Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
01 Mei 2025 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
30 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(1) 
29 April 2025 
(1) 
(0) 
(4) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
28 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 April 2025 
(0) 
(3) 
22 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2025 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
15 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 April 2025 
(0) 
(0) 
(7) 
13 April 2025 
(1) 
(4) 
12 April 2025 
(4) 
(2) 
11 April 2025 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2025 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
09 April 2025 
(0) 
(3) 
(8) 
(0) 
(0) 
08 April 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(10) 
(1) 
(0) 
07 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
06 April 2025 
(0) 
(0) 
(4) 
04 April 2025 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
03 April 2025 
(8) 
(0) 
(0) 
02 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
Gamed Gamekalender Mei 2025
Lost Records: Bloom & Rage - Tape 2
Croc: Legend of the Gobbos
Gamed Gamekalender April 2025
Feature:

Publisher Geschiedenis - Bandai Namco


Door Joni Philips op 18-06-2006 om 00:16
Bron: Gamed

Achter de schermen van elke game staat een ontwikkelteam, klein of groot, die de game maakte tot wat hij nu is. Hier op Gamed gaan we kijken naar de geschiedenis van de developer en brengen jullie kort de belangrijkste en meest interessante feiten en personen uit de geschiedenis van de developer.


Als je als Japanse publisher geen grote namen in je rangen hebt, doe je duidelijk iets fout. Nintendo heeft Miyamoto en Iwata, Sony Kutaragi en Yamauchi, Capcom heeft Inafune en Mikami, Konami Seabass en Kojima en Sega Suzuki en Naka. Zulke mensen vinden bij Bandai-Namco is heel wat moeilijker. Zij krijgen dan ook veel minder media-aandacht, toch werken er belangrijke mensen.

Toru Iwatani: Deze naam doet niet misschien direct een belletje rinkelen, maar Iwatani is de vader van dé arcadegame na Pong, Pac-Man. Deze Japanner werd geboren in 1955, in Tokio zoals zovele andere gameproducers, en ging in 1978 aan de slag bij Namco. Toen kwam hij op het idee van Puck-Man en in 1980 verscheen de game die ontwikkeld werd door Iwatani en zijn team van vier mensen. Het werd snel een succes in Japan, wat ook Midway zag. Zij kochten de rechten en zorgden voor een Amerikaanse release, onder de naam Pac-Man. Uiteindelijk probeerde Iwatani nog enkele arcadegames te maken, deze presteerden echter matig, zeker in vergelijking met Pac-Man. Door de jaren heen werd hij enkele keren gepromoveerd en momenteel werkt hij bij de administratie van Bandai-Namco. Hierdoor beschikt hij over voldoende tijd om ook les te geven aan de universiteit van Osaka, zijn cursus gaat over het ontwerpen van personages. Zelf heeft de man het ontwikkelen van videogames echter al lang achter zich gelaten.



Eiji Kikuchi: Terwijl Iwatani toch nog een beetje autoriteit heeft in gameland, is Kikuchi voor de meeste mensen een grote onbekende. Toch kun je niet zeggen dat hij van geen belang was voor Namco, hij is namelijk de man achter de Tales RPG serie. Hij begon zijn carrière bij Riot, een dochterbedrijfje van de kleine Japanse publisher Telenet Japan. Daar werkte hij zich op in de rangen tot hoofdproducer. In 1993 werd Riot echter gesloten, Telenet besloot toen om hem onder te brengen bij Wolfteam, een rebellerend dochterbedrijf van Telenet. Die developer bestond op dat moment uit zes mensen die werkten aan de SNES RPG Tales of Phantasy, de eerste Tales. De komst van Kikuchi was geen zegen voor het team, er kwamen interne strubbelingen en de game kwam pas een jaar na de geplande release op de markt. Ook over wie de game moest uitgeven werd er geruzied, de Wolfteam werknemers vonden namelijk dat hun games slecht verkochten omdat Telenet een slechte reputatie had. Ze zochten contact met Enix, maar Telenet bracht Namco aan als publisher. De verschillende conflicten zorgden ervoor dat het grootste deel van het team wegging om tri-Ace (Star Ocean en Valkyrie Profile) op te richten, maar Kikuchi bleef tot 2003 bij Telenet en Wolfteam om Tales games te maken. Toen Namco Tales Studio werd opgericht in 2003, werd Kikuchi beloond voor zijn trouw. Hij kreeg 6% van de aandelen van de Tales developer, 34% is in handen van Telenet en 60% is eigendom van Namco.

Yoshiyuki Tomino: Tomino is zeker geen gameproducer, toch verdient hij zonder een twijfel een plaatsje in dit lijstje. Voor zijn vriendelijkheid verdient hij hier alvast geen plaatsje, volgens vele collega's is hij één van de meeste onbeleefde, verwaande en veeleisende mensen die ze ooit zijn tegengekomen. Daar kan echter niet tegen op dat hij als bedenker van de Mobile Suit Gundam series, waarvan Bandai al meer dan vijftig games heeft gemaakt, een grote impact heeft gehad op de gamewereld. Begin jaren '80 leed Tomino aan een zware depressie en dat heeft hem de naam "Kill 'Em All Tomino" opgeleverd. Hij maakte er namelijk een erezaak van om in de laatste episodes van elke animé zowat de hele cast te laten sterven.



Als Bandai-Namco Holdings is de financiële zekerheid van beide bedrijven verzekerd en het lijkt er niet op dat ze de komende jaren drastische veranderingen gaan doorvoeren. Terwijl Namco werkt aan next-gen edities van hun belangrijkste games in de vorm van Ridge Racer 7 (ook Ridge Racer 6 verscheen natuurlijk al op een next-gen) en Tekken 6, gaat Bandai rustig verder met Gundam titels. Zowel op de Xbox 360 als de PlayStation 3 verschijnt een aparte titel. Ook de Wii wordt niet genegeerd, deze krijgt Budokai Tenkaichi 2, net zoals de PS2. Ondertussen wordt het ongetwijfeld wachten op (nog meer) nieuwe Dragon Ball Z, Gundam, Naruto en One Piece titels.
Pagina: 1 | 2 | 3 | 4


10:27  Grand Raid Offroad voor onbepaalde duur uitgesteld
00:15  Kokende moeders aan het werk
 Reacties (11)
 Pagina: 1
moonboer op 18-06-2006 om 16:06 [Niv: 63 / Exp: 3160]
De Wii krijgt ook een Gundam titel

Joni Philips (Eindredacteur) op 18-06-2006 om 16:14 [Niv: 1183 / Exp: 59160]
Proficiat, ook een Digimon titel.

moonboer op 18-06-2006 om 16:24 [Niv: 63 / Exp: 3160]
jup \o/

maar over Gundam staat dat zowel op de Xbox360 als Ps3 een titel verschijnt, dus vandaar dat ik zeg dat de Wii er ook één krijgt

Joni Philips (Eindredacteur) op 18-06-2006 om 16:43 [Niv: 1183 / Exp: 59160]
Ik heb het over next-gen edities, Wii is een new-gen volgens Nintendo. (Of beter gezegd, ik kon moeilijk alle titels opnoemen)

moonboer op 18-06-2006 om 16:53 [Niv: 63 / Exp: 3160]
jup dat begrijp ik

maar als je het toch over gundam titels hebt, viel het me op dat je niet noemt dat er ook een Wii deel komt. Maar het dan wel hebt over Budokai voor de Wii en PS2.. niet dat het er verder toe doet ofzo hoor

Joni Philips (Eindredacteur) op 18-06-2006 om 16:57 [Niv: 1183 / Exp: 59160]
Kan ook zijn dat ik hem geschreven heb voor de aankondiging van Gundam Wii.

moonboer op 18-06-2006 om 17:15 [Niv: 63 / Exp: 3160]
Dat kan, maar daar weet ik verder niets van. Dus vandaar dat het me nog steeds opviel.

lloyd op 18-06-2006 om 23:41 [Niv: 68 / Exp: 3397]
hahahaha dikke discussie hiero

Gast (84.82.53.xxx) op 19-06-2006 om 18:01
:P

Gast (83.87.19.xxx) op 23-06-2006 om 07:53
goed hoor :)

Gast (84.82.53.xxx) op 23-06-2006 om 23:34
Gundam is mijn game niet ze bewegen te houterig.. :r

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Publisher Geschiedenis
Type:
Feature
Releasedatum:
Maandelijks
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden