De Nintendo DS werd eind januari dit jaar aangekondigd. Nintendo beloofde een compleet nieuwe spelervaring door middel van 2 beeldschermpjes. In deze feature behandel ik alles over de DS, van de specs tot de games.
Ten eerste moet gezegd worden dat de Nintendo DS geen opvolger is van de Cube of GBA, maar dat de DS er naast zou moeten bestaan, als derde product. Dus je moet niet denken dat we het hier over een opvolger van de GBA hebben.
De plaatjes tussen de tekst in zijn natuurlijk niet van de echte DS, het zijn gewoon onofficiële ontwerpen gemaakt door fans.
Niet één, maar twee schermpjes!
Het eerste wat bekend werd gemaakt over de Nintendo DS, was dat het apparaat gebruik zou maken van twee LCD-schermpjes. De schermpjes hebben een doorsnede van 7,6 cm. Ze maken gebruik van twee afzonderlijke processors, de ARM7 en de ARM9. De ARM7 zit ook in de GBA. De DS kan dus gemakkelijk 3D graphics op het schermpje toveren.
Even genoeg over de specs. Met de twee beeldschermen kun je, volgens Nintendo, unieke gameplaymogelijkheden creëren. Als voorbeeld noemden ze in het persbericht een voetbalspel. Op het ene scherm zie je de actie van dichtbij, op het andere een overzicht van het veld.
Maar er zijn natuurlijk veel meer mogelijkheden. Zo zou je in bijvoorbeeld Splinter Cell ten eerste gewoon de actie van dichtbij zien, zoals we gewend zijn. Op het andere schermpje zie je het beeld uit een bewakingscamera. Zo zie je het spel uit twee verschillende gezichten en dat is erg bijzonder te noemen.
|