Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
16 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
14 Juni 2025 
(0) 
13 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
10 Juni 2025 
(0) 
(0) 
09 Juni 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Nintendo Switch 2 - Welcome Tour
Gamed Gamekalender Juni 2025
The Precinct
Nintendo Switch 2 - De games
Column:

De problemen met de gamepers


Door Kingsora op 15-12-2007 om 09:34
Bron: Gamed

Almaci Hasan Ali of Fishie is een bekende naam binnen de game-industrie, deze Belgische freelancer is bekend over de hele wereld wegens zijn diepgaande interviews en zijn harde meningen. Nu laat hij zich uit over de gamepers zelf.

In de begindagen van de gamepers (vroege jaren '80) bestond de taak van de pers erin om mensen te informeren en hacks te publiceren die de lezer zelf kon schrijven voor commerci?le software. Magazines zoals CVG hadden in die tijd hele stukken met tekst die je diende over te typen op je computer om zo een nieuwe level of zelfs een hele game te hebben. Naarmate de game-industrie een zekere maturiteit begon te krijgen na de Wild West Days van de jaren zeventig en de vroege jaren tachtig groeide de pers mee.

Van underground magazines en fanzines evolueerde de gamepers zich tot professionele magazines die echter in essentie nog steeds het zelfde deden als vroeger.
De lezers informeren over games, de grootste verandering was in de professionele lay-outs van de magazines en het feit dat ze adverteerders aantrokken en winstgevende onderdelen werden van de uitgevers die erin ge?nvesteerd hadden. Uitgevers en commerci?le afdelingen moeiden zich niet met de manier waarop de redacties de magazines samen stelden aangezien ze geld binnen brachten. De vroege jaren '90 waren hierdoor een gouden tijd voor de magazines, ze waren meestal editoriaal volledig onafhankelijk en behandelden onderwerpen zoals consolemodding en importgames.

En dan kwam Gamefan.
Op het moment dat Gamefan op de markt kwam begonnen veel gamers zich in de kou gelaten te voelen door de grote mainstreammagazines omdat deze langzaam aan begonnen te bezwijken onder commerci?le belangen en onder druk van de hardwarebedrijven minder en minder aandacht besteedden aan niche games en imports. Voor deze gamers leek Gamefan op Mana from the heavens. Wat de meeste onder hen echter niet beseften was dat Gamefan een nieuw tijdperk bracht waarbij eerlijke berichtgeving compleet ondergeschikt werd aan commerci?le belangen.

Gamefan begon als Diehard Gamefan (DHGF), een magazine opgezet in Californie om import games te promoten die door hetzelfde bedrijf verkocht werden. DHGF adverteerde bij de grote magazines in de VS en naarmate deze hun import coverage terug schroefden vond Dave Halverson er niks beter op dan zijn eigen magazine op te starten om de games op) te hemelen die zijzelf verkochten. De lezers van het magazine beseften dit niet en kochten het magazine als rebellie tegen de grote bladen die zo vonden zij hun integriteit te grabbel gegooid hadden.

Naarmate Gamefan zelf groeide en in the spotlight van de hard en software bedrijven kwam begonnen ook zij zich meer en meer te schikken naar de wensen van de externe adverteerders en hun coverage meer te spitsen op de bedrijven die advertenties kochten. Dit culmineerde in een gigantisch gevecht met Working Designs waarbij Vic Ireland van WD zich benadeeld voelde en weigerde nog te adverteren in GF en waarbij GF en Dave Halverson een maxi mea culpa verklaarden na een jaar van verloren reclame inkomsten van WD en andere bedrijven. En zo ironisch genoeg versnelde Gamefan magazine de versmelting van commerci?le belangen en editori?le vrijheid van games magazines.

En DIT was nog maar het begin, van hieraf aan ging alles verder bergaf.
De zogeheten FLOODGATES werden geopend aangezien de PR afdelingen van bedrijven hadden gezien dat ze rechtstreeks de content van de magazines konden bepalen. Een nieuw tijdperk was aangebroken, een nieuw tijdperk ook aangezien het internet aan een grote opmars als nieuw medium bezig was. Magazines werden bestookt van twee kanten, enerzijds hun commerci?le belangen en anderzijds de vrijere en gratis media op het internet. Gewoon om te overleven veranderden sommige magazines in niets meer dan dunne advertentie blaadjes waarbij het verkopen van editoriale tekst hun enige modus operandi werd.

Naarmate de invloed van online media groeide begon echter ook daar de invloed van de uitgevers te groeien en dit gaf sommige magazines de mogelijkheid om terug een beetje onafhankelijkheid te winnen. Dit werd nog duidelijker na de internetcrash van het jaar 2000 toen vele websites en internet zaken zonder duidelijke bron van inkomsten over de kop gingen toen investeerders de geldkraan dicht draaiden. Plotseling kwam er een consolidatie van online media waarbij enkel de uitersten overbleven, de megasites en de kleine persoonlijke sites van gamefreaks met meer tijd dan verstand.

De donkerste tijden voor magazines waren over zo dacht men want de uitgevers interesseerden zich alleen in de grotere media, die kregen de persreleases, de games om te reviewen en de uitnodigingen om nieuwe dingen te checken op locatie. De magazines konden zich best vinden in de nieuwe realiteit waarbij grote websites rustig naast de magazines leefden en waar exclusieve coverage mooi verdeelt werd over de grote websites en de uitgeverijen van de tijdschriften. Af en toe waren er wel kleine onregelmatigheden waarbij kleinere media die niet onder controle stonden van de uitgeverijen of die niet gebonden waren door NDA`s bepaalde zaken aan het licht brachten of bepaalde zaken die exclusief voor een bepaalde outlet bedoelt waren te vroeg lekten maar dat was nu eenmaal de aard van het beestje.

Pagina: 1 | 2 | 3 | 4 | 5


10:37  Surfer Girl - 'Bloom Blox is Blocks'
00:32  Eerste SingStar liedjes te downloaden
 Reacties (15)
 Pagina: 1
Gast (78.20.29.xxx) op 15-12-2007 om 09:48
_O_ go Fishie _O_

Kingsora op 15-12-2007 om 10:15 [Niv: 70 / Exp: 3475]
Ik weet dat het een hele lap tekst is en dit sommige mensen wat afschrikt. Maar geloof mij wat Fishie hier geschreven heeft is verplicht leesvoer voor elke gamer.
Als je dit leest snap je ook in 1keer heel wat dongen dit artikel verklaart o.a de soms toch wel heel erg wisselvallige scores.

Gewijzigd door Kingsora op 15-12-2007 om 10:17

Gast (81.165.167.xxx) op 15-12-2007 om 12:44
Trouwens ik had eigenlijk nooit gedacht dat Square eigenlijk ook een beetje corrupt is. :)

im2 op 15-12-2007 om 14:03 [Niv: 574 / Exp: 28719]
Ja, het is erg gesteld maar zolang Gamed niet corrupt wordt, trek ik er mij weinig van aan

Gast (84.25.229.xxx) op 15-12-2007 om 14:09
Mooi artikel...
~_~ maar ik weet nu niet of ik de pers ooit nog kan vertrouwen..
btw hoe corrupt is penny arcade?

Gast (86.92.5.xxx) op 15-12-2007 om 15:14
interessant artikel

Gast (213.46.84.xxx) op 15-12-2007 om 15:24
Zeer interesant leesvoer.

Nu nog wachten totdat de pu en gamekings worden ontmaskerd, vanwege die Assassin s Creed review

LUPUS op 15-12-2007 om 16:07 [Niv: 81 / Exp: 4043]
Wow, wat een artikel! Zal er snel eens goed voor gaan zitten.

Gast (84.87.194.xxx) op 15-12-2007 om 17:25
Ik kan me nog herinneren dat boris van de pu (power unlimeted) altijd zei dat ze niet uitgenodigd ware voor de afterparty van sony elk jaar.Want de PU is vrij kritish.

Kingsora op 15-12-2007 om 17:40 [Niv: 70 / Exp: 3475]
PU gaf AC een 99, tis maar wat je kritisch vindt he. Er staat in het artikel trouwens uitgelegd wrr PU AC wss zo'n hoge score gaf

Gast (84.87.194.xxx) op 15-12-2007 om 19:37
@ Michaël geen spijkers op laag water zoeken ;).We weten allemaal hoe posetieve Jan Meyeroos is ingesteld.En trouwens super goed stuk vooral doorgaan.

En Almaci Hasan moet vooral zo doorzetten.

En EA moet helemaal niks zeggen elke jaar met hun updates (upgrade is een te groot word)ze willen zo veel geld altijd met hun domme 3 min demo's en met hun mobile games die 15 proefbeurten hebben.
En die collecters edtion die je moet downloaden voor een tienje wat een..........


Trouwens jullie zijn vergeten gametrailers te noemen bij hun reviews heb ik ook zo me vraagteken.

En Edge is nep want die kreeg zo'n Halo 360 en Halo 3 meteen een 10.Terwijl God of war en 7 (!?!?) kreeg.

Dat las ik nog dat in Australie die journalisten zelf hoeren kregen aangeboden voor een goed review ze gaan behoorlijk ver die mensen.

Gast (84.87.194.xxx) op 15-12-2007 om 19:38
bedoel Need 4 speed prostreet collecters edition. kan je alleen downloaden

Gast (82.169.58.xxx) op 15-12-2007 om 22:51
Goed artikel en een eye-opener! Toevallig las ik laatst een soortgelijk artikel op de site van het eerste gamesblad van Nederland, Hoog Spel, dat in 2000 ophield te bestaan. Op hun site (http://www.hoogspel.nl/) staat een soortgelijk verhaal waarin ze hun beklag doen over de druk van grote uitgevers die hun onafhankelijkheid indammen.

Het stuk is een aanrader voor iedereen die geboeid was door bovenstaand artikel!

Gast (88.197.147.xxx) op 16-12-2007 om 20:32
@im2duvi
volgens mij is gamed onrechtstreeks ook corrupt, aangezein zij hun nieuws baseren op het nieuws dat anderen brengen, op vlak van reviews weet ik het niet. Waarschijnlijk wel, het bovenstaand artikel in acht nemend

Kingsora op 16-12-2007 om 20:51 [Niv: 70 / Exp: 3475]
Euh ja wij baseren ons nieuws eigenlijk op wat makers van een game zeggen...

En van sites als Gamed mag je zeker zijn dat we niet corrupt zijn, wij zijn maar gwne mensen die van games houden. Wij verdienen hier echt geen geld mee

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Column
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden