Na drie delen Call of Duty is het tijd voor een verandering in de serie, en dus gooit Call of Duty 4 het over een andere boeg. Een boeg die zowel op de PlayStation 3, Xbox 360 en PC te aanschouwen is.
In de laatste uitgave van het PlayStation 3 magazine PSW krijgt de titel uitgebreid aandacht in zes pagina's, we hebben alle informatie even voor jullie op een rijtje gezet, maar let wel: er staan enkele spoilers in de tekst.
- Het spel begeeft zich op dit moment zes tot zeven weken van de alpha fase.
- Call of Duty 4 kijkt veel meer naar het heden en plaatst twee partijen tegenover elkaar. Aan de ene kant hebben we Zakhaev, een Russische ultra-nationalist die de Sovjet Unie terug wil brengen en voert aan op een civiele oorlog in zijn eigen land door samen te werken met de Russische maffia en andere organisaties. Om de aandacht te trekken van Amerika financiert hij een staatsgreep in het Midden Oosten met hulp van Al-Asad.
In de andere rol, die van de Amerikanen, neem je het op tegen diverse vijanden. Ieder van deze vijanden heeft een volgeling (vier in totaal) die je uit zult moeten schakelen.
- Als je het spel begint speel je eerst een trainingsmissie om te leren hoe alles werkt binnen het spel. Eenmaal deze training afgewerkt dan begin je aan de eerste missie, te weten in een helikopter terwijl je boven een tanker hangt midden in de nacht. Regen en wind maken het niet makkelijk, en terwijl je het masker over het hoofd trekt spring je op een dek met een MP5 geweer in je hand. Het schip golft heen en weer, golven slaan tegen het schip aan en een vliegtuig boven je schakelt vijanden uit die op een hoger gelegen dek staan. Eenmaal verder zul je met stealth elementen verder moet komen, bijvoorbeeld door vijanden met een mes uit te schakelen.
- Het spel is al 18 maanden in ontwikkeling en is de game die Infinity Ward al een geruime tijd heeft willen maken. In het vierde deel hebben ze elementen kunnen verwerken die niet passen binnen de setting van een Tweede Wereldoorlog.
- Net als in andere Call of Duty games volgen we meerdere verhaallijnen die zich strekken over dertig dagen. Het spel kent volgens de makers niet voor niets vergelijkingen met de serie "24", er zijn namelijk schrijvers van TV afleveringen aangenomen die meehelpen aan het project. Grootse onthullingen zijn hier nog niet van, Activision bewaard deze voor een later tijdstip.
- De missies zullen veel variatie kennen, zo zitten we niet alleen op diverse locaties, maar spelen we ook in diverse voertuigen en krijgen we diverse opdrachten.
- Het spel kent grootse maps en ook enorm veel detail. Een voorbeeld is een auto die ontploft: eerst exploderen de banden, het glas springt uit de wagen, de motor ontploft en uiteindelijk schiet de auto de lucht in met een enorme vuurbal. Een ander indrukwekkend moment is een missie in de nacht waarbij er een vliegtuig naar beneden geschoten wordt.
- Ontwikkelaar Grant Collier geeft aan dat de beter worden technologie meer ruimte geeft voor games als deze. Of dit ook de richting is die games als Call of Duty naartoe zullen blijven gaan wacht hij nog even af, graag zou hij Call of Duty 4 vergelijken met andere games die rond dezelfde tijd verschijnen.
- Call of Duty 4 kent zeventig verschillende wapens die door het team onderzocht zijn en waarvan ze een zo natuurgetrouwe replica hebben gemaakt. Later in het spel mag je bijvoorbeeld schieten met een .50 kaliber sniper rifle of een M-249 Saw machinegun, een geweer dat dwars door muren kan schieten. Gelukkig blijft het niet bij schietijzers, ook de nodige explosieven, mijnen en granaatwerpers staan voor ons klaar. Nog steeds niet genoeg? Wat te denken van het inroepen van luchtondersteuning in de vorm van een F-16 of Longbow om gehele gebouwen met de grond gelijk te maken?
- Call of Duty 4 verschijnt later dit jaar.
|