Nintendo heeft na twee problematische generaties eindelijk geleerd dat exclusieve games van andere publishers ook belangrijk zijn. Zo hebben ze Ubisoft kunnen overtuigen om een exclusieve game voor de Wii te maken. Dit is Red Steel, de eerste game die werd getoond voor de Wii. Het spel is een First Person Shooter die met de launch van de Wii moet verschijnen.
In de game kruip je in de huid van een Amerikaan. Hij is verloofd met Myu, een Amerikaanse van Japanse afkomst. Natuurlijk hoort bij een verloving ook een ontmoeting met de ouders en vanavond is het zover. Je naamloze hoofdpersonage gaat in een klein restaurantje in Los Angeles eten met zijn toekomstige vrouw en schoonvader Sato. Tijdens het etentje word je gestoord door een maffiabende die de "Red Steel" van Sato willen, ze ontvoeren zelfs je verloofde wanneer hij weigert de katana af te geven. Hij raakt dodelijk gewond maar weigert nog steeds het zwaard te ruilen voor zijn dochter, hij wil dat je het zwaard pakt en zijn dochter terughaalt.

Het eerste deel van de game begint met het hoofdpersonage, die leert hoe hij de katana en zijn vuurwapens moet gebruiken. Daardoor zal dit gedeelte van de game veel bloederiger zijn, stellende dat er (veel) bloed aanwezig zal zijn. Ubisoft heeft namelijk nog geen bloed toegevoegd aan de game en ze willen de aangeraden leeftijd zo laag mogelijk houden. Zodra je genoeg ervaring hebt opgedaan in Los Angeles, neem je het vliegtuig naar Japan om daar de Yakuza te verslaan en je vriendin terug te vinden. Daar zal de game heel wat moeilijker worden en zul je veel meer accuraat moeten richten.
De game maakt volledig gebruik van de Wii-controller, inclusief de nunchuk. Door de nunchuck snel te draaien zul je onder andere een deur openen of een vijand ontwijken. Wandelen doe je met de analoge stick op de nunchuck. De bewegingen van de afstandsbediening stellen dan weer je zwaard of je geweer voor. Bij het gebruiken van je zwaard komt de camera automatisch achter je te staan om problemen te vermijden, maar bij het schieten beweegt het beeld mee met je geweer.

Je kunt dan ook zoals een echte gangster het geweer draaien en tegen het hoofd van de tegenstander houden. Met het zwaard heb je veel minder vrijheid. Grote bewegingen worden niet goed opgevangen door de sensor en de game bootst je bewegingen niet na. Hij voert gewoon de meest er op lijkende beweging uit. In feite voer je nog maar vier verschillende zwaardbewegingen uit in de hele game.
|