Het wachten op een next-gen rally game duurde lang, langer dan veel gamers wilden wachten. Gelukkig komt Codemasters met een nieuwe Colin McRae game en weten de rallyfans weer precies waar ze op zaten te wachten. De koning van de rallyracers is terug, ditmaal met de technische voordelen van de nieuwe generatie consoles en de PC hardware.
Een beetje een grafische showcase was Colin McRae altijd al, alle games in de serie die inmiddels alweer acht jaar meegaat, zagen er uitstekend uit, met Colin McRae 3 als echte paradepaardje op de PS2, PC en Xbox. Deeltje 6, of beter gezegd, deeltje DIRT wil ditzelfde klaarspelen en dan niet alleen op grafisch gebied. Onder het commerciële belang is er flink wat veranderd aan de game en dat gaat de serie geen windeieren leggen. Op de nieuwe manier kan de game ook veel meer Amerikaanse gamers aanspreken en dat is nu eenmaal goed voor de portemonnee.
De veranderingen zijn voornamelijk direct merkbaar in de inhoud. Niet alleen zitten er point-to-point races in waarbij je met één wagen op de baan een zo snel mogelijke tijd moet neerzetten. Dit gebeurt natuurlijk in verschillende bekende en omgevingen die je flink aan het sturen laten. Naast de bekende mode zijn er ook Race of Champions races (1 tegen 1, met elk een eigen baan), off road buggy races, off road races met officiële wagens en meer tegenstanders en point-to-point variant hill climb. Dankzij de races mét tegenstanders kan de game de concurrentie met Motorstorm proberen aan te gaan, al is er natuurlijk een enorm verschil in realisme.
Dit realisme probeert men in Colin McRae DIRT zo goed mogelijk na te bootsen en daarom komt Codemasters met enkele nieuwe elementen. Zo zijn de physics sterk verbeterd in de zin dat de omgeving flink kapot is te krijgen en ook de verschillende objecten op de weg (bijvoorbeeld van een fout in een eerdere ronde) invloed hebben op je resultaten. Het schademodel van de auto is flink onder handen genomen en is nu nog realistischer. Er zijn (helaas) ook wat dingen gelijk gebleven, zo kent de game nog steeds het gevoel dat de wagen wat boven de weg zweeft en stuurt middels een onbestaande middenas. Ga je echter voor het volledige realisme van een incar view, dan zul je hier weinig van vernemen. Tel daarbij het realisme van een force feedback stuurwiel op en je hebt vermoeiende avondjes vol racegenot. Overigens is het Microsoft Wireless Steering Wheel voor de Xbox 360 volledig ondersteund, daarover in de review later deze maand meer.
Deze incar view is griezelig realistisch geworden door de enorme grafische sprong die de Colin McRae serie heeft gemaakt dankzij de nieuwe generatie spelcomputers. Ook zijn de omgevingen erg mooi weergegeven en heeft de game een groot scala aan effecten meegekregen (bijvoorbeeld het stof dat soms je complete zicht wegneemt bij de incar view. De framerate is goed maar verdient nog een klein beetje aandacht zodat kleine hickups en screen-tearing probleempjes zijn opgelost. Een grote evolutie is echter zeker waarneembaar en dit zal geen gamer teleurstellen. Samen met de sprong in physics en inhoud lijkt dit weer een regelrechte knaller in de Colin McRae serie. De game moet op 15 juni in de winkels liggen voor Xbox 360 en PC. De PS3 versie volgt in oktober. Binnenkort de review waarin we veel dieper in zullen gaan op de verdieping en verbreding van de Colin McRae serie.
|