheid.
Naar mijn idee werkt dit concept beter.
Maar goed aan de andere kant het is Molyneux dus eerst maar kijken of deze man al een beetje bij bezinning is gekomen.
|
|
SeNtReX
op 11-03-2008 om 19:00
[Niv: 2 / Exp: 75]
|
Ik heb er wel vertrouwen in, we wachten af..
|
|
Gast (78.20.63.xxx)
op 11-03-2008 om 19:00
|
komt deze ook op pc uit?
|
|
Gast (84.104.120.xxx)
op 11-03-2008 om 19:17
|
Ik heb er nog wel vertrouwen in...
|
|
Pagina:
1
|
2
|
|
|
|