Eind 2005 liet Hideo Kojima weten dat Snake opnieuw naar de PSP zou komen en dat hij na Metal Gear Acid, de mensen opnieuw zou verrassen. Iedereen hoopte natuurlijk op een traditionele Metal Gear Solid met enkele originele elementen maar Kojima dacht daar blijkbaar anders over. Hij bracht de Metal Gear Solid fans Metal Gear Solid: Digital Graphic Novel, een interactieve strip gebaseerd op de avonturen van Snake.
De strip is gebaseerd op het verhaal van de eerste Metal Gear Solid en je zult dan ook kennismaken met de Foxhound onder leiding van Liquid Snake, Ninja, Meryl, en achter de schermen horen we nog eens van Solidus Snake en The Patriots. Elk belangrijk personage uit Metal Gear Solid verschijnt in deze game. Als je te lui bent om Metal Gear Solid nog eens te doorlopen voor bepaalde details, kun je dus ook deze strip snel door lopen. Naast de stripmode (VR Simulation Mode) waarin je gewoon het verhaal volgt, zijn er de nodige extra interactieve functies.
Zo kun je ten eerste leuke plaatjes en je positie binnen de strip opslaan, op deze manier kun je later altijd verder gaan als je geen tijd meer hebt. Door op de rechterschouderknop te drukken kom je terecht in een menu waar je snel op de juiste pagina terechtkomt. Dan is er nog de tweede mode, de Memory Simulation. In deze mode moet je elk plaatje nauwkeurig doorzoeken naar geheugenelementen, in totaal een driehonderd. Deze elementen kun je dan aan elkaar gaan linken waardoor je een beter beeld van de game krijgt. Fans zullen hier veel aandacht aan moeten besteden en de mode zal je letterlijk dagen kosten.
Qua uiterlijk is voor een totaal andere stijl gekozen dan voor de games. In plaats van de redelijk propere stijl van Metal Gear Solid, maakt men in deze game gebruik van grauwe artworks. Deze strip lijkt eigenlijk een aaneenschakeling van plaatjes uit de storyboard van de game. Dit zorgt ervoor dat het spel een zeer unieke stijl krijgt, maar toch zul je de personages nog goed herkennen. De stijl van de tekening verandert constant door de game, zo zul je geanimeerde filmpjes zien met eenvoudige tekeningen die gevolgd worden door extreem gedetailleerde beelden. Desondanks zul je nooit het gevoel krijgen dat het niet bij elkaar past.
Dit grafische geweld wordt ondersteund door eenvoudige geluidseffecten zoals het geluid van de wapens. Deze geluidseffecten zul je niet alleen horen, maar in aloude stripgewoonte zie je ze ook op je scherm verschijnen. Aan de andere kant hoor je geen stemmen of muziek om het gevoel van een strip toch te behouden. Af en toe zul je wel wat gelach of iets dergelijk horen wanneer dat effectief gebeurt.
Als strip is het gericht op een zelfde publiek als XIII, Sin City of andere volwassen strips met een plot dat veel geheimen herbergt. In dat opzicht is hij zeker niet duur omdat je er toch twee uur mee bezig bent om alles te doorlopen. Metal Gear Solid: Digital Graphic Novel is dan ook een aanrader voor stripfans en mensen die een volledige Metal Gear Solid ervaring willen. Kojima Productions heeft met deze UMD een mooie verbinding gemaakt tussen de wereld van strips en de gamewereld, en het zal zeker niet de laatste van zijn soort zijn.
|