Feature: Wii Launch: De Hardware
Door Roderick op 05-12-2006 om 00:04
|
Bron: Gamed
|
“Bij de Wii draait het niet om hardware”, wordt wel eens gezegd. Men heeft natuurlijk deels gelijk, maar als we de brede zin van het woord hardware pakken telt het begrip des te meer voor de Wii. Op kracht mag de console misschien niet zo ver zijn als de twee concurrenten, op andere hardwarevlakken heeft het een heel andere weg ingeslagen.
In deze feature bekijken we allereerst wat de Wii allemaal kan. Echt iets voor de tech nerds en de mensen die geïnteresseerd zijn in de mogelijkheden van de Wii dus. Aan de andere kant zijn de controllers die de Wii biedt erg belangrijk. Het blijft namelijk niet bij één controller en we zullen ze dan ook stuk voor stuk bespreken. Handig hierbij is onder andere hoe ze werken en waarvoor je ze kunt gebruiken. Daarnaast zijn er ook overige mogelijkheden: bijvoorbeeld Wireless internet en het gebruik van verschillende typen geheugenkaarten. Lees verder voor meer info!
Zoals gezegd eerst de interne Wii hardware, de plaats waar alle berekeningen gebeuren en waar informatie razendsnel van A naar B gaat. Veel getalletjes en veel rare afkortingen, alleen voor de Tech geeks en andere geïnteresseerden. Allereerst de CPU, de centrale processor die al het rekenwerk moet gaan doen. Deze heet Broadway en is gemaakt door IBM. De kloksnelheid is 729 mhz en heeft dezelfde architectuur als de GameCube CPU. Duidelijk is wel dat deze CPU door de hogere kloksnelheid meer aankan. De grafische processor is Hollywood gedoopt en loopt op 249 MHZ. Deze GPU heeft 3 MB E-DRAM waarmee het vliegensvlug kan communiceren. Daarnaast is er 24 MB videogeheugen. Naast dat heeft het systeem nog eens 64 MB geheugen die voor CPU zijn bestemd. Geheugentype is GDDR3 wat neerkomt op een kloksnelheid van een dikke 700 MHZ. Meer geheugen is er in de vorm van Flash Memory. Dit is niet te gebruiken door de GPU of CPU maar is bedoeld om savegames in op te slaan en Retro games op te zetten. Hierdoor hoef je geen memory cards meer aan te schaffen.
Leuk die getallen, maar wat heeft het voor effect op mijn Wii games? Belangrijkste resultaat van de specificaties is dat High Definition niet mogelijk is op de Wii. Althans, niet in de vormen 720p en 1080p, voor deze hoge resoluties heeft de Wii simpelweg te weinig geheugen en wisselgeheugen. 480p is wél mogelijk, een verdubbeling van de resolutie ten opzichte van onze normale televisies. 480p werkt helaas niet op onze oude televisies dus een HD-TV is wel een vereiste om dit te zien. Ook een component kabel zal apart aangeschaft moeten worden. Aan onderstaande Zelda screens (met dank aan GameSpot.com) is te zien wat het verschil is tussen 480i (normale TV’s) en 480p (“HD” via een HD-TV). Vooral in scherpte gaat het er flink op vooruit. Een ander gevolg van de hardwarestructuur is dat het niet moeilijk voor developers is om aan te wennen. De architectuur blijft grotendeels hetzelfde en de ontwikkelaars die bekend zijn met de GameCube moeten geen probleem hebben met het ontwikkelen voor de Wii. In sommige games komt dit al helemaal naar voren, bij andere games lijkt het lampje van de ontwikkelaars nog niet te zijn gaan branden. Een derde gevolg van de hardware is de grootte van de Wii, deze is namelijk erg klein. Wel is de adapter extern en komt er naast de Wii dus een klein grijs blokje te liggen (zie foto).
480i
480p
De Wii werkt met single layer en dual layer DVD’s en dat moet meer dan genoeg zijn voor een Wii game. De Wii is de eerste Nintendo console die volledig gebruik maakt van een “standaard” medium al is de standaardfunctie in Europa voorlopig niet beschikbaar: DVD-movie playback. Op de Wii kun je geen films kijken, Nintendo bedacht zich dat veel mensen allang een DVD speler in bezit hebben en besloot daarom puur voor het gamen te gaan. Geen onbegrijpelijke beslissing. Wel is het mogelijk om oude GameCube games af te spelen. De Wii slikt de kleine 8cm GameCube discs ook gewoon en dat zal voor veel trouwe Nintendo fans een verademing zijn. Om de GameCube backwards compatibiliteit volledig af te maken is het ook mogelijk om 4 GameCube controllers aan te sluiten (het is zelfs mogelijk hier Retro games mee te spelen) en ook zijn er 2 GameCube memory slots aanwezig. Voor overige dingen die je wilt opslaan heeft de Wii ook nog eens een slot voor flash memory cards en zijn er 2 USB slots aanwezig waarmee je zelfs een externe USB harde schijf zou moeten kunnen aansluiten.
De Wii Adapter
Online is mogelijk met de Wii, middels een WiFi connectie. Heb je geen Wireless router in huis? Niet getreurd, de USB WiFi stick van Nintendo zal waarschijnlijk wel werken met je Nintendo Wii. Je hoeft dus geen dure Wireless routers aan te schaffen. Een andere optie is het kopen van een Wired-LAN add-on die het mogelijk maakt om een gewone ethernet kabel op je Wii aan te sluiten. Deze add-on zul je dan kunnen aansluiten via een USB poort op de Wii en alles werkt ook dan als een zonnetje. WiiConnect, de online service, kan 24/7 online blijven dankzij de standby modus van de Wii. Dit maakt het mogelijk om ongestoord dingen te downloaden en nieuwe updates te installeren terwijl de gebruiker niet thuis is. Ook zullen er WiiChannels beschikbaar komen en is er een downloadmogelijkheid voor Retro games. Hierover in een andere feature meer.
WiiMote en Classic Controller
Komen we nu aan bij de controllers die de Wii zal krijgen. In het kort zijn dit de WiiMote, de Nunchuck, de Classic controller en enkele add-ons. Deze zijn er onder andere in de vorm van een stuurtje en een gun. We beginnen met de WiiMote: deze controller werkt samen met een sensorbar boven je televisie om je bewegingen te registreren. Met de WiiMote is het dus zaak om in beweging te blijven om een game uit te spelen. Bewegen en richten zal dus vaak middels deze controller gaan en dat bewijst het geringe aantal knoppen op deze controller. Aan de achterkant heeft de WiiMote een trigger en er is zelfs een speakertje aanwezig op de controller. De aloude rumble is eveneens van de partij zodat je ook nog wat voelt van je acties. Is de WiiMote niet genoeg (en dat is zo voor sommige games) dan is er de Nunchuck add-on. Dit is een mini-controller met een analoge stick en een trigger knop om bewegen in bepaalde games makkelijker te maken en het richten over te laten aan de Wii Mote. De Nunchuck is met de WiiMote verbonden door middel van een kabel. De Classic controller ziet er uit als een moderne SNES controller en maakt het een ideale controller voor de Retro games die te downloaden zullen zijn via WiiConnect. Deze heeft meer knoppen en ook zijn twee analoge sticks aanwezig. Als laatst zijn er de uitbreidingen voor de WiiMote, deze zijn zo gemaakt dat de WiiMote er gemakkelijk in te schuiven/klikken is en je zo shooters of racegames beter kunt spelen. Zowel visueel als in de beleving wordt het hierdoor wat realistischer.
De Sensorbar voor de WiiMote
We hopen met deze feature duidelijk te hebben gemaakt wat allemaal mogelijk is met de Wii. Zoals duidelijk moge zijn gaat het misschien niet zoveel om de specs, maar meer om de beleving door middel van beweging en nieuwe gameplaymogelijkheden. Een moedige stap van Nintendo die door middel van de launchgames al een succesje lijkt te zijn. Vanaf 8 december kunnen we allemaal gaan zwaaien, springen en schieten met de Wii, nog even wachten dus. Houd in de tussentijd vooral Gamed in de gaten voor meer Previews, Features en Reviews.
|
|
|
|
01:46 4 nieuwe games op Virtual Console
21:14 Zelda artwork
|
Reacties (37) |
|
Pagina:
1
|
2
|
|
Gast (83.84.183.xxx)
op 05-12-2006 om 00:26
|
Poeh Poeh ..
Genoeg info , thanks. @_@
|
|
Ikkyu
op 05-12-2006 om 01:16
[Niv: 88 / Exp: 4417]
|
Heel interessante feature. Simpel uitgelegd, en toch staat het belangrijkste er allemaal in. Goed gedaan!
|
|
Paul_jambers
op 05-12-2006 om 04:36
[Niv: 68 / Exp: 3394]
|
mooie feature maar door dit te lezen wordt ik helemaal gek w8en duurt nu echt te lang
|
|
Detox
op 05-12-2006 om 07:34
[Niv: 11 / Exp: 545]
|
Ik zag gister ergens een foto van een Wii-mote en daar zaten van die kleine receivertjes op (boven en onderkant) maar die zie ik nu nergens echt voor gebruikt worden. Waar zijn die dingen nu voor?
|
|
Gast (213.46.141.xxx)
op 05-12-2006 om 07:37
|
sat ondeken we snel genoeg ;)
|
|
sonytje
op 05-12-2006 om 07:38
[Niv: 11 / Exp: 526]
|
'' Voor overige dingen die je wilt opslaan heeft de Wii ook nog eens een slot voor flash memory cards''
die flash memory cards, zijn dat dan SD-kaarten?
zoniet, kun je die SD-kaarten ook gebruiken?
|
|
Gast (84.246.54.xxx)
op 05-12-2006 om 08:28
|
he weet iemand eigenlijk over ook een kabel uitkomt om aan je pc-monitor aan te sluiten.
(vga of dvi)
|
|
Uchiha_Shadow
op 05-12-2006 om 09:05
[Niv: 344 / Exp: 17178]
|
@ Sonytje: Ja, dat zijn SD cards.
|
|
E-man
op 05-12-2006 om 10:05
[Niv: 16 / Exp: 817]
|
Dan kun je toch ook usb sticks aansluiten?
|
|
Gast (213.126.51.xxx)
op 05-12-2006 om 11:33
|
Hoor dat dan, ''dan kan dat ding vliegensvlug'' communiceren''...man de wii is echt ronduit slecht vergeleken met een normale PC zelfs.
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 05-12-2006 om 11:39
[Niv: 1183 / Exp: 59165]
|
Vergelijk nooit rechtstreeks specs tussen een PC en een console, een console kan met veel mindere specs meer dan een PC.
|
|
rolf
op 05-12-2006 om 13:47
[Niv: 101 / Exp: 5058]
|
wat voor videokaart zit er in de wii?
hoeveel mb
|
|
Gast (84.85.158.xxx)
op 05-12-2006 om 14:55
|
Wii is gewoon gaaf
|
|
Roderick
op 05-12-2006 om 15:25
[Niv: 417 / Exp: 20866]
|
Rolf: Lees het artikel...
|
|
Gast (217.122.200.xxx)
op 05-12-2006 om 16:33
|
Heel vet gedaan, maar 1 dingejte:
480o (normale TV’s) en 480p (“HD” via een HD-TV).
de eerste 480o, moet 480i zijn ;)
|
|
Devilly
op 05-12-2006 om 16:45
[Niv: 275 / Exp: 13756]
|
Toffe feature Roderick!
Ik heb zelf nog nooit met de Wii gespeeld en ben ontzettend benieuwd hoe het speelt met de WiiMote.
Over het grafische deel ben ik toch wel te spreken. Van mij hoeft het niet perse het topje van de ijsberg te zijn als het gaat om graphics. Ik was helemaal verrast toen ik het verschil zag tussen 480i en 480p, dat scheelt echt wel veel.
Verder wil ik alleen maar zeggen: let the gaming begin!
|
|
ruben1234
op 05-12-2006 om 18:20
[Niv: 12 / Exp: 598]
|
lol, geen verandering dus aan de graphics met de HDTV, nu koop ik er zeker geen.
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 05-12-2006 om 18:24
[Niv: 1183 / Exp: 59165]
|
Op HD-TV ziet alles er beetje scherper uit, bij bepaalde games.
|
|
ruben1234
op 05-12-2006 om 18:24
[Niv: 12 / Exp: 598]
|
ik vind het geen 800 euro waard. Ik kan wel even voort met mijn normale TV.
en scherpheid vind ik niet belangrijk
Gewijzigd door ruben1234 op 05-12-2006 om 18:25
|
|
ApoC
op 05-12-2006 om 18:43
[Niv: 101 / Exp: 5061]
|
@ruben ik vind het verschil tussen gewoon en hd idd niet zoveel geld waard,
thx voor deze feature btw
|
|
Gast (84.83.97.xxx)
op 05-12-2006 om 18:46
|
Plus het kenmerk dat het om een amerikaanse NTSC gaat, volgens mij kunnen die oude PAL tv' s nog iets meer scherpte aan.
|
|
Gast (84.83.97.xxx)
op 05-12-2006 om 18:48
|
Bedoel eigenlijk waarschijnlijk is het een oude NTSC tv omdat hij getest is door gamespot America.
|
|
Master Killer
op 05-12-2006 om 19:46
[Niv: 87 / Exp: 4361]
|
Slikt die ook 4 gb sd kaart van kingstone?
|
|
Gast (86.88.41.xxx)
op 05-12-2006 om 20:49
|
vast wel
|
|
Cain
op 05-12-2006 om 20:49
[Niv: 147 / Exp: 7344]
|
@Gast (213.126.51.xxx) op 05-12-2006 om 11:33
Die Embedded RAM voor de videokaart heeft een bandbreedte van een paar honderd GB per seconde.
Best knap als jij dat uit je memory in je PC trekt.
|
|
Pagina:
1
|
2
|
|
|
|