De PlayStation Portable is een droom voor beginnende developers, de homebrew developers kunnen met gemak spelletjes maken. Ook de PlayStation en de PlayStation 2 ondersteunden de homebrew developers, bij de PlayStation ging dit via de Net Yaroze en bij de PS2 via de speciale Linux editie.
Phil Harrison, het hoofd van SCE Worldwide Studios, is volledig gewonnen voor het idee dat beginnende developers de krachtigste tools moeten kunnen gebruiken. Sony was volgens hem in 1996, met de release van de Net Yaroze, één van de eerste bedrijven die besefte dat het een cruciaal aspect is voor de groei van de industrie.
Zelf is hij begonnen met maken van eigen games bij hem thuis op de Commodore 64. Eerst moest je uren spenderen aan code typen, dan nog eens uren tijd besteden aan het debuggen en dan beseffen dat de game eigenlijk rotslecht is waarna je alles kunt herschrijven. Tegenwoordig verhindert de natuur van consoles deze stap echter dus wil hij liefst bepaalde aspecten van de PlayStation 3 openstellen voor mensen die thuis games willen ontwikkelen. Op deze manier moet men jong talent kweken. Of Sony effectief homebrew tools zal uitbrengen, blijft echter onduidelijk.
|