Preview: Fable 2
Door Tom_V op 11-03-2008 om 12:01
|
Bron: Gamed
|
Peter Molyneux is een dromer. De man zweeft op een constante wolk van ongebreideld enthousiasme. Hij ademt creativiteit. Zijn hart pompt de drang om te vernieuwen door iedere vezel van zijn lichaam. Zijn brein spuwt nieuwe ideeën over al wie het horen wil. En toch is Molyneux diep ongelukkig. Hij weet hoe de toekomst van het gamen er moet uitzien, maar botst constant op de realiteit. Technische beperkingen zijn z'n grootste vijand. Ze zijn de anti-held, zijn bron van frustratie.
Samen uit, samen thuis
Wellicht de grootste verrassing rond Fable 2, was de introductie van een co-op multiplayer systeem. Tijdens zijn presentatie op de GDC van 2008 verkocht Molyneux deze feature als een unicum. En met reden. Ze zijn zeer dun gezaaid, de RPG's met co-op multiplayer. Niemand waagt zich aan een co-op spelmodus in dat genre en met de mogelijkheden van de huidige generatie consoles is dat op zijn minst verwonderlijk te noemen.
De co-operative modus van Fable 2 draait rond het drop-in/drop-out principe. Iets wat we eerder al zagen in bijvoorbeeld Gears of War en in beperkte mate ook Halo 3. Op eender welk punt kan een speler een andere speler in zijn spel, zijn savegame, zijn verhaal laten meespelen. De host doet dit onder z'n eigen voorwaarden. Zo kan die bijvoorbeeld aangeven dat alle opbrengsten en ervaringspunten netjes over beide spelers verdeeld worden, maar kan hij ook alle winst voor zich houden. Het staat buiten kijf dat dit een zeer interessante toevoeging is aan het spel. Heb je even iets te veel moeite met een roversbende, laat dan een maatje met je meespelen.

Let wel op. Alle handelingen die je medespeler doet hebben ook invloed op jouw speelwereld. Op de GDC schoot Molyneux' co-op buddy de echtgenoot van Molyneux's hoofdpersonage dood. Wanneer de co-op buddy het spel verlaat dan blijft de echtgenoot dood. Voor eeuwig en altijd.
Voorlopig kondigt men deze feature enkel als een lokale multiplayer aan (twee spelers op één console dus), maar het zou ons verbazen mocht deze niet via Xbox Live beschikbaar zijn. Toen een journalist Molyneux hiernaar vroeg antwoordde hij "that would be fantastic, what a shame I can't tell you the whole story about co-op."
Money, money, money
Ieder huis, ieder lapje grond, ieder kasteel. Alles heeft zijn prijs in Fable 2. Alles is er te koop voor wie maar genoeg stuivers in z'n zakken heeft zitten. Wie ieder beschikbaar huis in een dorp koopt krijgt de titel van 'mayor,' wie in extreme gevallen ieder gebouw in Albion in z'n bezit heeft mag zich de 'emperor' noemen.
Net als in Fable kunnen we ook nu weer onze huizen gaan inrichten. Vraag is of dit systeem deze keer iets meer diepgang zal kennen dan bij z'n voorganger. Geld uitgeven om het uit te geven is zo... Paris Hilton. Vast staat dat bepaalde kastelen en gebouwen die je koopt meteen ook toegang geven tot nieuwe quests en opdrachten.
Om in Fable 2 niet als een straatarm kindje te moeten beginnen zal Lionhead enkele mini-games in het leven roepen. Eén daarvan is Keystone, een game die enkele weken voor de release van Fable 2 op de Xbox Live Arcade zal verschijnen. Keystone is een gokspel, waarmee je als speler een aardig zakcentje kunt verdienen. Het geld van die XBLA-game kun je dan bij de release naar Fable 2 transfereren. Albion zal alvast één hele rijke kleuter tellen.
Vermoedelijk moeten we ook voor Keystone Microsoft Points neerleggen, al wil de geruchtenmolen dat het spel ook gratis bij de Fable 2 retailversie geleverd zal worden. Wie bij de release een financiële voorsprong wil zal daar dus centjes voor moeten neerleggen. Mensen die iets geduldiger zijn, wachten gewoon netjes de game af.

Even een boompje opzetten
Een exacte releasedatum is nog niet vrijgegeven. Molyneux kent de datum wél, maar houdt het bij 'wanneer de bladeren aan de bomen bruin worden, maar er nog net niet afvallen.' Eind oktober, begin november lijkt dus meer dan waarschijnlijk. Fable 2 is alvast veelbelovend en Molyneux lijkt waar mogelijk - in tegenstelling tot bij het ontwikkelingsproces van Fable - zijn beweringen en beloftes met visuele voorbeelden te kunnen staven. En dat is ook nodig. De man heeft bij een bepaald deel van het publiek heel wat krediet verloren.
Als Peter Molyneux en zijn Lionhead Studios in hun opzet slagen, dan heeft Fable 2 alles in huis om een topper te worden.
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
|
|
12:21 Obsidian werkt aan Bond-achtige RPG
11:57 Japanse launch WiiWare details
|
Reacties (33) |
|
Pagina:
1
|
2
|
|
headed
op 11-03-2008 om 12:05
[Niv: 12 / Exp: 612]
|
ik weet het niet...
|
|
Gast (87.211.133.xxx)
op 11-03-2008 om 12:09
|
dit klinkt veeeel te mooi om waar te zijn, ik geloof er geen hol van
|
|
MaartenL
(Redacteur)
op 11-03-2008 om 12:22
[Niv: 472 / Exp: 23598]
|
Gatver zeg... Nu zit dus elke speler vast met zo'n tering hond... Niet eens een keuze van die hond niet mee te nemen of een ander dier te kiezen. Wat een vrijheid!
En daar begint hij weer over de fantastische dynamische wereld die Fable zogezegd ook had. Het lijkt weer veel beloven en uiteindelijk is alles zo lineair en statisch als de pest.
Als het zo verder moet met 'een game die je je keuzes en what-not zelf laat maken!' dan staat het er nu al tering zielig voor. Ik voel nu al aan dat ze yet again een fantastisch concept en idee gaan verkrachten tot een simpele bedoening.
|
|
Gast (62.163.24.xxx)
op 11-03-2008 om 12:24
|
dan niet ,deze game word gewoon een topgame en tilt het hele rpg/ actie adventure genre naar een nieuw hoog niveau. _O_
Believe!!! _O_
|
|
Gast (62.163.24.xxx)
op 11-03-2008 om 12:26
|
wat zou je dan willen sasuke ,gamers hebbe nal bewezen niet met ultieme vrijheid te kunen omgaan. Check assasins creed maar.
En check call of duty of uncharted. De gamer van tegenwoordig wil bij het handje mee worden genomen door een game heen, niet met vrijheid. Stel gta had bijv geen verhaallijn maar slecht die sandbox gameplay ,dan zou iedereen die shit afkraken. Ne liniaire games zijn in
|
|
Gast (81.204.230.xxx)
op 11-03-2008 om 12:47
|
fable 1 was gaaf, maar zeker niet vrij... Als ze hetzelfde concept weer neerzetten en niet gaan liggen eikelen over, oooh je bent zo vrij en daar dan niets van waarmaken krijg je geen verwachtingen maar wel een super game...
ik haal m iig, ziet er gaaf uit
|
|
Sirfalas
op 11-03-2008 om 12:47
[Niv: 3 / Exp: 168]
|
Ik vin het hond idee echt geweldig!
Ben benieuwd hij mag zich nu wel eens goed bewijzen onze Peter
|
|
ace_quorthon
op 11-03-2008 om 13:15
[Niv: 76 / Exp: 3786]
|
Ik heb vertrouwen in de mensheid  ik geloof de verhalen wel!
|
|
Kurosaki01
op 11-03-2008 om 13:20
[Niv: 154 / Exp: 7711]
|
De hond lijkt me juist heel tof.
|
|
Gast (86.88.79.xxx)
op 11-03-2008 om 13:23
|
Het zou misschien beter zijn als je de keuze had iut een aantal dieren. Als je een piraat achtige character wilt maken zou een papagaai die je achtervolgt wel erg tof zijn.
Plus je bent niet verplicht broodkruimels te volgen toch, dus is er wel een zekere mate van vrijheid. Ik hoop dat het net als oblivion aan jou is wanneer je de storymode quests volgt.
|
|
Gast (84.84.205.xxx)
op 11-03-2008 om 13:33
|
fable 2 wordt ongetwijfeld een super spel zelfs als het minder wordt dan peter molyneux ons laat denken.
|
|
Hellsing
op 11-03-2008 om 13:39
[Niv: 18 / Exp: 898]
|
|
|
MaartenL
(Redacteur)
op 11-03-2008 om 13:47
[Niv: 472 / Exp: 23598]
|
Lol, ultieme vrijheid en je haalt Assassin's Creed aan? Daar had je wel totale bewegingsvrijheid (op het einde) maar qua interactie met de wereld (en dan bedoel ik niet tegen een muur wandelen) was afwezig.
Ik vind de beslissing van of je een huisdier neemt of niet wel een minimum aan vrijheid. Zo'n keuze zou je toch aan de speler over moeten laten als je pronkt over vrijheid, maar niet te complex (zo complex is die keuze toch niet)...
|
|
Vaizard
op 11-03-2008 om 14:42
[Niv: 62 / Exp: 3114]
|
Sasuke, je maakt echt 'n groot probleem van iets wat helemaal niet zo erg is...
imo is die hond 'n leuke toevoeging. Kan zeker niet wachten op dit spel (zal wel moeten though ^^)
|
|
Smaps
op 11-03-2008 om 15:10
[Niv: 19 / Exp: 939]
|
@ Sasuke
Je kan je hond in elkaar slaan en weglopen, vroeg of laat vind ie je weer maar dan mep je hem weer kapot en ren je weer weg. Je hebt wel een keuze of je hem bij je laat zijn.
Dat ga ik in ieder geval niet doen, die hond is een handige meat shield.
Gewijzigd door Smaps op 11-03-2008 om 15:18
|
|
link0007
op 11-03-2008 om 15:16
[Niv: 65 / Exp: 3259]
|
Het is al een tijd bekend dat death scar system (op de grond liggen en geslagen worden en er littekens aan over houden)geschrapt is!
|
|
Gast (85.149.148.xxx)
op 11-03-2008 om 15:59
|
ik vind dat je de hond en guns uit moet KUNNEN zetten, zodat je zelf een keuze kan maken wat je tof vind, ik vind guns namelijk totaal niet passen in Fable :(
|
|
JasperCLA
op 11-03-2008 om 16:32
[Niv: 94 / Exp: 4675]
|
|
|
im2
op 11-03-2008 om 16:59
[Niv: 574 / Exp: 28719]
|
Mooie preview. Het klinkt allemaal best goed, ALS ze het ook kunnen waarmaken...
|
|
Gast (84.197.110.xxx)
op 11-03-2008 om 17:08
|
Check mijn post over hem gisteren. Die man is niet te vertrouwen, gelukkig dat niet iedereen zo hoog van de toren blaast.
|
|
Dennizzen74
op 11-03-2008 om 17:45
[Niv: 42 / Exp: 2076]
|
nou wat er van waar is, ik weet het niet meer. Maar voor kan fable2 alleen maar beter worden dan fable1
|
|
Gast (84.87.17.xxx)
op 11-03-2008 om 18:12
|
@ Sasuke
Kijk naar Oblivion als je het over ultieme vrijheid hebt, klinkt leuk op papier, maar er werd door gigantisch veel gamers gezeurd dat ze niet wisten wat ze aanmoesten met de vrijheid.
Naar mijn idee werkt dit concept beter.
Maar goed aan de andere kant het is Molyneux dus eerst maar kijken of deze man al een beetje bij bezinning is gekomen.
|
|
SeNtReX
op 11-03-2008 om 19:00
[Niv: 2 / Exp: 75]
|
Ik heb er wel vertrouwen in, we wachten af..
|
|
Gast (78.20.63.xxx)
op 11-03-2008 om 19:00
|
komt deze ook op pc uit?
|
|
Gast (84.104.120.xxx)
op 11-03-2008 om 19:17
|
Ik heb er nog wel vertrouwen in...
|
|
Pagina:
1
|
2
|
|
|
|