Almaci Hasan Ali of Fishie is een bekende naam binnen de game-industrie, deze Belgische freelancer is bekend over de hele wereld wegens zijn diepgaande interviews en zijn harde meningen. Nu laat hij zich uit over de gamepers zelf.
En zelfs als je coverage niet negatief is kan je repercussies verwachten als je verslaggeving niet mooi past in wat er verwacht word. Zo liep ik rond in Barcelona op X06 en een vriend van me, de heer Jean-Francois Mammet die eigenaar is van de Franse topsite Gamersyde was onverwacht afwezig, achteraf wist hij me te vertellen dat Microsoft gewoon zijn uitnodiging ingetrokken had en hem weerde van het evenement omdat hij een webcast opgezet had van Microsoft`s TGS2006 pers conferentie een week eerder en dat was niet naar Microsoft`s zin.
Voor Gamersyde was dit een kleine ramp aangezien ze toen nog door het leven gingen als Xboxyde en exclusief MS coverage verzorgden, de berichten van MS waren duidelijk loop binnen de lijntjes OF....de bezoekers van de site hadden daar natuurlijk geen boodschap aan en wisten ook niet wat er aan de hand was. Voor hen was het heel simpel, Xboxyde had geen plaatselijke X06 coverage dus was Xboxyde in fout.
Die lezers trouwens (ja ook U die dit momenteel leest) bent even schuldig aan deze be?nvloedingen als de media en de uitgevers. De fanboys aan alle kanten willen gewoonweg geen eerlijke berichtgeving, ze willen horen dat datgene dat ze gekocht hebben of gaan kopen afgaande op prerelease hype onge?venaard gaat zijn en van een nooit geziene kwaliteit.
Wanneer ze er dan op gewezen worden dat ze iets te hard aan het kwijlen zijn op iets dat misschien wel goed is, maar toch zware fouten bevat mag de pers het horen en is het allemaal onze schuld geweest.
Zo kreeg een andere vriend van mij de heer Christian Nutt doodsbedreiging nadat hij als eerste Fable mocht reviewen voor GMR magazine en het een 8 gaf en werd ikzelf bedreigd na E3 2005 toen ik melde dat wat we te zien gekregen hadden CG was en na een trip naar Japan later dat jaar toen ik simpelweg melde dat een lente 2006 lancering voor de PS3 simpelweg onmogelijk was. Wat we schreven was niet naar de zin van de consumenten dus mochten we het ontgelden ondanks het feit dat we gewoon ons werk deden op een manier dat dit altijd zou moeten gedaan worden door iedereen in de games pers.
Wat we krijgen is echter iets heel anders, artikels geschreven om zowel de commerci?le belangen als de verwachtingen en eisen van het publiek te plezieren. Koude eenheidspap waar de enige games die echt hard aangepakt worden degene zijn waar men geen PR of lezers backlash voor hoeft te vrezen.
Is het dan niet mogelijk om een magazine of website te beginnen die commercieel leefbaar is en toch eerlijk is, eentje die zulke zaken niet pikt hoor ik sommigen onder u denken. Wel het korte antwoord is NEE, een iets langer antwoord is nee want velen hebben het geprobeerd en van die magazines is enkel Continue in Japan over. Continue in Japan overleeft ook enkel door GEEN nieuwe Japanse releases te reviewen en zich te richten puur op de import markt (dankzij hen en hun jarenlang ophemelen van GTA3 werd dat spel het meest ge?mporteerde spel in Japan ooit en besliste Capcom het officieel te licentieren en in Japan te releasen) en ondertussen toch advertenties te aanvaarden voor nieuwe releases (waar ze dus inderdaad niks over schrijven). En in tegenstelling tot andere Japanse games tijdschriften zijn ze ook MAAR een maandblad daar waar andere magazines wekelijks of tweewekelijks verschijnen.
Een magazine of website beginnen waar men schrijft over nieuwe releases en previews levert over aangekondigde games is simpelweg onmogelijk aangezien je geen toegang krijgt tot de ontwikkelaars als je niet meedraait in de PR molen en mocht daar het probleem niet liggen dan wringt het schoentje bij U de consument. U wil gewoon niet lezen dat uw smaak suckt, dat je geen kaas gegeten hebt van games of dat een bepaald spel zijn mosterd bij een ander beter spel gehaald heeft die voor geen meter verkocht maar ondertussen voelt u zich wel superieur aan mijnheer en mevrouw casual gamer die zich van het hardcore gebeuren niks aantrekt en gewoon spelletjes speelt om wat dooie tijd te verdoen. Nee, u wenst gesterkt te worden in wat u reeds geloofd en alles wat daar niet aan voldoet MOET wel verkeerd zijn.
|