Eindelijk, hij is er! Excuses voor mijn enthousiasme, maar als je al enige tijd een game volgt en hij valt op je deurmat, dan lijkt de weg naar de Xbox 360 ineens erg lang te zijn. Kan Dead Rising het lange wachten doen vergeten door een dijk van een game neer te zetten?
Op de vorige pagina vertelden we al dat je overlevenden kunt redden en dat je zelf moet kiezen of je dit wil doen. Helaas moet gezegd worden dat deze keuze vaak negatief wordt beïnvloed door de manier waarop dit onderdeel is uitgewerkt. Met de Y-knop geef je ze een volgcommando, of je geeft een punt aan waar ze naartoe moeten lopen. Hoewel je ze daarbij ook nog uit kunt rusten met een wapen is het een hels karwei om ze veilig langs de groepen zombies te loodsen, met name door de slechte A.I. van deze overlevenden. Regelmatig stoppen ze middenin een groep zombies om daar een gevecht met ze aan te gaan, of blijven ze hangen achter een obstakel waarna je ze weer bij moet sturen. Het zorgt ervoor dat je het liefst zo min mogelijk mensen red en ze lekker de vernieling in laat gaan, maar dit levert uiteraard weer weinig punten op. Het is dan ook een verademing als je eens iemand op je rug kan nemen en daarmee langs de zombies kunt rennen, helaas is dit geen standaard optie maar situatie afhankelijk.
Grafisch gezien is Dead Rising indrukwekkend te noemen. Niet alleen worden er constant honderden zombies in je beeld gezet, ook blijft de framerate constant en daardoor stevig overeind. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Ninety-Nine Nights zien we ook vele verschillende soorten zombies, in plaats van twee soorten vijanden die in grote getale op je af komen. Gaan we op de details letten dan zien we wat oneffenheden, en ook loop je regelmatig tegen laadtijden aan wanneer je tussen gebieden wisselt, het algehele gevoel is echter zeer positief te noemen. Wel wil ik nog een kritische noot plaatsen voor mensen die geen HDTV hebben: de teksten op een normale TV zijn in Dead Rising zeer lastig te lezen, een probleem waar Capcom helaas weinig aandacht aan besteed.

De mensen die veel waarde hechten aan realistische geluiden in het spel kunnen zich flink uitleven met Dead Rising. Veel wapens in een spel stoppen is natuurlijk leuk, maar als ze allemaal hetzelfde geluid voort brengen schiet dat weinig op. Capcom deelt deze mening en er is dan ook veel aandacht besteed aan het geluid binnen het spel, waardoor ieder wapen zijn eigen klank heeft. Nu heb ik weinig vergelijkingsmateriaal uit het echte leven, maar met een kettingzaag door een zombie heen maaien klinkt smerig en goor, precies zoals je zou verwachten. Ook het rustige deuntje van het winkelcentrum past perfect bij het sfeertje, waardoor het geluid zeker een positieve factor is binnen het spel.
Nu we toch in positieve stemming zijn over het spel moeten we ook zeker de achievements aan halen. Er is niet voor gekozen om met tien achievements het spel samen te vatten, in plaats daarvan zijn er vijftig, ieder goed voor twintig punten. Deze achievements variëren van het doden van duizend zombies tot het uitspelen van de game en de voldoening is bij elke achievement groot. De achievementverdeling is hiermee een voorbeeld voor andere ontwikkelaars!

In de afgelopen drie pagina's heb ik getracht een beeld te schetsen van Dead Rising en eigenlijk zou ik nog drie pagina's door kunnen gaan. Dead Rising is groots en er is enorm veel te beleven, zonder dat dit ook maar één moment gaat vervelen. Het verhaal gaat dieper dan je in eerste instantie zou vermoeden en sleept je mee tot het einde. Hoe positief ik dan ook over het spel ben, er zijn enkele mindere puntjes die toch vermeld moeten worden en in de review dan ook naar voren zijn gekomen. Het opvallende savesysteem en het begeleiden van overlevenden had beter uitgewerkt kunnen worden en voelen dan ook aan als kleine smetjes op een schone plaat. Tevens is een HDTV echt een pré als je alles goed wilt kunnen volgen, en gezien de huidige instelling van Capcom lijken SDTV bezitters flink benadeeld te worden. Zetten we de vele positieve punten af tegenover deze smetjes dan komen we uit op een prachtig eindcijfer van een 86. Dit cijfer geldt echter wel voor HDTV bezitters, SDTV eigenaren moeten anderhalve punt bij de graphics weg halen, simpelweg omdat onleesbare teksten nu eenmaal een flinke afbreuk doen aan de kwaliteit van het spel. HDTV bezitters halen met Dead Rising daarentegen een topper in huis die in iedere Xbox 360 collectie thuis hoort.
|