De Metal Gear reeks bestaat inmiddels alweer 20 jaar, een mooi moment voor Famitsu om eens met Hideo Kojima om de tafel te gaan zitten en praten over de geliefde serie.
Terugkijkend op de serie geeft Kojima aan dat het bedrijf een game wilde maken voor de MSX2 met een oorlogsthema. Het was ook op dat moment dat Commando van Capcom veel populariteit kende in de arcades. Opvallend is echter dat Kojima helemaal geen game wilde maken met een oorlogsthema, en dus kwam hij met een concept als in de film The Great Escape, waarin spelers uit een gevangenis moeten ontsnappen met de wapens die ze tegen komen. Toen hij eenmaal het concept voor de game geschreven had vertelde een collega dat hij een game als deze nog nooit gezien had. Na overleg met zijn baas (tevens de man achter Gradius) kreeg hij het groene licht voor de ontwikkeling.
Inmiddels zijn we zo'n 20 jaar verder en ter ere hiervan is er op 24 juli een Metal Gear 20th Anniversary Party in Japan. Tijdens dit feestje staat Metal Gear Solid 4 centraal, het spel zal namelijk een demonstratie krijgen, draaiend op de actuele PlayStation 3 hardware.
|