Feature: Terugblik GameCube
Door Joris op 19-02-2007 om 12:11
|
Bron: Gamed
|
Vlak voordat je dood gaat, flitst je leven nog even aan je voorbij. Nog één keer haal je jouw grootste successen en teleurstellingen voor de geest en stel je jezelf de vraag of je tevreden kan zijn met het leven dat je hebt geleefd.
Daarna trekken langzaam alle gedachten en gevoelens weg uit je lichaam. De tijd is gekomen om te gaan, te vertrekken uit je aardse bestaan om vervolgens nooit meer terug te keren. Je blaast je laatste adem uit en vliegt weg door een tunnel van licht. Ergens in die tunnel van licht ontmoet je dan de Nintendo GameCube, ook zijn tijd zit erop, na jarenlang trouwe dienst te hebben geleverd. In deze feature zullen we nog een keer terugblikken op de paarse kubus die ons plezier maar ook teleurstelling bracht. Op 24 augustus 2000 onthulde Nintendo de opvolger van de Nintendo 64, een paarse kubusvormige console die de naam 'Nintendo GameCube' droeg. Twee jaar later, in mei 2002, lag de spelcomputer in de Nederlandse winkels voor een prijs van 210 euro. Van de vijftien launchgames was de meerderheid bagger, alleen de exclusieve titels zoals Super Monkey Ball, Wave Race: Blue Storm en Luigi's Mansion, waren een aankoop waard.
Hiermee was meteen een trend gezet die de GameCube tot het einde toe zou kennen. Exclusieve games, voornamelijk door Nintendo zelf gemaakt, waren kwalitatief gemiddeld stukken beter dan de multiplatform titels. Als je alleen de exclusieve spellen kocht, deed je zelden een miskoop, bij de andere games was dit daarentegen zeer de vraag. Gevolg was dat de meerderheid van de Cube-bezitters alleen de exclusieve games kochten en de rest van de games massaal links lieten liggen. Voor de ontwikkelaars van multiplatformgames was er hierdoor vaak weinig tot geen winst meer te behalen op het porten van een game naar de GameCube. Steeds meer bedrijven haakten af en brachten hun spellen alleen op de PlayStation 2 en de Xbox uit. Uiteindelijk bleven alleen enkele grote uitgevers als Ubisoft en EA de GameCube steunen.
Het totale spelaanbod van de paarse spelcomputer was dan ook een stuk kleiner dan dat van zijn concurrenten. Hierdoor kwam de GameCube in een neerwaartse spiraal terecht. Immers, een kleiner spelaanbod zorgt voor minder kopers, minder kopers zorgt voor nog minder winst en minder winst stoot multiplatform ontwikkelaars af. Oké, er was weinig te spelen van multiplatformontwikkelaars, maar gelukkig bracht Nintendo zelf ons genoeg games die zich konden meten met de beste in hun soort. Eigenlijk wilde ik in deze feature alle belangrijke GameCube games nog eens bespreken, maar daar zie ik toch van af. Ik zal het houden bij een lijstje van onderwerpen die voor mij de GameCube het best beschrijven. Games waar ik bepaalde herinneringen aan heb en ontwikkelingen die typerend zijn voor de paarse kubus. Op de volgende pagina geven de andere redactieleden hun mening over de GameCube.
Pikmin: De grootste verassing van de GameCube was voor mij Pikmin 2. Het eerste deel had ik overgeslagen omdat ik een hekel heb aan het principe van een spel uit spelen binnen een bepaalde tijd. Bij Pikmin 2 kreeg je echter alle tijd die je wilde en die heb ik dan ook genomen. Het wandelen met zingende bloemetjes door levendige en kleurrijke omgevingen maakte me opgewekt en vrolijk. Elke gevonden schat gaf me een voldaan gevoel en het verslaan van een eindbaas gaf me een ongekend gevoel van euforie. Het spel was origineel en perfect uitgewerkt, het was de mooiste biologieles in mijn leven.

Mario: Mario was volop aan het werk op de GameCube, eigenlijk iets te veel. Vooral de Mario sportgames waren in overvloed aanwezig: Tennis, voetbal, karten, golf en basketbal, allemaal kwamen ze aan bod. Daarnaast had Mario nog gastrollen in games als SSX: On Tour, Dancing Stage: Mario Mix, Luigi's Mansion en Super Smash Bros Melee. En natuurlijk had Mario ook zijn eigen game nog: Super Mario Sunshine. Een game die zich afspeelde in een perfect vakantieoord, vol met mooie stranden, helderblauwe zee en vriendelijke bewoners. Helaas was de gameplay soms een beetje eentonig, aangezien de vakantie werd verpest door het wegspuiten van graffiti. Een gameplayelement dat erg leek op het stofzuigen in Luigi's Mansion, wat ik overigens verder een heel aardige game vond.
Metroid Prime: Ik heb niets met robots en ben niet echt geïnteresseerd in games met een setting in de verre toekomst. Maar na de extreem hoge cijfers voor Metroid Prime, besloot ik het spel toch maar een keer te spelen. Het viel niet tegen. Samus bleek geen ongevoelige robot, maar een meisje in een speciaal pak, vol met technische functies. De omgevingen waren mysterieus en de gameplay was pittig. Toch heb ik de game niet uitgespeeld. Naarmate ik vorderde, kwamen er steeds meer robots en werden de omgevingen steeds eentoniger. Ik werd weer herinnerd aan het feit dat futuristische schietspellen niets voor mij zijn. Velen vonden de game echter een meesterwerk en een vervolg kon dan ook niet achterblijven. Een derde deel verschijnt dit jaar op de Wii.
Link: De eerste keer dat ik The Wind Waker opstartte was ik overenthousiast. Wat was die grafische stijl toch uniek, met al die kleine details. Met de subtiele windvlagen en de heldere oneindige zee. En dan na een duik in die zee weer de kant oplopen en je ziet de druppels nog van Link aflopen en zijn natte voetsporen in het zand achterblijven. De kerkers zaten goed in elkaar en de gameplay was de eerste helft van de game uitstekend. Helaas werd het spel tegen het einde toe erg irritant, zo leuk was het varen nu ook weer niet! En wie heeft bedacht om alle eindbazen nog een keer opnieuw te moeten verslaan? De lol is er wel af als je van te voren al weet wat hun zwakke punt is. Eind vorig jaar verscheen de tweede Zelda game voor de Cube: Twilight Princess. Een game die op vele fronten de perfectie benaderde. De Cube-versie stond echter een beetje in de schaduw van de Wii-versie, aangezien deze laatste de mogelijkheden van de WiiMote met zich meedroeg. Behalve de Wind Waker en Twilight Princess had Link, net als Mario, ook enkele uitstapjes naar andere games, waarvan de belangrijkste titels: Four Swords Adventures, Soul Calibur 2 en natuurlijk Super Smash Bros.

Horrorgames: Behalve de kleurrijke spellen waar de GameCube om bekend stond, waren er ook enkele zeer duistere games. Eternal Darkness, ontwikkeld door Silicon Knights, had een zeer originele opzet. In een landhuis ontdekte de hoofdpersoon steeds weer nieuwe delen uit een verhaal, die je terug plaatsten naar vroegere tijden. Hier speel je met personages die allen een onvermijdelijke dood tegemoet gaan. Eigenlijk vond ik Eternal Darkness enger, maar Resident Evil 4 was ook behoorlijk spannend. Het was een spel waar er niet veel van waren op de GameCube, een realistische shooter met veel tussenfilmpjes en zeer goede graphics. Binnenkort verschijnt de game ook op de PC, ondanks dat het 2 jaar na de GameCube versie is, is een aankoop nog zeker de moeite waard. Behalve deel 4, verschenen ook remakes van de eerdere Resident Evil delen op de GameCube, die allemaal redelijk verkochten.
Miskoop: Als afsluiter mijn grootste miskoop: Pro Rally. De besturing van deze racegame van Ubisoft was slecht, de afwerking slecht en de muziek was echt slecht. Maar het ergste was de bug in de game, waardoor ik na enkele uren niet meer verder kwam in het spel. Als ik dan het kampioenschap won, kwam in beeld een foutmelding die beval de console opnieuw op te starten. Ik overwon mijn frustratie en probeerde het nog een keer, maar weer de foutmelding. Pro Rally ging vervolgens in zijn doosje terug en kwam er nooit meer uit. Even overwoog ik het spel op eBay door te verkopen, maar ik besloot niemand dit leed aan te willen doen.
De GameCube in het kort:
- Formaat: 11,4cm x 15cm x 16cm
- Totaal 21,5 miljoen GameCube's verkocht
- Best verkochte games: Mario Kart: Double Dash (6,35 miljoen), Super Smash Bros Melee (6,10 miljoen) en Super Mario Sunshine (5,56 miljoen)
- Grootste niet waargemaakte belofte: "(..)de Nintendo GameCube is volledig uitgerust om online gaming naar nieuwe hoogten te tillen." (staat momenteel nog steeds op de officiële Nintendo) site .
- Populairste accessoire: Wave Bird, de draadloze controller. Ook noemenswaardig zijn de Bongo's die je kreeg bij Donkey Konga en Donkey Kong Jungle Beat.
|
Pagina:
1
|
2
|
|
|
12:11 Ieder voor zich in S.T.A.L.K.E.R.
11:45 Drie scheurende Burnout: Dominator films
|
Reacties (32) |
|
Pagina:
1
|
2
|
|
Gast (82.93.65.xxx)
op 19-02-2007 om 20:48
|
heb wel plezier gehad van mijn gamecube.heb het krachtblokje nog steeds,en speel nog steeds cube games,en dat terwijl ik ook een wii heb...Maarrr de Cube had vette titels.mijn favorieten?:Resident Evil 1 en 4,Eternal Darkness Sanity's Requiem,1080:Avalanche,WaveRace:BlueStorm,Metroid Prime 1 en 2,Burnout2:Point of Impact,en nog een aantal.Zou zelf nog wel Donka Konga willen aanschaffen.Geist is ook tof,alleen jammer van die inkakkende framerate.Verder vond ik van de vorige generatie de ps2 en xbox ook tof(deze heb ik ook gehad),en niet te vergeten de Dreamcast.Wiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
|
|
Gast (84.41.189.xxx)
op 20-02-2007 om 12:38
|
ik heb leuke tijden meegemaakt met de Nintendo Gamecube ik hebt er geen problemen mee
Ps:als ik een spel van de Ngc die is afgeprijsd zal ik hem kopen (mischien :P )anders is het ook zonde he
|
|
Lukas
op 20-02-2007 om 19:40
[Niv: 27 / Exp: 1340]
|
Super geschreven!! Ik heb zelf ook een cube en ik vind het een prachtige console! En echt heel mooi geschreven! Vooral het beginstukje  Ik hou van de cube en bij mij blijft ie altijd bestaan net als de game boy color de advance en de ds!
|
|
Gast (81.207.19.xxx)
op 22-02-2007 om 14:31
|
Als er nog 1 iemand zegt dat Mario Sunshine bagger, nep en weet ik veel niet wat is, die krijgt het heel zwaar met mij te doen! Heb nog nooit zo'n sfeervolle Mario spel op een console ooit gespeeld.
|
|
Gast (84.30.2.xxx)
op 22-02-2007 om 17:03
|
De Cube Rage is nog steeds niet over, al lijkt het er wel op. Na een beetje Googlen, vond ik een artikel waarin staat dat Nintendo nog steeds Cube titels gaan uitbrengen, alleen dan met het reclametje erop dat het ook te spelen is op de Nintendo Wii *D JIPPIE! NINTENDO GAAT DOOR MET FIRST PARTY TITELS
|
|
Uchiha_Shadow
op 22-02-2007 om 17:36
[Niv: 344 / Exp: 17178]
|
Hehe, ik zou er maar niet van uit gaan =P Alle Gamecube titels zijn inmiddels al over gestapt op de Wii. Zelda was de laatste 1st party Gamecube titel.
Niet alles geloven wat je op Google leest
Overigens helemaal niet slecht nieuws, betekend gewoon meer Wii titels voor mij.
|
|
Gast (81.206.38.xxx)
op 11-03-2007 om 20:28
|
boe hoe,ik weet dat huilen voor babys is maar ik zal de gamecube echt missen nu ik de wii heb,ik had de gamecube nooit moeten verkopen
mijn lievelings games waren mario kart,mario sunshine,wind waker,twillicht princess en melee :'( :'( :'(
|
|
Pagina:
1
|
2
|
|
|
|