Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
05 April 2020 
(1) 
(2) 
(0) 
(3) 
(2) 
(0) 
(0) 
04 April 2020 
(4) 
(1) 
(0) 
(0) 
03 April 2020 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(10) 
(0) 
02 April 2020 
(4) 
(5) 
(0) 
(0) 
01 April 2020 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
31 Maart 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(4) 
30 Maart 2020 
(12) 
(1) 
(9) 
(2) 
(0) 
(0) 
(12) 
29 Maart 2020 
(0) 
(5) 
(0) 
(1) 
(2) 
28 Maart 2020 
(0) 
(2) 
(1) 
(1) 
(4) 
(0) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Maart 2020 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(3) 
26 Maart 2020 
(0) 
(2) 
(2) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
25 Maart 2020 
(19) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
24 Maart 2020 
(6) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(7) 
(2) 
23 Maart 2020 
(0) 
22 Maart 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
21 Maart 2020 
(9) 
(0) 
20 Maart 2020 
(14) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(2) 
19 Maart 2020 
(3) 
(0) 
(4) 
18 Maart 2020 
(32) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(3) 
17 Maart 2020 
(0) 
(1) 
(8) 
(9) 
(0) 
(0) 
(0) 
(8) 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Review:

Sonic and the Secret Rings


Door Gideon op 13-03-2007 om 06:53
Bron: Gamed

In de jaren negentig had Mario een hele grote concurrent in Sega’s Sonic the Hedgehog. Tegenwoordig is Sonic helaas verder weggezakt dan ooit, met als dieptepunt het misbaksel Sonic the Hedgehog voor de PS3 en Xbox 360 en het minstens zo belabberde Shadow the Hedgehog. Met Sonic and the Secret Rings probeert Sega het opnieuw.

Nieuwe poging, nieuwe kansen moet Sega gedacht hebben. Sonic and the Secret Rings gooit het namelijk over een andere boeg dan de concurrent op de PlayStation 3 en Xbox 360 en dat is gezien de kwaliteit van die game maar goed ook. Ditmaal gaan we niet op stap met zilveren of zwarte egels met telepatische krachten of grote auto’s. Nee, we houden het bij de bekende blauwe egel en dan vooral zoals we hem kennen van vroeger.

Voordat ik verder ga over Sonic and the Secret Rings wil ik voorop stellen dat ik nooit kapot ben geweest van Sonic in 3D. Daar waar de DreamCast versies doorgaands goed werden ontvangen in de pers vond ik de games verre van perfect; hoogstens middelmatig. Ook in mijn review van Sonic Heroes komt naar voren dat vooral de matige graphics, de dramatische camera, slecht reagerende besturing en tergend slechte voice-acting en muziek naar mijn idee toen al niet toegestaan waren. Misschien heb je al even een blik geworpen op het cijfer en denk je ‘verdorie, weer geen goede Sonic’. Lees dan absoluut de review gewoon even door, want Sonic and the Secret Rings is absoluut een flinke stap in de goede richting.

Zoals je misschien al weet speelt het verhaal in deze Sonic-titel een opvallend grote rol. Het boek duizend-en-één-nacht wordt langzaam vernietigd door de boze Erazor en het is aan Sonic om dit te voorkomen. Hij moet hiervoor zijn toevlucht zoeken in de nog niet vernietigde pagina’s, bijgestaan door een geest genaamd Shara. Tijdens het avontuur kom je allerlei bekende figuren (Tails, Knuckels, enz.) tegen, al zie je ze wel terug in allerlei verschillende rollen (bijv. Sinbad de Zeeman). Hierdoor houdt de game zijn typische Sonic-sfeer, maar onderscheid het zich uitdrukkelijk van andere delen in de langlopende serie. Dit zien we ook terug in de tussenfilmpjes, die, zoals we ook al zagen in Red Steel, worden weergegeven door stilstaande plaatjes. Tijdgebrek of niet, in Sonic and the Secret Rings is het wel mooi afgewerkt en werkt het niet zo storend als in de launchgame van Ubisoft.



Sonic and the Secret Rings speel je in de singleplayer alleen met Sonic en dan ook nog eens zoals we hem het liefst zien; gruwelijk snel rennend door de levels. De game bevat een zevental verschillende werelden (exclusief tutorial), die elk weer bestaan uit een aantal missies. Elke wereld start met een level waarin Sonic zo snel en goed mogelijk van A naar B moet racen, maar de hierop volgende missies verschillen aanzienlijk. Zo zul je bijv. moeten racen tegen een tegenstander, zo snel mogelijk een aantal ringen moeten vinden, het level halen zonder dood te gaan of een eindbaas bevechten. De meeste missies zijn uitdagend en erg leuk, maar helaas zijn er ook enkele die zeer frustrerend zijn. Aan het eind van elke geslaagde missie krijg je een medaille (brons, zilver of goud) wanneer je deze binnen een bepaalde tijd hebt gehaald, waardoor je meerdere malen terug zult willen gaan naar een bepaald level om het nog net even sneller te doen. Dit wordt ook aangemoedigd door het feit dat je na ieder level een aantal experience points mag ontvangen, waardoor Sonic steeds een hoger level bereikt. Hierdoor krijg je weer skill points, die je kunt inzetten om de blauwe egel bijv. sneller of wendbaarder te maken, nieuwe aanvallen te leren, etc. Een snellere en wendbaardere Sonic van level 30 kan in eerdere levels simpeler een gouden medaille binnenslepen dan een Sonic van level 1.



De Wii zou de Wii niet zijn als de games niet een speciale manier van besturing hebben en bij Sonic and the Secret Rings is dit niet anders. Je bestuurt Sonic door de WiiMote een kwartslag te draaien (alsof je een NES-controller vast hebt). Door te kantelen naar rechts gaat Sonic naar rechts, en kantelen naar links beweegt hem naar links. Kantel naar voren en Sonic gaat rennen, kantel naar achter en hij loopt naar achter. Springen gebeurd met de 2-knop; hoe langer je deze inhoudt, hoe hoger hij springt. Wil je abrupt remmen, dan dient de 1-knop te worden ingedrukt en voor een boost druk je naar boven op de d-pad. De tijd kan ook vertraagd worden met een druk naar beneden op de d-pad. De werelden in duizend-en-één-nacht zijn, helaas voor Sonic, ook bezaait met de nodige tegenstanders die hem het leven zuur maken. Door te springen en, wanneer de game lockt op de dichtstbijzijnde tegenstander, de WiiMote naar voren te stoten lanceer je de egel in een dodelijke aanval. Dit werkt erg lekker en geeft meer voldoening dan een tegenstander afmaken via ‘gewoon’ een knop. Ook het besturen van Sonic door het kantelen van de controller werkt prima. Helaas steken de problemen de kop op bij het springen en het teruglopen. Sonic springt namelijk niet meteen nadat de 2-knop wordt ingedrukt, maar pas wanneer deze ook wordt losgelaten. Voor een verre en hoge sprong moet je dus redelijk ver van tevoren al beginnen met springen, wat helaas lang niet altijd lukt door de hoge snelheid in de game. Ook het achteruitlopen werkt niet. Ik weet niet waar men bij Sega mee bezig was, maar dat niemand heeft opgemerkt dat het niet handig is dat de camera niet meedraait tijdens het teruglopen is gewoon een grote schande. Je moet je voorstellen dat je dus naar achter loopt, maar compleet niet kan zien wat daar allemaal gebeurd. Een simpele oplossing was geweest dat de camera, bijvoorbeeld net zoals in de on-rail shooter Killer7, na een druk op de knop 180 graden draait. Simpel, werkt perfect, maar bij Sega hebben ze het niet gedaan.

Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   79
Sound   55
Graphics   80
Replay   75

De beste 3D Sonic tot nu toe.
76


13:57  Eerste informatie God of War PSP en PS3
06:52  Too Human lijkt toch dit jaar te komen
 Reacties (20)
 Pagina: 1
Gast (24.132.235.xxx) op 13-03-2007 om 07:09
sonic gaat weer de goede richting in maar het kan beter

Stefan L op 13-03-2007 om 08:27 [Niv: 28 / Exp: 1403]
ik wacht wel tot sonic weer een 8 of 9 krijgt

Gast (217.136.86.xxx) op 13-03-2007 om 08:36
deze is best wel lekker, al lange tijd bezig.. goud halen is pas mogelijk na een lange tijd. Hier ben je toch een uurtje of 20 mee bezig om alles te unlocken

Gast (82.93.65.xxx) op 13-03-2007 om 09:28
lijkt mij persoonlijk een prima aanschaf.Ben alleen bang dat Galaxy t beter gaat doen.Alleen komt SMG later dit jaar en deze Sonic = er al

Gast (80.126.136.xxx) op 13-03-2007 om 10:14
Eh Sonic Adventure 2 gooide nog hogere ogen ;)

Gideon op 13-03-2007 om 10:20 [Niv: 163 / Exp: 8165]
Naar mijn inziens is deze game beter dan SA2 Vergeet echter niet dat het nu 2007 is en de lat dus net even hoger ligt he

Onna76 op 13-03-2007 om 10:40 [Niv: 371 / Exp: 18569]
He he he eindelijk een account! Ik was de gast met 19 aan het eind . Moest mijn cookies verwijderen zodat ik geen foutmelding meer kreeg.

@Gast (82.93.65.xxx) Nee daar hoef je niet verbaasd van op te kijken dat die beter zal zijn, die wordt natuurlijk ook beter! Anders heeft Miyamoto en zijn mensen iets goed fout gedaan. Spel lijkt me dan wel erg leuk. Japanners gaven een behoorlijk goed cijfer en ben benieuwd wat de JP versie heeft aan stemmen, weet niemand zeker toevallig?


willem_liu op 13-03-2007 om 10:43 [Niv: 79 / Exp: 3969]
Sonic games hebben mij nooit getrokken. Vanaf het begin al niet.

Gideon op 13-03-2007 om 10:48 [Niv: 163 / Exp: 8165]
@WiiGirl76: wat bedoel je? De Japanse stemmen zitten namelijk ook in de Europese versie; je kunt kiezen in het optiemenu tussen Japanse stemmen of Engelse stemmen.

Onna76 op 13-03-2007 om 11:11 [Niv: 371 / Exp: 18569]
Oh ja stom zie het op pagina 2 staan van de review Geweldig! Ga m zeker kopen dan! Met een Japanse WII moet je natuurlijk de Japanse versie hebben Heeft heel veel voordelen, heel, heel soms nadelen

E-man op 13-03-2007 om 11:15 [Niv: 16 / Exp: 817]
Niet iets voor mij

VHsBack op 13-03-2007 om 15:41 [Niv: 26 / Exp: 1323]
maar sonic is altyd leuk om te spelen

Tecnomic NL op 13-03-2007 om 20:04 [Niv: 164 / Exp: 8218]
''De beste 3D Sonic tot nu toe. ''

Leuk geprobeerd Gideon, maar alle eer gaat toch echt naar Sonic Adventure op de Dreamcast. Maar dit deel schijnt wel een stuk beter te zijn dan de PS3/Xbox 360 variant ja

Gewijzigd door Tecnomic NL op 13-03-2007 om 20:07

Gideon op 13-03-2007 om 21:12 [Niv: 163 / Exp: 8165]
Haha, die discussie wil ik wel met je aan gaan hoor Wat doet SA volgens jou beter dan?

Tecnomic NL op 14-03-2007 om 01:26 [Niv: 164 / Exp: 8218]
Sonic Adventure zette een nieuwe standaard voor platformgames. De enorme snelheid was zó hoog, de graphics waren baanbrekend, de levels waren geniaal ontworpen, de soundtrack was van een hoge niveau en dat maakt deze Sonic de beste 3D platformer uit de serie. Heb je 'm niet gespeeld Gideon? Shame on you

Overigens liegen de reviews er ook niet om dat dit gewoon de beste deel is uit de serie. Alle ingrediënten voor een top platformer waren aanwezig. Ik krijg nu weer de neiging om mijn Dreamcast uit de kast te gaan trekken alleen voor dit spel al

Gewijzigd door Tecnomic NL op 14-03-2007 om 01:29

Gideon op 14-03-2007 om 08:55 [Niv: 163 / Exp: 8165]
Nieuwe standaard? De game was snel, maar de toen al dramatische camera maakte het er niet leuker op. Ik ben van mening dat de game vooral zulke goede cijfers kreeg omdat het er fantastisch uit zag, niet omdat het werkelijk zo leuk speelde. Ook de voice-acting, muziek enz. waren al niet geweldig (lees: slecht.) Bodemloze putten waren toen al meer regelmaat dan uitzondering, maar omdat we het hebben over een game die al jaren oud is, is het natuurlijk niet eerlijk om te vergelijken met nu. Toen kreeg de game hoge cijfers. SatSR is echter op alle onderdelen beter, alleen zijn we wel weer een paar jaar verder en zien we dat andere games in het genre de blauwe egel voorbij gestreefd zijn. Desalniettemin een stap in de goede richting...

Tecnomic NL op 14-03-2007 om 11:13 [Niv: 164 / Exp: 8218]
Heb je het spel überhaupt uitgespeeld? En dat het spel zulke hoge cijfers kreeg alleen vanwege de geweldige graphics is natuurlijk flauwekul. Het grappige is de minpunten die jij noemt in reviews juist als de sterke punten worden omschreven. Trouwens als je over een dramatische camera spreekt raad ik je even aan om Sonic: The Hedgehog te gaan spelen. Dat is een regelrechte ramp.

Maar waarom zou je een titel van nu dan niet met vroeger vergelijken? Sonic Adventure was toen een hoogstaande platformer en dat is het nog steeds. Alleen het is zo jammer dat het daarna alleen maar bergafwaarts is gegaan met de serie. Sonic and the Secret Rings heeft dan eindelijk de goede stap in de richting gezet, maar of het kan tippen aan Sonic Adventure. No way. Een stuk beter dan Sonic The Hedgehog? Ja zeker.

Gewijzigd door Tecnomic NL op 14-03-2007 om 11:15

Gideon op 14-03-2007 om 13:47 [Niv: 163 / Exp: 8165]
Ik zeg niet dat het alleen hoge cijfers kreeg vnawege de mooie graphics, ik zeg dat het zeer heeft meegespeeld. De game was toen erg indrukwekkend, maar vergeleken met hedendaagse platformers kan het absoluut niet meer mee. Wat betreft de camera; ik zeg niet dat die slechter is dan die van de360/ps3 versies, die is namelijk nog triester, maar dat maakt die van SA niet beter Om een lang verhaal kort te maken: SatSR verslaat wat mij betreft op alle punten SA. Geef maar eens aan wat jij beter vind aan SA dan aan SatSR.

Gast (62.166.3.xxx) op 14-03-2007 om 16:48
k. heb maar 1 ding te zeggen. Dat dit spel echt wel groot is. En het speelt heerlijk behalve de wereld van dino eiland. _O_

Tecnomic NL op 14-03-2007 om 18:52 [Niv: 164 / Exp: 8218]
@Gideon
Ik heb toch echt aangegeven wat ik zo sterk vind aan Sonic Adventure. Op deze punten scoort het spel beduidend beter dan Sonic and the Secret Rings Maar goed ik merk wel dat we een welles/nietes spelletje krijgen, maar dit gaat tenslotte over de Wii versie. Dat de Dreamcast versie superieur is aan de Wii valt niet te ontkennen, maar goed jij denkt er anders over. En dat mag

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Sonic and the Secret Rings
Type:
Game
Releasedatum:
02-03-2007
Ontwikkelaar:
SEGA Sammy Holdings
Uitgever:
SEGA Sammy Holdings
Media:








Meer media