Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
03 Mei 2025 
(0) 
02 Mei 2025 
(8) 
01 Mei 2025 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(8) 
30 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(1) 
29 April 2025 
(1) 
(0) 
(4) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
28 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 April 2025 
(0) 
(3) 
22 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2025 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
15 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 April 2025 
(0) 
(0) 
(7) 
13 April 2025 
(1) 
(4) 
12 April 2025 
(4) 
(2) 
11 April 2025 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2025 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
09 April 2025 
(0) 
(3) 
(8) 
(0) 
(0) 
08 April 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(10) 
(1) 
(0) 
07 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
06 April 2025 
(0) 
(0) 
(4) 
04 April 2025 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
03 April 2025 
(8) 
(0) 
(0) 
02 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Top 10 - Slechtste Uwe Boll Films
Het Ontstaan van een Game
Serious Sam Collection
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Preview:

Fable 2


Door Tom_V op 11-03-2008 om 12:01
Bron: Gamed

Peter Molyneux is een dromer. De man zweeft op een constante wolk van ongebreideld enthousiasme. Hij ademt creativiteit. Zijn hart pompt de drang om te vernieuwen door iedere vezel van zijn lichaam. Zijn brein spuwt nieuwe ideeën over al wie het horen wil. En toch is Molyneux diep ongelukkig. Hij weet hoe de toekomst van het gamen er moet uitzien, maar botst constant op de realiteit. Technische beperkingen zijn z'n grootste vijand. Ze zijn de anti-held, zijn bron van frustratie.

Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker
Eén van de grote vernieuwingen in Fable 2 is het nagenoeg uitblijven van een HUD. Geen mini-map, geen health-meter, geen storende elementen op het scherm. Dit legt de nadruk volledig op de spelwereld. Ongetwijfeld is dit bevorderlijk voor de inleving in de game, maar hoe weet je dan wat te doen en waarheen je moet? Molyneux en z'n team bedachten hiervoor een tweedelige oplossing.

Een eerste element is de zogenaamde broodkruimelnavigatie. Gepikt uit de sprookjes van de gebroeders Grimm, geeft deze methode de richting aan naar belangrijke elementen uit het hoofdverhaal. Deze vorm van navigatie ziet er in Fable 2 uit als een gekleurd streepje 'fairydust'. Het geheel zal zich aanpassen aan de evolutie van jouw hoofdpersonage. Ontketen je jouw innerlijke massamoordenaar, dan zullen de broodkruimels je leiden naar quests die meer in de lijn van je duistere ambities liggen.

Het tweede en tevens ook meest vernieuwende element qua navigatie is een hond. Ergens in je kindertijd raap je een kleine puppy van straat en deze zal je gedurende je hele leven blijven volgen. Honden in Albion krijgen blijkbaar zeer gezonde voeding en kunnen dus een mensenleven mee.
De viervoeter heeft twee grote functies. Als eerste zal hij je personage waarschuwen wanneer er gevaar om de hoek loert en als tweede zal hij je tijdens het vechten helpen om de moeilijkste van je tegenstanders uit te schakelen. Ook de hond evolueert mee met je hoofdpersonage. Wanneer je de slechterik speelt, zal je hond er agressiever en gevaarlijker gaan uitzien.

Wie het niet zo op honden begrepen heeft, moeten we teleurstellen. Je raakt die blaffende vlooienbak nooit kwijt. Laat je hem ergens in een gracht gewond en halfdood achter, dan nog zal het brave dier je weten terug te vinden. Molyneux gaf hierover een voorbeeldje: Fifi is halfdood, jij bent tevreden dat je 'm kwijt bent en gaat dit heugelijke feit in de kroeg vieren. Tijdens het biertjes kappen zul je aan de voordeur van de kroeg horen krabben. Daar is Fifi terug! Hondstrouw heet dat.



Indiana Jones and the Raiders of the Lost Ark
In 2006 op de GC in Leipzig merkte Molyneux op dat het vechten in games nooit de vergelijking met filmische combat als die van Kill Bill kan doorstaan. Je haalt als gamer nooit het onderste uit de kan en krijgt nooit het gevoel dat je vecht zoals je dit eigenlijk zou willen. Met Fable 2 probeert Molyneux de middenweg te vinden tussen die filmische ervaring en groot gebruiksgemak.

Per button kun je één vechtsysteem gebruiken. De X-button is voorbehouden aan je meleewapens (zwaarden, bijlen, etc...), met de Y-button gebruik je lange afstandswapens zoals geweren en de B-button zal dan weer alle magische wapens herbergen. Hoe je met je buttons omgaat zal in grote mate bepalen welke moves en technieken je tijdens een gevecht kunt hanteren. Ben je iemand die lang een knop ingedrukt houdt of iemand die wat hersenloos op de knoppen ramt? Of ben je eerder de persoon die haast rythmisch een zelfde knoppendruk-tempo blijft aanhouden? Voor elk van die categorieën zal het vechten er anders uitzien.

Fable 2 wil ook komaf maken met de traditionele 'scripted combat.' Het voorgeprogrammeerde aspect aan vijanden is een oud zeer in vele RPG's. Niet zo in Albion. Daar zullen vijanden zich aanpassen aan hoe de speler vecht. De scène uit Raiders of the Lost Ark waarin Indiana Jones een zwaardvechter doodleuk neerschiet, zou dus voorgoed tot het verleden moeten behoren.

Molyneux wil met het nieuwe combatsysteem ook de casual gamer naar Fable 2 halen. Je hoeft niet per se ingewikkelde combo's onder de knie te krijgen om spectaculaire gevechten te kunnen leveren. Het is voldoende om drie buttons en een stick te beheersen. Maar ook de hardcore gamer moet zich kunnen uitleven. Hiervoor gebruikt het team het experience systeem. Wie op een spectaculaire manier een vijand naar het hiernamaals stuurt, krijgt hiervoor meer experiencepunten dan iemand die haast per ongeluk een vijand neerlegt. Meer experiencepunten betekenen een imposanter hoofdpersonage. Hardcore gamers zouden het spel dus met een spectaculaire held kunnen afsluiten, terwijl casual gamers het met een watje moeten doen. Watjes.



Wie het in een gevecht hard te verduren heeft, mag min of meer gerust zijn: in Fable 2 ga je niet dood. Sterven bestaat niet voor jouw hoofdpersonage. Dood werd vervangen door vernedering. Wie een gevecht verliest blijft een dertigtal seconden roerloos op de grond liggen, terwijl vijanden op je inbeuken. De littekens hiervan draag je eeuwig met je mee en zullen ook invloed hebben op de manier waarop anderen met je omgaan. Wie de vernedering wenst te vermijden kan de aanvallers 'omkopen' met geld, experiencepunten of reputatiepunten. Een gevecht verliezen zal je zonder twijfel duur komen te staan.

Pagina: 1 | 2 | 3


12:21  Obsidian werkt aan Bond-achtige RPG
11:57  Japanse launch WiiWare details
 Reacties (33)
 Pagina: 1 | 2
headed op 11-03-2008 om 12:05 [Niv: 12 / Exp: 612]
ik weet het niet...

Gast (87.211.133.xxx) op 11-03-2008 om 12:09
dit klinkt veeeel te mooi om waar te zijn, ik geloof er geen hol van

MaartenL (Redacteur) op 11-03-2008 om 12:22 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Gatver zeg... Nu zit dus elke speler vast met zo'n tering hond... Niet eens een keuze van die hond niet mee te nemen of een ander dier te kiezen. Wat een vrijheid!

En daar begint hij weer over de fantastische dynamische wereld die Fable zogezegd ook had. Het lijkt weer veel beloven en uiteindelijk is alles zo lineair en statisch als de pest.

Als het zo verder moet met 'een game die je je keuzes en what-not zelf laat maken!' dan staat het er nu al tering zielig voor. Ik voel nu al aan dat ze yet again een fantastisch concept en idee gaan verkrachten tot een simpele bedoening.

Gast (62.163.24.xxx) op 11-03-2008 om 12:24
dan niet ,deze game word gewoon een topgame en tilt het hele rpg/ actie adventure genre naar een nieuw hoog niveau. _O_

Believe!!! _O_

Gast (62.163.24.xxx) op 11-03-2008 om 12:26
wat zou je dan willen sasuke ,gamers hebbe nal bewezen niet met ultieme vrijheid te kunen omgaan. Check assasins creed maar.

En check call of duty of uncharted. De gamer van tegenwoordig wil bij het handje mee worden genomen door een game heen, niet met vrijheid. Stel gta had bijv geen verhaallijn maar slecht die sandbox gameplay ,dan zou iedereen die shit afkraken. Ne liniaire games zijn in

Gast (81.204.230.xxx) op 11-03-2008 om 12:47
fable 1 was gaaf, maar zeker niet vrij... Als ze hetzelfde concept weer neerzetten en niet gaan liggen eikelen over, oooh je bent zo vrij en daar dan niets van waarmaken krijg je geen verwachtingen maar wel een super game...

ik haal m iig, ziet er gaaf uit

Sirfalas op 11-03-2008 om 12:47 [Niv: 3 / Exp: 168]
Ik vin het hond idee echt geweldig!
Ben benieuwd hij mag zich nu wel eens goed bewijzen onze Peter

ace_quorthon op 11-03-2008 om 13:15 [Niv: 76 / Exp: 3786]
Ik heb vertrouwen in de mensheid ik geloof de verhalen wel!

Kurosaki01 op 11-03-2008 om 13:20 [Niv: 154 / Exp: 7711]
De hond lijkt me juist heel tof.

Gast (86.88.79.xxx) op 11-03-2008 om 13:23
Het zou misschien beter zijn als je de keuze had iut een aantal dieren. Als je een piraat achtige character wilt maken zou een papagaai die je achtervolgt wel erg tof zijn.

Plus je bent niet verplicht broodkruimels te volgen toch, dus is er wel een zekere mate van vrijheid. Ik hoop dat het net als oblivion aan jou is wanneer je de storymode quests volgt.

Gast (84.84.205.xxx) op 11-03-2008 om 13:33
fable 2 wordt ongetwijfeld een super spel zelfs als het minder wordt dan peter molyneux ons laat denken.

Hellsing op 11-03-2008 om 13:39 [Niv: 18 / Exp: 898]

verhaal van Fable was chil dus zelfs als hij al die belooftes niet nakomt blijft fable voor me een topper

MaartenL (Redacteur) op 11-03-2008 om 13:47 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Lol, ultieme vrijheid en je haalt Assassin's Creed aan? Daar had je wel totale bewegingsvrijheid (op het einde) maar qua interactie met de wereld (en dan bedoel ik niet tegen een muur wandelen) was afwezig.

Ik vind de beslissing van of je een huisdier neemt of niet wel een minimum aan vrijheid. Zo'n keuze zou je toch aan de speler over moeten laten als je pronkt over vrijheid, maar niet te complex (zo complex is die keuze toch niet)...

Vaizard op 11-03-2008 om 14:42 [Niv: 62 / Exp: 3114]
Sasuke, je maakt echt 'n groot probleem van iets wat helemaal niet zo erg is...

imo is die hond 'n leuke toevoeging. Kan zeker niet wachten op dit spel (zal wel moeten though ^^)

Smaps op 11-03-2008 om 15:10 [Niv: 19 / Exp: 939]
@ Sasuke
Je kan je hond in elkaar slaan en weglopen, vroeg of laat vind ie je weer maar dan mep je hem weer kapot en ren je weer weg. Je hebt wel een keuze of je hem bij je laat zijn.
Dat ga ik in ieder geval niet doen, die hond is een handige meat shield.

Gewijzigd door Smaps op 11-03-2008 om 15:18

link0007 op 11-03-2008 om 15:16 [Niv: 65 / Exp: 3259]
Het is al een tijd bekend dat death scar system (op de grond liggen en geslagen worden en er littekens aan over houden)geschrapt is!

Gast (85.149.148.xxx) op 11-03-2008 om 15:59
ik vind dat je de hond en guns uit moet KUNNEN zetten, zodat je zelf een keuze kan maken wat je tof vind, ik vind guns namelijk totaal niet passen in Fable :(

JasperCLA op 11-03-2008 om 16:32 [Niv: 94 / Exp: 4675]
Ok als dit over Xbox live gaat ga ik hem direct pre-orderen

im2 op 11-03-2008 om 16:59 [Niv: 574 / Exp: 28719]
Mooie preview. Het klinkt allemaal best goed, ALS ze het ook kunnen waarmaken...

Gast (84.197.110.xxx) op 11-03-2008 om 17:08
Check mijn post over hem gisteren. Die man is niet te vertrouwen, gelukkig dat niet iedereen zo hoog van de toren blaast.

Dennizzen74 op 11-03-2008 om 17:45 [Niv: 42 / Exp: 2076]
nou wat er van waar is, ik weet het niet meer. Maar voor kan fable2 alleen maar beter worden dan fable1

Gast (84.87.17.xxx) op 11-03-2008 om 18:12
@ Sasuke
Kijk naar Oblivion als je het over ultieme vrijheid hebt, klinkt leuk op papier, maar er werd door gigantisch veel gamers gezeurd dat ze niet wisten wat ze aanmoesten met de vrijheid.
Naar mijn idee werkt dit concept beter.
Maar goed aan de andere kant het is Molyneux dus eerst maar kijken of deze man al een beetje bij bezinning is gekomen.

SeNtReX op 11-03-2008 om 19:00 [Niv: 2 / Exp: 75]
Ik heb er wel vertrouwen in, we wachten af..

Gast (78.20.63.xxx) op 11-03-2008 om 19:00
komt deze ook op pc uit?

Gast (84.104.120.xxx) op 11-03-2008 om 19:17
Ik heb er nog wel vertrouwen in...

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Fable II
Type:
Game
Releasedatum:
24-10-2008
Ontwikkelaar:
Lionhead Studios
Uitgever:
Microsoft
Media:








Meer media